Ú
|
gy tűnik, mintha változás állna
be az ország életében és a vezetők Jeremiással való kapcsolatában. Küldöttség
viszi a király üzenetét a prófétához (Jer 21,1-14). A király arra szólítja fel,
hogy kérdezze meg az Urat az érdekükben. Ez jónak tűnik a szemünkben, bizonyára
azt mondjuk, milyen példamutató ez a király, hiszen a baj idején azonnal Istent
kérdezi. Azonban a kép csalóka, mert Jeremiás már régóta hirdeti az Úr
üzenetét, már többször rámutatott a közelgő veszedelemre, amit csak
bűnbánattal, megtéréssel, teljes életváltozással lehet elkerülni. Azonban csak
kinevették őt. Nem vették komolyan az Úr szavát, nem akartak megtérni Hozzá és
szavára figyelni.
Amikor
a veszély valóságos, a babiloni sereg megérkezett a határukra, keresik az Urat,
keresik az akaratát. Azonban lássuk meg, itt nem őszinte megtérésről van szó.
Nem hallunk bűneik beismeréséről és az Úr akaratának kereséséről. A bajban
keresik a segítséget, számukra csoda kell, úgy, mint régen. Isten szabadítását
akarják Isten nélkül. Nem az Úrra, csak a csodájára, hirtelen való
beavatkozására van szükségük. Mennyire hasonlítunk mi is Cidkijjá királyra,
amikor minden rendben van az életünkben, egészségesek és erősek vagyunk, van
munkánk, és egyre jobban élünk, nem foglalkozunk Isten akaratával, nem fontos
az ige. Megyünk mi is a magunk útján, fogyasztunk és szórakozunk, a világ
életmódjához igazodunk, azt tesszük, amit mindenki. Úgy élünk, ahogy a többség,
mert ma mindenki így él, mindenki ezt csinálja. Azonban, ha változás áll be,
elveszítjük munkánkat, felbomlik a családi életünk, repedezik az egészségünk,
hirtelen Istenhez kiáltunk. Ez jó, de vajon teljes szívvel tesszük-e? Nem
csupán azt szeretnénk, ha kihúzna a bajból? Isten teljes életváltozást kínál, Ő
nem autómentő, akik, ha baj van, megjelennek, elhárítják a problémát, és aztán
mehetünk tovább.
Az Úr
üzenete rádöbbent minket, hogy időben kell meghallani az ige szavát. Amikor
annyiszor halljuk, amikor megérint és elgondolkodtat, akkor forduljunk Hozzá
bizalommal. Mivel az eddigiek során nem hallgattak a prófétai üzenetekre, most
már szembesülniük kell az ítélettel. Fel kell hagyni a hamis reménnyel, ami
arról szólt, hogy mivel ők Isten népe tagjainak születtek, Isten megoltalmazza
őket. Mindegy, hogyan élnek és mit cselekednek, az Úr úgy is közbelép a veszély
idején, mert nem engedi, hogy övéinek bántódása legyen. Azonban ez nem így van,
nem lehet elbújni a keresztség, a konfirmáció, az anyakönyvi bejegyzés vagy az
alkalmankénti istentisztelet-látogatás mögé. Az a kérdés, Jézust követem-e? Övé-e
az életem, és Őt szolgálom-e a mindennapokban? Ne gondoljuk, hogy a formalitás
elég, Isten nem rituálét, hanem az egész életünket kéri, azt, hogy teljes
szívvel szeressük és szolgáljuk Őt. Övé-e a teljes szívem? Neki élek-e? Az Ige
vezérli-e az életemet?
Az
ítélet bekövetkezik, már nem lehet elhárítani a fogságba menetelt, de lehet
enyhíteni a következményeket. Aki alázatos szívvel elfogadja Isten akaratát és
azt, hogy zsidó létére fogságba megy, és nem harcol Babilon ellen, élve marad.
Aki azonban szembefordul Isten akaratával, és fegyverrel akarja magát és az
országot megvédeni, az meghal. Nem mindig könnyű elfogadni Isten akaratát, mert
szívünk büszke és önző, meg akarja mutatni, hogy Isten nélkül is boldogul. Jó
lenne, ha oly sok történelmi példa nyomán belátnánk: nem tudunk magunkon
segíteni. Mindent elrontunk, akkor van esélyünk, ha alázattal az Úrra bízzuk
magunkat. Mert aki meg akarja menteni az életét, elveszíti, aki pedig elveszíti
azt, Jézusért, megmenti. Ennek az igének az igazsága jelenik meg már Jeremiás
idejében, és ez megdöbbentő. Bárcsak rá is döbbentene, hogy jobb elveszíteni
saját akaratunkat, Jézusért, és engedni, hogy megvalósuljon az, amit Ő tervez
az életünkben. Így hát vegyük mi is komolyan az Úr szavait, és építsük rá
életünket.
Lukács
evangélista két történettel hozza elénk Urunkat, meglátjuk általuk, hogy mint
irgalmas samaritánus jön felénk, mert segíteni akar rajtunk (Lk 10,25-42).
Egyben rámutat az élet igazi értékére, a legfontosabb dologra, amire szükségünk
van.
Egy
törvénytudó keresi fel Jézust, és itt is előviláglik, hogy nem őszintén teszi,
olyat akar mondatni Jézussal, amibe bele lehet buktatni. Azt kérdi: mit tegyek,
hogy elnyerjem az örök életet? Szimpatikus kérdés, de mivel tenni akar, így már
jelzi, hogy ez nem őszinte kérdés. Amit egy zsidónak tennie kell, az a
törvényben megtalálható. Így azután valami olyat vár, amivel azt lehet mondani,
Jézus nem veszi komolyan a törvényt. Vagy esetleg valamely rabbiiskola mellé
áll, és akkor meg tudják osztani az embereket.
Jézus
válasza rámutat: nem kell új törvény vagy szabály, benne van az igében. Igen,
aki őszintén keresi Isten akaratát, aki tudni akarja, mit kell tennie, az
megtalálja a választ, mert az benne van a Szentírásban. Csak alázattal és
csöndes szívvel, kitartóan kell keresni.
Így
azután a törvénytudót Jézus a nagy parancsolathoz, a törvény summájához
utasítja. Abban minden benne van: szeresd az Urat, és szeresd a felebarátot, a
másik embert. Itt derül ki, hogy nem őszinte ez az ember, mert kifogást keres,
szűk a szíve, nem fér bele mindenki, csak az, aki vele egyetért, vagy úgy
gondolkodik, mint ő, vagy abba a csoportba tartozik, ahová ő is.
Az Úr
rámutat, hogy a felebarát mindig az, akinek szüksége van rám, aki segítségemet
igényli, függetlenül bőrszíntől vagy nemzetiséghez való tartozástól. A
válaszpéldázatban arra is rámutat Jézus, hogy Ő a samaritánus, és először
nekünk van szükségünk az Úr segítségére. Jézus nélkül képtelenek vagyunk tenni,
amit a nagy parancsolat kér. Ehhez szívváltozásra van szükség, és azt Ő tudja
elvégezni. Az írástudót Jézus azzal küldi el: te is így cselekedj! Mi előtt
elmegy, ki kellene mondani, ez tőlem nem telik, Uram. Amikor ezt kimondjuk,
Jézus cselekszik, újjá formál, mert csakis Általa leszünk képesek irgalmasságot
gyakorolni. Azért jött Jézus, hogy könyörüljön rajtunk, mert mi vagyunk a
segítségre szoruló emberek.
Lehetőséget
ad számunkra is, hogy lábaihoz telepedjünk, ne csak egy alkalommal, hanem
minden nap tegyük meg, hogy odatelepszünk mellé és figyelünk szavaira, amint
Mária is tette. Bár megértenénk, hogy a legszükségesebb, amire legjobban
szükségünk van, az az élő kapcsolat Vele. Jézus az élő víz forrását hozta el
világunkba, belőle kell merítenünk ahhoz, hogy lelki szomjunk csillapodjon,
szívünk megelégedjen.
Mire
van szükséged? Mire vágysz a legjobban? Halld, amit Jézus mond: kevésre van
szükség, valójában csak egyre. Mennyi mindent akarunk, mindig egyre több pénz,
hatalom és siker, amire vágyunk, de közben a legfontosabb, az Élet kimarad.
Mert Jézus az út, az igazság és az élet. Döntenünk kell, hogy melyik részt
választjuk, társuljunk Mária mellé, és válasszuk a jobbik részt, amit soha
senki nem vehet el tőlünk.
JÖJJ EL AZ ÉLET VIZÉHEZ
1.
Jöjj el az élet vizéhez,
Nélküle szomjas a szív!
Átok alól szabadulsz itt,
Hű Urad Ő, aki hív.
Jöjj hát, siess! Jöjj, vár reád
Béke a földön, az üdv odaát!
Itt van az élet, a forrás!
Nincs sehol és soha más!
2.
Jöjj újulásra, e vízben
Új a hit és szeretet.
Eltűnik itt, ami régi,
S kezded az új életet.
Jöjj hát, siess! Jöjj, vár reád
Béke a földön, az üdv odaát!
Itt van az élet, a forrás!
Nincs sehol és soha más!
3.
Jöjj hát az élet vizéhez,
Jézus kínálja neked,
S árad az élet belőled,
Kútfeje lesz a szíved!
Jöjj hát, siess! Jöjj, vár reád
Béke a földön, az üdv odaát!
Itt van az élet, a forrás!
Nincs sehol és soha más!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése