H
|
arag Góliát
nagy veszélyt jelent Dávidra, úgy tűnik, meggondolatlan lépésbe viszi bele, és
nagy bűnbe (1Sám 25,14-44). A harag hatása alatt kész lenne embereket
elpusztítani. Megmutatja ez a történet, mennyire érzékeny még belülről Dávid.
Megsértődött az énje, és ezt képtelen feldolgozni, elhordozni, letenni. Hogyan
állok én a sértődéssel? Mennyire vagyok érzékeny arra, ahogyan velem bánnak? Dávidnak még nem teljesen az Úr uralja a szívét.
Az Úr azonban ismét cselekszik, megmenti a gyilkosságtól. Nábál egy
legénye elmondja Abígajilnak, ami történt. Az emberei is látják, milyen a gazdájuk, nem lehet vele beszélni. De
vajon velem lehet-e? Tud-e beszélni velem az Úr? Nábál nem fogadta el senkinek
a tanácsát, csak a saját elképzelése szerint alakította a dolgokat. Hányszor
elborít a saját véleményünk vagy érzelmünk, és vakká tesz. Nem látunk semmit, csak önmagunkat, akaratunkat. Isten beszélni akar velünk, azt akarja, hogy
halljuk meg, amit mond, és vegyük komolyan. Ne a saját eddigi véleményünkhöz
ragaszkodjunk, hanem legyünk készek a Bibliához igazodni.
Abígajil alázattal indul Dávid elé, magára vállalja a felelősséget, és
így szól: Uram, én vagyok a bűnös! Megragadott ez az indulat, én vagyok a bűnös!
Nem a férjét okolja, hanem magára vállalja, ami történt. Nem mutogat másra,
hanem cselekszik. Dávidot királynak, az Úr harcosának látja, és ezért borul le
előtte. Kinek látom Jézust? Kimondtam már, hogy én vagyok a bűnös? Olyan nehezen
látjuk magunkat bűnösnek. Legtöbbször más a hibás, de Abígajil jól látja az
életét, és ki meri mondani: én vagyok a bűnös. Ne másra hárítsunk, hanem merjük
kimondani, én vagyok a felelős, én rontottam el. Abígajil bocsánatot kér
Dávidtól. Isten előtt is a bocsánatkérés, az őszinte megbánás vezet eredményre.
Abígajil azt is felismerte, hogy Dávid maga akart bosszút állni. Ez a gond,
mindig mi akarunk bosszút állni, ahelyett, hogy elengednénk a sérelmeket, megbocsátanánk,
és az Úrra bíznánk a bosszút. Az Úr azonban közbelépett, megakadályozta Dávid
vérontását. Az Úr csodálatos, meg tud állítani a rossz úton. Hatalma van
indulataink fölött is. Adjuk át Neki idegeinket is. Engedjük, hogy Ő uralja
érzelemvilágunkat és indulatainkat is. Mert igazából akkor győzhetünk önmagunk
fölött, ha már előre Hozzá megyünk. Dávid nem kereste Istent, amikor
meghallotta az elutasítást, hanem azonnal indult. Mielőtt indulnánk, boruljunk
le az Úr előtt, és kérdezzük meg, Ő akarja-e ezt az utat. Akarja-e, hogy
felkössük kardunkat, hogy kirobbanjunk, intézkedjünk?
Egyik próbát követi a másik, nincs pihenés, nincs nyugalom (1Sám
26,1-12). A zífiek besúgják Saulnak, hol rejtőzik Dávid, ő pedig ismét ellene
indul. Ennyit ért Saul békekötése, ennyi eredménye lett annak a
bizonyságtételnek, amit megtapasztalt, amikor Dávid megkímélte az életét.
Mégiscsak azoknak lesz igazuk, akik Saul megölésére biztatták Dávidot? Nem
használta ki a lehetőséget, és most majd Saul végez vele?
Még azt meg kell látnunk, hogy aki csak megbékül, vagy magától teszi le a
poharat, szakít a szenvedélyével, bármikor ismét az uralma alá kerülhet. Aki maga segít magán, az vissza fog esni. Így
járt Saul. Magától kötött békét, de úgy tette, hogy benne nem történt változás.
Nem kérte Isten szabadítását. Akit nem
az Úr szabadít meg, az nem szabad. A szabad élet az Úr által elvégzett belső
változásból fakad. Megszabadít a gonosztól, és Ő maga költözik az életünkbe.
Dávid megtudta, hol tartózkodik Saul, majd elment a király táborába, és
rátalált az alvó Saulra. Emberei ismét a bosszú és a királytól való
megszabadulás lehetőségének tekintik ezt a helyzetet. Dávid azonban kiállja a
próbát. Nem emel kezet Saulra, mert továbbra is Isten felkentjét látja benne. Nem
maga szerzi meg a hatalmat, hanem kivárja, amíg Isten nyitja meg előtte a
trónhoz vezető utat.
Itt egy ismétlődéssel van dolgunk, Isten megengedi, hogy ismétlődjön a
korábbi szituáció. Azért teszi, hogy kiderüljön, Dávid ragaszkodik-e még mindig korábbi meggyőződéséhez, vagy változtatott
rajta. De Dávid nem változtat, továbbra
is kitart amellett, hogy nem ölheti meg Sault, mert nem ez Isten útja.
Ezen el kell gondolkodnunk, mert mi gyakran úgy vizsgáljuk meg, hogy
egy-egy lehetőség az Úrtól van-e, hogy ha megismétlődik, akkor azt úgy vesszük, ez
az Isten akarata. Azonban nem ez mutatja
meg Isten akaratát, hanem a teljes Írás üzenete. Dávid ezt a próbát is kiállta,
és közben megerősödött Isten akarata felől.
Egyre közelebb kerülünk a kereszthez, Urunk odaadja életét értünk (Mk 14,1-25). Olyan
szomorú, hogy azok, akik ismerik az Írást, nem ismerik fel annak beteljesedését
Jézusban. Nem Őt igyekeznek megismerni, és nem hívják segítségül, hanem megölni
akarják. Mindezt az ünnep előtt. Megölik az Isten Fiát, majd az Isten elé
állnak ünnepelni. Úgy tesznek, mintha minden rendben lenne.
Milyen is lesz a mi ünnepünk? Az Istennek nem tetsző dolgaink végzését
néhány napra megszüntetjük, de húsvét után folytatunk mindent tovább? Húsvét
előtt bombázunk, a nagyhétre szünetet tartunk,
majd tovább öljük egymást. Az
ünnep azért adatott, hogy megtapasztaljuk Isten kegyelmét, és általa állandó
változást tapasztaljunk meg. Jézussal igazi és tartós békében lehet részünk.
A főpapok nem tudják, kicsoda Jézus, egy egyszerű asszony pedig felismeri Benne az élő Istent. Drága kenettel öntözi meg az Úr fejét, nagy összeget kész
Jézusnak áldozni. Miért? Mert szereti
Őt. Háláját fejezi ki azért, amit Tőle kapott. A szabadítást, gyógyulást
köszöni meg így. Akinek Jézus szabadítóvá válik az életében, az kész ajándékot
adni az Úrnak. Az képes mindent, az egész életét Neki adni.
Micsoda különbség az asszony és a Jézus körül lévők látása között. Azok
csak azt látták, mennyiért lehetne értékesíteni, csak a hasznot tartották
szemük előtt. Mindent pénzzé akarnak tenni. Mennyire mai szemlélet ez. Az
asszony bizonyára tudja, micsoda értéket képvisel, de nem ezt látja, hanem
Jézust. Örömmel adja Neki. Mert az új élet mindennél többet ér. A megtisztított
élet már a hasznot nézi, hanem felszabadul az ajándékozásra.
A Jézus körül lévők pazarlásnak látják mindezt, azonban, amit Jézusnak
adunk, az nem pazarlás. Mennyit pazarolunk, amikor saját élvezeteinkre költjük
a pénzünket, és gyakran az egészségünket is rongáljuk általuk. Mégsem tekintjük
ezt pazarlásnak. Ma emlékművekre, egyházi szórakozásokra, építkezésekre, sokkal
nagyobb összegeket elköltünk, és nem tartjuk pazarlásnak. Pedig ezekkel az
összegekkel szolgálhatná az életet, a missziót. Mert a lélek mentése, az
emberek Krisztushoz vezetése mindennél többet ér.
Nemcsak Jézus fejét megkenőt látunk a nagyhéten, hanem felbukkan az áruló
is. Együtt volt Jézussal éveken keresztül, a szíve azonban mégis érintetlen
maradt. Jézus szájából hallotta az elhívó szót és rengeteg tanítást. Átélt
sok csodát, mégsem nyílt ki szíve ajtaja. De hogyan vagyok én? Talán már jóval
több ideje Jézus körül vagyok, de megnyílt-e már Előtte a szívem? Befogadtam-e Őt, vagy én is Ellene fordulok?
Jézus ma is keresi a szállást. Hol van a szállás? Hol? Az én szívem
megnyílik Előtte? Befogadom Őt?
A tanítványokat megrendíti, amikor Jézus elmondja, hogy egy közülük el fogja
árulni. Nem kívülről jön az áruló, hanem
belülről. Megdöbbentő, de ha a szívünk nem születik újonnan az ige és a
Szentlélek által, minden kitelik tőlünk. A bűnös ember mindenre képes. Nemcsak
legyártja a fegyvereket, hanem be is veti. Az ember magától nem javul meg,
egyedül a kegyelem segíthet rajtunk.
Az Isten Bárányára
1. Az Isten Bárányára Letészem bűnöm én, És lelkem béke várja Ott a
kereszt tövén. A szívem mindenestül Az Úr elé viszem, Megtisztul minden
szennytül A Jézus vériben, A Jézus vériben.
2. Megtörve és üresen Adom magam neki,:/: Hogy újjá ő teremtsen, Az űrt ő
töltse ki. Minden gondom, keservem Az Úrnak át-adom, Ő hordja minden terhem,
Eltörli bánatom, Eltörli bánatom.
3. Örök kőszálra állva A lelkem megpihen; :/: Nyugszom Atyám házába’
Jézus kegyelmiben. Az ő nevét imádom Most mindenek felett; Jézus az én
királyom, Imámra felelet, Imámra felelet.
4. Szeretnék lenni, mint ő, Alázatos, szelíd, :/: Követni híven, mint ő,
Atyám parancsait. Szeretnék lakni nála, Hol mennyei sereg Dicső harmóniába’
Örök imát rebeg, Örök imát rebeg.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése