2019. február 4., hétfő

Én vagyok, ne féljetek!


A
 prófétai üzenet a fogságban lévőknek is szól. Isten utánuk megy, és Jeremiás szavain keresztül biztatja őket (Jer 51,20-64). Ez az üzenet reménységüket táplálja, el fog esni Babilon, ami nekik a szabadulást fogja jelenteni. Szerájá viszi el a tekercset a fogságban élőknek, neki kell felolvasni, és amit hallanak, az segíti őket, ne csüggedjenek, mert az Úr nem hagyja őket magukra, nem feledkezik el róluk. Isten soha nem feledkezik meg övéiről, mindig cselekszik. Üzenet ez Babilonnak is, ha nem térnek meg az Úrhoz, ítélet vár rájuk. Korábban Ninivébe ment Isten üzente, és akkor a király és a nép komolyan vette mindazt, amit a próféta hirdetett. Őszintén megtértek az Úrhoz. Babilon azonban elengedte a füle mellett Isten szavát, és eljött a pusztulás ideje. Bálványaik nem segíthettek rajtuk. Azonban gyakran Izráel is elengedte a füle mellett az igét, nem igazodott hozzá, és nem aszerint élt.
Felolvasás után követ kötnek a tekercsre, majd az Eufráteszbe dobják. Aki ott állnak, és látják, azoknak a lelkébe ég az üzenet, így süllyed el majd Babilon is. Amikor ezt nézik, nincs jele annak, hogy ez megtörténik. Azért is szemlélteti az Úr az üzenetet, mert a felolvasott igét elfelejtik, de ez az eseménysor ott marad előttük. Amikor elkeserednek, és úgy látják, nem lesz innen hazatérés, a kép megelevenedik. Biztatják majd egymást, láttuk a tekercset elsüllyedni, Babilon hatalma véget fog érni.
Az elkeseredés ellen jó fegyver, ha a távolból is gondolnak az Úrra. Ott, ahol vannak, gondoljanak az Úrra, idézzék fel magukban szavait. Ezzel a próféta jelzi: Istenre nem csak Jeruzsálemben lehet gondolni, nem csak az istentisztelet ideje alatt csendesedhetünk el és foglalkozhatunk az igével. Ha máshol járunk, munkánkat végezzük, Istenre mindenütt lehet gondolni. Az ige mindenütt elérhető. Pál apostol írja: szüntelenül imádkozzunk - az Úrra való gondolás imádság. Fel lehet sóhajtani, lehet egy segélykérő fohászt mondani. Urunk ígéri, hogy Ő meghallja a kiáltást.
Az Úr Jézus tanítja övéit, mert követőnek lenni azt jelenti, hogy beiratkozunk az Ő iskolájába (Jn 6,1-15).  De ez az iskola más, mint amibe mi járunk, itt együtt kell lenni a Mesterrel, figyelni az életét és a tanítását. Amit elmond, azt be is mutatja. Az első, amit látunk, a tanulás feltétele, együtt kell lenni Vele. Ott lenni, ahol Ő van. Történetünkben is a tanítványok követik Őt a hegyre. Volt-e kedvük hegyet mászni, és mennyire voltak sportos alkatok, azt nem tudjuk, de követték Őt, mert Vele akartak lenni. Ebben próba is van, mert akkor nem kirándulni, pihenni mentek a hegyre. Próba volt ez, akinek Jézusra van szüksége, aki igazán meg akarja Őt ismerni, az vállalni fogja érte a fárasztó hegymászást is. Akinek csak csoda kell, az nem megy fel a hegyre, az megvárja, amíg lejön Jézus.  Ne várjuk meg, amíg Ő jön hozzánk, hanem induljunk el Felé! Kezdjük el keresni Őt!
A hegy az imádkozás, az Istennel való közelség helye. A világtól félrevonulva, a csendben hangolódnak az Atyára. A tanítványság ezt is jelenti, félrevonulok a világtól, magam mögött hagyom szokásait, és csak Vele vagyok együtt, és csak Rá figyelek. Most csak az Úrral vannak együtt, minden, ami elvonhatná figyelmüket, elmarad.
Ezt a történetet a hegyen való tartózkodás, az imádkozás légköre foglalja keretbe. Kicsit olyan, mintha így kezdené és így zárná a napot az Úr. Reggel az Atyával kezd, figyel Rá, megtudakolja, mit is kell tennie, este pedig megbeszéli vele a történéseket. Az Atyával kezdi a napot, és Vele is zárja.  Ez jellemző-e rám? Vele kezdem a napot, és Vele zárom?
Ebben a csendben Jézus meghallja az Atya akaratát, világosan felismeri, mit kell tennie. Ő már tudja, mit fog tenni. A tanítványok is Vele voltak, de ők mégsem tudják, mit kell tenni. Milyen a bibliaolvasásom? Hogyan vagyok jelen az istentiszteleten? Úgy, mint Jézus? Keresem Isten akaratát, keresem a hogyanokra a választ? És amikor kijövök a belső szobából, már tudom, mit fogok tenni? A csendesség erre szolgál: ismerjük fel, mit kell tennünk.
Andrást jó látni, őt ugyan csak Péter testvérének jelzik, nincs körülrajongva, mégsem sértődik meg, csak végzi a maga szolgálatát. Mi az ő szolgálata? Jézushoz vezetni másokat. Korábban Pétert vezette oda, most ezt a gyermeket. Végezzük mi is az András-szolgálatot.
Ezt a gyermeket is jó látni, nem ragaszkodik a tulajdonához, hanem kész odaadni az Úrnak, a többieknek. Elvonulhatna vele félre, de ő nem önző, nemcsak magára gondol. Valószínűleg már ismeri Jézust, tudja, ha odaadja Neki, többszörösét kapja vissza. Mert a bőséges ellátásból neki is több jut majd, mint amije volt.  Érdemes így átadni mindent az Úr Jézusnak, mert ha így teszünk, nekünk is több jut, és biztos elég lesz.
Isten országának működési elve: ami van, azt vegyük észre, adjunk érte hálát, majd tegyük Jézus kezébe. A többi az Ő dolga.  Ez a tanítvány útja, abból indul ki, ami van, hálát ad érte, Jézus kezébe teszi, és a többit Rábízza. Ennek az életvezetésnek meglesz az eredménye.
Az emberek félreértik Jézust, királlyá akarják tenni, de Ő ere nemet mond. Visszavonul a hegyre, az Atya jelenlétébe. Jó látni, hogy tud nemet mondani az Úr az emberek kívánságára. Másrészt a sikert is jól kezeli, nem fürdik benne, hanem az Atya elé viszi. Felismeri, hogy a nép akarata mögött sátán áll, ezzel akarja eltéríteni a kereszttől. Jézus azért jött, hogy a keresztre menjen. Az Ő trónja a golgotai kereszt. Előbb a szenvedés, azután a dicsőség.  Nem fordítja meg a sorrendet. Amit tanít, azt éli is, valóban nem fogad el emberektől dicsőséget. Nem kis dolog ez, elutasítani a királyi trónt, a hatalmat, pedig még támogatottsága is van. Ő mindig az Atya akaratához szabja magát.
Innen továbbmennek a tanítványok, mégpedig magukban, Jézus nélkül szállnak hajóba (Jn 6,16-21). Az Úr a hegyen van, ők pedig a tengeren, ez a következő osztály, Jézus mindig tovább vezeti őket, újabb és újabb dolgokat kell elsajátítani. Nincs velük fizikailag az Úr, viharba kerülnek - hogyan oldják meg? Ez az újabb vizsgafeladat. Mert nem véletlenül történnek a dolgok, az Úr megvizsgálja, hol tartunk, miképp oldjuk meg a problémát? Úgy, mint korábban? Tanultunk-e már tőle? Használjuk-e azt, amire eddig eljutottunk? Tudunk-e már hitből élni? 
János nagyon tömören írja le a történteket, erőteljesen Jézusra koncentrál, nem akarja, hogy bármi más elvonja Tőle és Róla a figyelmünket. De azért más evangéliumokból tudjuk, hogy még régi tudásuk és ösztönük szerint cselekedtek. Vizet meregettek, feszültté váltak, féltek, és bizony, nem imádkoztak. Valahogy nem hitték, hogy ha testben nincs is velük Jézus, mégis jelen van. Hit által, az Ő erejében bízva győzhetnek. De csak emberi erőkre támaszkodtak. Ezért megrémültek. Amikor a magunk szokása, szakértelme szerint oldjuk meg a dolgokat, mindig még rosszabb lesz. Ők is megrémültek, mégpedig Jézustól. Hogy lehet az, hogy nem ismerték fel? A félelem elhomályosította látásukat. A félem és a harag eltakarja Jézust.
Félnek, amikor már nincs is rá okuk, mert az Úr ott van a közelükben. Ne féljünk a viharoktól, a hullámoktól sem, hanem lássuk meg, hogy az Úr a viharban is jelen van. És olyan jó, hogy szól: Én vagyok, ne féljetek!  Igen, Ő van itt, ne félj! Aki ismeri a hangját, az megnyugszik, mert rádöbben, valóban Ő az. És amikor Ő odaér, célba jutunk. Nincs már erőlködés, csak öröm, Jézussal. Ne erőlködj, engedd Jézust beszállni a csónakba. Amikor Ő belép, megszűnik a vihar.


Lelkem drága Jézusa, Hozzád hajt a félelem

1. Lelkem drága Jézusa, Hozzád hajt a félelem, Míg üvölt a habtusa, S nő a vész a ten-
geren, Rejts el, rejts el, itt ne hagyj, Míg eláll a fergeteg; Biztonságos révet adj, S majd
fogadd el lelkemet.

2. Nincs nekem más enyhelyem, Szívem Téged hív s keres, Ó, maradj itt, Mesterem,
Őrizz, adj erőt, szeress! Véled állom a vihart, Hit s erő Te vagy, Te Szent, Szárnyad ár -
nyával takard Fejemet, a védtelent.

3. Csak Te kellesz, én Uram, Benned mindent meglelek; Támogasd, ki elzuhan, Gyó -
gyítsd meg, ki vak s beteg. Szent szavadra hallgatok, Tévedés az én bajom, Én hamis -
ság s bűn vagyok, Te igazság s irgalom.

4. Kegyelem vagy, égi jó, Mely minden bűnt eltörül, Hagyd, hogy gyógyító folyó Tiszto-
gasson meg belül. Élet-kút vagy, lüktetés, Vízmerítni drága hely, Ó, buzogj fel bennem
és Öröklét felé emelj.

Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése