M
|
ár harmadjára
szólal meg Bildád, de elég röviden beszél (Jób 25,1-6). Fogy a türelem és a
muníció. Nem igazán tudnak már mit mondani. Az eddigi ismeretük végére értek,
szövegeik elfogynak. Tulajdonképpen az a jó, amikor a saját szövegünkből
kifogyunk, amikor már nincs mit mondani, és úgy érezzük, tehetetlenek vagyunk. A
tehetetlenség Isten felé nyit kaput, odasodor az Úrhoz. Rádöbbenek arra, hogy én már nem tudok semmit sem
tenni, és ezért Tőle várok segítséget.
Bildád rámutat Isten hatalmára, de ezt úgy teszi, hogy a nyomorult ember, a közte és az Isten közötti távolságot látja. Úgy gondolja, nincs esélye,
messze van tőle az Úr, fenn a magasságban, lehetetlen megközelíteni. Bildád
esélytelenné teszi barátját, Isten megközelíthetetlen magasságban lakik, nincs
esély Hozzá jutni. Azonban a köztünk és az Úr közötti távolság nem azt jelenti, hogy nincs esélyünk, csupán annyit, hogy saját erőből képtelen vagyok rendezni az
életemet. Tőlem nem telik Istennek tetsző életre. Jó, amikor itt valaki rámutat
az Úrra, és elmondja: Ő mindent megtett értem. Nem az a lényeg, mit teszek én,
hanem mit tett Ő. Jó, ha kézbe vesszük a Bibliát, mert abban mondja el az Úr a
megoldást. A Biblia beszél arról, amit Ő tett értem, elmondja, hogy pont a
saját tehetetlenségem felismerésére van szükség, és arra, hogy kiálthatok
Hozzá. Amíg én akarom megoldani az
életem, nem sikerül, de ha elengedem, ha lemondok saját magam megmentéséről,
átélem Isten munkáját. Az a legnagyobb probléma, hogy Istent kirekesztve mi
akarjuk megoldani életünket. Mindig bizonyítani akarunk, és nem vállaljuk be,
amit a tékozló fiú: itt éhen pusztulok, nem tudom magam megmenteni. Ő is ebben
a helyzetben döbbent rá arra, hogy az Atya a megoldás.
Bibldád nem képes az ember reménytelen helyzetéből kiindulva elmondani: Isten mindent megtehet. Nem képes az Úrhoz vezetni Jóbot. Miért? Mert maga sem
ismeri Istent, vagyis nem jól ismeri. Azt gondolja, Istenhez csak az emberi mérce által jónak tartott emberek
mehetnek. Nem szembesült azzal, hogy az emberek által jónak tartott személyek
is könnyűnek találtatnak Isten előtt. Nincsen egyetlen igaz sem, senki, aki
Istent keresné, mindnyájan vétkeztek és híjával vannak Isten dicsőségének. Ez a
probléma, híjával vagyunk Isten dicsőségének. Még a gazdag ifjúnak is látnia
kellett, hogy a legvallásosabb, a törvényhez ragaszkodó életnek is van
fogyatékossága. Mi a fogyatékosság, mi az, ami hiányzik? Az Úr Jézus jelenléte. Lehetünk kiválóak, járhatunk rengeteg
alakalomra, de ha Jézus nincs a szívünkben, ha nem vagyunk az Övéi, fogyatkozásunk
van. Önmagában a legkiválóbb ember is kevés, egyedül a kegyelem teszi életünket
megfelelővé. Az felel meg, amit Jézus tett. Vére tisztít meg, és áldozata
egyenlíti ki a számlát.
Az Úr még a helytartót is felhasználja Pál életében, mert általa erősíti
meg üzenetét (ApCsel 25,13-27). Fesztusz így szólt: a császár elé fogsz állni.
Mintha maga az Úr Jézus mondaná, ne félj Pál, megígértem, hogy Rómában fogsz
bizonyságot tenni, hát oda is fogsz menni. A helytartó ugyanazt mondta Pálnak,
mint korábban az Úr Jézus. Így erősíti szolgáját a Megváltó. Előtte a római
helytartó palotája sincs bezárva, sőt, még Fesztusz szavait is igénybe tudja
venni, és így erősíti Pált. Jó látni Urunk hatalmát, lehetőségeit. Ő mindenhol
jelen van és meg tud erősíteni. Lényeges, hogy mindig maradjunk Benne és
figyeljünk Rá. Mert Ő szól, de nekem kell meghallani az üzenetet.
Agrippa király és Bereniké Cézáreába érkeztek, Fesztuszt köszönteni. Ó, hogy törik magukat, a helytartót üdvözölni kell. Amikor eljött a királyok
Királya és az uraknak Ura, senki nem fogadta. Nem ment elé Heródes király. Az
idegen bölcsek adtak Neki tiszteletet. Ilyenek vagyunk, az emberi hatalmasságok
előtt tisztelgünk, leborulunk, mindent megteszünk, hogy kedvükben járjunk, mert
tőlük függ az előrelépésünk, a pozíciónk, anyagi helyzetünk. Isten az életünk ajándékozója és Ura,
igazából minden Tőle függ. Kezében van az életünk és üdvösségünk, mégis oly kevesen
jönnek Hozzá és dicsőítik Őt. Ráadásul Isten nem él vissza helyzetével, nem
belőlünk, hanem értünk él. Értünk
munkálkodik. Itt azért jön Agrippa, mert be akar vágódni, erősíteni szeretné
pozícióját, érdekből teszi tiszteletét.
Isten azt akarja, hogy Iránta való őszinte szeretetből jöjjünk, azért, mert megtapasztaltuk, hogy Ő előbb szeretett minket, Fiát értünk adta, és ezért hálás a
szívünk. Jöhetek Hozzá névtelenül, ismeretlenül, lecsúszva, elrontott,
kilátástalan élettel is. Ő nem vagyoni
és társadalmi helyzet, hanem rászorultság és őszinte bűnbánat alapján
fogad. Aki Őt keresi, az megtalálja,
azonban ehhez a kereséshez alázatos szívre van szükség.
Agrippa és Bereniké Pál elé nagy pompával és előkelőséggel áll, meg
akarja mutatni, ő valaki. Csak egy embert lát, akinek ő fölötte áll. Milyen jó
lenne, ha meglátná Pál életében a Krisztust, Aki az ő Királya is. Levetné pompás cuccait, és rongyokban állna Elé. Azonban elég, ha koldus szívvel jövünk, ha a szívünk szegény, és kifejezi,
olyan vagyok, mint a koldus, nincs semmim, amit adhatnék, töltsd meg hát üres
kezem és szívem, magaddal. Boldogok a lelki szegények, mondja az Úr Jézus, mert
övék a mennyek országa. Ez a lelki szegénység, az Úrra való utaltság hiányzik
Agrippánál, de megvan-e bennem?
Fesztusz elmondja, hogy bizonyos Jézusról van szó, aki meghalt ugyan, de mégis
él, Pál szerint. Tehát hall Jézusról,
hall a haláláról és feltámadásáról, de nincs ott a szívében, hogy meg akarom
ismerni. Utána akarok járni, ki ez a Jézus, mert ha valóban feltámadt, nem lehetek
közömbös vele szemben. Akkor van közöm hozzá. Járj utána mindannak, amit
Jézusról hallasz, ne elégedj meg annyival, ami innen-onnan eljut hozzád, keresd
Őt magát. Keresd az igében, olvasd az evangéliumokat, figyeld Őt, és meglátod,
valóban Isten Fia. Légy csendben, és eljut szava a szívedig. Ne nyugodj, amíg
meg nem ismered Őt, mert Ő az élet. A Vele való találkozás gyökeresen
megváltoztatja az életed.
Aki értem megnyíltál
1. Aki értem megnyíltál, Rejts el, ó, örök kőszál! Az a víz s a drága
vér, Melyet ontál a bűnér', Gyógyír légyen lelkemnek, Bűntől s vádtól mentsen
meg!
2. Törvényednek eleget Bűnös ember nem tehet; Buzgóságom égne bár, S
folyna könnyem, mint az ár: Elégtételt az nem ad, Csak te válthatsz meg magad.
3. Jövök, semmit nem hozva, Keresztedbe fogózva, Meztelen, hogy
felruházz, Árván, bízva, hogy megszánsz; Nem hagy a bűn pihenést: Mosd le, ó,
mert megemészt!
4. Ha bevégzem életem, és lezárul már szemem, Ismeretlen bár az út,
Hozzád lelkem mennybe jut: Aki értem megnyíltál, Rejts el, ó, örök kőszál!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése