A
|
vigasztalni indult barátok némák, egy hét
telik el szótlanul, nem képesek erősíteni a szenvedőt, nem tudnak bátorítót
mondani (Jób 3,1-26). Csődöt mondtak. Vizsgáljuk meg magunkat, a hitünket, nem
vallunk-e mi is csődöt, amikor a mellettünk levőnek támaszra és segítségre
lenne szüksége. Miért vagyunk tehetetlenek, amikor szenvedőt látunk? Talán mi
is csak addig hiszünk, amíg minden rendben van, de amikor nehézzé válik az élet, jönnek a problémák, mi sem találunk vigaszt, nekünk sem erőforrás a Szentírás?
Mert csak az tud vigasztalni és erősíteni, akinek magának is erőforrás a
mindennapokban az Ige. Aki maga sem ott
találja meg békességét, az képtelen mást megbékéltetni, mert a békesség forrása
az Úr.
A tehetetlen barátok közt Jób szólal meg elsőnek, felszakad szívéből a
sok és mély szenvedés, nem rendül meg hitében, nem fordul el az Úrtól, hanem
csak felfakad fájdalma, kiönti szívét az Úr előtt. S amíg feltárul szíve
fájdalma és keserűsége, addig lénye tisztul. Ne feledjük el, hogy az emberek közül
senki nem áll mellette, felesége a halált ajánlotta számára, ahelyett, hogy az
Úr közelébe segítette volna, és közben igyekezett volna férje fájdalmát
megérteni. A feleség teljesen önmagára koncentrált, csak a saját veszteségeit
látta, és nem ismerte fel, hogy ebben a helyzetben összetartásra, közös hitre
és imádságra van szükség. Felismerjük-e a nehéz helyzetekben az összetartás és
a közös hit erejét, illetve a közös imádság megújító hatalmát? Sokat jelent,
amikor egy férj és feleség egy irányba tart, az Úr felé, és együtt keresik az
Igéből a választ mindarra, amit nem értenek, és nem egymást vádolják.
Jób úgy látja ebben a pillanatban, hogy jobb lett volna meg sem
születnie, mert ő még nem tudja, amit Pál apostol így ír: „sok nyomorúságon
át kell az Isten országába bemennünk” (Apcsel 14,22). Most tapasztalja meg,
hogy a hívőt is érheti tragédia, rá is jöhetnek rossz napok. Jób tanulgatja
mindezt, és közben hite erősödik, mert a szenvedés által az Úr erősíti és
formálja belső emberünket. Mi is engedjük, hogy formáljon az Úr, vegyük kézbe a
szenvedést, a kudarcot, és Isten Szentlelke által hozzunk ki belőle jót. A
sátán rosszat akar mindennel elérni az életünkben, de Isten jóra tudja a rosszat
is fordítani, ahogyan József életében is nyomon követhettük ezt.
Jób a halált várja, de úgy látja nem jön, vagyis nem tud meghalni. Ez nem
véletlenül van, a halál azért kerüli még el, mert Istennek továbbra is terve
van vele, ha ő még ezt nem is látja. Sokan azért nem halnak meg és szenvednek
tovább, mert így még időt kapnak életük rendezésére, a megtérésre. Mert nem
lényegtelen, hogyan halunk meg. És Isten azt szeretné, hogy életre jussunk
halálunk után, ehhez azonban meg kell látnunk kegyelemre szoruló, bűnös
voltunkat, és azt, hogy Jézus keresztjénél van a felszabadulás. Mi szenvedésmentes
életre vágyunk, és ugyanígy szenvedés nélküli halálra is. Azonban nem kell
félnünk a szenvedéstől sem, mert ez is eszköz az Úr kezében. Sokakat a betegség,
a fájdalom sodort az Úr közelébe, gyötrelmeik közepette kezdték el keresni az
Urat. Miért van ez így? Mert sokan a jólét idején nem keresik Istent, úgy
gondolják, megvan mindenük, és nincs szükségük semmire, de a szenvedés vagy
életösszeomlás idején rájönnek, Isten nélkül képtelenek megoldani az életüket,
és így Hozzá folyamodnak. Forduljunk mi is az Úrhoz, hívjuk segítségül nevét.
Hat órától kilenc óráig sötétség volt a földön, ami azt fejezi ki, hogy
ez az emberiség legsötétebb pillanata, hiszen annál lentebb nincs, amikor a
számára elküldött Megmentőt keresztre feszíti (Mt 27,45-56). Isten segítséget
küldött az elveszett, a problémáit megoldani képtelen ember számára, és ő
elutasítja a megoldást. Egyben prófécia is ez, mert azt üzeni, hogy amíg valaki
fel nem ismeri Jézus Krisztusban élete megváltóját, addig sötétségben lesz.
Jézus a világ világossága, és ha beengedjük a szívünkbe, világossághoz jutunk.
És ez igaz az emberiségre is, csak akkor talál problémáira megoldást, ha
felismeri és elfogadja, hogy a jézusi keskeny út az egyetlen megoldás, és
hajlandó lesz járni rajta. Meg kell látni, hogy rajtunk csak Isten segíthet, és
végre alázattal, bűnbánattal Hozzá kell/ene/ kiáltani.
A borzalmas szenvedés közepette is Istenhez fordul az Úr Jézus. Hozzá kiált, és
az Ő kezébe helyezi lelkét. Ezzel megmutatja számunkra, hogy borzalmas kínok
közepette is lehet imádkozni, lehet Istenhez fordulni. Csodálatosan élte meg
földi életét, minden lépése Istenre mutató jelzés. Nemcsak másokat tanított,
hanem maga is megélte tanításait, egészen haláláig.
Jézus halálakor a templom kárpitja kettéhasadt, ezzel megnyílt az út a
szentek szentjébe, Isten közelébe. Az a hely vált szabaddá, ahová a főpap is
csak egy évben egyszer léphetett be. Jézus halála által megnyílt számunkra az út
Isten felé. Mindaz, ami eddig elválasztott minket tőle, Jézus halála által
eltűnt az útból. Mindegy, melyik néphez tartozunk, milyen távolra kerültünk, és
milyen bűn torzította el az életünket, Jézus által szabaddá vált az út. Minden
bűneit bánó ember jöhet, van remény a számára, Krisztusban bűnbocsánatot és új
életlehetőséget nyerünk.
Mily jó, ha bűntől már szabad
1. Mily jó, ha bűntől már szabad, Az Úr szolgája vagy; A bűn szolgája
gyáva rab, A Krisztusé szabad.
2. A bűn sötétben tévelyeg És bajba dönt vakon; De Krisztus kézen fog s
vezet Világos utakon.
3. A bűnben kín van s gyűlölet, Mi mást, más minket öl; Öröm köt egybe s
szeretet Az Úr szívén belöl.
4. Már szolgád lettem, Jézusom, Ki értem áldozál; Más uram nincsen, jól
tudom, Mert bűnből kihozál.
5. Légy áldott, Krisztusom, te nagy! Hadd adjam át szívem: Vedd szívesen,
hogy hol te vagy, E szív is ott legyen.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése