J
|
eremiásnak Jeruzsálem és a szenthely elleni beszéde felbőszítette a főpapot, aki
megverette és kalodába záratta a prófétát (Jer 20,1-18). A főpap nem azon
háborodott fel, hogy gyermekáldozatot mutatnak be, amit Isten nem kért népétől,
hanem az ítélet szava fordította Jeremiás ellen. Pedig neki a pogány kultusz
végett kellett volna fellépni, mint főpap, az Úr szava nyomán ruháit
megszaggatva kellett volna megtisztítani a bálványkultusztól Jeruzsálemet.
Azonban nem az utálatosságon háborodott fel, hanem az ítélet szavain. Képtelen
volt megérteni, hogy ha nem tartanak bűnbánatot, és nem hagynak fel a
gyermekáldozatokkal, a bálványok imádásával, akkor elpusztul a város, a szenthely, a
nép pedig fogságra megy.
Isten ajándéka az élet, és ha ezt bárminek az oltárán feláldozzuk,
ítéletet von maga után. Ma is sok gyermek nem születik meg, mert feláldozzuk
őket a kényelem, a gazdagság, a jólét oltárán. Az ítélet megmutatkozik a
családok gyengülésében, az elöregedő társadalomban, az elmagányosodásban.
Jeremiás a szenvedések ellenére vállalja az Úr üzenetét és bátran
elmondja Pashúr számára. A babiloni király kezébe kerülnek, fogságba mennek.
Pashúr is oda fog kerülni, őt is elhurcolják, mert nem hallgatott az Úr
szavára. Isten szavának figyelmen kívül hagyása mindig következményekkel jár.
Ne tegyünk úgy, mint ez a főpap, ne mást okoljunk, hanem nézzünk magunkba.
Lássuk meg az ige alapján vétkeinket, és vállaljuk azokat. Mert ha vállaljuk és
megbánjuk bűneinket, az Úr irgalmas, és kész megbocsátani. Bűnbánat esetén van
segítség, van remény a megoldásra, az ítélet elkerülésére.
A megverettetés és a kalodába zárás megviseli a prófétát, de talán nem is
a szenvedések, hanem inkább a nép keménynyakúsága fáj neki igazán. Elkeseríti
az Úr szavának megvetése, átéli, hogy amikor továbbadja az igét, mindig
csúfolják és megvetik őt is, és az Urat is. Csüggedésében kimondja, nem szól
többé az Úr nevében. Be akarja fejezni a szolgálatot. Úgy véli, jobban jár,
ha nem szól, akkor nyugta lesz. Hányszor kísért meg minket is: nyugtunk lesz
végre, ha nem vállaljuk hitünket, ha úgy teszünk, mint mások. Azonban Jeremiás
rádöbben, ez nem így működik, az Úr szava iránti engedelmesség lénye
mélyébe van írva. Ha szól az Úr, nem lehet nem hirdetni, mert égő tűzként
perzseli szívét, nem hagy neki nyugtot, amíg el nem mondja a népnek.
Akinek élő kapcsolata van az Úr Jézussal, az ma sem tudja elrejteni az Úr
szavát, annak ma is mondani kell, mert átjárja lényét, és tudja, hogy erre van
szüksége másoknak is. Az ige elől elbújni nem lehet.
Az is benne van a próféta tapasztalatában, hogy igazán akkor tudunk igét
hirdetni, ha az Úr szava úgy hat át, mint a tűz, ha lényünkké válik,
csontjainkba rekesztődik. Az élő igehirdetés előbb mindig az ige hirdetőjét
járja át. Csak akkor lesz benne erő, akkor lesz hatása, ha előbb engem szólít
meg és késztet cselekvésre.
A vívódások közepette Jeremiás meglátja, hogy nincs oka kesergésre, mert az Úr
vele van, mint hatalmas hős. Így azután nem a támadókra kell néznünk, hanem az
Úrra. Erőt meríthetünk jelenlétéből, belekapaszkodhatunk erős kezébe. Mindig
átsegít a holtponton, ha hiszem, hogy az Úr velem van, nem magamban kell
szembenézni a problémákkal, hanem Vele.
A nehéz helyzetek próbák, amik által beletekint az Úr a szívünkbe.
Ilyenkor látszik meg, mennyire vagyunk hűségesek, mennyire támaszkodunk a hitre.
Ezekben a nehéz pillanatokban is nézzünk mindig Őreá. Bízzunk Benne, mert Ő nem
hagyja magára övéit, a nehéz helyzetekben átélhetjük szabadítását.
Nem csoda, hogy örömmel tértek vissza a követek az Úrhoz, hiszen Ő maga
is boldognak mondja őket mindazért, amit átélnek az Ő tanítványaként (Lk
10,17-24). Milyen öröm is lenne a mi szívünkben, ha így tapasztalnánk Isten
országa erejét, ha a mi bizonyságtételünk nyomán is így meghátrálna a gonosz.
Ezek a tanítványok átélték, hogy még az ördögök is engedtek nekik Jézus neve
által. Micsoda hatalmat képvisel az Úr neve, hívjuk bátran segítségül. De
lássuk meg, hogy nem a tanítványok, hanem Jézus neve által történt az ördögök
menekülése. Ma sem mi késztetjük meghátrálásra a gonoszt, hanem egyedül az Úr
neve. Tőlünk nem tart az ördög, csak Jézustól.
Jézus úgy válaszol erre az örömteli beszámolóra, hogy látta a sátánt
villámként leesni az égből. Az egész eseménysor összefüggésében talán
érzékeltetni akarja az Úr, hogy a sátán még nagyobb erővel veti magát a
küzdelembe. Ne gondolják, hogy most már diadalmenet lesz az életük. Sátán
mindent megtesz a minél nagyobb pusztítás érdekében, mert tudja, hogy ideje
kevés. Másrészt a gonosz ellenség tisztában van azzal, hogy Jézus tanítványai
képesek szembeszállni vele. Ahol megjelennek, és szívükben viszik Jézust, neki
távozni kell. Mert a gonosz nem tudja Jézus jelenlétét elviselni.
Jézus felhatalmazása ma is érvényes, a gonosz minden erején tapodhatunk,
azért hagyta itt övéit, hogy küzdjenek a gonosz ellen, és győzelmet arassanak.
Az egyház nélkül már a gonosz mindent elborított volna, már totális pusztulás
lenne a világban. Így is hatalmas értékvesztés történik, és egyre jobban áthat
mindent a bűn, de az egyház jelenléte mégis fékezi tevékenységét.
Azonban ne az legyen a legnagyobb öröm, hogy a lelkek engednek, hanem az,
hogy fel van írva a nevünk a mennyben. Ez a legfontosabb, legyen felírva a
mennyben a nevünk. És ez a beírás nem a mi cselekedeteinkért történik, hanem
kegyelemből. A szolgálat, az eredményesség nem érdem, nem szerzi meg az
üdvösséget. Az örök élet kegyelem, Jézus érdeméért. Csakis hit által van
üdvösségem, Jézus által, ingyen kegyelemből. Az élet könyvébe csakis Jézus vére
jegyzi be a neveket. Be vagyok-e már írva? Aki hisz Jézusban, és elfogadta Őt Megváltójának, annak neve beíródik a mennybe. Nem a földi anyakönyvekből
másolják át a neveket, hanem személyes döntés, újjászületés után kerülünk bele.
Aki újjászületik, vagyis két születésnapja van, annak a neve belekerült a
mennyei anyakönyvbe, az élet könyvébe.
Az Úr Isten az én reménységem
1. Az Úr Isten az én reménységem, Erősségem Mindenféle
ínségben; Csak tőle várom Igaz boldogságom: S meg is találom.
2. Benne élek, haláltól nem félek: Jót reménylek, Hogy tőle
el nem térek; El nem enyészem A sírban egészen: Mennyben lesz részem.
3. Semmi engem tőle el nem választ, Jól tudván azt, Hogy sok
jóval eláraszt; Erősít engem Erőtlenségemben És szükségemben.
4. Azért egész életem fogytáig Csodálom itt Szent kezének munkáit,
S intem lelkemet: Áldjad Istenedet, Üdvözítődet.
5. Oltalmazzad, Uram, egyházadat, Szent nyájadat, mely vallja
szent Fiadat, Ki bűneinkért Ártatlan bárányként Szenvedett sok kínt.
6. Hogy e földön szent gyülekezeted Dicséretet Zengvén, áldja nevedet,
Míg szemtől szemben Magasztalunk mennyben Mind egyetemben.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése