A
|
z
átkelést követően ismét megállnak, és
pihenőt tartanak (Józs 4,1-7). Szükség van a csoda megtapasztalása után
megállásra, mert így tudják végiggondolni mindazt, ami történt. Amikor megállnak
hálát is adnak az Úrnak, mert tudják, hogy mindez kegyelem. Végérvényesen
mögöttük maradt a puszta, a vándorlás, múlttá vált az engedetlenség, és
mindezek fényében felismerik, hogy az Úr jósága, hogy még élnek, hogy még
nincsen végük.
Ma nagyszombat van, Jézus a sírban, nem történik semmi, mert a zsidók
számára nyugalomnap volt. Isten úgy alakította az eseményeket, hogy a Fiú
megölése után nyugalomnap következzen, csend amiben most nyugodtan
végiggondolkodhatják ami történt. Isten lelkigondozást végez, a csendre szükség
van, mert magunkba lehet tekinteni, megláthatjuk életünket, végiggondolhatjuk
mindazt, ami eddig történt velünk. Egy egész napunk van az elcsendesedésre,
arra, hogy ne a tennivalók legyenek a középpontban, hanem Jézus. Szombaton
telepedjünk le Urunk lábai elé és engedjük, hogy beszéljen velünk. A Vele való csendességben
hangolódjunk a feltámadás napjára. Lássuk meg, hogy a feltámadást megelőzi
Jézus halála, de ez a halál minket terhel. Azt hirdeti nem fogadtuk be Isten
szeretetét. Azonban lehetőséget kapunk a bűnbocsánat lehetőségének
felismerésére is. Ha meglátjuk és megvalljuk bűneinket lehetőséget kapunk az
újrakezdésre. Nagyszombat azért adatik, hogy ezen a napon minél többet Urunkkal
és egymással legyünk.
Izráel népe azt a feladatot kapta, hogy az átkelés után vegyenek ki
tizenkét követ a Jordánból, arról a helyről, ahol az Úr szövetségládáját
tartották a papok. A köveket elhelyezik majd az átkelés közelében, és
emlékeztetőül szolgál. Ezek a kövek majd a következő generáció tagjait indítják
kérdezésre, hisz ha meglátják őket, megkérdezik, miért vannak ezek itt, mi a
jelentőségük. Akkor lehetőség nyílik elmondani, hogy mit cselekedett értük az
Úr, és hogyan vitte őket keresztül a Jordán medrében. Az emlékkövek azért
vannak, hogy bizonyságtétellé legyenek Isten életünkben elvégzett munkájáról.
Fontos, hogy nem maguknak állítanak emléket, nem Józsué szobrát helyezik, el,
hogy majd legendává váljon, hanem ezek a kövek Istenről beszélnek.
A mi életünkben is sok mindent elvégez az Úr, de vannak-e ezeknek az
eseményeknek emlékeztetői, amik alapján majd Őrá tudunk mutatni, vagy hálára
serken a szívünk? Vannak közös emlékköveink, de megállunk-e előttük és
elmondjuk-e gyermekeinknek, hogy mit is jelentenek. Ilyen nagyszerű emlékkő a
Szentírás, hiszen benne foglaltatik mindaz, amit Isten értünk cselekedett. A
Biblia bizonyságtételt tartalmaz Isten életet ajándékozó munkájáról, és
mindarról, amit értünk tett. Vannak
szimbólumaink, itt a kereszt, amit mi teljesen kiiktattunk, pedig hatalmasan
beszél Isten szeretetéről. Elmondja, hogy az Atya kész volt értem halálra adni
a Fiát, csakhogy engem megmentsen.
Legalább ma álljunk meg és nézzünk hálás szívvel a keresztre, mert ott
fizette ki tartozásunkat Urunk. Neki köszönhetjük, hogy már nem rajtunk kéri
számon adósságunkat, mert Jézus magára vállalta, Ő elrendezte. Ne csak ünnep
legyen ez számunkra, hanem rendítsen meg a kereszt látványa és indítson mély
hálára, hisz nekem kellett volna rajta meghalnom, mégis élhetek.
Sok szimbólumunk van, amelyek emlékeztethetnek minket Isten hatalmára,
bűn fölötti győzelmére és irántunk való szeretetére. A másik ilyen emlékkő
lehet a sír, amivel mindig találkozunk, hiszen végig kíséri földi életünket.
Rendszeresen meg állunk egy-egy sír mellett, de már ne az elválást, a
reménytelenséget jelentse számunkra, hanem juttassa eszünkbe húsvét diadalát. A
temető a reménység helye, onnan árad szét Isten üzenete a világba, ne féljetek,
mert Krisztus feltámadt. De emlékezünk-e?
Azután saját életünk állomásai is emlékkövekké válhatnak. Amikor átéltük
az Úr kegyelmét, és új életet nyertünk, emlékkővé vált-e mások számára. Több
tanítvány elhívási története is emlékkővé vált, mert miután leírták
megtérésüket, mások számára reményforrássá váltak, és arról beszéltek, hogy az
ő életük is mássá lehet. Az Úr azért munkálkodik életünkben, tapasztalunk sok
csodát, éljük át gondoskodását, hogy ez mások számára Urunkra mutató jellé
váljon. Hirdesse életünk eseménye a mai világ számára, van Isten, Aki él és
uralkodik mindörökké.
Bizony megrendítő Isten szeretete és türelme, a mai példázat is ezt
mutatja (Mt 22,1-7). Elkészíti a király a menyegzőt, majd meghívja az embereket
és azok nem akarnak elmenni. Urunk napról-napra hív bennünket, és hányszor
elutasítjuk. Nem akarunk elmenni, mert nem akarunk Vele találkozni. Megdöbbentő,
hogy már nem fontos a számunkra Isten. Annyi minden van, ami elfoglal, ami
leköti erőnket, figyelmünket, hogy Isten már nem érdekes. Mennyi minden
fölösleges és számunkra lényegtelen dologra odafigyelünk. Istenre azonban nem
vagyunk kíváncsiak, nem akarunk Vele lenni. Pedig nem dolgoztatni akar, nem is
bíróságra citál, nem a pénzünkre utazik, hanem adni akar. Meg akar ajándékozni
és mi mégsem megyünk. A világ mindig csak elvenni akar tőlünk. Elveszi erőnket,
békességünket, tisztaságunkat, időnket és pénzünket és mégis mindig megyünk,
amikor csábít. A világ a maga színes és sokféle ragyogásával mindennap betör az
életünkbe, reklámok formájában magának kéri figyelmünket, időnket, erőnket és
mi mindent odaadunk, amit kér, még azt is, amit nem kér. A minket megajándékozó
Istent pedig elutasítjuk.
Ennek ellenére a király nem mond le róluk, ismét küldi szolgáit,
hangsúlyozva az üzenetben: „Íme, elkészítettem az ebédet, ökreim és hízott
állataim levágva, és minden készen van: Jöjjetek a menyegzőre!” „Minden kész”, hangzik az üzenet, Isten
mindent elkészített, nekünk csak el kell menni, és örülni a Királynak és a
Fiának. Kétezer éve hangzik minden kész, jöjjetek, két évezrede egyfolytában
hív az Úr, mi hogyan válaszolunk?
Borzasztó, amint olvassuk, hogy a meghívottak mit sem törődtek ezzel a
drága üzenettel, ment ki-ki a maga dolgára. A föld, a kereskedés fontosabb
volt. Igen, a munka, a pénz mindennél fontosabb volt a számukra, még a
Királynál is, Akitől kaptak mindent. Korunk emberének a képe ez, hiszen az
istentiszteleti alkalmak látogatottsága azt jelzi, hogy a mai ember sem törődik a
Király hívásával. Csak a jóléttel, a vagyonnal, szórakozással. Figyeljük csak
meg, mit mond Pál: „Mid van, amit nem kaptál? Ha pedig kaptad, mit
dicsekszel, mintha nem kaptad volna” (1Kor 4,7)? Igen, mindent Tőle
kaptunk, az életünket, a földet, a munkát és mindent, amivel rendelkezünk, hát
adjuk mi is oda magunkat az Úrnak.
Mind jó, amit Isten tészen
1. Mind jó, amit Isten tészen, Szent az ő akaratja, Ő énvélem is úgy tégyen,
Mint kedve néki tartja. Ő az Isten, Ki ínségben Az övéit megtart -ja, Hát
légyen, mint akarja.
2. Mind jó, amit Isten tészen, Ő engemet meg nem csal, :/: De igaz
ösvényen viszen, Én megelégszem azzal, Hogy kedvében, Kegyelmében Ő forgatja
dolgomat, Csak rá hagyom magamat.
3. Mind jó, amit Isten tészen, Ő engem meg nem utál, :/: Mint jó orvosom,
úgy tészen, És mérget ő nem kínál. Orvosságot, Boldogságot Énnékem készít,
tudom, Azért csak benne bízom.
4. Mind jó, amit Isten tészen, Ő az én idvességem, :/: Ő velem rosszul
nem tészen, Rábízom egész éltem. Örömömben, Keresztemben Mind nyilván
megmutatja, Hogy javamat akarja.
5. Mind jó, amit Isten tészen: Ha oly pohárt innék is, :/: Amelynek íze
szívemnek Nagy-keserűn esnék is, De eltűröm, Mert víg öröm Felváltja ezt
végtére, Sok búm enyhítésére.
6.
Mind jó, amit Isten tészen, Mind örökké ezt
vallom, :/: Ha rajtam bú, bánat lészen S kell bosszúságot látnom. Mindazáltal
Megvigasztal, Mint édes Atyám, engem, Mert csak ő segítségem.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése