Nemrégiben
hallottam, amint egy előadó elmondta, hogy ma a lelkigondozás
folyamán az alapvető viselkedési mintákról is kell beszélni. Az
emberek jó része nem tudja, hogy bizonyos helyzetekben hogyan kell
viselkedni, mit illik és mit nem illik. Salamon igyekszik népe
számára lefektetni az együttélés szabályait és rámutat a
legfontosabb magatartás mintákra (Példb 23,1-18). Az első
versekben a fegyelmezettséget és a mértékletességet emeli ki.
Sőt ezekben a sorokban meghúzódik a tisztelet is az iránt, akivel
szemközt ülünk. Tanuljuk meg becsülni és tisztelni a másikat,
amikor valaki meghív vagy beszélgetünk vele, ne legyen magától
értetődő, ne is a felsőbbrendűség érzésével, hanem krisztusi
indulattal forduljunk a másikhoz. Már a megjelenésünk fejezze ki
Isten alkotása iránti tiszteletünket, akkor is, ha emberileg nem
tiszteletre méltó az a másik ember. Urunk is mindig megközelíthető
és közvetlen volt, lényéből az Atya szeretete áradt a
kitaszított és megvetett felé is, ezért tudtak bizalommal jönni
Hozzá.
Fontos
még a fegyelem, amely által vágyainkat és indulatainkat helyezzük
kontroll alá. Meg kell tanulni féken tartani önmagunkat, és ne
engedjünk az irigységnek sem Az irigység a megelégedett szívet
elkerüli. Aki elfogadja helyzetét, lelki testi és anyagi állapotát
az megelégedett ember. Fontos meglátni, hogy Isten nem egyforma
anyagi szintre és jólétre akar mindenkit felhozni, nem az a cél,
hogy mindenki ugyanolyan anyagi javakkal rendelkezzék, hanem, hogy
megismerje Megváltóját, és Vele éljen áldott és szolgáló
kapcsolatban.
Többször
megemlíti a szerző az ősi határt, amellyel egy család, vagy egy
törzs örökségét védelmezi. Tartsd tiszteletben azt, ami a
másiké. A tízparancsolat pedig ezt mondja, ne kívánj semmit, ami
a te felebarátodé (2Móz 20,17). A vitás kérdésekben csodálatos
erejű az elengedés tudománya, ha valaki el tudja engedni a
vagyont, hatalmat, pozíciót. Jó példa erre Ábrahám és Lót
kapcsolata, amikor Lót külön akart válni Ábrahám rábízta
rokonára a választást. El tudta engedni azt a földet, ami előtte
terült el, és rábízta magát az Úrra. Ábrahám az elengedés
által áldást nyert az Úrtól, és gazdag területet kapott.
Lótnak pedig sok nyomorúsága származott abból, hogy a szemeire,
és testi kívánságára hagyatkozott.
A
másik ember sorsának figyelése helyet,t az Úr felé fordítja a
szívünket. Azt kéri, mindennap keressük az Urat, és a Vele való
naponkénti közösség lelkigondozólag fog ránk hatni. Aki az Urat
keresi, szavára figyel, annak a szívében nem üti fel a fejét az
irigység, mert átéli, hogy mennyei Atyja tudja, mire van szüksége,
és azt biztosítja is a számára. Az Úr gondviselésére való
hagyatkozás szabaddá tesz önmagunktól, a másoknak való
megfelelés kényszerétől, a szerzési vágytól. A mai ember
számára a vásárlás, a szerzés vált pótcselekvéssé. Üres
szívét különféle fogyasztói cikkekkel próbálja megelégíteni,
ám a lélek csak az Úrnál csendesedik le, és talál
megelégedettséget. Az Úrral való naponkénti kapcsolat jövőképet
is ad. A mai világ egy el reménytelenedet világ, aki azonban
beletekint az Ige tiszta tükrébe, az előtt kitárul kegyelemből
egy új dimenzió, Isten országa. Ennek az országnak nincs vége,
ott Isten uralkodik, és oda a gonosz, és a halál sem teheti be a
lábát. Ott Isten van mindenekben.
Pál
apostolnak és munkatársainak pozitív tapasztalataik vannak a
barbárok közt. Nem azt kapták, amire számítottak, hanem
nagyszerű vendéglátásban volt részük. Mondhatnánk azt is, az
Úr előttük járt és megkészítette az evangélium számára az
utat. Néha számunkra furcsa módon munkálkodik az Úr, és keresi
emberek szívét. Ezen a szigeten, az őket befogadó elöljáró
apja betegszik meg. Mi úgy gondolnánk, hogy Isten nem engedheti
meg, hogy azokkal történjen baj, akik jót tesznek, akik befogadók.
Pál
apostol felismerte, hogy ez a betegség a bizonyságtétel kapuja,
azért adatott, hogy rajta keresztül felragyogjon az Úr hatalma, és
eljusson hozzájuk a kegyelem üzenete. Pál, amikor értesül, az
esetről azonnal cselekszik. Mennyire a Lélek hullámhosszán van
Pál, tudja, mikor mit kell cselekednie. Nincs kapkodás, de nem
látunk késlekedést sem. A Szentlélek vezeti Őt. Úgy amint az
idős Simeon életében is láttuk, annyira az Úrra volt hangolva,
hogy érzékelte, amikor a Lélek azt üzente, most indulj, most menj
a templomba. Ebből a harmóniából születik meg a gyermek Jézussal
való találkozása, és így ragyog fel előtte Isten tervének
beteljesedése, és jut békességre, mert tudja, eljött a Megváltó.
Aki a
Lélek hullámhosszára hangolja szívét, az mindig a megfelelő
ritmusban fog cselekedni. Annak az élete nem marad ki semmiből, ami
hasznos, ami szükséges, de nem is fog szétforgácsolódni
felesleges dolgok között.
Azt
is meg kell még említeni, hogy nem a velük lévő Lukács doktort
kérik fel gyógyításra, mert akkor nem volna igazán
bizonyságtétel. Pál teljes mértékben az Úr Jézusra
hagyatkozik, Lukács pedig elfogadja mindezt, és nem állítja félre
Pált, mondván, ne avatkozzon abba, amihez nem ért. A beteg és az
elöljáró megtapasztalják, hogy imádság által cselekszik AZ Úr,
és hogy „Nagy az ereje
az igaz ember buzgó
könyörgésének” (Jak 5,16). Az elöljáró
apjának a betegségén keresztül Jézus jelent meg a szigeten, a
gyógyulás pedig út volt a többi szigetlakó szíve felé. Urunk
adja, hogy mi így ismerjük fel az evangélium tovább adására
készített alkalmakat, és így legyen minden tettünk
bizonyságtétel.
Jézus,
Te égi szép
1.
Jézus,
Te égi szép tündöklő fényű név,
Legszentebb
énnekem e föld ölén.
Benned
van irgalom, erőd magasztalom,
Terólad
zeng dalom, ragyogj felém!
2.
Az
élet száz veszély, én lelkem, mégse félj,
Míg
Ő hord karjain, hű Mestered!
Elhagynak
emberek, mit árt, ha Ő veled,
Töröld
le könnyedet: Jézus szeret!
3.
Akaratod
nekem mutasd meg szüntelen,
Ne
rejtsd el, mesterem, tetszésedet!
Vezérelj
így magad, mutasd meg utadat,
Idegen
tájakon jár gyermeked.
4.
Tisztíts
meg teljesen, szentelj meg, hadd legyen
Fényedből
fénysugár az életem,
Míg
a homályon át a lelkem otthonát,
Világosságodat
elérhetem.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése