2017. április 5., szerda

Légy éber!



S
aul látszatra megbékélt Dáviddal, de csak látszatra (1Sám 25,1-13). Honnan tudjuk? Onnan, hogy kimondja, Dávid király lesz, mégsem hívja haza. Nem mondja neki, Dávid fiam, gyere, nem bántalak, lakj otthon. Dávid sem haza indul hanem a sziklavárba. Ez azt jelzi, a szavak mögött nincs igazi tartalom. Dávid nem bízik benne, mert nem Isten szeretete árad belőle. Saul egy kis időre megnyugodott, nem a gonosz szellem hajtja, nem dühöng, de ez nem gyógyulás. A gyógyulást tartós állapot követi, és más töltés árad a gyógyult emberből.
Sámuel meghalt, ő is halandó, mint bármelyikünk. Időnk itt a földön lejár. Sámuel hatalmas személyiség volt. Bátran vállalta Istent és az Ő akaratát, engedelmes életet élt, hisz azt is megcselekedte Isten kérésére, amivel nem értett egyet.
Sámuel kente fel Sault és Dávidot is. Saul felé közvetítette Isten akaratát, de a király nem vette komolyan. Most nincs a próféta, és Saul csak most fog igazán rádöbbenni, mit jelent a hiánya, mit jelent, hogy nincs mellette, nem tanácsolja. De Dávidnak is hiányozni fog Sámuel bölcsessége. Vegyük komolyan a mellettünk élő hívő testvéreket, becsüljük meg őket, mert Isten ajándékai. Ne akkor döbbenjünk rá értékükre, amikor már nem lesznek mellettünk. Használjuk ki az időt, hallgassuk őket, kérjünk tanácsot tőlük. Igaz ez szeretetteinkkel kapcsolatban is. Most fordítsunk rájuk időt, ne csak akkor hiányoljuk őket, amikor már nem lesznek köztünk.
Dávid marad a pusztában, a leírásból látjuk, hogy még nem foglalta el a trónt, mégis úgy él és viselkedik, mint népe pásztora. Törődik velük, vigyáz rájuk és értékeikre. Nem él vissza a helyzetével, nem erővel lép fel. Most is a legényeit küldi Nábálhoz, és kér. Pedig megtehetné, hogy lerohanja őket, és zsákmányt szerez. De ő nem így cselekszik. Alázatosan kér. Mert az alázat pont ezt jelenti, megtehetném, hogy erőt alkalmazok, kihasználhatnám fölényemet, mégsem teszem, hanem kérek. Ezt látjuk majd az Úr Jézus életében is.
Nábál és Abigail története megmutatja, hogy mi nem tudjuk a másik embert megváltoztatni. Abigail természete nem alakította át Nábálét. Maradt a házasságban is a rossz természete és a durvasága. Mert az örökölt természetünket egyedül az Úr változtathatja meg. Új, isteni természetet ajándékoz a megtérők számára. Az kapja ezt az új természetet, aki megutálja a sajátját, amit test szerint örökölt, és kéri az újat.
Nábál nem ismeri fel Dávidban Isten felkentjét. Szökött szolgát lát benne, mert rossz a látása. Pedig életéből már kiviláglik, kicsoda ő. Hiszen már Saul is látja. Nábál azt kérdezi: Ki az az Isai fia? Jézus felől is kérdezik majd: Kicsoda ez? Isten Szentlelke világosítsa meg a szívünket, hogy megválaszolhassuk a kérdést. És jól válaszoljuk meg. Lásd meg, Jézus a Te Megváltód. Érted született a földre. Nem véletlenül jött, hanem tudatosan Érted és értem. Azért jött, hogy megmentsen. Ez nem azt jelenti, hogy csupán jobbá teszi a földi életet, hanem azt, hogy megmentsen az örök életre. Élete és halála által be akar vinni Isten országába.
Nábál elutasítja Dávid szolgáit, és ő elindul, hogy bosszút álljon. Ebből kitűnik, hogy Dávid elé ismét egy Góliát állt, ez pedig nem más, mint a haragja. És úgy látjuk, a filiszteus Góliáttal könnyebb volt elbánni, mint a benne élővel, a kitörő haraggal. Hogyan állunk Harag Góliáttal? Vele is Jézus nevében bánhatunk el. Ő tesz képessé a győzelemre. Hogyan győzhetünk? Nem visszük át másnapra, hanem letesszük Isten kezébe, és megbocsátunk az ellenünk vétkezőnek. Ha a haragot engedjük elburjánzani, gyűlölet lesz belőle.
Az ördög mindent megtesz, hogy az emberek ne Jézusban higgyenek, ne Őt tartsák személyes megváltójuknak (Mk 13,21-37). Jeleket és csodákat tesz hamis próféták által. Tehát meg akar téveszteni. Nem azt mondja, ne higgyetek, hanem azt, hogy nem Jézus a Krisztus. Mindig emberekre teszi a hangsúlyt, őket állítja középpontba. Igehirdetők által is megtéveszthet a gonosz. Hogyan? Ha nem az igét hirdetik, ha nem Jézus Krisztus keresztje áll a középpontban, hanem valami más. Ha népszerű teológiát hirdetnek, ha azt mondják, amit az emberek hallani akarnak, az megtévesztés.
Hogyan lehet kivédeni? Vigyázással, vagyis számítok rá, és mindent az ige mérlegére helyezek. Tiszta és mély bibliaismeret által ismerhetjük fel a hamis tanítókat és tanításukat. Az Úr azt mondja, „ha lehet”, és ez rajtam múlik. Ne hagyjam magam megtéveszteni. Ismerjem meg minél jobban az Úr Jézust, engedjem, hogy Lénye betöltse a szívemet.
Aki figyel, aki várja Jézust, az nem fog erről a csodálatos eseményről lemaradni. Aki figyel, az észreveszi, hogy az ajtó előtt áll az Úr, és beengedi. Nemcsak valamikor a jövőben fog az ajtó előtt állni, hanem már most is odaáll, és zörget, mert be akar lépni az életünkbe. Ha eddig még nem fogadtam be Őt, akkor már most kopogtat. Ne várakoztassuk, hanem nyissuk ki az ajtót, mert szívünk ajtaján csak belülről van kilincs.
Fontos üzenete Urunknak: éljünk úgy, hogy ha váratlanul érkezik, ha hirtelen toppan be, akkor is ébren találjon. Ne altasson el a világ. Légy éber, mindig!


LÉGY ÉBER REGGEL

1.  
Légy éber reggel, bár felhőtlen égbolt
Vihartalan, csendes napot ígér.
Kelhet vihar szívedben, mely a vándort
Lesújtja, míg honába tér.
Ó, szüntelen légy éberen,
S imádkozzál, fiam!

2.  
Légy éber délben, míg a földi zajban
Az ég békéje feledésbe megy!
Ó, lelj egy percet lenni egymagadban,
Hogy ott kiöntsd a szívedet!
Ó, szüntelen légy éberen,
S imádkozzál, fiam!

3.  
Légy éber este, míg csend száll a tájra,
Keresd fel égi hű Barátodat!
Úgy fáj a szíve, ha hiába várna,
Ha jössz, kitárt karral fogad.
Ó, szüntelen légy éberen,
S imádkozzál, fiam!

4.  
Légy éber, ó, napod bármerre fordul,
Mert szüntelen vigyáz az ellen is,
S a szentek szentjét elfoglalja orvul,
Ha égő hittel telve nincs!
Ó, szüntelen légy éberen,
S imádkozzál, fiam!


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése