Salamon
világhoz való közelítésének és bálványimádásának meglesz
a következménye (2Krón 10,1-23). Az Úr kettészakítja az egységes
Izráelt. Mielőtt azonban ez megtörténik, Roboám, Salamon utódja
kap lehetőséget a bűnbánatra. Isten lehetőséget kínál a
beígért szakadás elkerülésére. Mert a bűnnek következménye
van, de Isten mindig mindent megtesz azért, hogy ne kelljen
büntetni, ne menjen végbe az ítélet. Ad lehetőséget a
változtatásra, az akaratára való figyelésre. Az Úr nem büntet
azonnal, mindig rá akar vezetni a jó útra, de meglátjuk-e ezt, és
élünk-e a lehetőséggel? Nagy veszély, hogy megyünk tovább a
rossz úton a magunk feje után, mert a világ is ebben támogat. A
rossz, a pusztulásba vezető út haladásnak van feltüntetve,
míg a jó út maradinak tűnik.
Isten Jeroboámon keresztül kínálja a változás lehetőségét.
Csak annyit kell tenni, hogy könnyítenek a kényszermunkások
terhein. Egy kis együttérzésre, irgalomra, a helyzet
megváltozásának felismerésére volna szüksége. Roboámnak kell
meglátnia, hogy nincs már szükség olyan kemény kézre, annyira kemény
munkára, mert a külső építkezések kora lejárt, de eljött a
belső építés ideje. Nagy kár, hogy Roboám ezt nem látja, és
nem tekinti nagy feladatnak. Mert a belső építkezés mindig
szükséges, és mindig nagyobb és nehezebb munka, mint épületek
létrehozása. Lelkeket az Úrhoz vezetni és az új életben felépíteni
nehezebb feladat, mint templomot, parókiát vagy egyéb intézményt
létrehozni. Azonban az Úr Jézus is a lelkeket építette.
Roboám tanácskérése jónak tűnik, azonban ez csak látszat-tanácskérés, ne mondják, hogy nem veszi figyelembe apja
tanácsadóit. Ő azonban úgy gondolja, ezek a tanácsadók
őskövületek, nem értenek a mai korhoz, ezért nem veszi őket
komolyan. Inkább a kortársaira hallgat, ők úgy gondolják, mint ő. Hányszor mi is hasonlóképpen vagyunk. Elolvassuk ugyan az
igét, de a tanácsot környezetünktől kérjük, vagy az ő
útmutatását vesszük komolyan. A környezet hasonlóan látja a
dolgokat, és olyan tanácsot ad, amit hallani szeretnénk. Így volt
Roboám is, ő eleve keménykedni akart, meg akarta mutatni: többet
ér, mint az apja, nagyobb, mint az elődje. Mindig akkor jön a baj,
amikor mi akarjuk megmutatni, és nem engedjük, hogy az Úr mutassa
meg kegyelmét, Önmagát, vezetési elveit. Az élet akkor árad, ha
az Úrhoz igazítjuk életvezetésünket. Igazodjunk ma is az Úr
szavához, a Biblia az élet szava, ez azt jelenti, Isten jó irányba
tanácsol, életre vezet. Ez akkor is így van, ha első látásra
rossz útnak tűnik. Mert bár a világ szerint mindent meg kell
nyerni ebben az életben, ki kell élni magunkat, Jézus szerint aki
így él, elveszti az életét. Aki azonban az Úrért elveszti ebben
a világban az életét, örök életre menti meg azt.
Roboám elszalasztotta a nagy lehetőséget, rossz döntést hozott,
mert nem az Úrra figyelt, és úgy gondolta, ő jobban tudja. Így
azután az ország kettészakadt, és egész történelmüket
meghatározta ez a döntés. Igaz, Roboám nem látta hosszútávon a
következményeket, talán nem is hitte, hogy ez megtörténhet. És
itt a baj, nem hisszük, hogy Isten a bűnt megbünteti. Ezt pedig
csak bűnbánattal és életváltozással lehet elkerülni. Most is
azt kéri az Úr, lássuk meg bűneinket, nem véletlen, ami történik,
hanem bűneink miatt alakulnak így a dolgok. Azért, mert az élő
víz forrását, azaz Istent elhagytuk. De még vissza lehet Hozzá
térni, és Vele újat kezdhetünk.
Rövidtávon is megvannak a következmények. Két ország alakult
ki, és mindjárt szembeálltak egymással. Roboám úgy gondolta,
amit elrontott, azt fegyverrel hozza helyre. Milyen nyomorultak is
vagyunk, azt gondoljuk, az elrontott dolgokat erőszakkal, fegyverrel
helyre lehet hozni. A helyreállítás bocsánatkérés által
lehetséges. Ha meglátom, hogy vétkeztem, majd megbánom, bocsánatot
kérek és visszavonom, helyrehozom a rossz döntést.
Roboám annyiban cselekedett jól, hogy végre elfogadta az Úr
szavát, és letett a háborúról. Elfogadta, hogy az Úr akarta
így, és ebben benne van: bűneitek, engedetlenségetek miatt. Azért
nagy dolog ez, mert Roboám tíz törzset és nagy területet
vesztett.
A háború most elmaradt, de erődítmények épültek a testvérek
közé. A bűn mindig erődítményeket húz fel a testvérek közé,
azok közé, akik együtt indultak. A bűn elválaszt és tönkreteszi
a kapcsolatot. És ezek a falak mindaddig állnak, amíg Jézusban
egymásra nem találunk, mert Őbenne omlik le a válaszfal. Ő saját
testében bontotta le azt.
Ami még fontos: a tíz törzs elindult a bálványimádás útján.
Miért? Mert a templom, vele a kultusz Júdában maradt, ezért a
léviták, a papok jó része Júdában telepedett le. Izráel
papság, törvény és áldozat nélkül maradt. Jeroboám, hogy
védje országát az elvándorlástól, saját kultuszhelyet hozott
létre, ahol borjúszobrokat állíttatott fel. Az ördög mindig
elsősorban Istentől akar elszakítani, az élő hitet hamis
kultusszal felváltani. Azonban ilyen légkörben is vannak, akik
hűek maradnak. Kik? Azok, akiket a szívük arra indít, hogy Istent
keressék. Azok készek áldozatot is vállalni az Úrért. Ezeknek
Isten kell, és nem a kultusz csupán, mert szívünket csakis az
Úrral való élő kapcsolat elégíti meg. Semmilyen kultusz,
bálvány nem csillapítja a Lélek szomjúságát, csak az Úr.
Sehol nem nyerünk kegyelmet, csak a kereszt tövében.
Urunk a templomban tartózkodik, figyeli az ott levőket, és látja, hogyan folyik az adakozás (Lk 21,1-19). Őt minden érdekli, életünk
minden rezdülése, de nem téveszti meg a látvány. Ma a
gazdagokat látnánk meg, elismerően nyilatkoznánk, ha nagy
összeget az egyháznak adnak vagy valamilyen jótékonysági programra
fordítanak. A szegény özvegyet észre sem vennénk. Azonban Jézus
számára nem az a lényeg, mennyit adunk, hanem az, hogyan adjuk. Az
özvegy őszinte szívvel mindent odaadott, nem maradt semmije, de
volt mennyei Atyja, aki akkor is gondoskodik Róla, ha számláján
egy fillér sem marad. Ezt a két fillért is Tőle kapta, miért is
ne adná vissza. Bár így gondolkodnánk. Bár így bíznánk
Atyánkban. Mert a milliókat jó célra adakozók nem biztos hogy
adnak, ha majd az utolsó fillérüket kell odaadni. De vajon én
adnék-e, ha csak két fillérem lenne, két szelet kenyerem, ne is
beszéljünk az utolsó falatról? Mert mindent odaadni, akár az
életet is, csak az képes, aki meglátta, hogy Jézus is odaadott
érte mindent. És ha ezt felismerem, akkor előbb a szívemet adom
Neki.
Jézus figyelmeztetése ma is aktuális: vigyázzatok! Vigyázzunk,
mert a megtévesztés ma is folyik, most elsősorban úgy, hogy
elterelik Jézusról, az igéről a figyelmünket, és a világ
életmódja felé terelnek. Nem fontos, amit mond az ige, hirdetik,
úgy kell élni, ahogyan a többség. Figyeljetek másokra, éljetek
jól. Mindez azért, mert ha elmerülünk a világ által kínált
életmódban, megfeledkezünk az evangéliumról. Pedig a jólét
ellenére nem él jól az ember, a bűn arat, tele vannak a szívek
boldogtalansággal. A jó hírre van szükség, de ha alszunk, ki
hirdeti azt? De ti ne kövessétek - tehát ellen lehet állni, nem
kötelező sem a világot, sem a hamis tanítást követni. Jézus ma
is Övéi előtt jár, nézzünk Rá, és kövessük Őt.
Jézus szerint nem egyre jobb lesz a világ, hanem inkább egyre
nehezebbé válik az élet. Nincs javulás, mindenfelé háborúk,
éhínségek és természeti katasztrófák lesznek, és mindezekkel
nem tudunk mit kezdeni. A modern világ, a technikai lehetőségek
sem teszik fegyvertelenné a világot, inkább egyre modernebb
pusztító eszközöket állítanak hadrendbe a béke védelmében.
Nem látjuk meg, hogy nincs béke az istenteleneknek. Isten nélkül
nem jutunk fegyver nélküli világhoz. Egyedül a Krisztus, az Úr
Jézus képes fegyverekből termelőeszközöket formálni. De ehhez
a szívünknek kell élő szívvé változni, és ez szintén Jézus
munkája.
Isten gyermekeinek sem válik egyre jobbá az élete, aki hű marad
Jézushoz, az evangéliumhoz, üldözésre számíthat. Így hát ne
érjen minket mindez váratlanul. Gyűlölnek bár, de egyetlen
hajszál sem vész el a fejünkről. Az Atya gondoskodik övéiről,
és nehéz időkben is ad békességet, bizonyságtételt. Az
életünk még börtönben, lágerben is bizonyságtétellé válhat.
Mert ezek a helyzetek is azért történnek, hogy általunk
felragyogjon a Krisztus.
Ó, Sion, ébredj, töltsd be küldetésed
1. Ó, Sion, ébredj, töltsd be küldetésed, Mondd a világnak:
hajnalod közel! Mert nem hagy az, ki népeket teremtett, Senkit sem
éjben, bűnben veszni el. Légy örömmondó békekövet, Hirdesd: a
Szabadító elközelgetett!
2. Lásd: millióknak lelke megkötözve, Rabláncként hordoz sötét
bűnöket; Nincs kitől hallja: Megváltónk keresztje Mily gazdag
élet kútja lett neked. Légy örömmondó békekövet, Hirdesd: a
szabadító elközelgetett!
3. Mondd minden népnek: elveszett juháért Mit tett a Pásztor -
csuda szerelem - Földig hajolt a kárhozott világért S meghalt
alant, hogy élhess odafenn. Légy örömmondó békekövet, Hirdesd:
a Szabadító elközelgetett!
4. Küldj fiaidból, akik nemhiába Élvezik kincsed: Hirdessék
szavad; Öntsd lelked értük győzelmes imába: Mindent, mit adtál,
Krisztus visszaad. Légy örömmondó békekövet, Hirdesd: a
Szabadító elközelgetett!
5. Ő visszajön, Sion, előbb, mint véled, Felfedi titkát minden
szív előtt. Egy lélekért se érjen vádja téged, Hogy temiattad
nem látta meg Őt. Légy örömmondó békekövet, Hirdesd: a
Szabadító elközelgetett!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése