A
|
z élet nem
szép jeleneteit láthatjuk mai ószövetségi igénkben (2Sám 3,22-39). Az Abnérban
riválist látó Jóáb megöli Izráel hadseregparancsnokát. Mindezt azért, mert nem
figyel Istenre. Olyan ember áll Dávid hadainak élén, akinek nem az Úr szava az
iránytűje, és ez így nagy veszélyforrás. Saját rugói mozgatják Jóábot, a féltékenység, saját pozíciójának a
megvédése. Jóáb fél, hogy Dávid majd Abnért nevezi ki hadseregparancsnoknak.
Abnér mögött nagyobb és erősebb katonaság állt, ezért félt Jóáb tőle. Aki nem
az Úrban bízik, és nem Őreá bízza a társadalmi helyzetének alakulását, azt a
félelem és a féltékenység fogja vezérelni. Az Úr arra hív, hogy bízzuk Rá magunkat,
engedjük, hogy Ő jelölje ki országában a helyet számunkra. Ne mi igyekezzünk
eldönteni, hol a helyünk, hanem engedjük, hogy Ő mutassa azt meg. Amikor Jakab
és János magának igényelte Isten országában a két legfontosabb helyet, az Úr
rámutatott: azé lesz, akinek a mennyei Atya elkészítette.
A másik rugó a bosszú, amit nem számolt fel magában Jóáb. Nem adta át az Úrnak, hanem maga akart elégtételt venni testvére haláláért. Jóáb ószövetségi
ember volt, és nem is ápolt az Úrral személyes kapcsolatot, de a mai tanítvány
számára fontos üzenet, hogy a bosszú helyett a megbocsátás uralkodik Isten
országában. A megbocsátás és az
imádkozás a mi fő fegyverünk, ami által közreműködhetünk az ellenség
megtérésében. Az első keresztyének
rettegtek Saultól, de imádkoztak érte, és az Úr új emberré formálta. A
Feltámadott úgy szabadult meg ellenségétől, hogy tanítvánnyá tette. Azt az erőt
amit addig Jézus követői ellen vetett be, most már az evangélium terjesztésébe
fekteti bele. A legnagyobb misszionárius lett belőle. Mindez annak köszönhető,
hogy nem gyakorolták a bosszúállást, hanem rábízták az Úrra.
Így bízzuk mi is Urunkra ellenfeleinket, engedjük el a bosszút, ne
engedjük, hogy a nap lemenjen a mi haragunkkal, mert ha lemegy, meggyűlik és
gyűlöletté válik. Urunk azt akarja, hogy gyűlölet helyett az Ő szeretetét
árasszuk ellenségeink, rosszakaróink felé is. És ezt imádsággal, áldásmondással
fejezhetjük ki. Ez azért fontos, mert lehet, hogy a bosszúállás tetteitől
tartózkodunk, de rosszat kívánunk, vagy átkot mondunk a másikra. A jézusi
indulatú ember ezektől is megszabadul, átok helyett áldást mond, és igyekszik
jót tenni a másikkal. Igen, ez már nekünk nem megy, ezt csak a bennünk élő
Krisztus képes megvalósítani.
Jó látni, hogy Dávid nem azonosul Jóáb indulatával, nem emberi eszközökkel
igyekszik hatalmát megszilárdítani. Nem úgy gondolkodik, hogy meg kell
szabadulni Abnértól, hanem eddigi ellenfelében is meglátja azt a jót, amire
lehet építeni. Jóáb rosszat látott bele
Abnérba, úgy gondolta, csak megtévesztette Dávidot. A király azonban elfogadja azt, amit Izráel hadseregparancsnoka mond. Meg kell tanulnunk a jót meglátni
a másikban, bízni benne, és nem előre belelátni a rossz szándékot. Az Úr Jézus
mindig azt látta, aki lehet a másik, akivé formálódhat a Szentlélek által. Jó
lenne mindig úgy tekinteni a másik emberre, hogy azt tartjuk szem előtt, akivé
lehet. Ha nem a rosszat látnánk belé, hanem azt az új embert, akivé az Úr
akarja formálni. Nagyszerű látás ez, és
ez csak Jézusból fakad. Mi magunktól nem rendelkezünk ilyen látással, inkább a
rosszat, a negatívot feltételezzük, mert gyakran ezt is tapasztaljuk. De az Úr
Jézus evangéliumát hirdetve, a Tőle kapott új látással láthatjuk a Simonokban
a Pétert, vagyis a kősziklát, a mennydörgés fiaiban pedig a szeretet, a
megbocsátás embereit. Mert amit el sem
tudunk képzelni, annak elvégzésére az Úr kegyelme ma is képes. A leggonoszabb,
a legreménytelenebb helyzetben lévő ember élete is újjá lehet. Urunk előtt
nincs akadály. Ő a börtönök, a gadarai sírok lakóinak élete fölött is Úr, oda is
viszi szabadító hatalmát. Még a gadarai sírok közül is előléphet az új ember.
A Szentlélek kitöltetett, az ígéret beteljesedett (ApCsel 2,14-28). Igen,
valóban beteljesedett, mert erőt kaptak a Lélek által az apostolok. Ez nem elsősorban a
külső jelekben nyilvánult meg, hanem abban, ahogyan Péter előállt és
bizonyságot tett. Az addig önmagát féltő, tagadó, majd bezárkózó apostol most
bátran az emberek elé áll. Pünkösd először a tanítványokat belülről alakítja
át, erőssé, vagyis képessé teszi az emberek elé való kiállásra és a
bizonyságtételre. Ma is ezt végzi, képessé tesz mások mentésére, az evangélium
továbbadására.
Az eseményeket bátran azonosítja Péter a jóeli prófécia beteljesedésével.
A Szentlélek által érti az igét, és felismeri, hogy ezek az események most
mennek végbe. A Szentlélek érteti meg az igét, Ő vezet el a helyes bibliaismeretre.
Segít meglátni az Úr munkáit. Ma is a Szentlélek
végzi el bennünk, hogy jól értsük az igét, megóv a félreértelmezéstől, és
feltárja Isten munkáinak az összefüggéseit.
Rámutat az apostol, hogy az menekül meg az Isten ítéletétől, aki az Úr nevét
segítségül hívja. Ez az Úr pedig nem más, mint Jézus. Az Ő neve az egyedüli segítség
a ma élő ember számára is. Csakis az Ő nevét segítségül hívva menekülhetünk ki
abból a helyzetből, amibe kerültünk. Jézus neve azt jelenti, Szabadító. Ma is Ő
a megkötözöttek, a reménytelenek, a bűnösök szabadítója. Hívjuk Őt segítségül.
Ismerjük el, hogy mi itt már nem tudunk semmit tenni, ezért Őhozzá fordulunk.
Higgyük, hogy Számára lehetséges a mi életünk átformálása is. Van visszaút a
mélységekből, a megkötözöttségekből, az idegenből, Jézus által. Nincs reménytelen
sorsú ember, amíg Jézus neve jelen van a világunkban.
Isten elküldte Jézusban a segítséget, ám mi nem tartottunk rá igényt. Az
ember ellökte magától Jézust, Benne Isten szeretetét. Így azután magára maradt, és Jézus nélkül egyre jobban elromlik az élet, összezavarodik minden. Azonban Isten, az Élet
diadalmaskodott. Akit mi ellöktünk, azt Isten visszaadta, és így új esélyt
kaptunk. A halálnak lehetetlen volt fogva tartani Jézust. Isten számára nincs
lehetetlen, de a bűnnek, a gonosznak, a halálnak igen. Lehetetlen legyőzni az Élet
Fejedelmét! Általa az Élet győzedelmeskedett, ez azt jelenti nem a sátáné, a
bűné, a halálé az utolsó szó, hanem Jézusé. Így ma még jöhetünk Hozzá, bármilyen kiábrándító is a világ körülöttünk,
a golgotai kereszt a remény, a megtartatás fényeit sugározza felénk. Az
emberiség mentőöve a kereszt, aki ebbe belekapaszkodik, megmenekül.
Dávid fohászát szívleljük meg: Az Úrra tekintek szüntelen. Tegyük ezt,
tekintsünk Rá mindig, és soha ne vegyük le Róla a tekintetünket. Miért? Mert Ő ismerteti meg velünk az élet
útját, magunktól nem találjuk meg azt.
Jöjj, királyom, Jézusom!
1. Jöjj, királyom, Jézusom! Szívem, íme, megnyitom. A gonosztól óvj te
meg, Meg ne rontson engemet.
2. Véreddel, mely el-kifolyt, Mosd le rólam, ami folt; Élet útját
megmutasd, Én meg nem találom azt.
3. Gyógyítsd meg sok nyavalyám, Enyhíts szívem bánatán; Kétség, gond ha
gyötrenek, Biztasd nádszál hitemet.
4. Van hatalmad rá, tudom, Míveld, édes Jézusom: Hit, remény és szeretet
Töltse be a szívemet.
5. A keresztet te adod, Adj hozzá alázatot: Hordjam olyan csendesen, Mint
egykor te, Mesterem.
6. Majd ha véget ér a harc S megpihentetni akarsz: megragadom jobbodat, S mennyországod béfogad.
6. Majd ha véget ér a harc S megpihentetni akarsz: megragadom jobbodat, S mennyországod béfogad.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése