Á
|
mósz számára
Isten élő valóság, üzenetei mind Tőle származnak, azt adja tovább, amit maga is
kap (Ám 9,1-15). Állandó kapcsolatban van az élő Úrral, mindig elérhető a
számára. Mert Isten az, aki keres, aki hív, de elérhető vagyok-e mindig?
Esetleg félreteszem a kagylót, különösen, ha olyat mond, ami felborítaná a
megszokott ritmust és kényelmet?
Mivel nincs pozitív visszajelzés az eddig elhangzottakra, ismét ítéletet
kell hirdetni, ami be is fog következni. A pozitív visszajelzés a megtérés,
vagyis a bűntől való el- és az Istenhez való odafordulás. Mert nem elég a bűntől
elfordulni, a helyére be kell engedni az Urat. Mert ha nincs jelen az Úr Jézus
az életünkben, a gonosz visszatér. Magunkban képtelenek vagyunk neki
ellenállni.
Nagyon fontos: egyetlen megoldás a bűnbánat és életünk Istennek való
átadása. Nincs más lehetőség az ítélet elkerülésére, mint a leborulás a kereszt
alatt. Csak a kereszt segít a bűnös emberen, értünk állíttatott, meneküljünk
oda. Menjünk az Isten Bárányához, aki elvette a világ bűnét. Izráel azonban nem
akart bűnbánatot gyakorolni. Azt gondolták, náluk minden rendben van, őket Isten
elfogadja, ők nem ítéltetnek meg. Isten elől nem lehet elbújni, ha lehetne, nem
volna Isten. Ő az egész univerzum Ura, ha cselekszik, azt az egész föld
megérzi. Minden tettét értünk hajtja végre. Azt szeretné, ha végre feladnánk az
ellenállást, és rádöbbennénk, hogy nekünk csak Vele jó. Nélküle szenvedés az
élet. Az Úr Jézus nélkül nem igazi az élet.
Azonban nem az ítéleté az utolsó szó, nem, hanem felragyog a kegyelem. Ha
Izráel megítéltetik is, az egész nép, Dávid maradéka nem fog elpusztulni.
Ígéretet ad, hogy kijavítja Dávid hajlékának réseit, helyreállítja romjait.
Szavát az Úr mindig állja, ezért megbízható, és nincs Hozzá fogható. Ma már
látjuk ennek valóságát, ismét van Izráel országa. Mindez jel a számunkra.
Ami szintén lényeges és minket érint, eljött az Úr Jézus, aki helyreállítja
a lerombolódott életeket (Lk 15,11-24). Azért jött, hogy amit a gonosz
tönkretesz, azt Ő ismét felépítse.
A tékozló fiú nagyon ismert példázatában is erről tesz az Úr
bizonyságot. Teljesen széthullott, emberileg reménytelen életek is újra
felépülhetnek Jézus Krisztus kegyelme által. Nincs az az ember, aki reménytelen
lenne, akinek ne volna esélye az újrakezdésre. Az Úr mindenkinek biztosítja ezt
az esélyt, meg is tesz mindent, hogy ez megvalósuljon. De rajtunk áll, hogy élünk-e
az eséllyel.
Megrendítő az Atya szeretete, kész kiadni a fiának a ráeső részt. De nem
ez az igazán megdöbbentő, hanem az, hogy Ő már előre tudja, mi lesz a vagyon és
a fiú sorsa. Ennek ellenére rábízza javait. Ilyen az Isten! Tudta, mivé válik a
teremtett világ a kezünkben, ennek ellenére bevállalta a teremtést és az embert
is. Bevállalta, és mindent megtesz érte. Beleépítette a szívünkbe a
visszavágyást, vonz az Isten országa, mert oda tartozunk. Vonz az Isten, mert
Hozzá tartozunk, képére teremtettünk, és lelkéből lehelt belénk. Ezt semmi nem
törölheti ki. Ez olyan mélyen belénk van kódolva, hogy semmilyen emberi és
ördögi mahináció nem képes kitörölni.
A világ vonz, úgy gondoljuk, értünk Isten nélkül is az élethez, ezt
gondolta a kisebbik fiú is, és ráment az életének egy jó része. Az más kérdés,
hogy ezt Isten jóra fordította, és helyreállította őt és a kapcsolatukat.
Rámegy a mai ember élete is erre a gondolkodásra, és bizony, csak kevesek
kerülnek ismét haza. Annyira letompít a gonosz, hogy nem fogjuk a jeleket, az
Úrtól jövő üzenetet.
A fiú tönkremegy, de ekkor sem haza veszi az irányt. Olyan nehezen
indulunk meg Isten felé, olyan nehezen ismerjük el a kudarcot. Sok
sikertelenség után is újra próbálkozunk. Ez a fiú is azt gondolta, majd magától,
önerőből talpra fog állni. De ha eddig nem ment, ezután miért menne?
Hazaindulás helyett disznópásztorságot vállal, de ott sem jön be a
számítása. A disznót nagyobb értéknek gondolják az embernél. Inkább a disznó
vészelje át az éhínséget, és pusztuljon egy ember, egy zsidó. Gadarai szemléletmód.
Ma is így van ez. Inkább a pénz, a disznó, mint az ember. A nyereség, az üzlet
a fontos.
Az eszköze az egyre mélyülő válság, a nyomorúság halmozódása. A disznók
mellett döbben rá a fiú, hogy csak az Atyában bízhat, az egyetlen biztos pont
az életben az Atya. Most ért haza, most érkezett meg önmagához ez az ember.
Mert amíg az ember Isten nélkül akar boldogulni, nincs otthon. A
templomlátogatások ellenére sem. Csak aki rádöbben: eddig Isten nélkül
alakítottam a mindennapjaimat, de most hazamegyek. Megszületik az elhatározás,
hazamegy, mert a saját kezében nincs
biztos helyen az élete. Haza kell menni, nem elég ezt elgondolni, meg is kell
tenni. Az Atya házában még béresnek is jó lenni, mert róla gondoskodik a Gazda.
Rádöbben az élet lényegére: nem a szerzés, a magam megmentése segít, hanem az
Úrra való hagyatkozás. Isten országának alaptörvénye az ajándékozás.
Vétkeztem - azt fejezi ki, nem vagyok mártír, sem az élet nagy vesztese,
hanem felelőse a mindannak, ami velem történik. Így jöhetek haza, vétkeztem, Atyám, ellened, nem vagyok méltó. És, hogy mégis a fia lehetek, ez a kegyelem. Az Atya
várja a fiát, úgy, ahogy van, megöleli, megcsókolja, a saját legjobb és
legdrágább ruhájába öltözteti. Nem rongyokat ad rongyok helyett, hanem a
kegyelem, az üdvösség ruháját. Ez takarja el a régi életemet, amelyért Jézus
meghalt a kereszten.
Tulajdonképpen két elveszett fiú van, mert az idősebbik is az, sőt, ő még
jobban. Mert otthon maradt ugyan, de a szíve nagyon távol van az Atyától. És ez
a lényeg: a szívem is ott van-e az Atyánál? Fontos-e az Ő személye, a Vele való
kapcsolat, vagy csak a hagyományokat viszem tovább?
Aki megszereti az Úr Jézust, és belép kegyelemből Isten országába, az rádöbben arra, hogy Krisztusban minden az övé. Isten országának kincseivel rendelkezhet. Akinek a szíve nem nyílik meg az
Úr előtt, annak hiába van a birtokában a világ minden kincse is, Isten nélkül
boldogtalan lesz.
OTT A MESSZE FÖLDÖN
1.
Ott a messze földön árván, hontalan,
Halld meg a kiáltást, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vigasza,
Jöjj a messze tájról, ó, jöjj haza!
2.
Rajtad a nyomornak súlyos terhe van,
Tested-lelked szenved, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vigasza,
Jöjj a messze tájról, ó, jöjj haza!
3.
Búsan összetörve jársz vigasztalan,
Megpihenni vágyol, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vigasza,
Jöjj a messze tájról, ó, jöjj haza!
4.
Nézd, a rossz világnak csak fullánkja van,
Drága csak nekem vagy, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vigasza,
Jöjj a messze tájról, ó, jöjj haza!
5.
Szómnak ellenállnod úgyis hasztalan,
Jöjj, mert egyre várlak, fiam, fiam!
Vár Atyád szerelme, vár rád vigasza,
Jöjj a messze tájról, ó, jöjj haza!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése