A
|
nyolcnapos ünnep véget ért (2Krón 8,1-11). A
templomot átadták rendeltetésének, az Úrral való kommunikációnak, az Izráel és
Isten közötti kapocsnak. Mert a templom kötötte össze a népet Istennel, itt
jelent meg az Úr, és itt élték át az áldozatok bemutatása alkalmával bűneik
bocsánatát. Izráel életének,
lelkiségének központja ez a ház. Van-e
központja lelki életünknek? Vagy mi a központja? A gyülekezet, a Biblia jelenti
számunkra a központot? A mindennapos csendesség mozgatja az életemet? Olyan jó,
amikor a csendesség, az Úrral való közösség olyan, mint a forrás, ami mellé
odatelepedhetünk, és friss vizet meríthetünk. Ez a víz aztán felfrissít,
megújít. Az ige kiapadhatatlan forrása az Úrnak, mindig friss víz árad belőle
az életünkbe. Megtisztogat a bűntől, és elevenné tesz. Az ige által Isten gondolatai kerülnek a
szívünkbe, új látást, mindennapi eligazítást ad általa.
Húsz esztendőt vett igénybe a templom és Salamon palotájának a
felépítése. Nem ment egyik percről a másikra, ezért is volt nagy az öröm és hála,
amikor elkészült és birtokba vehették. Egy egész hetet szántak az Úrra, a Vele
való együtt örvendezésre. Úgy is mondhatnánk, nyolc nap az Úrral, mintha a
szabadságukat töltötték volna Istennel. Nyolc napot az Úrra szánni, a lelki
feltöltődésnek, az Úr mélyebb megismerésének szentelni nagy ajándék. Mire
szánom a szabadságom? Jut-e belőle Istenre, az igére? Jó minél több napot az Úrral tölteni, jó, ha
nem hagyjuk ki a csomagból a Bibliát, és ha az üdülésen a lelki felüdülésre is
hangsúlyt fektetünk. Mennyi időt szánunk az Úrra? Szerepel-e terveink között,
hogy a szabadságunkat Istennel való beszélgetésre, Bibliaolvasásra szánjuk?
A főváros és a központi épületek felépítése után az ország többi része is
sorra kerül. Más fontos épületeket is fel kell építeni. Így épülnek meg a
raktárvárosok, a lovak városai. Nem csak
Jeruzsálemet, hanem az egész országot fejleszti, bővíti a király. Az élet megy
tovább, és az építkezésről, fejlesztésről, növekedésről szól. Azt jelzi ez
számunkra, hogy folyamatosan kell építkeznünk, és így növekednünk. De most már
nem elsősorban az anyagiakban, az épületekben való gyarapodást, hanem a
lelkiekben való növekedést kell szem előtt tartanunk. Igénk rámutat a lelki
élet növekedésének a fontosságára. Akkor növekszik a lelkiségünk, ha
foglalkozunk vele, ha tudatosan építjük és fejlesztjük. Sok időt, erőt és
pénzt fordítunk testünk karbantartására, pedig ez a test elmúlik, és átadja
majd a helyét egy új, romolhatatlan testnek. Lelkünkre mennyi időt, erőt
fordítunk? Mennyit törődünk lényünk megmaradó részével? Minden a testről szól,
azt kényeztetjük, ápoljuk, de törődünk-e lelkünkkel? Az igazi törődés az Úr
előtti csendben valósul meg. Amikor
ráhangolódunk Urunkra, szívjuk magunkba kijelentését, és engedjük, hogy Lénye
átjárjon bennünket.
Azonban Salamon életében a gyenge pontokat is látjuk, talán abból
fakadnak, hogy egy idő után az Úrral való kapcsolatát csak ünnepi alkalmakra
korlátozta. Nincs már jelen a mindennapos Isten elé állás, már nem kéri
naponként a vezetést, az erőt, a bölcsességet. Miből látjuk ezt? Politikai házasságot köt, így kívánja az
ország biztonságát, stabilitását megteremteni. Mindez már azt jelzi, hogy nem
az Úrtól várja ezeket. Vajon én az Úrtól várom mindezt? Vagy én is megkeresem
azokat az emberi biztosítékokat, amelyek jelzik, mennyit törődünk családunkkal,
népünkkel? Gyakran mi is azért teszünk
dolgokat, hogy megmutassuk a világnak, hogy számunkra is fontos a családunk, és
mindent megteszünk jövőnk biztosítása érdekében. Az Úr Jézus azonban arra mutat
rá: tudja a mi mennyei Atyánk, mire van szükségünk. Nem emberi biztosítékok,
hanem az Úr jelenléte és gondoskodása jelentik a biztonságot. Amit mi felépítünk,
az bármikor tönkremehet, de az Úr készletei soha nem merülnek ki. A raktárak is
üresen maradhatnak, de Isten még az éhínség idején is megtalálja a módját a
gondoskodásnak, vagy ezt a helyzetet használja fel hazasegítésünkre, életünk
megváltoztatására.
Urunk egy példázatban fogalmazza
meg, milyenek az írástudók, a farizeusok és a főpapok (Lk 20,9-19). De ne dőljünk
hátra, mondván, akkor ez az ige nem érint engem. Ha a főpapoknak szól, nyugodtan
olvashatom, ez nem jelent rám nézve semmit. De ne tegyünk így, ne ringassuk
magunkat hamis biztonságba, mert az ige mindig nekem szól, nekem, aki olvasom,
hallgatom. Ezzel a lelkülettel kellene
mindig kézbe venni, az Úr most hozzám szól és rólam beszél. Mert Ő nem azért ad
igét, hogy általa másokról beszéljen, hanem a saját életünkről akar
beszélgetni. Amikor tükröt ad a kezünkbe, azért teszi, hogy én nézzek bele és
lássam meg, ki vagyok.
A nép vezetői azonban nem akartak tükörbe nézni, meg voltak magukkal
elégedve, és nem látták meg, hogy szükségük van Jézusra. Nem ismerték fel Isten ajándékát,
mert az Ő ajándéka Jézus. Egyszülött Fiát adja nekünk az Úr, mégpedig azért,
hogy Általa új életet nyerjünk, megszabaduljunk bűnös életünkből, és Őt
kövessük.
Úgy gondolták, náluk minden rendben van - mi hogy gondoljuk? Azután elfelejtették, hogy a nép az Úr
szőlője, nem az ő tulajdonuk, ők csak munkások. Hányszor lehet hallani: az én
gyülekezetem; pedig a gyülekezet az Úré, a lelkész, a missziói munkás, a
diakónus, a katechéta csupán munkás. Az Úr ránk bízta a szőlőt, hogy gondozzuk,
majd adjuk meg az Úrnak a maga részét.
A munkások azonban megverték, megalázták és üres kézzel küldték el az Úr
szolgáit. Miért történt így? Mert a Gazda hosszú ideje volt már távol, és a
munkások a kisajátították a szőlőt, úgy bántak vele, mintha az övék volna.
Elfeledkeztek a számadásról, ezért váratlanul érte őket a szolgák megjelenése.
Hányszor vagyunk mi is így, csak szolgák, nem kell őket komolyan venni. És így
nem hallgatunk az igére, amit hirdetnek.
Milyen csodálatos is a Gazda türelme: háromszoros elutasítás, kudarc után
sem adja fel. Mi hányszor feladjuk, nem tudjuk elviselni, ha elutasítanak, ha
nem sikerül valami és kudarcot vallunk. A Gazda újra próbálkozik, igen, Ő
mindent megtesz, és Fiát küldi el. Ennyire szeret, hogy a Fiát küldi el hozzánk,
azt gondolja, Őt megbecsüljük. És eljött egy csodálatos, egy senkihez nem
hasonlítható személyiség, megérkezett Jézus, aki egészen más módszerekkel
dolgozik, mint mi, és nem kell. Megölik és kidobják. Rettenetes gyilkosság, aki
soha nem használt erőszakot, aki mindig megadta a szabad döntés lehetőségét és
megélte Isten szeretetét, emberi erőszak áldozata lett. Urunk ezt vállalta, sőt, azért jött, hogy
erőszakos halált szenvedjen az erőszakos emberért.
A hallgatók megborzadtak, ez nem történhet meg, mondták. Mindig azt
gondoljuk, ilyen mélységek és borzalmak nem történhetnek meg. Úgy véljük, egyre
jobbá válik az emberiség, és a régmúlt borzalmai nem ismétlődnek meg. Azonban azt
látjuk, hogy igenis, megismétlődik és megismétlődhet minden borzalom, mert hiába változik
a társadalom, a politikai berendezkedés, a tudomány, a borzalmak a szívükből származnak.
A szív pedig nem változik. Szívünket egyedül az Úr képes újjászülni, és aki ezt
kéri, annak megváltozik az alapdallama.
A munkások maguknak akarták az örökséget, azért ölték még a Fiút, Isten
nélkül akar élni az ember, azért feszítette meg Jézust. Az ember akar Isten
helyére lépni, ám egy ilyen világ félelmetes. A béke és biztonság nem az emberből, hanem Istenből árad. Ahol Ő jelen
van, akár egyének, közösségek életében, ott jelen van a béke és a biztonság is.
Ahonnan Istent kiszorítjuk, ott egyre félelmetesebbé válik a világ. Ahol Isten
nincs jelen, ott minden megtörténhet. Azonban a kereszt ma is megoldást jelent.
Ott csillapodik le a szívünk, mert eltörli az Úr bűneinket, és Önmagával tölt
fel.
AZT AZ ÉLTET VÁGYOM ÉLNI
1.
Azt az éltet vágyom élni, hol üdvöm lelem,
Küzdni egyre, nem henyélni, míg el nem nyerem.
Bűn habár megtántorít, szent Igéd így bátorít:
Meg ne restülj, törj keresztül, ég jutalma int!
2.
Elhívatva állni majd a trónnak lépcsőjén,
Úgy futok, hogy elmaradva kárt ne valljak én.
Elveszíti szent jogát, nem nyer égi koronát
Az, ki késve, hátranézve hagyja el magát.
3.
Csak a célra nézzen arcom, mely felé török,
Jézus, támogasd a harcom, hogyha gyengülök!
Vonj, ha csábít a világ, vigasztalj meg, hogyha bánt!
Szent kegyelmed így vezethet, s nincs, mi nékem árt.
4.
Vonj, hogy el ne essem én itt még a cél előtt!
Lelkem érzi gyöngeségit, Tőled vár erőt.
S mert Igéd éltet szerez, tőle szívem ébredez,
Célt ha érek, zeng az ének: Isten műve ez!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése