K
|
omoly
figyelmeztetésben részesül Izráel népe a Jerikó elfoglalása után (Józs 7,1-9).
A város elfoglalásakor, a hetedik napon Józsué hálából átokmondás mellett
mindent teljesen az Úrnak szentelt a Jerikóban lévő dolgokból. Csak Ráháb és
háza népe képezett kivételt. Isten komolyan veszi ígéreteinket, és amikor kimondjuk,
azon már nem lehet változtatni. Komolyan veszi, amikor Neki szenteljük az
életünket, pénzünket, időnket, erőnket. Mi azonban hányszor nem vesszük
komolyan se Istent, se magunkat.
A mai Igében Ákán volt az, aki úgy gondolkodott nem kell mindent olyan
szigorúan venni, Isten jó és szeret, igazán nem haragszik, ha megtartok egy-két
szép tárgyat magamnak. Kár lenne mindent elégetni, vagy az Úr sátrába vinni.
Isten megértő, így nem lesz semmi baj. Ákán nem értette meg, hogy amit Istennek
szentelünk az az Övé, azzal már Ő rendelkezik, vagyis az már ki van vonva a
mindennapi használatból, és csak az Úr dicsőségére használható. Hányszor mi is
megfeledkezünk erről, egyik pillanatban az Úrnak adjuk a tizedünket, vagy
időnket, a másikban már a saját céljainkra fordítjuk.
Amit Ákán tett az hűtlenség az Úrral szemben, aminek következménye van. A
hibának való fordítás, azt sugallja, hogy nem történt komoly dolog és ki lehet javítani. Itt többről
van szó, mint egy hibáról, hiszen fellángol az Úr haragja Izráel fiai ellen. Ez
azt jelenti, hogy nem lehet az ügyet eltussolni, vagy bagatellizálni, hanem
következményei lesznek. Következmények a közösség felé és az elkövető részére
is. Mert Isten komolyan veszi az odaszentelést, a teljes neki szánást, úgy
veszi, hogy hűtlenség történt. Amikor Izráel a tíz parancsolatot megszegi,
amikor idegen isteneket imád, mindig hűtlenséget követ el. Isten hű, és hűséget
vár el.
Az első következményt ma olvassuk, Izráel elveszíti egy gyengébb nép
elleni csatáját. Ezzel tulajdonképpen rávezeti Isten őket arra, hogy valami
nincs rendben. Bűn állt Isten és a nép közé és azt el kell távolítani. Amíg ez
nem történik meg nem áll helyre Istennel a kapcsolat, nem mennek rendjén a
dolgok.
Józsué azonnal felismerte, hogy baj van és az Úr elé borul. Nem küld
erősítést, mert tudja, hogy Isten engedte meg ezt a vereséget és meg akarja
tudni az okát. A bajok forrása mindig nálunk van. Jó ha ezt felismerjük, és ha
valami nem megy a rendjén, akkor mi is boruljunk alázattal az Úr elé, és kérjük
mutassa meg, mi a baj, hol követtünk el bűnt?
Józsué még nem tudja, hogy vétkeztek, ezért úgy gondolja Isten
kiszolgáltatta őket. Isten embere fél, hogy elpusztulnak, nem az ígéretekre néz,
hanem a vereségre és ez elveszi kedvét. Már azt is kimondja, jobb lett volna át
sem kelni a Jordánon. Józsué el van keseredve, de jó hogy keserűségét Isten
előtt mondja ki, mert majd megkapja a választ, ami fájdalmas lesz, mert az Úr
rámutat a vereség okára. De megmutatja a gyógymódot is.
Az Úr ma is így bánik velünk, megmutatja a bajok forrását, rámutat a
bűnre, de megmutatja a megoldást is. Isten soha nem szépíti meg a dolgokat, ha
csak hibának venné, később mások is felbátorodnának a bűnre, mert úgy gondolnák,
Isten engedékeny, elnéző, nem csinál mindenből ügyet. Azonban Isten komolyan
veszi népét és így a bűnt bűnnek mondja és megbünteti, eltávolítja a beteg
részt, bármilyen fájdalmas legyen is a beavatkozás, mert csak így lesz teljes
megtisztulás, gyógyulás.
Fordul a kocka és most már Jézus is kérdez (Mt 22,41-46). A jelenlévő
tudós társasághoz van kérdése, azokhoz, akiknek foglalkozásuk is az Ige
tanulmányozása. Megkérdezi: Hogyan vélekedtek a Krisztusról, kinek a fia? Ti a
szakemberek, a tudósok mit mondotok a Krisztusról? Miért is kérdezi? Azért,
mert az egyszerű, az Írásokban nem olyan szinten jártas emberek közül többen felismerték
már, hogy Ő a Krisztus. Aki alázattal figyelte Jézus munkásságát, aki vitte
hozzá nyomorult életét megtapasztalta, hogy Ő Istennek Fia. A kapernaumi
százados pogány létére megszégyenítette az Írás szakavatott ismerőit, amikor
felismerte, hogy Jézus mindenek főparancsnoka.
A farizeusok és írástudók azonban mindig spekuláltak. Ismeretüket nem
Isten dicsőítésére, az Ő neve szolgálatára használták. Most minket is kérdez az
Úr, hogy sok-sok évi bibliaolvasás, kommentárok tanulmányozása, rengeteg
igehirdetés meghallgatása után, számtalan könyv elolvasását követően hol
tartunk hitünkben? Mi mit ismertünk meg a Krisztusból. Tulajdonképpen Jézus
kérdésére az életünk adja meg a választ. Az, ahogyan az élet különféle
helyzeteiben megnyilvánulunk. Dávidnak Góliáttal való fellépése arról a hitéről
volt vallomás, hogy számára Isten mindeneknél hatalmasabb. Azonban Saul és katonái magatartása azt
kommunikálta, hogy Góliát erősebb Istenünknél is.
A farizeusok Jézussal szembeni vaksága hibás bibliaismeretükből származik.
Lám még a bibliatudósok is érthetik rosszul az Igét. Ők csak azt látták, hogy
Dávid fia a Krisztus. Ami azt jelentette, hogy a Messiás Dávid leszármazottja
lesz. De nem látták meg, hogy maga Dávid is Urának nevezi Őt, tehát önmagánál
hatalmasabbnak. Vagyis Dávid nemcsak az emberi, hanem az isteni vonalat is
felismerte az eljövendő Krisztusban. Ezt azonban nem látják a jelenlevők, vagy
nem akarják látni, hiszen azonnal korrigálni kellene eddigi véleményüket és
bűnbánattal leborulni Jézus előtt. Azonban ők nem akarnak Jézus előtt
meghódolni. De mi akarunk-e?
Az a szomorú, hogy nem kérik meg Jézust, hogy magyarázza el számukra, hogy
is van ez. Nincs bennük vágy Isten akaratának teljes megismerésére, nekik elég
az, ahová eddig jutottak. Csak az a megdöbbentő, hogy így magukra maradnak.
Mert a Krisztus, szemtől-szemben állt velük, ők pedig nem akarták megismerni,
így bűneikben maradnak. Merjük megkérdezni az Úrtól amit, nem értünk, akkor is,
ha válasza eddigi véleményünk, önigazságunk feladására ösztönöz. Mert akkor
mentjük meg az életünket, ha elveszítjük azt, vagyis teljesen Rábízzuk. Mert
életünk az Ő kezében van biztonságban. Meg kell tanulnunk bízni Benne, és akkor
felszabadult és békés lesz az életünk.
Jöjj el az élet vizéhez
1.
Jöjj el az élet vizéhez,
Nélküle szomjas a szív!
Átok alól szabadulsz itt,
Hű Urad Ő, aki hív.
Jöjj hát, siess! Jöjj, vár reád
Béke a földön, az üdv odaát!
Itt van az élet, a forrás!
Nincs sehol és soha más!
2.
Jöjj újulásra, e vízben
Új a hit és szeretet.
Eltűnik itt, ami régi,
S kezded az új életet.
Jöjj hát, siess! Jöjj, vár reád
Béke a földön, az üdv odaát!
Itt van az élet, a forrás!
Nincs sehol és soha más!
3.
Jöjj hát az élet vizéhez,
Jézus kínálja neked,
S árad az élet belőled,
Kútfeje lesz a szíved!
Jöjj hát, siess! Jöjj, vár reád
Béke a földön, az üdv odaát!
Itt van az élet, a forrás!
Nincs sehol és soha más!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése