A
|
gőg jelent meg Tírusz életében, többnek
gondolta magát mindenkinél, Isten népénél, és magánál Istennél is. Azonban
eljön számára az összeomlás napja (Ez 27,1-37). A gőg megkísérti a mai embert is, úgy gondolja, tudása által olyan
magaslatokra jutott, hogy nincs hozzá fogható. Istent játszik, pedig nem az. Az ember teremtmény, és bárminek gondolja
is magát, az is marad. Mennyire a szívünkbe tud lopózni a gőg, különbnek
tartjuk magunkat másoknál, mert látszatban különbözünk. Mivel nem követjük el
ugyanazokat a bűnöket, mint a másik, úgy véljük, jobbak is vagyunk. Olyan
könnyen becsapódunk, ha másokhoz mérjük magunkat. Ezért soha ne ember legyen a
mércénk, hanem Isten igéje. Azért adta az Úr, hogy belenézve szembesüljünk
magunkkal. Az ige nem csap be, nem hízeleg, nem mondja a rothadást látva, hogy minden rendben van. Azt sem súgja a fülünkbe, amikor haldoklunk, hogy ne félj,
holnapra meggyógyulsz, és nemsokára szeretteiddel leszel. Mi vagyunk azok, akik
mellébeszélünk, becsapjuk magunkat, és megtévesztünk másokat is. Pedig ez nem
segít, azonban ha igét olvasunk, a valóságot kapjuk, de szembe merünk-e nézni
vele?
Mi a valóság? Bármilyen szép is
legyen a külső, legyünk akár sikeresek, a szívünkkel van baj. A Biblia azt mondja, csalárdabb a szív
mindennél. Nincsen igaz ember egy sem, nincsen, aki értse, nincsen, aki keresse
Istent (Rm 3,10-11). Ez a valóság, a mélyben, lényünk mélyén van a baj, ott a
rothadás, és nem segít az sem, ha kicseréljük a kosarat. A romlás marad, és
annyit érünk el, hogy megfertőzzük a mellettünk lévőket is. Egyedül az Úr Jézus
Krisztus képes segíteni. Ő nem a kosarat cseréli ki, nem csak a tünetet
szünteti meg, hanem a problémát oldja meg. Új szívet ajándékoz annak, aki
felismeri, hogy szívcserére van szüksége.
Az új szív már nem gőgös, mert nincs mire felvágnia, mert ez az új szív
Isten ajándéka. Nem mi szerezzük meg, nem mi érjük el, hogy tiszták legyünk,
hanem az Úr Jézus munkája ez. Az új szívet kapott ember hálával borul le az Úr
előtt, megköszöni a bűnbocsánatot, és Őt akarja szolgálni, egyedül Őt. Aki nem
ismeri ezt fel, és nem fordul az Úrhoz, az tovább halad az önteltség útján, ami
pusztuláshoz vezet.
Eddig jól futottatok, írja Pál a galatáknak (Gal 5,7-15). Tehát jól
indultak, mert kegyelemre építettek, és ezen az úton haladtak is egy darabig.
Most azonban megtorpantak, elveszítették a biztos irányt. Eddig - de nem elég
csak egy darabig jó irányba haladni, hanem célba is kell érni. Az nem segít, ha
a fél távot jól tesszük meg, de utána rosszfelé kanyarodunk, és nem oda jutunk,
ahová szerettünk volna eljutni. Hol tartok? Most is jó az irány? Még ma is csak
a kegyelemre építek? Vagy már letértem a keskeny útról, és már másra építek,
nem a kegyelemre? A galaták a törvényt
akarták a hitük mellé ragasztani, vagy jobban mondva, a törvény megtartását
akarták a kereszt mellé tenni. Azonban egyedül Krisztus elég, nincs szükség
másra, és nem is segít más, csak egyedül az Úr Jézus. Már a neve is azt
jelenti, Szabadító, és azért jött, hogy megszabadítson a bűn hatalmából,
szenvedélyeink bilincseitől. A törvény átkától. Átokká lett értünk a kereszten,
és ezáltal ad szabadságot nekünk. Mivel
akarjuk kiegészíteni Krisztus áldozatát? Mit akarunk odatenni a kereszt mellé?
Mi az, amire rámutatunk, ezt tettem, és ezért jár nekem a mennyek országába a
bebocsátás? Jó lenne felébredni, mert egyedül Jézusért nyer bebocsátást a
bűnös. Itt nincsenek érdemek, nem lehet megszolgálni, csak elfogadni lehet
ajándékba.
Az Úr Jézus ma is hív minket magához, Ő nem azt mondja, hogy menj és tedd,
hanem: jöjj és kövess engem. Az Ő követésére hív, azt kéri, hogy hagyjuk magunk
mögött a jólétet, az érdemeket, és a bűneinket is. Mert nemcsak a bűneink,
hanem a kiválóságaink is elválasztanak Istentől, azonban ezt is le lehet tenni.
Sőt, le is kell tenni, mert amíg úgy gondoljuk, hogy mi kiválóak vagyunk, vagyis
jobban értünk az adott dologhoz, mint Jézus, addig nem lehetünk Isten
gyermekei. Miért? Mert, aki úgy gondolja, hogy akár a munkájában, akár a családi élet
kérdéseiben jobb, mint Jézus, annak nincs szüksége segítségre. Péter is előbb úgy gondolta, hogy ő jobban ért a
halászathoz, mint Jézus, hiszen Ő ács, ezért addig nem is tapasztalta meg a
nagy halfogást. Mindez csak azután következett, amikor kimondta: a Te szavadra
mégis kivetem a hálót. Itt már kezdi hinni, Jézus jobban ért a dolgokhoz, és ha
hallgat a tanácsára, akkor fog majd halat. Amíg nem figyelt Jézusra, eredménytelen volt. Kudarcaink is azért
történnek, hogy Jézushoz menjünk, Őt kérjük, könyörüljön rajtunk. Megtettük
már? Kimondtuk: a Te szavadra mégis? Jelen van ez a mégis az életemben? Emberileg reménytelennek látszik a dolog, de mivel az ige mondja,
megteszem vagy hittel várom, mert az ígérte meg, Aki Ábrahámnak is, hogy nagy
népé teszi. És amit az Úr ígér, azt meg is cselekszi.
A kereszt botrány a zsidók számára, és sok mai ember számára is. Pál
felvállalta a keresztet, mert ott nyert életet Jézus által. Ha megbotránkoznak
is, bátran vallja: Krisztussal együtt keresztre vagyok feszítve. A zsidók azért támadják, mert a törvény
teológiáját lecserélte a kegyelem teológiájára. Most már csak egy törvény van,
mégpedig a kettős nagy parancsolat, amelynek most az apostol a második felét
idézi. Azonban csak akkor vagyok képes szeretetből munkálkodni, ha előbb az
Urat szerettem meg. Minden tettem Őiránta való szeretetből és hálából fakad. Az
igazi szolgálat motorja az Úr iránti szeretet. Ha még nem ez motivál, akkor még
az önmegváltás útját járom.
Szabadságra vagyunk megszabadítva,
és ez a szabadság képessé tesz nemet mondani a bűnre és mindarra, amire
korábban képtelen voltam nemet mondani. A szabadságban való járás azt is
jelenti, hogy tudom, minden szabad nekem, de nem minden használ. És az Úrtól kapok
erőt mindannak a félretételére, ami nem használ, vagy aminek rabja lehetek.
Krisztus által nemcsak megszabadulok, hanem a Vele való kapcsolat által szabad
is maradok.
Ím, nagy Isten, most előtted
1. Ím, nagy Isten, most előtted szívem kitárom. Menedékem nincs sehol a
földi határon. Ha te nem jössz bánatomhoz biztató szóval, Italom könny, a
kenyerem keserű sóhaj.
2. Ha a világ nem tudná is számos bűnömet, Teelőled elrejtenem semmit sem
lehet; Látja lelked minden bűnöm, melynek átka sújt: Vedd le rólam, ó, Úristen,
vedd le ezt a súlyt!
3. Jézusomra föltekintek a kereszt alatt. Nincs szívemnek nyugodalma
vétkeim miatt. Ó, ne büntesd, Uram, azt, kit megtört a bánat: Szálljon reám
irgalmadból béke, bocsánat!
4. Szent Fiadért, ki engemet vérén megváltott, Hallgass meg, ha
bűnbánattal hozzád kiáltok! Vigaszoddal térj kegyesen beteg szívemhez, Hozzád
térő gyermekednek, Atyám, kegyelmezz!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése