C
|
soda: újra
otthon Isten népe, bár minden romokban, a régi dicsőségből nem látszik semmi
(Ezsd 3,1-7). Azonban mégis otthon vannak, a maguk földjén, az Istentől kapott
földön. A helyükön vannak, és ez a lényeg, a helyünkön lenni, ott, ahová Isten
állított. Ez a hely lehet, hogy nem olyan
vonzó, vagy nem népszerű. Talán nem is csillog úgy, mint más helyek, de az Úr
itt akar látni, itt ad feladatot. Itt
tapasztalhatom meg jelenlétét. Ez a lényeg, átélik Isten közelségét.
Éppen ezért az első feladat az oltár építése. Áldozatot akarnak
bemutatni, ha még maga a templom nincs is rendben. Felismerik, hogy oltárt így is
lehet építeni, és ha megvan, akkor áldozatot tudnak bemutatni, vagyis működhet
az istentisztelet. Mert az istentisztelet, Isten imádása, a Hozzá való fordulás
nem függ a helyszíntől. A romok között is segítségül lehet hívni az Urat. Sőt, megvallják, az az első, hívjuk segítségül itt a romok között, és ez jelzi, nem
a magunk erejére építünk. Egyedül nem megy, és nem is akarunk egyedül nekifogni az új kezdetnek.
A cél: úgy mutassanak be égőáldozatokat, ahogyan meg van írva.
Rádöbbentek, hogy a fogság előtt már nem az íráshoz igazodtak. Eltértek Mózes
törvényétől, és most visszatérnek hozzá. Nem az a lényeg, hogy legyen oltár és áldozat, hanem úgy legyen, ahogyan
azt Isten mondta, ahogy azt kéri. Az istentisztelet középpontjában Isten van,
Róla szól. Az oltáron való áldozat bemutatása bűnbánatra is utal. Csakis
bűneinket felismerve és megbánva lehet áldozatot bemutatni, csak így van
értelme, és csak így nyugszik áldás rajta. Az
istentiszteleten való részvétel, az úrvacsorai közösség is ezt igényli, jöjjünk
megtört, bűnbánó szívvel. A kenyér és a
pohár jelzi: bűnös vagyok, azért kellett az Úrnak életét adnia a kereszten.
Mózes Isten embere, ezt évszázadokkal később is látják. Élete világít,
Istenről beszél. Vajon az életünk beszél-e majd a halálunk után? És ha igen,
miről, kiről és mit beszél? Az Úr kegyelme, elvégzett munkája jut-e rólunk az emberek eszébe?
Reggeli és esti áldozatokat mutattak be, reggel az Úr elé álltak, Vele
kezdték a napot, és este szintén Őt keresték, Vele zárták a napjukat. Hogy történik ez a mi életünkben? Ilyen
ritmusunk van? A gonosz ma sok mindent elénk hoz, ami által elvon
Istentől. A világ dolgai válnak vonzóvá,
okoseszközeink révén a híroldalakat, az érdekes eseményeket böngésszük,
leveleinket nézzük át. Az mozgat, kitől milyen üzenet érkezett. És ez este is hasonlóan megy végbe. Pedig Isten is küld üzenetet, mindennap szól
hozzánk. Ehhez csak a Bibliát kell kézbe vennünk és elcsendesednünk. Ha ezt
megtesszük, Vele lehetünk együtt, igéje tisztogatja szívünket, és általa erőt
kapunk a szolgálatra.
Ezek az emberek is az Úrral való kapcsolatból nyertek erőt. Rettegtek
bár, de mégis elkészítették az oltárt, keresték az Urat. Mert az Úr volt életük
forrása. Rettegtek, mert nem mindenki örült, hogy visszatértek. A helyükre
telepített emberek nem örvendeztek, a város falai is romokban hevertek még. Nem
voltak biztonságban. De az oltár és az áldozat bemutatása jelezte, Isten velük
van, és ha Ő jelen van, akkor van biztonság és oltalom. Mert az igazi biztonságot
az Úr nyújtja népe számára.
Az Urat nem lehet irányítani, nem
igazodik senkihez, egyetlen iránytűje az Atya akarata (Jn 7,14-24). Őhozzá
igazodik, és amikor felülről zöldet kap, akkor indul. Akkor megy, amikor
világos számára az üzenet, amit tovább kell adnia. Mert nem szórakozni megy
Jeruzsálembe, ez nem turistaút, hanem azért, hogy tanítson. Átadja azt, amit
felülről kapott.
A zsidók, elsősorban az írástudók és farizeusok, csodálkoznak, mert Jézus
nem az ő iskolájukból érkezett. Honnan ismerheti így az Írást, ha nem tőlük
tanulta? Jézus az Atyától tanult, első kézből veszi az üzenetet, és nem
emberek, iskolák tanítását veszi át. Lehet első kézből, az Atyától tanulni a
Szentlélek által. Igazából a Lélek világosítja meg az olvasó előtt az igét.
Nélküle zárva marad előttünk. Keressük az Úr közelségét, és olvassuk imádságos
szívvel a Szentírást. Kérjük a Szentlélek Istent, tárja fel az ige értelmét,
mutassa meg az Atya üzenetét.
Az üzenet, az ige megértése összefüggésben van azzal, hogy kész vagyok-e
cselekedni az Atya akaratát. Ha igen, akkor megértem, akkor feltárul előttem
minden összefüggés, megláthatom, mit is akar Isten általam. A Biblia nem
irodalmi kincsként adatott, nem elég csak a tartalmát ismerni, vagy tisztázni a
kortörténeti dolgokat. Úgy kell az ige elé állni, hogy kérdezek: Mit akarsz, Uram, hogy cselekedjem? Ha ez a készség bennem van, akkor meg fogom tudni, mit
akar Isten. Kész vagyok-e cselekedni az Úr akaratát? Teszem-e, amit mond? Ott
van-e bennem: megteszem, amit Isten mond nekem, akkor is, ha nehéz, ha
következményei vannak. Isten áldott emberei arról voltak nevezetesek, hogy
tették, amit Isten mond. Engedelmeskedtek Neki, akkor is, ha nem azonnal
körvonalazódtak az ígéretek.
A zsidók mindig Isten akaratára hivatkoztak, boncolgatták a törvényt,
keresték, mit mikor és mikor nem lehet
tenni. Erről szóltak a szombat-törvények, a legalapvetőbb törvényt, a ne ölj
parancsát azonban semmibe sem vették. Meg akarták ölni az Úr Jézust. Mennyit
boncoljuk az igét, könyvtárakat töltenek meg a magyarázatok, azonban gyakran a
legegyszerűbb, legvilágosabb igét sem cselekedjük. Ölünk, lopunk, házasságot törünk, pénzszeretettel van tele a szívünk, gyűjtjük a földön a kincset, haragszunk, kapzsi
és parázna a tekintetünk. Gyakran nincs megbocsátás, tele vagyunk
szeretetlenséggel, de az irodalom gyarapodik. Így voltak a zsidók is. Azonban a
Úr Jézus a szívbéli engedelmességet várja. Ő nem a magyarázatainkra, elmés
ötleteinkre kíváncsi, hanem az ige megcselekvésére teszi a hangsúlyt.
A béke messze tőled
1.
A béke messze tőled, szíved örömtelen.
A lépted is oly fáradt, szemed de fénytelen.
Ó, hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
2.
Csak Jézus ad nyugalmat, midőn a harc kemény.
Megfáradott szíveknek Ő éltető remény.
Ó, hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
3.
Sok vérező sebéből üdv árad, isteni,
Ki Őt be nem fogadta, a jót nem ismeri.
Ó, hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
4.
Te küszködöl magad csak, ha bűn szívedre tör,
S bukásod és kudarcod úgy szégyenít, gyötör.
Ó, hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
5.
Mi az igaz? Tűnődöl, s a kétkedés epeszt,
Jézus az út, igazság s az élet, Őt keresd!
Ó, hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése