A
|
bdiás Júdában
él, nevének jelentése: az Úr szolgája (Abd 1-16). És ő szolgálja is az Urat
nehéz időben is. Te kit szolgálsz? A babiloni fogságba való elhurcolás idején él és hirdeti Isten üzenetét. Ebben a könyvben Edóm országa felé továbbítja Isten
igéjét. Abdiás a meghódított, az elnyomott országban maradt, lelkigondozta az
el nem vitt egyszerű embereket. Bizonyságot tett az Úrról. Mert a nyomorúságban
is Istenre van szükségünk. Ebben a reménytelen helyzetben Isten kegyelmére kell
irányítani a figyelmet. Most döbbennek rá, mennyire Isten szava volt, amit a
próféták hirdettek, felismerik, hogy Isten hívta őket magához, és a babiloni
birodalom támadása és annak minden következménye Isten ítélete volt. Miért?
Mert nem vették komolyan Istent, nem fordultak el a bálványoktól, és nem éltek
törvénye szerint.
Abdiás azzal, hogy maradt az elpusztult országban, bizonyítja, hogy valóban
Isten szolgája ő. Nem a megélhetés az első számú gondja, hanem Isten népének
vigasztalása, lelki erősítése. Istennek most is van üzenete népe és a
szomszédos országok népei számára is. Abdiás vállalja az ige szolgálatát. Ő
Isten szavának szolgája. Isten nem hagy magunkra, van szava a nyomorúságba
jutott emberhez is. Minden alkalmat
felhasznál arra, hogy bemutatkozzon. Azt akarja, hogy ismerjük Őt meg. Azért is
szól, mert mi a beszédből értünk. A beszéd az a csatorna, amin keresztül
kifejezzük gondolatainkat, közöljük magunkat. Ezen az eszközön keresztül szól
hozzád is, van üzenete neked, halld meg, mert általa más megvilágításba kerül
az élet. Isten üzenete jelzi, fontos vagyok Neki. Aki szól, az él, tehát a
beszéd élő személyként mutatja be Istent. Olyan Istenünk van, Aki tud
kommunikálni, sőt, a teremtés is kommunikáció által jött létre. Aki tud
kapcsolatot kiépíteni, az meg is tud érteni. A kapcsolatot Ő kezdeményezi,
válaszoljunk Neki.
Edómnak szól az üzenet, ők Ézsaú leszármazottai, tehát Izráellel testvérnép.
És a testvérnép nem segítette Jákób utódait, hanem inkább örült bajuknak, és az
ellenség oldalára állt. Ők azt gondolták, semmi közük Ábrahám Istenéhez, meg
biztonságban is vannak, mivel hegyek között terül el az országuk, több városuk és erődítményük magas sziklára épült. Azonban Isten számon kér, nem véd meg
semmilyen természeti képződmény, sem a technikai lehetőségek. Isten elé kell
állnunk számadásra. Ma is hány ember szívét a káröröm tölti be, amikor látja a
másik összeomlását, vereségét. Isten
azonban azt akarja, hogy segítsük egymást, különösen, akik összetartoznak. De
láthatjuk, hogy annyira romlott a szívünk, hogy önerőből ez nem megy. Isten
beavatkozására van szükségünk. Ehhez a beavatkozáshoz pedig őszinte
önértékelést kell tartanunk, amelyben megvalljuk: igen, ilyen vagyok én.
Az Úr Jézus Krisztusban azért jött közénk Isten, hogy lehetőséget adjon
erre az életváltozásra. Aki Hisz Benne,
az új természetet kap, amely nem kigúnyolja a másikat, nem hasznot igyekszik
húzni a másik kárából, hanem éppen érzékennyé válik az emberi nyomorúságok
iránt. Maga az Úr Jézus is érzékeny a nyomorúságokkal szemben, meglátta az
elesetteket, betegeket, az út mellett hagyottakat, és irgalmas Samaritánusként
segített. Gyógyított, bűnt bocsátott, új látást és életet ajándékozott. Megállt
a Betesda partján is, és elmondta, hogy Ő a legreménytelenebbnek is Embere. Jézus a
Te Embered is. Ha úgy gondoltad, nincs kit segítségül hívni, senkit nem érdekel
az életed, senki nem segít rajtad, Ő megáll, és ezt kérdezi: Akarsz-e meggyógyulni?
Ne arról beszélj, hogy ez lehetséges-e, hanem akarsz-e?! Ki akarsz-e jönni abból az
állapotból, amiben vagy? Mert Ő ki tud segíteni, ahogyan a leprás hitte, hidd
te is: Uram, ha akarod, meg tudsz tisztítani. És Ő akarja, és fel akar
szabadítani a bűn leprája alól. Kérd Őt, mert Neki lehetséges mindaz, ami
nekünk nem megy.
A mai példázatot talán nem értjük, az is lehet, hogy megbotránkozunk rajta (Lk
16,1-12). Jézus hogy állíthat ilyen embert példaként elénk. Azonban Ő
példázatot mondott a tanítványainak,
ami azt jelenti, hogy ezen kis történeten keresztül is tanít, vagyis el akar mondani
nekünk valamit. Tehát ez nem vállalkozói tanácsadás, nem azt akarja elmondani, hogy a cél szentesíti az eszközt. Nem erről van szó. Ő maga az igazság, és semmi
trükköt, gonoszságot, hamisságot nem pártfogol. Azért jött, hogy megszabadítson
a bűn törvénye alól. A bűnöst szereti, a bűnt gyűlöli, és Ő sohasem bátorít
törvénytelen tettekre.
Akkor miről van szó? A hamis sáfár működésében a hamis mammonból, az
Isten ellenségeiből való megmentésre helyezi a hangsúlyt. Ahogyan ez az ember
mindent megtett, hogy az adósokat megtartsa a gazda szolgálatában, és egyúttal
mentse magát is. Úgy kell nekünk is mindent megtenni a még távol levők
megmentése érdekében. Nem mi mentünk meg, de odasegíthetjük őket a
Megmentő Jézushoz.
Ahogyan ez a sáfár megtalálta, hogyan érheti el célját, úgy kell nekünk is
megtalálni, hogyan juthatunk el a bűnösök, a még nem hívők szívéhez. Miképp
tudjuk elmondani nekik az örömhírt: a Gazda elengedi az adósságot. Nemcsak
enged belőle, hanem az egészet elengedi, mégpedig azért, mert Valaki kifizette
helyettünk. És Ő nem más, mint a názáreti Jézus Krisztus.
Általában Jézus mindig azt helyezi a szívünkre, hogy Isten országa nem a szerzésen,
hanem az ajándékozáson alapul. Isten kegyelméből ad új életet, és ezt követően
gondoskodik rólunk, törődik velünk. Most arra szólít fel, hogy szerezzünk, de
nem az anyagiakra gondol, hanem szerezzünk barátokat azok közül, akik még nem
az Úr barátai. Azért küld bele a világba, hogy minél több barátunk legyen,
olyan ember, aki általunk jut el a kereszthez, a kegyelemhez.
Aki hű a kevesen - vagyis nem jobb lehetőségről, nagyobb gyülekezetről
kell álmodoznunk, hanem ott, ahol vagyunk, megélni a hitünket. Ne a körülmények, a lehetőségek megváltozásától
tegyük függővé a bizonyságtételt, hanem éljünk Krisztusian, ott, ahová Urunk
helyezett. Aki a maga helyén hű, arra
többet bíznak. Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koronáját (Jel 2,10),
mondja az Úr. Az a jó szolga, aki a kevésből is kihozza azt, ami benne van. A
kevésben, az egyszerűben is lássuk meg a lehetőséget. Minden élet érték.
HŰSÉGED VÉGTELEN
1.
Hűséged végtelen, Atyám, nagy Isten,
Elhat a mélybe s az egek fölé.
Irgalmad nem fogy a múló idővel.
Ki voltál, az maradsz mindörökké.
Hűséged végtelen, hűséged végtelen,
Mindennap új áldás árad reám.
Hiányom pótolod hatalmas kézzel,
Hűséged végtelen, Uram, hozzám!
2.
A tél, a nyár, az ősz, a feslő tavasz,
A nap, a hold s a nagy csillagsereg
Ezt zengi szüntelen együttes karban:
Te vagy az irgalom, a szeretet.
Hűséged végtelen, hűséged végtelen,
Mindennap új áldás árad reám.
Hiányom pótolod hatalmas kézzel,
Hűséged végtelen, Uram, hozzám!
3.
Eltörlöd bűnömet, béke vesz körül,
Velem vagy, s lényed úgy megvidámít,
Erőt adsz mára, a holnapra reményt.
Áldásod ontja rám bő árjait.
Hűséged végtelen, hűséged végtelen,
Mindennap új áldás árad reám.
Hiányom pótolod hatalmas kézzel,
Hűséged végtelen, Uram, hozzám!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése