I
|
sten felkent
szolgája, Dávid, Isten ellenségeinek a seregében tartózkodik (1Sám 29,1-11). A
fővezér mögött vonul az Úr népe ellen. Van-e még nagyobb nyomorúság, és ki
lehet-e jönni ebből a slamasztikából? Arra hívta el az Úr, hogy népe ellensége ellen harcoljon, és most az
ellenség soraiban kell vonulnia saját népével szemben. A menekülés, a saját
életének a féltése juttatta ide. A
menekülés szembefordít Istennel és gyakran mindazokkal, akikért dolgozunk,
küzdünk, akiket segíteni kellene. Az ördög munkája a szembefordítás. Dávid nincs
a helyén. De vajon te a helyeden vagy-e? Kinek a háta mögött vonulsz? Jézus
mögött jársz, vagy a világ mögé sorakoztál be?
Ákis és a filiszteusok fölvonultak Izráel ellen, soraikban Dáviddal. Ákis
nagyon ragaszkodik Dávidhoz, bízik benne, ezért mindenképpen maga mellett akarja
tudni. Nagyon nehéz helyzet az Dávid szempontjából, és nagyon úgy tűnik, nem
lehet már innen visszafordulni. Odalesz az ígéret? Nem lesz semmi Dávid
uralkodásából? Emberileg nagyon nehéz helyzetbe hozta magát, kevés az esélye a kimenekvésre.
Itt már csak az Úr segíthet. Olyan jó, hogy mindig bízhatunk ebben. Nem tudjuk, mi van Dávid szívében, de
valószínűleg forró imádságban borult az Úr elé vonulás közben. De nem kellett
volna idáig eljutni, sőt, egyáltalán nem kellett volna a filiszteusokhoz menni.
Mi keresnivalója Isten gyermekének, a felkent királynak a filiszteusok között?
Hogyhogy nem Istentől várja az oltalmat? A világ mindig újabb és újabb bonyodalmakba sodor, nem ad békességet.
Mély hálára kötelez a történet folytatása, ha már Dávid nem is tud tenni,
de az Úr ott van vele, és kimenti a szorultságból. Még mindig alakoskodik, de az Úr cselekszik.
A filiszteusok városfejedelmei bizalmatlanok Dávid iránt. Itt látjuk az Úr munkáját, megkezdte mentőakcióját, mégpedig maguk a filiszteusok által. Nem bíznak Saul szolgájában, és ezért elküldetik a seregtől. Isten az
ellenség bizalmatlanságát használja fel, sőt, bizalmatlanná teszi őket. Így
azután Dávidnak el kell hagynia a csata helyszínét.
Ahol úgy véljük, nincs mit tenni, ott átélhetjük, hogy Isten cselekszik. Az
ellenség földjén és annak szíve és gondolkodása felett is Úr. Nagy bajba
keverte magát Dávid, de Isten úgy hozza ki belőle, hogy ezáltal még a
gyanakvásukat is elhárítja. Sem a filiszteusok, sem a zsidó nép nem neheztel
rá. Nem ő hagyja ott őket, hanem maguk a filiszteusok kérik, hogy menjen el közülük.
Ilyen csodálatosan munkálkodik az Úr. Érdemes Rábízni teljes hittel magunkat.
Nincs olyan élethelyzet, amit ne tudna megoldani, ahonnan ne lenne képes
kiemelni. A tehetetlenség és a kudarc nem Isten szavai. Húsvét is pont ezt
támasztja alá. A sírból, a halálból is kihozza Jézust az Atya.
Dávid egy kicsit még játssza a sértődöttet, de aztán visszatér Ciklágba.
Most már újra figyel az Úr vezetésére. A parancs úgy szól, kelj fel korán reggel.
És Dávid hallgat a szóra, a tanácsra. Korán reggel felkelnek, és az Úrra
figyelve indulnak. Fel kell kelni, és az Úrral lenni. Keresni az igét a nap
indulásakor. Korán reggel. Ez fontos, mert ha későn kelünk, elfogy az időnk, és
gyakran pont az igére és egymásra nem marad. Ha nem kelünk korán, már az idő
irányít bennünket, minden kicsúszik a kezünkből, és már csak rohanunk a dolgok
után. Urunk vár minket a reggel csendjében és frissességében. Hiszen a szívünk és az egész életünk a Vele való közösségben újul meg. Napunk minősége attól
függ, mennyi időt szánunk Urunkra. Legyen Övé a kezdet, legyünk Vele minél több
időt, olvassuk Isten Lelke vezetésével a Bibliát, mert ez Isten szeretetének és
velünk való tervének okmánya. Amit olvasunk, az járja át szívünket és
gondolatainkat, valahogy úgy, ahogyan a só átjárja az ételt. Amire elvezet, azt
cselekedjük, annak a vezetésével éljünk.
Az Újszövetségben is korán reggel indulnak az események, Jézus előtt
állnak ugyan, de nem figyelnek Rá (Mk 15,1-19). Nem ér el a szívükig sem a
szava, sem Isten Lényének ereje. Azonnal határozatot hoztak. Mintha presbiteri
gyűlés lenne, szembesülnek a kérdéssel, és azonnal döntenek. Megszavazzák Jézus
halálát. Eszükbe sincs időt kérni és az Úrral megbeszélni. Bizony, mi is gyakran
így döntünk, megbeszéljük, szavazunk, de nem kérdezzük meg Istent.
Ezek az emberek határoztak; te mit határoztál? Jézussal vagy Jézus nélkül
folytatod tovább? Befogadod az életedbe, vagy átadod, eltávolítod a magad
közeléből? Pilátushoz küldik, ide-oda lökdösik. Így bánik az ember
Teremtőjével, élete ajándékozójával, Akinek mindent köszönhet. Lökdösi, vádolja, ahelyett, hogy leborulna
Előtte és segítségét kérné. Ez a jelenet is bizonyítja: az ember tehetetlen. Nem
lát kiutat a bűn csapdájából. Isten azonban küldött segítséget, és most pont Őt
dobják el. Megdöbbentő ez.
Jézus Pilátus kérdésére nem válaszol. A főpapok számára kijelentette magát,
mert ők értik, érteniük kell. De Pilátus nem érti, hiszen nem ismeri az
ígéreteket, az ószövetségi igéket. Ha igennel felel Jézus, azt ő politikai síkon
értené, és ez azonnal a lázadás vádját igazolná. Jézus válaszában inkább egy
kérdés húzódik meg: valóban így látod? Felismerted, hogy király vagyok? Akkor
bízd Rám magad. Számomra Király Ő, vagy csak a vallásom tartozéka? Kicsoda nekem
Jézus? Valóban az életem Ura? Ha igen, szolgáljam Őt!
Pilátus próbálkozik, vagy csak jó pontot akar szerezni a zsidók szemében.
Választási lehetőséget kínál a számukra. Választhatják a gyilkos Barabbást vagy
az életmentő Jézust. Olyan megrendítő, hogy a gyilkost választják. Nem kell
Isten, és nem kell az Ő békés, szeretetből fakadó megoldása. És sajnos, ma is ez a helyzet, mindig a véres
kezű embereket választjuk. A fegyverek szavától várjuk a megoldást, és nem az Úr
Jézustól. Az Ő megbocsátása, ellenségszeretete, keskeny úton járása nem kell.
Inkább választjuk az ellenség gyűlöletét, gyártjuk a fegyvereket, és be is
vetjük, mert az hozza a pénzt. Borzasztó ez a gyilkos szemlélet, ez a gonosztól
származik. Hogyan gazdagodhat az ember a másik ember pusztulása árán? Ha
elutasítjuk az Istennel való kapcsolatot, ha kilökjük az életünkből Őt, és nem
törődünk a Tőle kapott használati utasítással, a terror, a pusztítás, a
kizsákmányolás, kicsiben és nagyban mindig jelen lesz. Mert mitől is változna a
világ, ha Isten Fiát nem fogadjuk be?
Te is és én is választás elé kerülünk, tulajdonképpen mindig választani
kell: Jézus vagy Barabbás? Jézus vagy Barabbás eszközeivel alakítom a
dolgaimat? Jézust követem, az Ő másik orcát odatartó, második mérföldre induló
tanácsát, vagy úgy élek, ahogy Barabbás? Nekem kell dönteni. Isten azért adta
ide Jézust, mert az Ő élete és váltsághalála az egyetlen jó megoldás. Jézus
nélkül elpusztítjuk magunkat, kicsiben és nagyban is. Jézus életre ment meg.
Ehhez értünk, egy megkötözött kiszolgáltatott embert kigúnyolni,
meggyalázni, ütni, verni. A tehetetlen ember megalázásában, bántalmazásában
hősök vagyunk, de az életben nem. Könnyű Jézust kigúnyolni, bántalmazni, élni,
jól élni már annál nehezebb. Ezt látjuk
a mindennapokban, erőszak, vér mindenfelé. Gyermekek, munkájukkal foglalkozó
emberek robbannak fel, halnak meg idő előtt, és feleslegesen, mert ezek a
tettek nem oldanak meg semmit. A gonosz embergyilkos volt kezdettől fogva.
Egyedül Isten életpárti. Jó lenne, és
nagyon ideje lenne már erre rádöbbenni. Isten nélkül csak a pusztulás vár ránk.
De még tart a kegyelmi idő, Jézussal felépülhet az is, ami már leomlott. Jézus
helyreállíthatja életünket. Hívjuk Őt segítségül, mert mindezt a szenvedést,
értünk, miattunk és helyettünk vállalata.
Ó, Krisztusfő, te zúzott
1. Ó, Krisztusfő, te zúzott, Te véres szenvedő, Te töviskoszorúzott
Kigúnyolt drága fő, Ki szépség tükre voltál, Ékes, csodás remek, De most
megcsúfolódtál: Szent fő, köszöntelek!
2. Ékességed, te drága, Melytől máskor remeg :/: Világ hatalmassága,
Köpés mocskolta meg. Milyen halványra váltál! Szemed fényét, amely Szebb volt
minden sugárnál, Ki rútította el?
3. Mind, ami kín, ütés ért, Magam hoztam Reád; :/: Uram, e szenvedésért
Lelkemben ég a vád. Feddő szót érdemelve itt állok én, szegény, S kérlek,
lelked kegyelme Sugározzék felém.
4. Itt állok - ó, ne vess meg - A gyötrelmek helyén; :/: Amíg ki nem hűl
tested, El nem mozdulok én. S ha életed kilobban, Alácsuklik fejed, Ölemben és
karomban Lesz nyugtató helyed.
5. Ó, légy érette áldott, Jézus, Egyetlenem, :/: Hogy szörnyű kínhalálod
Nagy jót akar velem. Add, hogy hódolva
híven Tőled ne térjek el, S ha hűlni kezd a szívem, Benned pihenjek el.
6. Mellőlem el ne távozz, Ha majd én távozom, :/: A kínban, mit halál
hoz, Állj mellém, Jézusom. Ha lelkem félve reszket, S rettent a meghalás, Nagy
kínod és kereszted Legyen vigasztalás.
7. Légy pajzsom és reményem, Ha kétség látogat, :/: Véssem szívembe
mélyen Kereszthalálodat. Rád nézzek, Rád szünetlen, S ha majd szívem megáll,
Öleljen át a lelkem - Így halni: jó halál.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése