A
|
z egymásra
való odafigyelést hangsúlyozza Ágúr (Példb 30,10-23). Elmondja legyünk tekintettel
a másikra, vegyük figyelembe mi az ami a másik számára jó. Abban a korban a szolga
kiszolgáltatott helyzetben volt, az élete annyit ért gazdája számára, mint egy
szerszám, ha nem volt vele megelégedve, megölte és kidobta. Ha valaki a gazdája
előtt rosszat és valótlant mond a szolgáról, annak nincs lehetősége megvédeni
magát, hiszen nincsenek jogai. Azonban Isten odafigyel rájuk, mert számára az
élet nem játék, és akit mi megvetünk, embernek sem tartunk, azért Ő drága árat
fizetett Fia által a Golgotán. Hányszor mi sem figyelünk oda a másikra, csak
magunkra. Nem nézzük, hogy amit teszünk, mondunk, azzal segítjük a másikat vagy
kárt okozunk neki.
Rámutat a szentíró arra is, hogy rosszul látjuk önmagunkat, amíg nem
tekintünk az Úr lényébe, igéjébe. Tisztának tarja magát, tehát úgy látja, az ő
életében minden rendben van, vele nincs
gond, neki nincsenek bűnei, „pedig ki sem mosták szennyéből”. Mert a szennyet csakis az Úr tudja eltávolítani
az életünkből, azonban, ahhoz, hogy erre sor kerüljön, Jézus lényébe kell
tekinteni. Egyébként nem látjuk jól önmagunkat. Az Úr Jézus is erről beszél a Jelenések
könyvében: „Mivel ezt mondod: Gazdag vagyok, meggazdagodtam, és nincs
szükségem semmire; de nem tudod, hogy te vagy a nyomorult, a szánalmas és a
szegény, a vak és a mezítelen: tanácsolom neked, végy tőlem tűzben izzított
aranyat, hogy meggazdagodj, és fehér ruhát, hogy felöltözz, és ne lássék
szégyenletes mezítelenséged; és végy gyógyító írt, hogy bekend a szemed, és
láss” (Jel 3,17-18). Amíg nem borulunk le Előtte alázattal, valótlan képet állítunk ki magunkról. Hozzá
kell menni, hogy jól lássunk, Ő meggyógyítja szemünket, de eltörli vétkeinket
is. Csodálatos ez az ígéret: „Ha vétkeitek skarlátpirosak is, hófehérekké
válhattok, ha vörösek is, mint a bíbor, fehérekké lehettek, mint a gyapjú”
(Ézs 1,18).
A 15. vers képes beszéd, általa fejezi ki a telhetetlen ember világát,
olyan, mint a pióca, ami rátapad az emberre és szívja a vérét. Ilyen a
telhetetlen is, rátapad a másikra is kiszívja életerejét, mert nem tud
megelégedni, hajtja a vágy, hogy újabbat szerezzen. A holtak hazája is
telhetetlen, hiszen mindig újabb holtakat fogad magába, ehhez hasonlítja a
gyermektelen asszonyt, mégpedig olyan formán, hogy aki nem tudja elfogadni és
feldolgozni gyermektelen állapotát, valamivel kompenzálni akarja, ám soha nem
elégedik meg. Szívünk és életünk kielégületlenségei csak az Úrnál csillapodnak
meg. Semmi nem tudja a bennünk lévő ürességet betölteni, csak maga az Úr. Őt
keressük. Tegyünk úgy, ahogyan az ének mondja: „Megtörve és üresen Adom
magam neki, :/: Hogy újjá ő teremtsen, Az űrt ő töltse ki. Minden gondom,
keservem Az Úrnak átadom, Ő hordja minden terhem, Eltörli bánatom, Eltörli
bánatom” (459).
Pál apostol a mindennapi élet, a különféle emberi kapcsolatok terén
mutatja be, mit jelent az új ember (Kol 3,18-25). Itt láthatjuk meg, hogy a
keresztyénség nem elmélet, hanem gyakorlat, életforma. A családdal kezdi, mert
ez az együttélés legfontosabb formája. Családba születünk, családot alapítunk.
A család alapja a házasság, Pál számára fontos, a házasság és a család, jó ha
ezt mi is így látjuk, akkor is ha ma mindent megtesznek azért, hogy csökkentsék
jelentőségét és szerepét. Házasságban és családban lehet egészséges életet
élni. Természetesen vannak, akik nem kapták meg a házasság ajándékát, de ők is
családba születtek és nőttek fel. Így hát a családnak fontos szerepe van az
életünkben.
Először a házasságról beszél az apostol, itt is az asszonyt, a feleséget
teszi első helyre. A feleségnek fontos szerepe van a házasságban, a Biblia
szerint segítőtárs lehet, életével szeretetével, Az engedelmesség nem vak engedelmességet
jelent, hanem inkább azt, hogy megbeszélve a dolgokat az Úrban engedjenek
egymásnak. Vagyis a házaspár életében az Úr akarata valósuljon meg. Úgy
engedelmeskedik a feleség, hogy tudja, a férj megbeszélte az Úrral, amit tenni
akarnak, és nem csupán a saját akaratát erőlteti feleségére. A férj számára
leírja, hogy szeresse feleségét, ez nem azt jelenti, hogy a feleségnek nem kell
szeretni, hanem azt, hogy a férfi vegye komolyan a házasság érzelmi oldalát.
Mai világunkban mindkét félnek komolyan kell venni, mindkét félnek szüksége van
arra, hogy társától pozitív érzelmi töltések áramoljanak felé. Szeressék, azt
is jelenti, szükség van szeretetünknek szavakba és tettekben való kifejezésére
is. Ki kell mondani, hogy szeretjük a másikat, odafigyelésben, törődésben
időráfordításban is meg kell a szeretetnek nyilvánulnia. Akit szeretünk arra
időt is készek vagyunk fordítani, azzal minél többet akarunk lenni. Mindezt
pedig az Úrban valósíthatjuk meg, ami annyit tesz, a házaspárnak szüksége van
házassága érdekében együtt az Úr jelenlétében lenni, együtt imádkozni és Igét
olvasni.
A gyermekek nevelésére is kitér Pál, fontos, hogy megtanuljanak a
gyermekek engedelmeskedni szüleiknek, ez az engedelmesség is az Úrban
valósulhat meg. Azt jelenti nemcsak a házaspár életében, hanem az egész család
életében az Úr akar középpontban lenni. A gyermekek akkor fogják szüleiket
komolyan venni, akkor fogadják el tanácsaikat, ha látják, hogy ők is az Úrnak
engedelmeskednek. Vannak veszélyek is a gyermeknevelésben arról is beszél Pál.
A veszély, hogy a szülő nem tart lépést gyermekei növekedésével, és
kiskorúsítja őket. Eljön az idő, amikor önállóan kell dönteniük, felelősséget
vállalniuk önmagukért, döntéseikért.
Abban a korban a családhoz, a háztartáshoz szolgák is tartoztak, közülük
többen keresztyénné lettek. Számukra is útmutatást ad az apostol. Meg kell
tanulniuk helyzetüket másképp látni, mint eddig, és fel kell ismerni, hogy ők
már elsősorban az Úr Jézus szolgái. Tehát minden ránk bízott feladatot, nem
szeretem dolgokat is úgy végezzük, hogy az Úrnak szolgálunk vele. Ne
embereknek, hanem az Úrnak végezzük munkánkat, bármi legyen is az, ha így
teszünk minőség javulást fogunk tapasztalni, hiszen Urunknak, Aki az életét
adta értünk, nem adhatunk selejtet, rossz minőséget. Pál hangsúlyozza, nem
értelmetlen ez a hozzáállás, mert az Úr jutalmat fog adni, hűséges gyermekének.
Az Isten Bárányára Letészem bűnöm én
1. Az Isten Bárányára Letészem bűnöm én, És lelkem béke várja Ott a
kereszt tövén. A szívem mindenestül Az Úr elé viszem, Megtisztul minden
szennytül A Jézus vériben, A Jézus vériben.
2. Megtörve és üresen Adom magam neki, :/: Hogy újjá ő teremtsen, Az űrt
ő töltse ki. Minden gondom, keservem Az Úrnak átadom, Ő hordja minden terhem,
Eltörli bánatom, Eltörli bánatom.
3. Örök kőszálra állva A lelkem megpihen; :/: Nyugszom Atyám házába
Jézus kegyelmiben. Az ő nevét imádom Most mindenek felett; Jézus az én
királyom, Imámra felelet, Imámra felelet.
4.
Szeretnék lenni, mint ő, Alázatos, szelíd, :/:
Követni híven, mint ő, Atyám parancsait. Szeretnék lakni nála, Hol mennyei
sereg Dicső harmóniába Örök imát rebeg, Örök imát rebeg.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése