E
|
z a szakasz
megmutatja a lényeget: beszélgetés Istennel, élő, személyes kapcsolat az élő
Úrral (Jer 12,1-13,11). Jeremiás odaáll az Úr elé, és elmondja, ami a szívében
van. Feltárja érzéseit, gondoltait, elmondja azt is, amit nem ért. És
mindezekre az Úrtól vár választ. Mi is vigyük Elé életünk dolgait, tárjuk fel
szívünk mélységeit Urunk előtt, merjük elmondani azt is, amit nem értünk, vagy
nem értünk vele egyet. Minél tovább időzünk az Úr jelenlétében, és csodáljuk az
Ő lényét, annál jobban megismerjük Őt, és megértjük akaratát.
Jeremiás panasza minket is gyakran foglalkoztat, amit ő tapasztal, azzal
ma is szembesülünk. Akik nem a hit útján járnak, azoknak jól megy a soruk.
Gazdagok, minden sikerül nekik, mindent beszerezhetnek, az Úr gyermekei pedig
sokszor küzdelmekben, próbatételekben, támadások között élnek. Azonban az ige
rámutat: nem a földi javak szerzése, az emelkedés a lényeg, mert amit ez a
világ nyújt, az mind elmúlik. Csak egyedül az ige az örök, az Úr drága szava
marad meg mindörökké. Az Úr örökkévaló kincseket ajándékoz övéinek, Vele
lehetünk majd az örökkévalóságban, mennyei polgárokként élhetünk már most. Ne
másokra figyeljünk, ne hátra tekintsünk, hanem aki az eke szarvára tette a
kezét, az nézzen mindig előre, az Úrra, a célra.
Jeremiás a szívét tárja Isten elé, számára az a fontos, hogy az Úr
ismerje, és ő is az Urat. Ő nem a szájával, hanem szívéből követi az Urat. Nem
az a fontos, mit mondanak mások rólunk, kinek tetszik és kinek nem, amit
mondunk, hanem az, hogy az Úr ismeri a szívünket. Ő tudja, szeretem-e Őt. Tudja, hogy az Övé-e a szívem. Valóban az Úré a szívem?
Kemény gondolat Izráel népe számára, amit az Úr kijelent: Elhagytam
házamat. Nem tudtak ilyet elképzelni, szerintük Isten nem távozik el tőlük, nem
hagyja őket magukra. Mégis így történik, mert nem hallgatnak Rá. Mi is azt gondoljuk,
bármit tehetünk, és bárhogyan élhetünk, azonban meg kell látnunk, hogy Isten a
bűnnel nem vállal közösséget. Ő minket nem akar eltaszítani, de ha a bűn útját választjuk,
és azon járunk, megengedi a következményeket. Azt akarja, hogy felismerjük, nem élhetünk
az Úr nélkül. És ha népének valljuk magunkat, akkor az Ő törvényei szerint kell
járnunk.
Az Úr még mindig keres minket, utánunk jön, mert azt szeretné, ha
hallanánk, és nem kellene éreznünk. Isten bűnbánatot vár, azt az igazi mély
megdöbbenést, amit Péter is átélt az Úr Jézus előtt, amikor így szólt: menj el
tőlem, mert bűnös ember vagyok. Így látom-e magam: elveszett és bűnös embernek,
akinek Jézus kegyelmére van szüksége?
Mivel a bűnbánat elmaradt, tovább szól az ítélet meghirdetése. Prófétai
jelet mutat be Jeremiás, az a feladata, hogy vásároljon egy lenvászon követ, vigye el az Eufráteszhez és rejtse el. Nem is egyszerű feladat, saját
pénzéből veszi meg az övet, költ Isten üzenetére, majd az utazás költségeit és
fáradalmait is vállalja. Mibe kerül nekem az Úr szolgálata? Engedelmeskedem-e
akkor is, ha saját pénzből kell állnom mindazt, amit kér az Úr? Vállalok plusz
fáradságot Érte? Talán nem is értette mindjárt a próféta, miért is kell így tennie,
de ment, és végrehajtotta, amit az Úr kért. Később ismét szól az Úr, és
visszaküldi őt az övért, és Jeremiás újra megy, nem rugódozik, nem tartja
értelmetlennek, hanem teljesíti Isten akaratát. Ráadásul az öv is tönkrement,
használhatatlanná vált, még kára is származott Jeremiásnak, de ő nem erre tekint,
hanem az üzenetre.
A tönkrement öv szemlélteti Isten üzenetét. Ilyen használhatatlan lett
Júda népe, és ami hasznavehetetlen, azt kidobják. Isten nem eldobja népét, de
fogságba küldi, hogy majd ismét hasznavehető legyen. Mennyire vagyok én az Úr
kezében hasznavehető? Jó végiggondolni: nem ilyen szétmállott övnek lát-e engem
az Úr? És hogyan látja az egyházat? Mert azt nem kell elfelejteni, hogy a
hasznavehetetlenség nem szegénységet, lepusztultságot, hanem lelki
hasznavehetetlenséget jelentett. Éltek és virultak ők, jól ment a soruk,
mindenük megvolt, de megszakadt az Úrral való kapcsolatuk. Bálványokat imádtak,
és nem az élő Istent. Isten nem a külsőt, hanem a belső tartalmat, az
engedelmes életet keresi.
A szerző hívőknek írt, és azt látja, hogy eltompult a hallásuk (Zsid 5,11-6,8).
Egy darabig növekedtek, értették az igét, és ez meglátszott mindennapjaikban,
de később már nem hallják meg Isten szavát. Az eltompult hallás talán azt is
jelzi, hogy csak azt hallják meg, amit meg akarnak hallani, ami egyezik elképzelésükkel.
Ami azonban ellenkezik akaratukkal, azt nem hallják meg, és nem cselekszik.
Milyen a hallásom? Nagy veszély, hogy egy idő után megszokjuk az ige
hallgatását, ismerőssé válnak a történetek, az igék, és csak felületesen
foglalkozunk velük. Ha így történik, megrekedünk a növekedésben. Isten nem
kiskorú, hanem felnőtt tanítványokat akar.
A kiskorúakra az a jellemző, hogy még mindig csak könnyű táplálékot
fogyasztanak, vagyis csak azt, amit más ad nekik. Nem fáradoznak az ige
értelmének megértéséért, majd elmondja az igehirdető vagy egy tapasztaltabb
testvér. Nekünk kell azonban az ige mélyére hatolni, ha jól megrágom az igét,
akkor fogok lélekben erősödni. Ha megértettem, akkor meg is teszem, az életem
minden területét hozzá igazítom. Isten igéje nem csupán a templomba adatott,
hanem az élet használati útmutatójaként is, szabjuk hozzá az életünket, és éljünk
aszerint. Ne csak elméletileg, dogmaszinten legyen zsinórmérték, hanem a férfi
és a nő kapcsolat, az anyagiakhoz való viszonyulás, a szabadidő eltöltése, a
gyermeknevelés terén is. Ne a világhoz, hanem az Úr szavához és Jézus életéhez
szabjuk magunkat.
Nagykorúvá az ige folyamatos és válogatás nélküli tanulmányozása és az engedelmesség, az alkalmazás révén válunk. A nagykorú keresztyén meg tudja különböztetni a jót a rossztól. De nemcsak elméleti szinten, nem csak a tanítások terén, hanem az életvitelben is. Mert nem az a jó, amit a többség vagy a hagyományok annak mondanak, hanem, amit az Úr mond annak.
Nagykorúvá az ige folyamatos és válogatás nélküli tanulmányozása és az engedelmesség, az alkalmazás révén válunk. A nagykorú keresztyén meg tudja különböztetni a jót a rossztól. De nemcsak elméleti szinten, nem csak a tanítások terén, hanem az életvitelben is. Mert nem az a jó, amit a többség vagy a hagyományok annak mondanak, hanem, amit az Úr mond annak.
A folyamatos növekedés megóv az eleséstől, ami Krisztus megtagadását, a
Tőle való teljes elfordulást jelenti. Minél jobban megismerem az igét, annál
nagyobb lesz előttem az Úr, és annál bizonyosabbá válok afelől, hogy Ő a Krisztus, az
Istennek Fia, az én Megváltóm.
Aki elveti Jézus Istenségét, vagyis megtagadja korábbi hitvallását, az
már nem tud ismét megújulni. Miért? Mert a gonosz gondoskodik arról, hogy ne
jusson el a szívéig újra az ige, ne ragyogjon fel előtte Krisztus dicsősége.
Aki azonban Jézust csodálja, és megismerésére, követésére törekszik, azt az Úr
oltalmazza. Senki nem saját erejéből marad meg az úton végig, hanem
kegyelemből. Az Úr tart meg a hitben. Aki azt gondolja, neki megy egyedül is,
az el fog esni.
Jézusból
többet
Jézusból
többet hadd vegyek,
S másoknak
többet hadd vigyek.
Őt egyre
jobban szemléljem,
Váltsághalálát
dicsérjem.
Több, több
mire vágyom,
Több, több
mire vágyom.
Őt egyre
jobban szemléljem,
Váltsághalálát
dicsérjem.
Jézusról
többet hadd tudjak,
Tervéhez
jobban simuljak.
Szentlélek
Isten, jöjj, taníts,
Meglátni
Krisztus titkait.
Több, több
mire vágyom...
Adhasson
többet Igében.
Járjak vele
közösségben.
Halljam a
hangját szívemben,
Éljem az Igét
éltemben.
Több, több
mire vágyom...
Hallhassak
többet trónjáról,
Hol dicső népe
országol.
Visszajön Ő, s
és nem késik,
Országa nő,
megáll végig.
Több, több
mire vágyom...
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése