A
|
z Úr ismét
megszólítja Mózest, és további rendelkezéseket ad a számára (2Móz 25,1-40). A tíz
ige átadásával még nem fejeződött be a nép tanítása. Most az istentiszteleti
hely és annak berendezési tárgyainak a leírása, készítésüknek az elrendelése
történik. Mózes még nem mehet le a hegyről, nem mondhatja, végeztem, hanem
tovább marad. Talán nem is akar még lemenni, mert nincs jobb, mint az Úrral
lenni. Hatalmas élmény, amikor Isten világa összeér a mi világunkkal, amikor az
Ő békessége, szeretete és dicsősége átjárja az életünket. Szükségünk is van
arra, hogy állandóan nyitva tartsuk lényünk ablakait, hogy Isten világának
levegője beáramolhasson azokon keresztül az életünkbe. Így azután mindig friss és
fogyasztható marad az életünk.
A szentélykészítéshez adományokra van szükség, amit Izráel fiaitól
gyűjtenek össze. Fontos szempont, hogy csak attól fogadjanak el ajándékot, akit
a szíve indít adakozásra. Vagyis az adakozás nem parancsra történik, nem
kötelező adni, mert az Istennel való kapcsolat nem erről szól. Személyes
találkozásról van szó, és a találkozásban átélt áldások kiváltotta örömről. Isten
személyes megtapasztalása hálára indítja a szívet. Aki hálás, az kész önként
adakozni. Milyen jó is lenne, ha mi is
mindig hálából és önként adnánk. Soha ne legyen kényszer a szívünkben, ne azért
adjunk, mert adni kell, vagy mit szólnak, ha nem adunk. Mindig a szívünk odaajándékozásával kezdjük.
A szentélyt az Úrnak készítik, tehát nem embereknek, hanem azért, hogy
ott jelenjen meg számukra az Úr. Kell egy hely, ahol átélhetik Isten
közelségét, ahol csöndben lehetnek. Nem az épületek formája a lényeg, hanem az,
hogy legyen olyan hely, ahol csöndben lehetünk, és ott megtapasztaljuk Urunk
jelenlétét, hallhatjuk szavát. Mi már tudjuk, hogy ahol ketten vagy hárman
összejönnek az Úr nevében, Ő ott van közöttük.
A berendezési tárgyak között fontos szerepe van a szövetség
ládájának. Ennek a fedelén kerúbok
találhatók. Az Úr a födélről beszél majd népével, a két kerúb között. Mi már bárhol átélhetjük, hogy szól hozzánk
az Úr. Jézusban emberré lett, és immár nincs helyhez kötve. Bárhol megszólít,
ehhez csak arra van szükség, hogy megszólíthatók legyünk. Vagyis, ha az Úr
felhív minket, vegyük is fel a készüléket. Mert azt nekünk kell megtenni. Gyakran panaszkodunk, nem szól az Úr. De
vajon mindig meghalljuk a szavát? Nem nyomja el a világ zaja? És amikor
halljuk, hogy hív, felvesszük a kagylót, mozdulunk, mint ahogyan Sámuel tette?
A hétágú lámpatartó az Úr tökéletességére utal, mert a hetes szám a
teljesség száma. De arra is rámutat, hogy Isten a világosság. Jézus Krisztusban
az igazi világosság érkezett el ebbe a világba. A lápa megvilágítja előttünk az
utat. A szentélyben lévő lámpás azt jelzi, szükségünk van lámpásra, mert
nélküle sötétségben van az életünk. Szükségünk van a világ Világosságára, mert
Nélküle sötétben botorkálunk és eltévedünk.
Egy példázatcsokrot olvasunk most Márk evangéliumából (Mk 4,21-34).
Ebben a csokorban is Isten országáról van szó. Arról az országról, amely az Úr
Jézusban érkezett meg világunkba. Ez az ország minőségileg más, mint a földi
országok, és más a működése is. Ez az ország átlátható, a benne élők nyíltak és
őszinték. Nincsenek titkok, mert azok úgyis előkerülnek, világosságra
jutnak. A lámpás nincs elrejtve, hanem
olyan helyen található, ahol megvilágítja a helyiséget. Ez a lámpás feladata. Isten népe is lámpás,
az Úr lámpása ebben a világban. Ezért mindig jól látható helyen kell lenniük. A
tanítvány nem bújik el, nem rejtegeti hitét, hanem nyíltan vállalja és
láthatóvá teszi. Miért? Mert a hit fényére mindenkinek szüksége van.
Az Úr Jézus rámutat, Isten gyermeke nem mindegy, mit hallgat. Nem mindegy, mit hallunk meg. Vigyázni kell a fülünkre, mert rajta keresztül érkezik
lényünkbe mindaz, ami formál bennünket. A hit is hallásból van, de a
tévtanítások és a gonosz ideológiája is hallás útján terjed. Tudatosan
szelektáljunk, van, amire azt kell mondani, én ezt nem hallgatom meg.
Isten országa nem erőszakos propagandával terjed, hanem igehirdetés
által. Úgy, ahogy a magot is elveti a gazda, aztán magára hagyja, és bízik
benne, hogy majd ki fog kelni. Mi is azzal a hittel vetünk, hogy az elhintett
mag majd ki fog kelni. Egyszer csak meglátjuk az új növényt, az új életet. Mert
az új élet nem a mi munkánk, a benne lévő erő hozza azt létre. A vetés magától
terem, nem kell erőszakoskodni, nem kell és nem is lehet sürgetni, mert az nem
egészséges. Hagyni kell időt az igének, és az elvégzi a maga munkáját. Az Úr azt
mondja, hogy elvégzi a munkát az ige, nem tér vissza üresen (Ézs 55,11).
Isten munkája nem látványos, nincs nagy befektetés, hanem olyan
jelentéktelen külsőre, mint a mustármag. Alig látszik, csóváljuk a fejünket,
lesz-e ebből valami. Aztán kiderül, nem a külső a lényeg, nem az, amit a szem
lát, hanem az az életkód, ami benne van. Nagy fává fog terebélyesedni,
mindenkinek védelmet nyújt. A megfáradt, az életbe belefáradt ember Isten országban
talál árnyékos helyre, ott lel oltalmat. Menjünk mi Isten országa oltalmába,
mert ebben a világban annyi nyomorúság történik, itt nincs biztonság, de az Úr
országában békesség és oltalom vár ránk.
A BÉKE
MESSZE TŐLED
A béke
messze tőled, szíved örömtelen.
A lépted
is oly fáradt, szemed de fénytelen!
Ó hogyha
hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te
nem keresnél más életet soha!
Csak Jézus
ad nyugalmat, midőn a harc kemény,
Megfáradott
szíveknek Ő éltető remény.
Ó hogyha
hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te
nem keresnél más életet soha!
Sok vérző
sebéből üdv árad, isteni,
Ki Őt be
nem fogadta, a jót nem ismeri.
Ó hogyha
hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te
nem keresnél más életet soha!
Te
küszködöl magad csak, ha bűn szívedre tör,
S bukásod
és kudarcod úgy szégyenít, gyötör.
Ó hogyha
hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te
nem keresnél más életet soha!
Mi az
igaz? – tűnődöl, s a kétkedés epeszt,
Jézus az
Út, az igazság, s az élet, Őt keresd!
Ó hogyha
hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te
nem keresnél más életet soha!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése