A
|
z Úr drága
kegyelmét láthatjuk most felragyogni Jósua főpap életében (Zak 3,1-10). És jó,
hogy nem csupán a régi történetben ragyog fel a kegyelem, hanem az ige által
jelen van most is. A főpap szennyes ruhában áll az Úr angyala előtt. Ott van a
sátán is, és támadja, vádolja, be akarja feketíteni, el akarja lehetetleníteni
az Úr szolgáját.
Jósuában megláthatom magam, mert milyen is vagyok én? Milyennek is lát az
Úr? Hát ilyen koszos ruházatú, üszkös fadarabnak. Ez azt jelzi, hogy úgy kellett kikapni a tűzből,
hogy teljesen el ne égjen. Ilyenek vagyunk mi. A bűn elborít, és csak Isten
különleges és gyors beavatkozása ment meg. Üszkös fadarab, kormos, majdnem elégett, nem szép látvány, és emberileg
már nem is alkalmas semmire. Mit lehet vele kezdeni? És az Úr kimenti, Ő tud
még az üszkös szívemmel is újat kezdeni. Ő megelevenít.
Isten előtt védelmet talál Jósua, vádolhatja a Sátán, de nincs hatalma
fölötte. Sőt, az angyal azt kéri, hogy az Úr dorgálja meg sátánt. Nem ő dorgálja,
hanem Istent kéri erre. Az Úrnak van egyedül hatalma sátán felett, amikor Ő
jelen van, vagy jelenlétébe menekülünk, sátán nem tud velünk mit kezdeni. Isten
oltalma tökéletes. Mondhat sátán, amit akar, ne figyelj rá, de ne is védekezz,
maradj csendben, mert igaz ugyan, amit mond - tűzből kikapott üszök ugyan az
életem -, de mivel az Úr kapott ki, van remény. Ne magamra nézzek, hanem az Úrra,
az Ő hatalmára. Sátán azt szuggerálja belénk,
nem vagytok jók semmire, de az Úr azért állít maga elé, hogy megmutassa: megtisztulhatunk. A bűn valóság, a szennyes ruha is, de mindezeknél nagyobb
valóság Isten kegyelme, Jézus vérének megtisztító ereje. Nincs az a mocsok,
amivel nem bírna el az Úr.
Jósua néma az Úr előtt, ezzel elismeri, bűnös vagyok, csupa szenny a
ruhám. Az is benne van, ilyen vagyok, igen, és én ezen nem tudok változtatni,
szennyes ruhámat képtelen vagyok levetni. De rábízom magam az Úrra. Ami nekem
lehetetlen, az Neki lehetséges.
Gyönyörűen ábrázolódik ki itt a kegyelem. Nem Jósua öltözik át, erre
nincs lehetősége. Igen, nincs lehetőségem átöltözni, megváltozni, új, tiszta
ruhába öltözni. Azonban nem kell elcsüggednem, mert az Úr leveteti rólam a
szennyes ruhát. Ez a kegyelem, más veszi le a ruhát rólam, én nem vagyok rá
képes. Ez a másvalaki az Úr Jézus Krisztus. Ő tud egyedül a bűn hatalmából
megszabadítani. Csakis Ő. Amíg ez az átöltöztetés meg nem történik, amíg nem
kapunk új természetet, addig hiába igyekezünk megváltozni, nem fog menni. Addig
mondogathatjuk az embereknek, hogy járjanak alkalomra, utasítsák el a bálványokat,
erre képtelenek lesznek. Mert a halott nem képes semmit sem megcselekedni. A
halott tehetetlen. Így van ez a lelki életben is, amíg újjá nem születünk, nem
tudunk Isten akarata szerint élni.
Akit az Úr tisztába öltöztet, az ellen a gonosz sem tehet már semmit. Az
Úr levette az álnokság, a bűn ruháját, elvette a bűnömet, és most már az nincs.
Isten most már a tiszta ruhát látja, és mindez Krisztusért. Ő vette, vállalta
magára, hogy én szabad lehessek.
A megtisztított élet engedelmességre kötelez. Arra, hogy most már az Úr
útjain járjak. Nem azért kapom a tiszta, fehér ruhát, hogy visszamenjek a
szennybe, hanem azért, hogy láttassam Isten bűnbocsátó szeretetét, azt, hogy
lehet Vele újat kezdeni, lehet a keskeny úton járni.
A Sarjadékról szóló kijelentés az eljövendő Messiás ígérete. És mi már
tudjuk, hogy a Messiás eljött. És Ő nem más,
mint a názáreti Jézus Krisztus. Ő az, Aki által megtisztul az életünk. Az Ő sebei
által gyógyulhatunk meg.
Egyre közelebb van az Úr a kereszthez, bár ebből senki nem érzékel semmit,
csak Ő tudja egyedül (Lk 18,35-43). Láttuk, hogy a tanítványok szíve és értelme bezárult a
keresztről szóló beszéd előtt. És ez így azt jelzi, mintha ők lennének vakok.
Semmi baj a látószervükkel, azonban lélek szerint vakok, mert még mindig nem ismerték fel Jézusban a Megváltót, és nem veszik észre, hogy az Ő trónja nem a
palotában, hanem a kereszten van. Koronája pedig tövisből készül. Bibliával a
kezemben, gyülekezetbe járva, látó vagyok-e? Látom-e Isten útját, az Ő tervét, vagy csak saját álmaimat tartom szem előtt? Azt gondolom, Isten országa az én
vágyaim kielégítéséről, egy kellemes lelki utazásról szól?
Jerikóhoz érnek, az út mellett egy vak koldus. A kegyes társaság vidáman
elhúz a koldus mellett. Senki nem veszi észre, és senki nem gondol arra, hogy Jézus
meg tudja őt gyógyítani, szóljunk Neki felőle, vagy vigyük Hozzá. Jézusban itt a gyógyulás, az élet, gyógyuljon
ő is, lásson, és örüljön velünk együtt az Úrnak. Nem, mi elvagyunk, sokan
vagyunk, ünnepelünk, a többivel mi dolgunk? Jézus azért jelenti ki magát, hogy
azt adjuk tovább. Segítsük Hozzá az embereket.
Kiderül, hogy a vak lát, ha nem is a szemével, a lelkével. Látja, hogy kicsoda
ez a Jézus. Már hallott Róla, és amikor most értesül arról, hogy ki vonul el ott, elkezd
kiabálni. És azért kiáltozik, mert tudja, kicsoda Jézus. Látja Benne a
megígért Szabadítót. Azért kiált, mert látni akar.
Kiálts te is, mert nem kiálthat helyettünk senki. És nem is fog kiáltani
senki. Önző világban élünk, mindenki elvan magának, és már hozzászokunk a
nyomorúsághoz is. Pedig az Úr új látással akar megajándékozni. Vegyük észre a
nyomorultakat, és vigyük Hozzá. Persze, itt nem valami szociális érzékenységről
van csak szó, hanem Jézushoz segítésről. Mert az alamizsna nem elég, az
egyháznak, a hívőnek több van, mint alamizsna. A hívők ismerik azt a nevet, Aki
által a vakok látóvá lehetnek. De előbb nekem kell látóvá lenni.
Ez az ember nem hagyja magát elhallgattatni, tovább kiált, kitartó, mert
látni akar. Én is látni akarok, jól látni az igében, az életben, Uram, add ezt
a látást. Jézus maga elé szólítja, akik eddig elküldték, most odasegítik az
Úrhoz. És a vak a lényeget, a legfontosabbat kéri: Hogy lássak! Ez a
legfontosabb. Mert az alamizsna ideig-óráig segíthet ugyan, de az életet nem
változtatja meg. Ne elégedjünk meg alamizsnával, hanem a lényeget, az új,
megváltozott életet kérjük. A lelki látást, amiben már az ige a lámpás. A vak
visszanyeri látását, és követi Jézust. Ezzel kifejezi, hogy Jézus mindennél
többet ér neki. Többre tartja a látás ajándékozóját, mint magát az újra
látást. Mert Jézussal az életemben, ha
vak vagyok is, látok, mert Ő a világ Világossága. Jézus nélkül a legbölcsebb, a
legnagyobb tudományú ember is vak, és sötétben tapogatózik.
MAGÁRA VETTE SZENNYES RUHÁMAT
1.
Magára vette szennyes ruhámat,
Így békíté meg Istent, Atyámat.
Így békíté meg, így békíté meg
Istent, Atyámat.
2.
Kín, mely Őt érte, nekem volt szánva,
De Ő fölvitte a Golgotára,
De Ő fölvitte, de Ő fölvitte
A Golgotára.
3.
Szerető szíve szakadt meg értem,
Hogy eltörölje mind, mind a vétkem.
Hogy eltörölje, hogy eltörölje
Mind, mind a vétkem.
4.
Jézus, Te drága, mit adjak Néked?
Összetört szívem hozom Elébed,
Összetört szívem, összetört szívem
Hozom Elébed!
5.
Dicsőség Néked, szent Vőlegényem,
Hogy eljössz értem, s fölviszel mennybe.
Hogy eljössz értem, hogy eljössz értem,
S fölviszel mennybe!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése