T
|
öbbet ér a jó
hírnév, írja Salamon (Péld 22,1-16), a nagy gazdagságnál. Ezzel pár szóval
helyes irányba billenti eldeformálódott értékrendünket. Ma a gazdagság, vagy
legalábbis a jólét, a siker van a középpontba. Az értékmérő már nem az, milyen
ember valaki, mi van a szívében, hanem milyen gazdag, milyen sikeres. Ezzel
szemben a Szentírás a belső emberi értékek meglétére teszi a hangsúlyt. Isten
előtt az a fontos milyen emberek vagyunk, milyen indulat vezérel bennünket.
Pál apostol kifejezetten negatív formáló erőt tulajdonít a pénznek, úgy látja,
ez magához láncolja az ember szívét, még érzelmi kapcsolat is kialakul felé,
így hat ránk. „Mert minden rossznak gyökere a pénz szerelme” (1Tim 6,10).
A gazdag ifjú történetében szemléletesen elénk adja az Úr mennyire képes az
anyagiakhoz kötődni egy ember. A vagyont többnek látta Jézusnál, nem tudott
elszakadni tőle, és így nem követte az Urat, aki elhívta. Jó átgondolni mi
mennyire kötődünk az anyagiakhoz?
A hatalom szintén átformálja az ember lelki alkatát, képessé válik a
megszerzett hatalom megtartása érdekében akár a hozzá addig közel álló személyt
is gyűlölni, elpusztítására törekedni. Ezt láthatjuk Saul életében. A királyi
szék annyira magához láncolta, hogy még a vejére is féltékeny lett. Ez ellen a
legjobb védekezés, ha még idejében leszállunk a trónról és engedjük, hogy Jézus
foglalja el azt. Ajánlatos mindennap megvizsgálni, hogy nem taszítottam-e le az
Urat életem trónjáról és én kapaszkodtam oda vissza?
Milyen józanul írja le az életet a király, nem fenékig tejfel az élet.
Igen, van görbe út, van kelepce és van tövis. Isten azért adja igéjét, hogy rá
figyelve elkerüljük mindezeket. Azért van szükségünk az Úrtól tanulni, mert Ő
ismeri a jó untat, meg is mutatta a számunkra. Mi már tudjuk, Jézus az Út,
amely az életre visz. Ha Őt követjük, nem esünk bele a csapdákba.
Mindezeknek a fényében azt üzeni Urunk, hogy a nevelésnek fontos szerepe van
az ember jellemének alakításában. A nevelésre szükség van. Miért? Azért mert az
ember tudatlanul születik a világba, nem ismer semmit sem önmagát, sem
környezetét. Nem tudja, hogyan kell élni. Nem tud különbséget tenni jó és rossz
között. Ezért egyáltalán nem helyes azt mondani, hagyni kell a gyermeket a
saját útján járni. Szükségünk van segítségre, kalauzolásra, sőt van, amikor
keményebb fegyelmezésre is. A biblikus
nevelés és fegyelmezés segít a formálódásban, segít a jó út felismerésében. A
nevelés lényege, hogy a gyermek felismerje, Megváltóra van szüksége. A
gyermeknek is szüksége van megtérésre. Az Úr Jézust szívünkbe fogadva
formálódunk krisztusi emberré, lehetünk olyanok, mint Ő. Ez a cél, ezért helyez
az Atya a világba, az a feladatunk, hogy a Szentlélek újjászülő ereje által
hatalmasan kiformálódjék bennünk a Krisztus (Gal 4,20).
Meglátjuk még a bátortalan embert, aki felnagyítja a dolgokat,
hatalmasnak és legyőzhetetlennek látja azokat. Belevetíti a saját félelmeit,
így a bolhát is oroszlánnak látja. Más részt ez a mentalitás, ha rögzül,
alkalmas lehet az élet felelőssége elől való menekülésre. Nem nézünk szembe dolgainkkal,
hanem félelmeink, és üldözési mániánk mögé bújunk. Azt gondoljuk, az oroszlánok
velünk foglalkoznak. Úgy vagyunk, mint egy mesében a kisegér, aki elment a
varázslóhoz, hogy fél a macskától ezért varázsolja őt macskává. Meg is tette a varázsló,
amit kért, macska lett az egérből, de a félelme továbbra is megmaradt, mert jött
a kutya és a macska most már ettől félt. Így ment ez egy darabig, amikor a varázsló
azt mondta, nem tudok rajtad segíteni, mert neked egér szíved van. Elbújhatunk,
bármi mögé, nem segít, a szívünket kell megváltoztatni, és erre egyedül csak az
Úr képes. Tehát a szívcsere az igazi megoldás. Ezt kérhetjük, mert van rá
ígéretünk (Ez 11,19).
Az Úr kijelentése beteljesedett, szigetre vetődtek ki Pálék (ApCsel
27,39-44). Pál apostol Úrba vetett bizalma eredményeképpen Isten tenyerébe
kerültek, és ez a hatalmas tenyér szárazföldre juttatta őket. Így
megtapasztalhatták Isten hatalmát és gondoskodó szeretetét.
Még a megmenekülés örömében is veszélynek van kitéve az apostol, meg
akarják ölni a foglyokat. Borzasztó, hogy az ember mindig az ölésben lát megoldást.
Pedig a halál sem megoldás annak, aki nem részesült kegyelemben. Ráadásul, aki
öl, annak szembe kell néznie Isten törvényével, mert ma is érvényes az Ige: Ne
ölj! A gonoszt nem lehet a földről fegyverrel kipusztítani, egyetlen ellenszere
az evangélium, ami újjá formálja az ember szívét, és így már nem pusztítana,
hanem életeket menteni akar.
Isten azonban ismét egy római katonát használ fel Pál megmentése
érdekében. Úgy tűnik, hogy a sok borzalmat átélt, az emberi gonoszság
mélységeibe betekintést nyerő katonák lelke fogékony volt arra a más, szelíd és
megbocsátó lelkületre, amely Pálban is megnyilvánult. Bizonyára őt is megragadta
az apostol hajón való magatartása, amely annyira különbözött a többi hajón
lévőétől, mert benne jelen volt a Krisztus. Adja Urunk, hogy a mai napon sokan
megtapasztalják életünk másságát, a krisztusi indulat felbukkanását, mert nagy
szükség van korunkban is a krisztusi lelkületre.
Szentlélek, végy körül bennünket
1. Szentlélek, végy körül bennünket, Szenteld meg szívünket, Készíts
neved imádására, Magasztalására, Hogy téged szívből imádhassunk, Hálákat
adhassunk: Hiszszük, a mi szánknak szózatja Egeid meghatja.
2. Szentlélek, mi imádunk téged, Valljuk istenséged. :/: Hisszük, hogy az
új ember szíve saját kezed míve. Te vagy a hitnek mind szerzője, Mind
elvégezője, Te gyújtasz szívünkben világot, Forró buzgóságot.
3.
Szakaszd el hát most is szívünket, Minden
érzésünket :/: A sok hiábavalóságtól, E csalárd világtól, Hogy az Igének
hallgatói, Légyünk megtartói; Mely szívünkben gyökeret verjen, Gyümölcsöt
teremjen.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése