M
|
indenki csak az életet
szépítgeti, felületi kezelést alkalmaz (Ez 22,23-31). Nem a baj
megszüntetésével, a betegség gyógyításával foglalkoznak, hanem csupán arra
törekszenek, hogy minden jól nézzen ki. Úgy tüntetik fel, mintha minden rendben
volna, de nem hatolnak a dolgok mélyére, és nem néznek magukba. Nem akarják meglátni, hogy elsősorban velük,
bennük van a baj. Amíg nem ismerem fel, hogy velem van a baj, miattam mennek
tönkre a dolgok, és csak másra mutogatok, nem változik semmi. Sőt, folytatjuk
tovább azt az életet, amit eddig, mert úgy gondoljuk, minden a legnagyobb
rendben, sokan így tesznek, ez az érvényesülés útja. Ezékiel kortársai is
ekképpen gondolkodtak, nem figyeltek Isten törvényére, így azután bűnt bűnre
halmoztak, de nekik megfelelt. A bajok forrását az ellenség fenyegetésében
látták. Pedig az ellenség fenyegetése is
pont azért volt, mert hűtlenné váltak Istenhez. A látszatot ugyan
fenntartották, de a szívük, a tetteik már nem Istent idézték.
Habarccsal
próbálták a réseket eltakarni, ahelyett, hogy befalazták volna. Senki nem állt a résre, mert az veszélyes és
fáradságos. Azonban fáradság és kockázat nélkül nincs győzelem. Minket is
megkörnyékez a kényelmesebb, látványosabb megoldás, vallásos mázzal borítjuk be
a felszínt, és ez sokakat megtéveszt. Örülnek, mert templomba menni látnak
minket, miközben belül egy fikarcnyit sem változtunk. Maradtunk ugyanúgy
paráznák, hazugok, tolvajok, irigyek. Isten
azonban nem hagyja ezt annyiban, Ő nem látszatot, hanem valóságos, hitből
fakadó új életet akar. Ez az élet az Ő ajándéka, csak elfogadnunk kell, és
engedelmesen megélni azt, amit az Úr mutat. Mert Ő nemcsak megmondja, mit tegyünk, hanem képessé is tesz úgy élni.
Az Úr
elmondja, milyen is az Ő népe (Ez 23,1-35). Mindezt két házasságtörő asszonyról
szóló példázatban teszi. Már az is elszomorító, hogy kikhez hasonlítja őket az
Úr. Házasságtörőkhöz. Nem a hűségesekhez, pedig pozitív példákká kellett volna
válniuk. Ők, Isten gyermekei, házasságtörők. Bizonyára tiltakoztak ez ellen,
mint ahogy a farizeusok és az írástudók sem értettek egyet Jézussal, amikor a
valóságot elébük tárta. Az Úr a népével
való kapcsolatra a házasság képét alkalmazza. Megkönyörült Izráelen, kiszabadította
Egyiptomból, és szövetségre lépett vele. A bajban örültek Isten segítségének, az
új hazának, a szabad életnek, de a szívük Egyiptomban maradt. Nem szakadtak el az ottani szokásoktól, visszavágytak abba az életbe és közegbe. A szívüket
nem adták az Úrnak, belülről nem változtak. Milyen a mi szívünk? Nemcsak a
külső mutatja, hogy Isten gyermekei vagyunk? A szívünk azonban a világ dolgai
után vágyakozik?
Jeruzsálem és
Samária a két országrész fővárosa. Mindkettő a pogány népek szokása után vágyakozott. Mindig olyanok
akartak lenni, mint a többi nép. Mi után
vágyakozom? Mi az életcélom? Milyen akarok lenni? Kit tűztem ki példaképül
magam elé? Nem Istenre figyeltek, nem az Ő szentsége volt a cél. Az Újszövetségben is azt olvassuk, szentek legyetek, mert én szent vagyok, mondja
az Úr. Mindig erre kellene figyelnünk,
és ezt a célt kitűzni, olyan szeretnék lenni, mint Jézus. Azonban minket is megkísért, hogy olyanok
akarunk lenni, mint a környezetünk. Olyan házat, autót akarunk, mint a szomszéd vagy a barátunk. Minél több pénzre, kényelmesebb életre vágyunk. Azonban Isten
ezt a gondolkodást mindig megítéli. Megtisztítja népét. Előbb Samáriát érte az
ítélet, de Jeruzsálem, Júda nem tanult belőle. Tanulunk-e a történelemből,
mások bizonyságtételéből?
Az Úr azért szól,
mert szeret, tékozlóan szeret. Mindenét nekünk adta Jézusban. Semmit nem tart
tőlünk vissza, azt akarja, hogy bővelkedő életünk legyen. Nem elsősorban anyagi bővelkedést kínál, mert
a pénz szerelme a rossznak gyökere, hanem a kegyelemben való növekedést
kínálja. Önmagát, a Vele való élő kapcsolatot nyújtja a számunkra. A tanítványoknak a békességet, biztonságot
Jézus követése jelentette. Amíg Vele
jártak mindennap, mindenük megvolt. Ő
ment előttük, ők pedig követték. Ma is előttünk jár az Úr, és ha követjük,
megtapasztaljuk, hogy a kapcsolatnál, a közelségénél nincs több. A kapcsolatot,
a beszélgetést, a másik személyes jelenlétét semmi sem pótolja. Ne érjük be
kevesebbel. Ne elégedjünk meg az ajándékokkal, hanem mindig magát az
ajándékozót keressük. Igyekezzünk minél többet Vele lenni.
A legmegdöbbentőbb, hogy mivel Izráel nem az Úrtól várta boldogságát, hanem idegenektől, ők is okozzák
majd a vesztét. Azért megdöbbentő ez, mert ma is gyakran így van. Aki nem
Istentől akar függni, nem Tőle várja a boldog életet, hanem különféle
bálványoktól, pótszerektől, annak ezekre rá is megy az élete. Amikor az italtól, a drogtól várja valaki a
segítséget, egy idő után kiderül, hogy nem segítséget kap, nem előrébb jutott, hanem
rabbá vált. Mert minden pótszer és bálvány rabbá tesz. És ebből önerőből képtelenek vagyunk
szabadulni. Azonban a Szentírás bizonyságtétele szerint van Szabadító. Te sem
vagy reménytelen helyzetben, ha látod, hová jutottál. Hívd segítségül Jézust, Ő
meg tud szabadítani. Azonban a bálványimádás, az Isten nélküli élet
következményei nem azonnal és nem mindig teljesen számolódnak fel. Az azonban
az Úr begyógyítja a múlt sebeit.
Ó, esztelen
galaták, kiált fel Pál. Miért is? Mert a jobbat elhagyták a rosszabbért (Gal
3,1-5). Isten megajándékozta őket ingyen
kegyelméből az új élet ruhájával. Rájuk
terítette legszebb ruháját, és ők most a régi göncöket akarják
visszavenni. Valaki elhitette velük, hogy nem
lehet ez ajándék. Nem lehet ezt az új öltözetet csak úgy elfogadni, hanem meg
kell dolgozni érte. Tulajdonképpen a mai
kereskedelem szerint állították eléjük Isten országát. Megkapod a belépőt, ahogyan Pál hirdette,
kegyelemből, de ez a kegyelem azt jelenti, megkapod, használhatod, de az árát
részletekben ki kell fizetni. És ez a részletfizetés volt a törvénynek való
megfelelés. Azt mondták nekik, jó cselekedetekkel, a törvény megtartásával kell
fizetni. És ezért mondja Pál, hogy esztelenek. Hát nem azok? Fizetni akarnak az ajándékért.
Pál
örömüzenete arról szólt, hogy Isten ingyen kegyelemből bocsátja meg bűneiket és
fogadja be őket országába. Ezért nem kell fizetni, tenni semmit. Ingyen való a kegyelem.
Miért? Mert az Úr Jézus megfizette az árát a kereszten. Nekünk csak élni kell
ebből a kegyelemből. Azonban jó arra is figyelni, hogy ingyen van a kegyelem,
de nem olcsó, mert Istennek nagyon sokba került. Annyira szeret, hogy kész volt
a legtöbbet adni értünk. Nem mondta a sátánnak, ez már sok, ennyit nem adok,
maradjon a tiéd az ember. Hanem amit kért, azt megadta. Jézus életét kérte fizetségül, és Ő ezt az
árat megadta. Aki ezt látja, annak a szíve tele van hálás örömmel. És kész
szabadítójának adni egész életét.
Az apostol rámutat: az egész Szentírás a hitből való megigazulásról tesz bizonyságot (Gal 3,6-29). Ábrahám is azért lett igaz Isten előtt, mert
mielőtt bármit is tett volna, hitt Istennek. Ő még nem is ismerte a törvényt, tehát nem is cselekedhette. De a törvény eljövetele is azt erősíti meg, hogy az
üdvösség hit által, kegyelemből van. Mert a törvényből nem tud senki
megigazulni. Miért? Mert nem tudjuk megtartani. Az ember erre képtelen, Izráel
élete erre a példa. Új természetre van
szükségünk, mert azt, amit örököltünk atyáinktól, megfertőzte a bűn. A bűnös
természetnek megváltásra van szüksége. Ezt végezte el Jézus. Őáltala kaphatunk
új természetet. Akik Krisztusba keresztelkednek meg, azok Krisztust, az Ő
természetét öltik magukra.
A törvény
Jézushoz vezet. Az a szerepe, hogy rádöbbentsen: ez nekem nem megy, de nem hagy
itt magamra, hanem átad az Úr Jézusnak. Rámutat az Úrra, és azt mondja a törvény, hogy ami nekem nem ment, az Neki sikerül. Forduljunk Jézushoz hit által. Vigyük Elé bűnös, megromlott természetünket, és kérjünk újat Tőle. Ezzel elismerjük, hogy a régire nincs szükségünk.
Az igaz ember
hitből fog élni - nem csak azt jelzi ez, hogy Isten kegyelméből szabadulunk meg és
kapunk új életet, hanem azt is üzeni, hogy egész életünkben hitből élünk. Nem
tudunk magunkban krisztusi életet folytatni, csakis a Vele való naponkénti
élő kapcsolat által. Életünk végéig kegyelemből élünk. De a kegyelem elég!
Soha nem fogy ki a forrása. Mert a kegyelem forrása az Úr Jézus Krisztus. Ha
rácsatlakozunk Urunkra, nem merül ki életünk, mindig lesznek erőtartalékaink.
Hinni
taníts, Uram
1. Hinni
taníts, Uram, kérni taníts!
Gyermeki,
nagy hitet kérni taníts!
Indítsd fel szívemet,
Buzduljon fel, neked
Gyűjteni
lelkeket! Kérni taníts!
2. Hinni
taníts, Uram, kérni taníts!
Lélekből,
lelkesen kérni taníts!
Üdvözítőm te
vagy, Észt, erőt, szívet adj,
Lelkeddel el
ne hagyj! Kérni taníts!
3. Hinni
taníts, Uram, kérni taníts!
Gyorsan
elszáll a perc: kérni taníts!
Lásd
gyengeségemet, Erősíts engemet,
Míg diadalt
nyerek: Kérni taníts!
4. Hinni
taníts, Uram, kérni taníts!
Jézus, te
visszajössz: várni taníts!
Majd ha
kegyelmesen Nézed az életem:
Állhassak
csendesen. Hinni taníts!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése