F
|
igyelve Ágúrt,
el kell ismerni őszinteségét és bátorságát, kimeri mondani, hogy vannak dolgok,
amiket nem ért (Péld 30,24-33). Szemléli az életet, szívében öröm és hálaadás
van, mert annak ellenére, hogy nem ért dolgokat, felismeri Isten bölcs
tervezését és vezetését. Jó meglátni,
hogy mi sem értünk mindent, még az Igéből sem, hiszen Istennek mások a
gondolatai. Péternek is meg kellett ezt tanulnia, bár erősen tiltakozott
ellene, hiszen mindent azonnal érteni és tudni akart. Jézus így szólt hozzá: „Amit
én teszek, most még nem érted, de később majd megérted” (Jn 13,7). Péternek
is el kellett fogadni, bízza rá magát az Úrra, engedjen Neki, akkor is, ha most
nem érti, amit tesz, mert eljön az idő, amikor ő is meg fogja érteni Mesterét.
Így engedjünk mi is Neki, bízva Benne, bízva, hogy Ő mindig helyesen
cselekszik. Aki ismeri, aki állandó kapcsolatban van Urával nem fél, hanem
hallgat Rá mindenben.
A következő négy állatvilágból vett kép az életbölcsesség fontosságát
hangsúlyozza a nyers erővel szemben. Ezek az állatok nem fizikai fölényük,
hanem a lényükbe épített életbölcsesség nyomán élnek meg, és szervezik az
életüket. Az életbölcsesség nyomán tudják mikor és mit kell tenniük, ha
figyelmen kívül hagynák ezeket a funkciókat és elkezdenének okoskodni,
elpusztulnának. Ezekbe az állatokba be le van kódolva a felismerés, mindennek
rendelt ideje van, és ők ehhez a rendelt időhöz tartják magukat. Milyen jó is lenne,
ha mi is felismernénk az időnek az Istentől való igazságát. Nem lennénk
szétforgácsoltak, nem kapkodnánk, és mindig arra jutna időnk, amire akkor és és
ott szükséges. Ha komolyan vesszük a rendelt időt, akkor mindig a jelenben, a
mában élünk, és azt igyekszünk tartalommal megtölteni. Így élve jut idő Istenre
és egymásra. Sőt az Istenre fordított idő plusz erő és időmennyiséget
szabadít fel számunkra. Mert a mai ember véleményével ellentétben az Úrra
fordított idő nem tékozlás, bár még Márta is úgy gondolta, hogy Mária Jézus
lábainál ülve elvesztegeti a drága időt, amit munkára is lehetne fordítani.
A fejezet végén szerzőnk rámutat tetteink következményére, sőt azt mondja
el, hogy a beindított folyamatok megállíthatatlanul tovább mennek. Ezért az Úr
kegyelme által meg kell tanulni uralkodni magunkon. Hiszen a kimondott szó,már
nem állítható meg és nem fordítható vissza. Pál apostol is hangsúlyozza: „amit
vet az ember, azt fogja aratni is” (Gal 6,7). Ez is egy törvényszerűség,
azonban Isten Szentlelke által lehet jó magot vetni. Miránk az evangélium
életformáló szava van bízva, ha ez árad rajtunk keresztül, akkor élet fog
teremni, akkor jó gyümölcsöt fogunk aratni.
Pál apostol nem egyoldalúan látja az életet, így nem csupán a szolgáknak
írja, miként éljenek Krisztus tanítványaként, hanem az uraiknak is elmondja,
mit jelent a rabszolgához fűződő viszonyban keresztyénnek lenni (Kol 4,1-6).
Mert amint már hallottuk, itt nem egy új vallás, hanem egy új életforma
felvételéről van szó. Ez az életforma a mindennapok teljes területét átfogja.
Nem marad ki belőle senki és semmi. Isten országa hatása alá kerül, és így annak
a törvényei irányítják a gazdasági, társadalmi, kulturális életünket is. Az "isteni
más" ezeken a területeken is megjelenik. A vezető, a mások fölött hatalmat
gyakorló is alattvaló, Jézus Krisztus alattvalója, ezt nem szabad elfelejteni.
Ha tudom, hogy az Úr Jézus az én gazdám, akkor nem esek az önkényesség
csapdájába, akkor elismerem, hogy a másik is ember, és biztosítom számára
jogait, megadom, ami jár neki.
A krisztusi életben akkor tapasztalunk növekedést, előrehaladást, ha
imádkozó életet folytatunk. Az imádság összeköt az Úr Jézussal, Tőle árad
lényünkbe új erő, és általa érkezik meg hozzánk Urunk napi parancsa is. Az
imádkozás fontos pillére a kitartás, ezt nem lehet összecsapni, hiszen nem mi
rendelkezünk Istennel. Mégis gyakran úgy állunk Isten elé, hogy mi mondjuk meg
neki, most szóljon, és ha lehet, akkor gyorsan mondja, amit akar, mert nincs Rá
több időnk. Milyen szomorú is ez, hiszen ha Ő Atyánk, akkor örömmel kellene
minél többet jelenlétében tartózkodnunk. Ezzel szemben az imádságot, de az
igeolvasást is gyakran csak összecsapjuk. Urunk bocsássa ezt meg, és
igyekezzünk új szemlélettel az ima szolgálatába állni. Fontos, hogy imádságaink
ne váljanak megrendelő cédulákká, hanem legyenek a hálaadás alkalmai. Hiszen
mennyi mindenért hálát adhatunk. Isten drága kegyelme megragadta életünket,
gyermekei lehetünk, bűnösségünk ellenére - hát nem hálaadásra kötelez? A sok jó
amivel elhalmoz az Úr, azok a lehetőségek, amelyek a mi számunkra megnyíltak,
amelyekről álmodni sem mertek őseink, hálára indítanak, ezért mindennap
fejezzük is ki hálánkat, mondjunk köszönetet Urunknak. Másrészt éljünk hálás és
örvendező szívvel.
Az imádkozás lehetősége szolgálat is, általa olyan területeken is
kifejthetjük hatásunkat, ahová nem tudunk eljutni. Pál azt kéri, imádkozzanak
érte, hogy Isten nyissa meg előttük az Ige ajtaját. Mivel Pál a fogságban is
élte és hirdette az Igét, itt a szabadulás általi újabb lehetőségekre kell gondolnunk.
Azt kéri, imádkozzanak, hogy még eljuthasson olyan helyekre, ahol eddig még nem
járt, és így nem juttatta el oda az evangéliumot. A gyülekezet imádsága által
megváltoztatja a jelenlegi állapotot. Tehát az imádság lehetőség a pozitív
beavatkozásra, lehetőség Isten ügyének továbblendítésére, mert az Úr imádságot
meghallgató, arra válaszoló Isten. Hordozzuk az Úr előtt a börtönben levő
tanítványokat, az üldözést szenvedő keresztyéneket, hogy Isten áldja meg
szolgálatukat, az elvetett magot és adjon győzelmet számukra. Az imádkozásban
legyünk kitartóak, ne adjuk fel, ha azonnal nem kapunk választ. Ábrahám vagy
Zakariás sem adta fel. Évtizedeken át tovább könyörögtek az Úrhoz, kivárták,
amíg Isten meghallgatja imádságukat, és megadta, amit kértek.
Pál rámutat még a az Ige hirdetésére kedvező alkalmak kihasználására. Hányszor szalasztjuk el a bizonyságtevés kedvező alkalmait,
mert nem figyelünk, vagy a saját dolgaink nagyon lefoglalnak, vagy egyszerűen pont a legfontosabbra nincs időnk. Mert ha valami megváltoztathatja az emberek
életét, ennek a világnak a gondolkodásmódját az csak, az evangélium, azonban
ezt nekünk kell belejuttatni a termőföldbe. Ez a mi elsődleges feladatunk.
Amit Pál Timóteusnak mond, az ránk is vonatkozik: „ hirdesd az igét, állj
elő vele, akár alkalmas, akár alkalmatlan az idő” (2Tim 4,2).
Ó, Sion, ébredj
1.
Ó, Sion, ébredj, töltsd be küldetésed!
Mondd a világnak: hajnalod közel!
Mert nem hagy az, ki népeket teremtett,
Senkit sem éjben, bűnben veszni el.
Légy örömmondó, békekövet,
Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
2.
Lásd: millióknak lelke megkötözve
Rabláncként hordoz sötét bűnöket;
Nincs kitől hallja: Megváltónk keresztje
Mily gazdag élet kútja lett neked.
Légy örömmondó, békekövet,
Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
3.
Mondd minden népnek: elveszett juháért
Mit tett a Pásztor, csodás szeretet!
Földig hajolt a kárhozott világért,
S meghalt alant, hogy élhess odafent.
Légy örömmondó, békekövet,
Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
4.
Küldj fiaidból, akik nem hiába
Élvezik kincsed: hirdessék szavad;
Öntsd lelked értük győzelmes imába:
Mindent, mit adtál, Krisztus visszaad!
Légy örömmondó, békekövet,
Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
5.
Ő visszajön, Sion, előbb, mint véled,
Fölfedi titkát minden szív előtt!
Egy lélekért se érjen vádja téged,
Hogy temiattad nem látta meg Őt!
Légy örömmondó, békekövet,
Hirdesd: a Szabadító elközelgetett!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése