J
|
ósáfáton
megkönyörült az Úr, és sértetlenül térhetett haza (2Krón 19,1-11). Mondhatnánk, megúszta, mert csupán Isten irgalmassága mentette meg őt. Ha csupán rajta
múlik, ős is elesik a harctéren, azonban Isten lehajolt hozzá, az Úr megkímélte
életét, engedetlensége ellenére. Mert amikor a próféta elmondta, mi az Úr
akarata, neki ezt komolyan kellett volna venni. Ám Júda királya nem merte Aháb
előtt az Urat és az Ő akaratát vállalni. Nem merte azt mondani, nem megyek
veled, hallgatok az Úr üzenetére. Hányszor mi sem merjük vállalni Istent, tudjuk, mit akar, mégsem mondunk
nemet a világnak, hanem inkább igazodunk hozzá.
Azonban nem lehet szó nélkül elmenni az esemény mellett, nem tehet úgy a
király, megúsztam, és végre túl vagyok ezen az egész kellemetlen ügyön. Nem,
mert Istennek van mondanivalója. A próféta rámutat, nem mindegy, hogy kit és
miben támogatunk. Nem mindig figyelünk mi sem erre. Segítséget kér valaki
tőlünk, és ha tehetjük, segítünk is. De megnézzük-e, ki az, akit segítek?
Fontos-e, miben segítem a másikat? Elsősorban az Úr keresésében, kegyelmének
megtapasztalásában kell segítenünk a másik embert. De bizony van, amikor azokat
segítjük tovább a bűnös úton, akik nem szeretik az Urat, sőt, nem is akarják Őt
megismerni. Az ige azt kéri, ne legyünk részesek mások bűneiben. Ne a bűnös
úton erősítsük meg a másikat, hanem merjük az élet útja felé segíteni. Merjük
vállalni, hogy nem pusztán a jólétről van szó, nem lehet csak az a szempont, hogyan
élünk, mennyi pénzünk van, jól szórakozunk-e, van-e munkánk. Ne elégedjünk meg,
ha mindezek családtagjaink életében rendben vannak, legyen fontos az üdvösség
kérdése. Mert lehet, hogy nem válnak szeretteink bűnözőkké, vagy nem lesznek
hajléktalanok, de az Úr útján járnak-e, és van-e üdvösségük? Mennyire kérdés ez
a számunkra, és imádkozunk-e, hogy minél hamarabb élő hitre jussanak?
Azonban az ige a jót is észreveszi és hangsúlyozza. Kiemeli Jósáfát
bálványeltakarító munkáját és állhatatos Istenkeresését. Állhatatosan
kereste az Urat, tehát nem fáradt bele, nem csak egy darabig, hanem egész végig
fontos volt számára az Úrral való kapcsolat. Mi se adjuk fel, soha ne fáradjunk
bele, mert pont az Isten előtt való megállás, az elcsendesedés újít meg. Ne
mondjuk, most fáradt vagyok igét olvasni, imádkozni, mert az igén keresztül jut
el hozzánk Isten vigasztalása és ereje. Ézsaiásnál ígéri Úr: „Erőt ad a
megfáradtnak, és az erőtlent nagyon erőssé teszi” (Ézs 40,29).
A kirendelt bírákat Jósáfát figyelmezteti, hogy az Úr velük lesz. És minden
döntést az Ő színe előtt hoznak meg. Isten nem szereti a hamisságot, a
vesztegetés elfogadását. Bár ma is így intéznénk az ügyeket, az Úr színe előtt.
Életünk Isten jelenlétében folyik, látja minden dolgunkat, igéje megismerteti velünk akaratát, így ha
nem aszerint cselekedtünk, megbánhatjuk vétkeinket. Zákeus is megváltozott a
Jézussal való találkozás után, és ez meglátszott a munkájához, a pénzhez való
viszonyulásában is. Korábbi tisztességtelen ügyleteit igyekezett jóvátenni, és
most már nem a pénz, hanem Krisztus szeretete vitte előre.
Jézus az imádkozásból nyert lelki erőt, az Atyával való rendszeres
kapcsolat tette képessé a kereszt vállalására (Lk 22,47-53). A belső erő az Úrral való kapcsolatból fakad,
ha rendszeresen keresem Őt, figyelek Rá, ismerni fogom akaratát, és ennek
ismerete megerősít és képessé tesz a nehéz helyzetekben való helytállásra
is. A szenvedés elhordozására is az
Úrral való élő kapcsolat készít fel.
Micsoda lelki erőt tanúsít Jézus, amikor Júdással és az elfogására
megjelenő katonákkal is szembenéz. Az Atyára való hangolódás teszi minderre
képessé, Jézus nem a saját akaratát, hanem Istenét hajtja végre. Isten akarata
pedig az, hogy adja oda életét sokakért a kereszten. És Jézus erre felkészült, nem a tanítványai mögé bújik, hanem vállalja
őket, vállalja a bűnös embert, mert meg akar menteni.
A tanítványok nincsenek erre felkészülve,
ők még nem készek, ezért harcolni akarnak. Odavágni, mert az mindig könnyebb,
mint odatartani a másik orcánkat. Jó, ha csendben végiggondoljuk, milyen indulat
van bennünk. Az odavágás indulata? Én is mindig azonnal oda akarok vágni, meg
akarom mondani, amikor nem az én kedvem szerint történnek a dolgok? Kérjük Urunkat, hogy ajándékozza nekünk az Ő
indulatát, Pál apostol is azt kérte, az az indulat legyen bennetek, ami a
Krisztus Jézusban is volt. Milyen indulat? Az alászállás, az alázat és a
szolgálat indulata.
Jézus azonban nem hagyja jóvá a fegyver használatát, még a saját érdekében
sem fordul a fegyverek segítségéhez, nem tesz kárt az emberben, az életben. Bezzeg
az egyik tanítvány odacsap, de ez nem megoldás. Jézus azonban meggyógyítja a
sérülést, mert Ő még az ellenségei életét is menti. Csak egyetlen életet nem
ment, a sajátját, azt kész a keresztre adni, értünk. Legyen ez mindig előttünk,
és figyeljünk az Úrra. Ő mindig az erőszakmentes megoldást választja, mások
élete helyett a sajátját adja oda.
Jézus felszólít: hagyjátok abba! Mit? Az erőszakos megoldásokat, mert
ezek nem megoldások. Tegyétek le a fegyvert, és harc helyett életetek
mintájával, az ige erejével győzzetek. Jézus a kereszten arat győzelmet. Élete
és halála győz meg embereket. Soha nem a fegyver, az erőszak, hanem mindig
Krisztus szelídsége ad győzelmet, eredményt. Az Ő szava, a Neki való
engedelmesség tesz képessé az erőszak
abbahagyására. Az Úr könyörüljön, hogy valóban hagyjuk is abba az erő
alkalmazását, helyette éljük az evangélium erejét.
Igénk ezt az eseményt a sötétség hatalma idejének nevezi. Mert bár Jézus
önként ment a keresztre, az embert is felelősség terheli. Amikor Jézust
elutasítjuk, az mindig a sötétség órája. A gonosz fáradozik Jézus eltávolításán,
azonban az Ő életét szemlélve dönthetünk Mellette. Ha figyeljük, akár csak a
szenvedéstörténetet, azt kell látnunk, nincs Jézushoz fogható más személy.
Egyedül Ő az, aki értünk cselekszik, aki üdvösségre akar megmenteni. Jézus
élete összhangban van Isten akaratával, az élettel. Válasszuk Őt, és járjuk ma
is az Ő útját.
Szelíd
szemed, Úr Jézus
1. Szelíd
szemed, Úr Jézus, Jól látja minden vétkemet, Személyemet ne vesse meg Szelíd
szemed, Úr Jézus.
2. Szelíd
szemed, Úr Jézus, Tekintsen rám, ha roskadok, Adjon békét, bocsánatot Szelíd
szemed, Úr Jézus.
3. Szelíd
szemed, Úr Jézus, Tudom, hogy vádat is emel; Vétkeztem én, ítéljen el Szelíd
szemed, Úr Jézus.
4. Szelíd
szemed, Úr Jézus, Elítél bár, lásd, én megint Csak várom, hogy majd rám tekint
Szelíd szemed, Úr Jézus.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése