2018. szeptember 3., hétfő

Hű a kevesen


A
bdiás Júdában él, nevének jelentése: az Úr szolgája (Abd 1-16). És ő szolgálja is az Urat nehéz időben is. Te kit szolgálsz? A babiloni fogságba való elhurcolás idején él és hirdeti Isten üzenetét. Ebben a könyvben Edóm országa felé továbbítja Isten igéjét. Abdiás a meghódított, az elnyomott országban maradt, lelkigondozta az el nem vitt egyszerű embereket. Bizonyságot tett az Úrról. Mert a nyomorúságban is Istenre van szükségünk. Ebben a reménytelen helyzetben Isten kegyelmére kell irányítani a figyelmet. Most döbbennek rá, mennyire Isten szava volt, amit a próféták hirdettek, felismerik, hogy Isten hívta őket magához, és a babiloni birodalom támadása és annak minden következménye Isten ítélete volt. Miért? Mert nem vették komolyan Istent, nem fordultak el a bálványoktól, és nem éltek törvénye szerint.
Abdiás azzal, hogy maradt az elpusztult országban, bizonyítja, hogy valóban Isten szolgája ő. Nem a megélhetés az első számú gondja, hanem Isten népének vigasztalása, lelki erősítése. Istennek most is van üzenete népe és a szomszédos országok népei számára is. Abdiás vállalja az ige szolgálatát. Ő Isten szavának szolgája. Isten nem hagy magunkra, van szava a nyomorúságba jutott emberhez is. Minden alkalmat felhasznál arra, hogy bemutatkozzon. Azt akarja, hogy ismerjük Őt meg. Azért is szól, mert mi a beszédből értünk. A beszéd az a csatorna, amin keresztül kifejezzük gondolatainkat, közöljük magunkat. Ezen az eszközön keresztül szól hozzád is, van üzenete neked, halld meg, mert általa más megvilágításba kerül az élet. Isten üzenete jelzi, fontos vagyok Neki. Aki szól, az él, tehát a beszéd élő személyként mutatja be Istent. Olyan Istenünk van, Aki tud kommunikálni, sőt, a teremtés is kommunikáció által jött létre. Aki tud kapcsolatot kiépíteni, az meg is tud érteni. A kapcsolatot Ő kezdeményezi, válaszoljunk Neki.
Edómnak szól az üzenet, ők Ézsaú leszármazottai, tehát Izráellel testvérnép. És a testvérnép nem segítette Jákób utódait, hanem inkább örült bajuknak, és az ellenség oldalára állt. Ők azt gondolták, semmi közük Ábrahám Istenéhez, meg biztonságban is vannak, mivel hegyek között terül el az országuk, több városuk és erődítményük magas sziklára épült. Azonban Isten számon kér, nem véd meg semmilyen természeti képződmény, sem a technikai lehetőségek. Isten elé kell állnunk számadásra. Ma is hány ember szívét a káröröm tölti be, amikor látja a másik összeomlását, vereségét. Isten azonban azt akarja, hogy segítsük egymást, különösen, akik összetartoznak. De láthatjuk, hogy annyira romlott a szívünk, hogy önerőből ez nem megy. Isten beavatkozására van szükségünk. Ehhez a beavatkozáshoz pedig őszinte önértékelést kell tartanunk, amelyben megvalljuk: igen, ilyen vagyok én.
Az Úr Jézus Krisztusban azért jött közénk Isten, hogy lehetőséget adjon erre az életváltozásra. Aki Hisz Benne, az új természetet kap, amely nem kigúnyolja a másikat, nem hasznot igyekszik húzni a másik kárából, hanem éppen érzékennyé válik az emberi nyomorúságok iránt. Maga az Úr Jézus is érzékeny a nyomorúságokkal szemben, meglátta az elesetteket, betegeket, az út mellett hagyottakat, és irgalmas Samaritánusként segített. Gyógyított, bűnt bocsátott, új látást és életet ajándékozott. Megállt a Betesda partján is, és elmondta, hogy Ő a legreménytelenebbnek is Embere. Jézus a Te Embered is. Ha úgy gondoltad, nincs kit segítségül hívni, senkit nem érdekel az életed, senki nem segít rajtad, Ő megáll, és ezt kérdezi: Akarsz-e meggyógyulni? Ne arról beszélj, hogy ez lehetséges-e, hanem akarsz-e?! Ki akarsz-e jönni abból az állapotból, amiben vagy? Mert Ő ki tud segíteni, ahogyan a leprás hitte, hidd te is: Uram, ha akarod, meg tudsz tisztítani. És Ő akarja, és fel akar szabadítani a bűn leprája alól. Kérd Őt, mert Neki lehetséges mindaz, ami nekünk nem megy.
A mai példázatot talán nem értjük, az is lehet, hogy megbotránkozunk rajta (Lk 16,1-12). Jézus hogy állíthat ilyen embert példaként elénk. Azonban Ő példázatot mondott a  tanítványainak, ami azt jelenti, hogy ezen kis történeten keresztül is tanít, vagyis el akar mondani nekünk valamit. Tehát ez nem vállalkozói tanácsadás, nem azt akarja elmondani, hogy a cél szentesíti az eszközt. Nem erről van szó. Ő maga az igazság, és semmi trükköt, gonoszságot, hamisságot nem pártfogol. Azért jött, hogy megszabadítson a bűn törvénye alól. A bűnöst szereti, a bűnt gyűlöli, és Ő sohasem bátorít törvénytelen tettekre.
Akkor miről van szó? A hamis sáfár működésében a hamis mammonból, az Isten ellenségeiből való megmentésre helyezi a hangsúlyt. Ahogyan ez az ember mindent megtett, hogy az adósokat megtartsa a gazda szolgálatában, és egyúttal mentse magát is. Úgy kell nekünk is mindent megtenni a még távol levők megmentése érdekében. Nem mi mentünk meg, de odasegíthetjük őket a Megmentő  Jézushoz.
Ahogyan ez a sáfár megtalálta, hogyan érheti el célját, úgy kell nekünk is megtalálni, hogyan juthatunk el a bűnösök, a még nem hívők szívéhez. Miképp tudjuk elmondani nekik az örömhírt: a Gazda elengedi az adósságot. Nemcsak enged belőle, hanem az egészet elengedi, mégpedig azért, mert Valaki kifizette helyettünk. És Ő nem más, mint a názáreti Jézus Krisztus.
Általában Jézus mindig azt helyezi a szívünkre, hogy Isten országa nem a szerzésen, hanem az ajándékozáson alapul. Isten kegyelméből ad új életet, és ezt követően gondoskodik rólunk, törődik velünk. Most arra szólít fel, hogy szerezzünk, de nem az anyagiakra gondol, hanem szerezzünk barátokat azok közül, akik még nem az Úr barátai. Azért küld bele a világba, hogy minél több barátunk legyen, olyan ember, aki általunk jut el a kereszthez, a kegyelemhez.
Aki hű a kevesen - vagyis nem jobb lehetőségről, nagyobb gyülekezetről kell álmodoznunk, hanem ott, ahol vagyunk, megélni a hitünket. Ne a körülmények, a lehetőségek megváltozásától tegyük függővé a bizonyságtételt, hanem éljünk Krisztusian, ott, ahová Urunk helyezett. Aki a maga helyén hű, arra többet bíznak. Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koronáját (Jel 2,10), mondja az Úr. Az a jó szolga, aki a kevésből is kihozza azt, ami benne van. A kevésben, az egyszerűben is lássuk meg a lehetőséget. Minden élet érték.


HŰSÉGED VÉGTELEN

1.  
Hűséged végtelen, Atyám, nagy Isten,
Elhat a mélybe s az egek fölé.
Irgalmad nem fogy a múló idővel.
Ki voltál, az maradsz mindörökké.
Hűséged végtelen, hűséged végtelen,
Mindennap új áldás árad reám.
Hiányom pótolod hatalmas kézzel,
Hűséged végtelen, Uram, hozzám!

2.  
A tél, a nyár, az ősz, a feslő tavasz,
A nap, a hold s a nagy csillagsereg
Ezt zengi szüntelen együttes karban:
Te vagy az irgalom, a szeretet.
Hűséged végtelen, hűséged végtelen,
Mindennap új áldás árad reám.
Hiányom pótolod hatalmas kézzel,
Hűséged végtelen, Uram, hozzám!

3.  
Eltörlöd bűnömet, béke vesz körül,
Velem vagy, s lényed úgy megvidámít,
Erőt adsz mára, a holnapra reményt.
Áldásod ontja rám bő árjait.
Hűséged végtelen, hűséged végtelen,
Mindennap új áldás árad reám.
Hiányom pótolod hatalmas kézzel,
Hűséged végtelen, Uram, hozzám!

Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése