M
|
ost látjuk
igazán, mit is jelent, amikor az Úr jelenléte körülveszi az övéit, amikor ez a jelenlét
oltalmat és áldást biztosít (Jób 1,13-22). Most látszik ez, amikor az Úr
engedélyt ad sátánnak gonosz terve kivitelezésére, ami egyben szívvizsgálat Jób
számára. Mert erre is szükség van, időnként meg kell vizsgálni, milyen állapotban van a szívünk, az Úr van-e még mindig a középpontban, szeretjük-e még mindig.
Nézzük meg, hogy nem-e már inkább az ajándékaihoz rögzültünk, elkényelmesedtünk,
és nem Ő a fontos a számunkra? Mindez azt is üzeni, hogy Isten oltalma nélkül
kiszolgáltatottakká válunk, legyünk hálásak kegyelméért, oltalmazó szeretetéért.
Sátán azonnal akcióba lendül, nem vár, hanem gyorsan cselekszik. Viszi
előre a pusztító, romboló vágy. A sátánt a szétdobálás, a tönkretétel élteti.
Lássuk meg, hogy nem Isten akarta Jób életét tönkretenni, nem Ő örül a
szenvedéseinek, hanem mindezt a sátán tervelte ki, és ő is hajtja végre, Isten
csak megengedi a számára. Azért férkőzhet sátán Jób közelébe, mert Isten
lehetővé tette a számára. Nem ért egyet vele, de megengedi, hogy cselekedjen.
Sátán él is lehetőséggel, nem halogatja tervét, azonnal cselekszik. Milyen jó
is lenne, ha mi is ilyen gyorsasággal tennénk az Úr akaratát, ha semmi más nem
lenne fontosabb, mint hogy vigyük az életet. Mert sátán rombol és pusztít, de
Isten gyermekei azért vannak a világban, hogy helyreállítsanak, vagy legalábbis
felmutassák, talpra lehet állni, a legmélyebb helyzetekből is van kiút, mert
nemcsak pusztító van, hanem jelen van az Úr is. Ő nem a pusztítást, hanem az építést támogatja, hiszen az Ő kezéből
került ki minden. Sátán nem épít, hanem pusztítja más, az Isten munkáját. Ezért
minden téren álljunk ellent az ördögnek, és akkor elfut előlünk.
Jób éli megelégedett életét, mindennapjai tele vannak Isten áldásával, és
egyszerre csak, mint derült égből a villámcsapás, érkeznek sorban a szolgák, és
bejelentik a tragédiákat. Szinte egy tragédiasorozaton megy keresztül, még fel
sem tudja fogni és dolgozni az első hírt, amikor sorban jön a többi, és egy
pillanat alatt lenullázódik, mindene elveszik. Nem könnyű a helyzete Jóbnak,
nem is tudom, hogyan élnék meg hasonlót, egyik percről a másikra mindent
elveszíteni, és szinte az utcára kerülni. Mennyire van bekalkulálva, hogy velem
is megtörténhet? Hogyan reagálnék rá? Kitartana-e a hitem? Tudnék-e örülni
tovább az Úrnak? Mert hányszor elveszítjük békességünket apró kellemetlenségek miatt. Nekünk nem is kell tragédiákat átélni ahhoz, hogy elbizonytalanodjunk,
elég, ha fáj egy testrészünk, ha betegség környékez, ha fogy az erőnk és
teljesítőképességünk.
Mennyire másképp reagál Jób, mint mi. Azonnal bűnbánatot tart és az Úr
elé borul minden fájdalmával. Nem zúgolódik, hanem elfogadja, ami történt. Itt látjuk meg, hogy semmi sem vakította el, nem
a jólét került élete középpontjába, hanem végig az Úr volt a legfontosabb a
számára. Meglátja a földi lét valóságát: mezítelenül jöttünk a világba, és úgy
is megyünk el. Nincs kivétel. Földi értékeinket nem lehet átcsempészni az Isten
világába. Jó, ha már most elengedünk
mindent, amihez hozzánőtt a szívünk.
Jób azt is felismeri és meg is vallja, hogy mindene, amije volt, az Úrtól
származik - az Úr adta, az Úr vette el, áldott legyen az Úr neve. Nem a két keze munkáját siratja, hanem látja,
minden ajándék volt Istentől. Elfogadja, hogy Ő vissza is veheti az
ajándékokat. Jób mindent elenged, nem ragaszkodik semmihez sem. De nem úgy
engedi el, hogy ez van, nem tehetek mást, hanem áldja az Urat mindazért,
amiben eddig része volt. Ebben a helyzetben is a hála tör elő szívéből. Vajon
mi jönne elő az én szívemből? El tudom-e engedni gyermekeimet,
hozzátartozóimat? Mi van a szívemben, ha elveszítem a munkám, ha szegénnyé
válok, ha súlyos betegség látogat, vagy meghal valaki szeretteim közül? Tudok-e
én is szólni: az Úr adta, az Úr vette el, áldott legyen az Úr neve?
Még egy esélyt kap Pilátus, amikor felesége figyelmezteti (Mt 27,19-30). Isten így üzen
a számára, de Pilátus nem veszi komolyan. Nem dönt Jézus mellett, hanem
kiszolgáltatja a zsidóknak. Isten sok lehetőséget ad számunkra, amelyekben
dönthetünk Jézus mellett, de élünk-e velük? A főpapok és a nép is megkapja a lehetőséget, most még Jézust
választhatják. Még mindig van esély újrakezdeni, az életet választani, de ők
inkább a pusztulás mellett teszik le a voksot. Mert Barabbás a pusztulást
jelenti az élet köntösébe burkolva. Ők azt gondolják, Barabbásra van szükségük,
mert ő a szabadság ígéretét csillantja fel előttük. És nem látják, hogy
Barabbás útja a pusztulás felé sodorja őket, míg Jézus útja, a keskeny út az
életre vinné a népet. Bizony, minket is meg akar a világ a maga szabadság és élet
fogalmával téveszteni, azt üzeni, ha követjük, ha hallgatunk rá, miénk az élet.
Minden azt susogja, ne Jézust válaszd. Ne engedjük magunkat megtéveszteni, mert
Ő az út, az igazság és az élet. Válasszuk hát az életet. A mai világ, a mai
ember számára is csak egyedül Jézus jelenti az életet, minden más halál és
pusztulás, csak a keskeny út vezet az örök életre. Lépjünk rá erre az útra.
Pilátus mossa a kezét, de ezt a bűnt semmi nem viszi le, csak Isten
kegyelme. Nem lehet lelki problémánkat emberi módszerekkel megoldani, nem lehet
úgy tenni, mintha nekünk ehhez semmi közünk nem lenne. Nem lehet a felelősség
alól kibújni, nem lehet saját rossz döntésünket másra hárítani. Vállalni kel,
és most még átélhetjük az Úr bocsánatát, Jézus vérének bűntörlő erejét.
A gonosz tombol, azt gondolja, győzött, de nemsokára kiderül, Jézust nem
lehet legyőzni. Itt nem a gonosz nyer, hanem az Úr. Megdöbbentő képet mutat
rólunk a helytartósági jelenet, ez van bennünk, állati indulatok és ösztönök,
ez telik tőlünk, kicsúfolni, megalázni a tehetetlent, a kiszolgáltattat.
Döbbenetes, hogy a más szenvedése örömöt jelent némelyeknek. Ez a képsor is azt mutatja, nagyon nagy szükségünk
van Jézusra, mert ma sem tartunk előrébb. Ha szétnézünk a világban, ma is ezt
látjuk, megkötözés, megverés, gúny és erőszak mindenütt. Egyedül az Úr könyörülhet rajtunk és
formálhat más emberré minket, ehhez azonban meg kell látni bűneinket.
Aki értem megnyíltál
1. Aki értem megnyíltál, Rejts el, ó, örök kőszál! Az a víz s a drága
vér, Melyet ontál a bűnér', Gyógyír légyen lelkemnek, Bűntől s vádtól mentsen
meg!
2. Törvényednek eleget Bűnös ember nem tehet; Buzgóságom égne bár, S
folyna könnyem, mint az ár: Elégtételt az nem ad, Csak te válthatsz meg magad.
3. Jövök, semmit nem hozva, Keresztedbe fogózva, Meztelen, hogy
felruházz, Árván, bízva, hogy megszánsz; Nem hagy a bűn pihenést: Mosd le, ó,
mert megemészt!
4. Ha bevégzem életem, és lezárul már szemem, Ismeretlen bár az út,
Hozzád lelkem mennybe jut: Aki értem megnyíltál, Rejts el, ó, örök kőszál!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése