A
|
példázatot megmagyarázza az Úr (Ez 17,11-24).
Nem hagyja őket kétségek közt, senki nem mondhatja, nem értem. Hányszor nem értjük az igét, vagy legalábbis
igyekszünk ezzel elhárítani a Bibliát: nem értem. De ez nem baj, mert ha nem értjük, megkérdezhetjük az Urat. A tanítványok is gyakran nem értették Jézust, de megkérdezték Őt, és Jézus
feltárta előttük példázatai értelmét. Aki ilyen szomjazó szívvel jön Hozzá, az választ is fog kapni. Urunk azt akarja, hogy értsük Őt.
Júda népe
hamis reménységet táplált magában. Úgy gondolta, mindegy, hogyan él, hallgat-e Istenre, vagy sem, Isten megoltalmazza őket. Mivel ők Isten elhívott népe, ez automatikus védelmet jelent a számukra.
Istennek az a dolga, hogy megőrizze őket. Így gondolták, és hamis biztonságba
ringatták magukat. Ez ma is jellemző. Mert beleszülettem a felekezetembe, meg
vagyok keresztelve, és még konfirmáltam is, Isten megóv minden bajtól, sőt, bizonyos, hogy majd üdvösségre jutok. Pedig az Úr szól ma is, elmondja, hogy mindez nem elég, hanem megtérésre
van szükség. Olyan megtérésre, amiből új, Jézust követő, akaratához igazodó
élet születik. Isten nem elégszik meg a tiszta tanítással, az igei hitvallással, Ő engedelmességet kér. Azt várja, hogy úgy éljünk, ahogyan azt Jézusban
megmutatta. Amennyiben nem krisztusian
élünk, és nem igazítjuk életünk folyását az igéhez, Isten jelez, de ezt meg kell
hallani. De a tanítványok, az akarata
szerint élők sem mentesülnek a szenvedések alól. Maga az Úr sem kerülte el,
hanem vállalta értünk. A bajok, betegségek jelenléte nem azt bizonyítják, hogy nem
érdemes hinni, hanem rámutatnak Isten szeretetére, mert ezek által is formál. Van,
amikor megpróbálja hitünket, hogy a bajban is ragaszkodunk-e Hozzá, nehéz időszakban
is megvalljuk-e hitünket. De a próba azért is adatik, hogy bizonyságtétel
legyen mások számára. Ahogyan megéljük, az lehet Istenre mutató.
Júda
következő problémája, hogy amikor a maradék otthon maradt, nem fogadták el
Isten kezéből a helyzetet, hanem maguk akartak magukon segíteni. Nem fogadták
el, hogy Isten jelen van, és most így, ebben a helyzetben éljük meg a hitünket. Meg kell tanulnunk elfogadni, idős korban, betegen, nehéz élethelyzetben is megélni tanítványságunkat. Mindig ott legyek hívő, amiben vagyok. Nagy
csapda az álmodozás - majd ha megváltozik a körülményem -, nem, ott kell embernek
lenni, élni, előbbre haladni, ahol épp vagyok. A júdaiak úgy gondolták, nem, ebben a helyzetben nem lehet Isten
gyermekeként élni, nincs esély a megmaradásra. Ezért maguk akartak segíteni
magukon. Nem Istenre figyeltek, ha az Úr
azt mondta, maradjanak meg a Babilon által adott hűbéri viszonyban, mert így
fogja őket megtartani, akkor megmaradunk, nem lázadunk. Ők azonban emberi megoldásokat kerestek,
önerőből akartak szabadok lenni. Nem fogadták el alázattal a szolgai viszonyt,
büszkék voltak, de ennek meglett a következménye. Sokan haltak meg fölöslegesen.
Hamis szabadságban reménykedtek. Azonban a szabadságot soha ne politikától,
rendszerektől, emberektől várjuk, hanem mindig Istentől. Elnyomó rendszerbben
is lehet szabad az, aki Krisztusban van. Mert akit a Fiú megszabadít, az
valóban szabad. Új, krisztusi természetre van szükségünk, mert amíg a régi
természetünk uralkodik, mindig türelmetlenek leszünk, és magunk keresünk
megoldásokat. Az új természet elfogadja Isten tanácsát. Mindig az válik be,
amit az Úr mond.
Nem Egyiptom
a megmaradás, a jövő, hanem Isten. A kegyelem ad biztos jövőt, megoldást. Isten
előremutat, meglátják, hogy az emberi tervek összeomlanak, és fogságba jutnak azok
is, akik Egyiptomba akartak menekülni. Isten azonban ad maradékot, és megmenti azokat, akiknek jelenleg
reménytelennek tűnik a helyzete. Mert az Úr nemcsak fogságba visz, hanem haza
is hoz. Aki bízik Benne, az átéli az új kezdetet. Amit Isten ígér, azt meg is teszi. Csodálatos ige ez. És így is van, Ő megteszi,
amit mond. Tartja a szavát, ezért ad erőt az ige, mert egyrészt bizonyságot
tesz arról, hogy Isten hogyan tette meg, amit korábban ígért, másrészt reménységet
is kínál, hogy ahogyan a múltban beteljesítette ígéretét, úgy a jelenben is
megteszi.
Az Úr
többször is megjelenik az Övéinek feltámadása után (Jn 21,1-14). Azért, hogy nehogy
csak álomnak gondolják és ne tartsák majd valóságnak, és azért is, mert
felkészíti őket a szolgálatra. Isten országa nem ért véget a kereszten, a jó
hírt vinni kell tovább, és erre készíti fel őket az Úr. Most Galileában vannak,
mert ígérte, hogy itt fog megjelenni nekik. Jó, hogy együtt vannak, fontos,
hogy akik Jézuséi, minél gyakrabban találkozzanak, erősítsék egymást, és
várjanak Jézusra. Ez fontos, együtt várni Jézusra, figyelni szavára. Ma is várj
Rá! Figyeld, mit mond neked, ne keseregj, hanem nézz Rá.
Azonban nem
könnyű várni, ezek az emberek sem tudnak, különösen Péter, ezért elmegy
halászni, a többiek pedig követik. Ez
nem munkaterápia, hanem menekülés. Jézus azt mondta, hogy várjanak, de Péter nem tud
várni, még nem dolgozta fel tagadását, még nem tette le az Úr kezébe, még nem
szabad a múltjától. Azonban a menekülés, a túlhajtás nem megoldás. Várj Jézusra
addig, amíg megérkezik, amíg hallod a hangját. A múlt terhétől csakis Ő tud felszabadítani.
A többiek sem
látják, hogy ez nem jó döntés, vagy nem mernek mást mondani. Úgy vélik, amit
Péter, az idősebb, a vezető mond, az helyes. Hányszor tévedünk; azért, mert egy
idősebb hívő vagy egy lelkész, egy egyházi vezető mond valamit, még nem biztos,
hogy helyes is. Mindig az ige mérlegére kell tenni a tanácsot. Kérdezzük meg előbb
az Úr igéjét, és majd csak aztán cselekedjünk.
A rossz
döntés nyomán kudarcot élnek át. Nem fognak semmit. Mélyül a válság. Amikor
magam akarok kikecmeregni a depresszióból, mélyebbre csúszok. Azonban jó hír, hogy az Úr nem hagy benne, utánam jön. Ahogyan itt is. Megmutatja a mélységből, a
kudarcból való kiutat. Ez nem más, mint az engedelmesség. Teszem, amit Jézus
mond, ez a kivezető út. A legnagyobb mélységből is az Ő tanácsa emel ki. Ha nem
hallgatok Rá, vissza fogok csúszni. A mélységekbe keresztjét engedi le az Úr,
ez az a létra, amin kijöhetek. A kereszt hoz ki a napfényre, az életre. A kereszt az élet útja.
Az
engedelmesség eredményben is megmutatkozik, a célja, hogy felragyogtassa
előttünk az Úr hatalmát. Az Úr az!
Vagyis az Úr Jézus tette, és nem én. Nem én oldottam meg a problémát, hanem
Ő. Péter vállalja a hideg vizet, az
úszást Jézusért. Alig várja, hogy találkozzon Vele. Ne sajnáld magad, a
fáradságot, ha megjelenik Jézus, indulj Hozzá. Hagyj mindent abba, légy Vele,
engedd, hogy magához öleljen.
Meg kell
tanulni, hogy valami új kezdődik. Itt már nem én szerzek, érek el dolgokat, hanem Ő
adja nekem, amire szükségem van. Mire a partra érnek, minden kész, Jézus
asztalközösséggel várja őket. Felismerik, hogy valóban Ő az. Így vár
ma is, ne erőlködj, hanem figyelj Rá, engedelmeskedj Neki. Isten országa erőlködés- és izzadságmentes hely.
FÁRADTAN, BŰNBE VESZVE
1.
Fáradtan,
bűnbe veszve
Jártam az
életet,
De megtalált
a Pásztor,
S nyájához
vezetett.
Jól látták
ezt az angyalok,
Nevét
dicsérve zengnek ott.
Kéz, amely
kerestél,
Szív, amely
szerettél,
Vér, mely
eltörölted bűnömet,
Mindörökre
áldva légyetek!
2.
Míg borral és
olajjal
Kimosta sok
sebem,
Fülembe súgta
halkan:
„Enyém vagy,
gyermekem!”
Sosem szólt
édesebb zene,
Szívem
hálával lett tele.
Kéz, amely kerestél,
Szív, amely
szerettél,
Vér, mely
eltörölted bűnömet,
Mindörökre
áldva légyetek!
3.
Lábán, kezén
mutatta
Sok égő
sebhelyét,
S kegyetlenül
tövissel
Körülvett
szent fejét.
Úgy
megragadta lelkemet,
Hogy értem
annyit szenvedett.
Kéz, amely
kerestél,
Szív, amely
szerettél,
Vér, mely
eltörölted bűnömet,
Mindörökre
áldva légyetek!
4.
Azóta Véle
járok,
Szívem csak
Néki él,
Csodás lényét
megértem
Szentlelke
fényinél.
Örök éltem
sem lesz elég
Zengnem az Ő
dicséretét.
Kéz, amely
kerestél,
Szív, amely
szerettél,
Vér, mely
eltörölted bűnömet,
Mindörökre
áldva légyetek!
5.
Szívem bár
napról napra
Az Úrban
megpihen,
Az órát várva
várom,
Amelyben
megjelen,
És elviszi
felhőkön át
Elkészített
menyasszonyát.
Kéz, amely
kerestél,
Szív, amely
szerettél,
Vér, mely eltörölted
bűnömet,
Mindörökre
áldva légyetek!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése