2018. szeptember 21., péntek

Kinek engedelmeskedsz?

A
 próféta föltekintése azt jelzi, hogy felfelé néz, Isten világára (Zak 6,1-15). Össze van kötve az ige, a Lélek és az imádság által a mennyel. Figyeli az onnan érkező üzenetet. Ez azért jó, mert nem köti le teljesen ez a világ. Nemcsak ide koncentrál, hanem valóban törődik az odafennvalókkal. És ez a törődés nem csupán néhány perc egy napból, hanem folyamatos figyelés. Állandóan vételre van állítva, megszólítható egész nap. Megszólítható vagyok én az Úr által a csendesség percein túl is? A munkában, a mindennapi feladataim között is? Megfeszül lelkem és a hallásban segít, segít, hogy meghalljam, lássam Isten üzenetét?
Jó, hogy feltekint a próféta, mert megnyílik a menny kapuja, és betekintést ad Isten világába, az Ő munkájába. Az előtt nyílik meg a menny, tárul fel Isten világa, aki nem csak lefelé néz, akinek a szívét nemcsak a földi dolgok töltik be, hanem fel tud tekinteni. A feltekintés azt jelenti, hogy elfordítom a tekintetem a világról, és odafordítom Isten felé. Tudatosan odafordulok az Úrhoz, figyelek Rá. Több zsoltárban olvassuk, hogy a zsoltáros még éjjel is imádkozik, őrváltások idején is fenn van, figyel az Úr szavára. Úgy figyel, mint az őrök, akik várják a reggelt. Miért? Mert ha tudatosan nem figyelünk, elnyom az álom. Ha az őrszem nem éber, meglepi az ellenség. Az Úr katonái vagyunk, ne aludjunk, legyünk éberek, és figyeljünk.
Aki felfelé néz, az másképp látja az élet dolgait. Értesül arról, ami mások szemei előtt rejtve van. A próféta láthatja, amint a lovasok által Isten Lelke kivonul, és megtekinti szétszórtságban élő népét. Ez nagyszerű üzenet, erőt ad, Isten ott van azokkal is, akik még nem mentek haza a fogságból. Isten tud az ő életükről is, odafigyel rájuk. Az Úr odafigyel az életünkre, tud arról, ha fogságban, szétszórtságban, nehéz élethelyzetben vagyunk is. Gyakran lelkileg vagyunk szétszórva. Ennek a világnak a tempója, a rengeteg elvárása megosztja a figyelmünket. Annyi minden leköt, hogy már Istenre, egymásra, nem, vagy csak fáradt gondolatok maradnak.
Az Úr jön, mert segíteni akar. Ő nem örül a szétszórtságnak, a széthullott életeknek, és a különféle rabságnak sem. Mert nemcsak szétszóródik a figyelmünk, hanem bizony, sok mindennek rabjaivá is válunk. Ez azt jelenti, hogy nem én szabom meg életem ritmusát, nem én döntök, mit tegyek,  hanem a rabtartóm. Ma gyakran burkolt formában jelentkezik a rabszolgatartó. Nem nyíltan parancsol, hanem csodaszép hirdetéseken keresztül égeti belénk hívogatását, most jöjj, ettől eddig, kedvezmény, rendkívüli kínálat, és megyünk. Nem is gondoljuk, hogy ez rabság, pedig az, ha nem tudunk rá nemet mondani. Ha nem én döntök valamiben, hanem kényszerítő erővel vonz valami, ott már nem én tartom kézben a dolgokat, hanem rab lettem. A szabad ember maga dönt, és képes arra, hogy nemet mondjon, semmi nem kényszeríti, legfeljebb Krisztus szeretete, ami szorongatja. Mi szorongat, mi késztet? Krisztus szeretete, az evangélium hirdetésének vágya?
A fogságban maradtak is figyelnek az otthoni hírekre, együtt lüktetnek az otthonmaradottakkal, és örömmel támogatják a templom építését. Adományt küldenek, mert fontos, hogy megépüljön az Úr háza, a hely, ahol élő kapcsolatban lehetnek Istennel, ahol szól az ige és gyógyul a lelkük. Isten határozottan kijelenti: felépül a templom. Az újrakezdés vonzza a még távol lévőket is. Csodálatos, amikor az Úr esélyt kínál az újrakezdésre. Talpra állhatok vele, elindulhatok egy új úton, a keskenyen, ami életre vezet. Azonban az eséllyel élni is kell.
A mindent, az életünket újjáépítő Király megérkezett. Jeruzsálem kapui előtt jár, be fog oda vonulni (Lk 19,28-40). De vajon látjuk-e Benne a Királyt, az életünk Urát? Nem lehetünk közömbösek Vele szemben, mert ahol Ő jár, ott élet fakad. Nélküle békétlenség, üresség és boldogtalanság található, de Benne és Általa minőségi élet.
Semmi nem tántorítja el tervétől, végigviszi, amiért jött, amit az Atya rábízott. Végigviszi a mi megmentésünket. Nem adja fel az akadályok ellenére sem. Bevonul Jeruzsálembe, pedig tudja, mi vár ott Rá. És pont azért megy, hogy a kereszten odaadja hűtlen, lázadó, bűnös népéért önmagát.
Egy szamárcsikóra van szüksége, annak a hátán vonul be. Nem fehér lovon, nem harci mént, nem egy kiválóságot, hanem egy szamarat választ. Azért, hogy legyen reménységünk: Jézus minket is választ, az egyszerűt, a makacsot, a gyakran ellenszegülőt. Kiválaszt, mert terve van velünk. A csökönyös szamárcsikó, amelyen még senki nem ült, engedelmesen szolgálja Jézust. Felismeri, hogy Gazdájával áll szemben, és Jézus közelében megváltozik a természete. Jézus az egyetlen esélyünk a megváltozásra. Azonban ha engedjük, hogy birtokba vegyen, megváltozunk, mássá leszünk. Mondhatjuk, megszelídülünk. Kezelhetetlen szívünket Ő képes megszelídíteni, akarata alá rendelni. Az a szamárcsikó egyáltalán nem vágyott arra, hogy ráüljenek, azonban Jézus Lénye lecsillapítja és szolgálatra késszé változtatja. Így formálja át az én szívemet is az Úr. Engedjem, hogy kézbe vegyen, maga mellé vonjon.
Az Úrnak szüksége van rá, mondják a tanítványok, és ez a mindenkori tanítványok munkája is. Hirdetik: ne félj, az Úrnak szüksége van rád. Országában, munkájában neked is van helyed és feladatod. Nem vagy értéktelen, hasznavehetetlen, Ő rád is számít. Ez a szamár is meglepődött, hogy a Király, a mindenség Ura rajta vonul be. Pál apostol írja: „A világ bolondjait választotta ki magának Isten” (1Kor 1,27). Talán te is meglepődsz, de az Úrnak szüksége van rád. Mire? Hogy eszköze légy, hogy bevonulhasson általad oda, ahol még nem ismerik. Kit és mit hordoz az életem? Jézust hordozó vagyok? Ő magaslik ki az életemből? Mindig Ő látszik, Vele találkoznak, amikor én állok előttük?
A jelenlévők királyként fogadták Jézust. Igaz, nem jól értelmezték a királyságot, de mégis, királyként fogadják, és ez a lényeg. Mert Jézus Király, a mindenség Ura, így a mi életünk Ura is. De bevonulhatott-e már a szívünk kapuján? Átvehette-e már a hatalmat? Ő ül a trónon, vagy még mindig én? Mert a király azért jön, hogy az Ő szava irányítson. Ki parancsol? Ki mondja meg, hová menj és mit csinálj? Mert az uralkodik feletted. Aki parancsol, és akinek engedelmeskedem, az a királyom. Jézus az?


Zengd Jézus nevét, zengd, világ

1. Zengd Jézus nevét, zengd, világ, őt, angyalok, áldjátok! Felékesítve homlokát, Király-
lyá Jézust, Jézust koronázzátok!

2. Ti vértanúi Istennek, Kik mennyben szolgáljátok A Bárányt, ki megöletett: Királlyá Jé -
zust, Jézust koronázzátok!

3. Ti választottak, szent hívek, Mind akit ő megváltott, Szent irgalmát dicsérjétek: Király-
lyá Jézust, Jézust koronázzátok!

4. Ti bűnösök, mert ő hordott Tiértetek kínt s átkot, És szent vérével áldozott: Királlyá
Jézust, Jézust koronázzátok!

5. Ti népek, törzsek, kik bárhol Az ő szavát halljátok: Nagy jóvoltáért hálából Királlyá Jé-
zust, Jézust koronázzátok!

6. Mily boldogság lesz majd, ha fenn A Jézus előtt állok És mindörökké zenghetem: Ki-
rállyá Jézust, Jézust koronázzátok!


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése