A
|
hit nem öröklődik, sőt, a jó példát sem mindig
követi a következő generáció (2Krón 21,1-20). Jórám nem ősei útján jár, nem
Isten akarata szerint él. Hogyan történhetett ez meg? Azt olvassuk, Izráel
királyainak útján járt. Tehát Izráel
királya, Aháb volt a példaképe, az ő élete vonzotta. Olyan akart lenni Jórám,
mint Aháb. A nem hívő, a nem az Úr útját járó ország vonzotta őt. Vagy
mondhatnánk, a világ gyakorolt vonzást Jórámra, és ő engedett, és azt az utat
választotta. A világ mindannyiunkat körülvesz, és hatást gyakorol ránk. Ettől
a hatástól nem lehet elzárkózni, és a gyermekeinket sem tudjuk megóvni. Erre
fel kell készülni, és meg kell tanulni meglátni Isten országa gazdagságát. A
gonosz Jézust is csábította, de Ő nemet mondott, és elutasította a világ szerinti
életmódot. Isten megismerése, a Vele való élő kapcsolat óvhat meg a világ
szerinti élet átvételétől. Ha ismerem Jézust, és ott van a szívemben, olyan
akarok lenni, mint Ő, akkor már nem a világ vonz. Olyan akarsz lenni, mint
Jézus, vagy olyan, mint a világ, mint mások, akik nem az Úr útján járnak? Kihez
akarsz hasonlítani?
Miért alakult ez így? Igénk fontos
dolgot mond el. Jósáfát király rokonságba került Ahábbal. Valószínűleg
politikai házasságot kötött a fia számára. Itt kezdődött, az Urat elhagyó, bálványokat
imádó családdal alakítottak ki kapcsolatot. Ebben a kérdésben nem figyeltek
Istenre. Csak az ország biztonságára, a testvérnéppel való békességre
koncentráltak, és így nem figyeltek az életmódra, a hitükre. Jórám
beházasodott a pogány családba, és azt látjuk, nem ő térítette meg a feleségét,
hanem az Aháb-család hatott rá. Jórám átvette az ő életvezetésüket,
szokásaikat, hitüket. Jórám teljesen átalakult. Azért fontos ezt látni, mert
legtöbb esetben így történik: a hívő alkalmazkodik a nem hívőhöz.
Mondhatnánk, őt téríti meg, téríti el a világ.
Mégis mi hatott rá? Talán a szabadabbnak látszó élet, a gazdagság, a
sokszínűség, az igazság nélküli élet. Valószínűleg
úgy látta, ha nincs törvény, szabadabb az élet, jobban fejlődik a társadalom.
Mert a világ Isten igéjét és az Ő törvényét akadálynak tünteti fel. Pedig a
kiteljesedést Isten igéje biztosítja. Jórám nem csak a saját életét igazította
a pogány kultuszhoz, hanem Júda népét is hűtlenségbe vitte. Ha nincs törvény,
nem élő a Tízparancsolat, akkor a cél szentesíti az eszközt. Így azután Aháb
mintájára megöleti testvéreit, és mindenkit, aki nehezményezi, ahogyan él és
vezeti az országot. Úgy látjuk, a
toleranciát hirdetők nem képesek elviselni a kritikát. Hányszor az Úr gyermekeit mondják türelmetlennek,
de azt figyelhetjük meg, hogy az Isten nélkül élő emberek a legérzékenyebbek
minden kritikára, és gátlás nélkül távolítják el ellenfeleiket.
Mi hátat fordíthatunk Istennek, járhatjuk a bűn útját, de egyszer ezért
vállalni kell a felelősséget. Isten Jórámot is megszólítja, van üzenete
számára. Azért lényeges ez, mert sokan azt hiszik, azt tesznek, amit akarnak,
Isten nincs, nem törődik velük. A mi hitetlenségünk nem szünteti meg Istent, Ő
nem a mi hitünk kivetítődése, hanem élő valóság. Ő örökkévaló Úr, maga az Élet,
hiszen minden Általa lett. A Tőle kapott
élettel el kell számolnunk. Isten csapással sújtja Jórámot, amely súlyos
betegséget is magában foglal. A csapáson
keresztül keresi őt az Úr. Még mindig van lehetősége bűnbánatot tartani és Hozzá
fordulni. Betegsége egyben világossá teszi, hogy a bálványok nem segítenek. Hiába
Izráel gazdagsága, a Baal-kultusz, nem tud gyógyulást szerezni magának. Olyan
jó lenne, ha mi is felismernénk, hogy egyedül az Úr segíthet rajtunk. A világ
becsap, adhat kincset, sikert, hatalmat, de végül belül üresek maradunk. Amit a
bűn kínál, az nem megoldás, mert a betegséggel és a halállal szemben nem nyújt
segítséget, és nem tud a kárhozattól sem megmenekíteni. A megoldás ma is a
Krisztusba vetett hit, nincs más.
Mennyire vak és süket az ember, a főpapok és a vének tanácsa nem menti
fel Jézust, nem látja meg Benne az életet, hanem továbbküldi, mert
mindenképpen meg akarja ölni (Lk 23,1-5). Isten népe ezzel kimondja: Isten
nélkül akar élni. Nincs szüksége a Megváltóra, elboldogul maga is. A
későbbiekben azonban kiderül, mennyire nem boldogulnak el, és mennyire
szükségük van Krisztusra. Bizony, hányszor kivetjük Jézust az életünkből, Nélküle akarunk boldogulni. És még be
is csapjuk magunkat, mert úgy küldjük el, hogy közben azt a látszatot keltjük,
jelen van még mindig. Néha elmegyünk a templomba, ünnepeken emlékezünk Rá, vannak,
akik szobrokat, képeket, kegytárgyakat őrizgetnek, de Jézussal nincs
kapcsolatuk. Jézust meg akarják ölni, nem kell, de másnap megtartják a
szombatot. De Isten nélkül üres a vallás, nem ér semmit a hit. Ha nem élő számomra Krisztus, semmit sem ér a
hitem. A feltámadott Jézusban való hit tölt fel, ad reménységet az örök életre.
Látom-e, kicsoda Jézus? Felismertem-e már, hogy Általa nyerhetünk új és örök
életet? Isten ítélete alatt vagyok, és innen csakis Jézus szabadíthat meg. Ő
vette magára minden bűnömet, és törölte el azokat.
Pilátus nem tud mit kezdeni Jézussal, számára idegen, de azt meglátja, hogy nincs Benne bűn. Azonban ez nem jelent áttörést, nem borul le Előtte, és ő sem
imádja. Miért? Mert a bűntelen élet helyett a karrier, a császár barátsága, a
politikai trükközés vonzza. Nem akar kilépni abból a fertőből, amiben van. Pedig nem véletlenül áll előtte Jézus, Isten
kegyelmét kínálja neki. Ő azonban ezt nem látja meg. Semmilyen Jézussal való
találkozás nem véletlen. Ha kezembe akad egy igéslap, vagy hallok egy
igehirdetést, az nem véletlen, Isten keres. Ő ezeket az alkalmakat használja
fel a megszólításomra.
Pilátus kérdésére ennyi a feletet: te mondod. Ebben benne van a kérdés: azért mondod,
mert így látod? Felismerted, hogy én vagyok a Király, az élet Fejedelme, és a
te királyod is? Felismerted-e már, hogy Ő a Király? Ha igen, borulj le Előtte, és engedelmeskedj Neki. Figyelj Rá a mai napon is. Ne kapkodj, ne azt harsogd,
ami mások mondanak és amit hallani akarnak. Vállald felismerésed, vállald
Krisztust, mert az életet vállalod Vele.
Pilátus véleménye újabb lehetőséget kínál a zsidóknak, még egyszer
átgondolhatják azt, ami történik, még egyszer beletekinthetnek Jézus
lényébe. Lehetőség életének és szavainak
a végiggondolására, felragyoghatna előttük Isten szeretete és kegyelme, de őket
már a vak gyűlölet vezeti. Mielőtt elutasítod Jézust, olvasd el újra az
evangéliumokat, és elfogulatlanul figyeld Jézust. Nézd, hogyan él, mit tesz és
mit tanít. Ha így végigkíséred Őt, meg kell látni: az Ő élete tiszta,
gyógyító, Isten akarata szerinti élet. Tanítása maga az élet, a kiteljesedett
öröm, a szabadság. Őt követve felszabadulunk a félelem és az aggodalom alól. Átéljük, hogy biztos kezekben vagyunk.
Országát keresve átéljük Isten gondoskodását, és ez ad szabadságot, békességet.
Amint
vagyok, sok bűn alatt
1. Amint
vagyok, sok bűn alatt, De hallva hí -vó hangodat, Ki értem áldozád magad:
Fogadj el, Jézusom!
2. Amint
vagyok - nem várva, hogy Lelkemnek terhe, szennye fogy, Te, aki
megtisztíthatod: - Fogadj el, Jézusom!
3. Amint
vagyok - bár gyötrelem, S kétség rágódik lelkemen, Kívül harc, bennem félelem:
- Fogadj el, Jézusom!
4. Amint
vagyok - vak és szegény, Hogy kincset leljek benned én, S derüljön éjszakámra
fény: - Fogadj el, Jézusom!
5. Amint
vagyok - nincs semmi gát, Kegyelmed mit ne törne át; Hadd bízza lelkem rád
magát: - Fogadj el, Jézusom!
6. Amint
vagyok - hogy a te szent Szerelmed tudjam, mit jelent Már itt s majd egykor
odafent: - Fogadj el, Jézusom!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése