A
|
z Úr nem unja
meg, és tovább beszél, tovább lelkigondozza Jóbot (Jób 40,1-14). Így cselekszik
velünk is, nem fárad bele problémáinkba, a vesződségbe, hanem újra szól. Sőt, megadja Jóbnak a válaszlehetőséget. Isten nem parancsait, törvényeit zúdítja
ránk, hanem kész velünk beszélgetni. Elé tárhatjuk minden problémánkat, és ez
jó. Ő azt várja, hogy legyünk Vele őszinték. Nem tér ki a legkényesebb kérdés elől
sem, bár válasza legtöbbször nem egyezik a mi véleményünkkel. Alázatra is
szükségünk van, ami azt fejezi ki, hogy kész vagyok Istenhez igazodni. Nem ragaszkodom
a saját meglátásaimhoz, hanem elfogadom, hogy az Úr jobban tudja, mint én. És ez nem
kényszerű beletörődésből fakad, hanem a tapasztalat szüli. Az ige
bizonyságtétele és személyes tapasztalatom alapján jutok el ide: Az Úr jobban
tudja!
Jób is megszólal, de most már alázattal és megelégedettséggel. Elég neki
az Úr. Erre volt szüksége, hallani Istent, megtapasztalni személyesen, és már
nem kerül szóba a nyomorúsága, szenvedése. Csodálja az Urat, szemléli hatalmát, és ez békességet ad neki, az Úr hatalmában biztonságban érzi magát. Szemléljük és
dicsérjük Urunkat, Ő örökkön-örökké él. És évezredeken át mindent átfog,
mindenre gondol, és semmit el nem felejt. Hatalmas Urunk van, jó Hozzá
tartozni. Hála van a szívemben, mert ez kiváltság, bűnös ember vagyok, és így
nem magától értetődő, hogy Őhozzá tartozhatok, ez kegyelem. Semmi nem a mi
érdemünk, minden kegyelem. Minden Őt dicséri. A mögöttünk maradt évtizedekben
is az Ő kegyelme hordozott. Ő tartott meg nehéz helyzetekben, így mindenért
egyedül Őt illeti dicsőség.
Az Úr kérdez, és Jóbbal együtt meg kell látnunk parányi voltunkat. Igaz,
büszkék vagyunk a tudásunkra, de Istenhez fel nem érhetünk. Az Úr a vihart is
eszközként használja, belőle szól Jóbhoz. Az a vihar, amitől mi félünk, az
Istennek szószéke vagy szócsöve. Azonban mi már Jézusban figyelhetünk a
szavára, Általa emberi kommunikációt alkalmaz felénk. A mi nyelvünkön szól
hozzánk, ezért hála lehet a szívünkben.
Mai igénk rámutat arra, hogy nem a körülményektől függ a tanítványságunk (1Kor
7,17-24). Mindenféle élethelyzetben lehet tanítványként élni. Sőt, a megtérésünk
nem is hozza magával automatikusan körülményeink jobbra fordulását. Urunk azt
akarja, hogy abban a helyzetben éljük meg hitünket, amelyikben megtapasztaltuk
a kegyelmet. Tehát nem kell zsidóvá lenni, de a zsidónak sem kell eltüntetnie a
körülmetéltségét. Az apostol rámutat: nem az a lényeg, hogy az élet melyik
területén szólított meg az Úr, hanem az, hogy innentől kezdve éljünk az ige
szerint. Szegény országban, nehéz életkörülmények közt is meg lehet élni a
keresztyén hitet, sőt, az a feladatunk, hogy ott mutassuk fel Isten országának örömét. A krisztusi hitet ne a jólét
ugródeszkájának használjuk.
Így azután a rabszolgákat is arra kéri, hogy rabszolgaként legyenek krisztusi
emberek. Hitre jutásuk nem biztos, hogy
elhozza a rabszolgaságból való szabadulást is. Azonban mégis megváltozhat az
életük, ha ők maguk másképp élik meg a szolgaságot, mint eddig. Mert nem marad
hatás nélkül, ha ezentúl zúgolódás, káromló beszédek, átokmondás nélkül végzik
ugyanazt a munkát, ugyanannak a gazdának. Fel fognak figyelni a szívükben, a
munkához való viszonyulásukban bekövetkezett változásra, és megkérdezik: mi
történt? Gondolhatunk Onézimuszra, aki szökött rabszolgaként jutott hitre, majd
ment vissza a gazdájához, Filemonhoz, aki végül látva szolgája megváltozott
életét, felszabadította.
Az apostol szerint ne azzal foglalkozzunk, hogy szolgák vagy szabadok
vagyunk, hanem Krisztusban éljünk. A lényeg ezen van, Övé-e már az életem.
Amennyiben az Övé vagyok, akkor a szolgaságot vagy a rabságot is Vele élhetem
meg. És Pál nem a levegőbe beszélt, többször ült börtönben, és ott is
Krisztusban elrejtve élt. Szíve tele volt örömmel, és ezt adta tovább ott, ahol
volt. Ha kiengedték a börtönből, továbbra is az Úr gyermeke maradt, nem a maga jólétéért
fáradozott, hanem mindent az evangélium terjedésének vetett alá. Akit az Úr
elhívott, az az Ő rabszolgája, azt jelenti ez, hogy innentől kezdve az Övé
vagyok, Ő rendelkezik velem, én pedig örömmel teszem, amit mond.
Az apostol rámutat: áron vétettünk meg. Az Úr Jézus vére, élete volt az
az ár, amit értünk fizetett, így szabadokká váltunk a bűn és a sátán hatalmától.
Aki ezt átélte, az ne legyen emberek rabszolgája. Mert nemcsak az a rabszolga,
akit ténylegesen úgy tartanak nyilván. A törvényileg szabad ember is lehet
szolga, a bűn és a szenvedélyek szolgája. Ez fontos, és jó, ha végiggondoljuk,
mert ugyan kivívhatjuk földi értelemben a szabadságunkat, de ha Istennel nem
rendeztük életünket, továbbra is rabok maradunk. De megtörténhet az is, hogy hívő
keresztyénként elnyomó társadalomban tengeti valaki az életét, de Krisztusban
megbocsáttattak a bűnei, és Isten országába felszabadított, kegyelemben
részesített emberként léphet be. És végül ez a hangsúlyos, hogyan lépem át az
örökkévalóságot: Krisztussal vagy Nélküle, mert Ő az Élet.
Jézus, nyájas és szelíd
1. Jézus, nyájas és szelíd, Láss meg engemet, Hallgassad meg, hű
Megváltóm, gyermekedet!
2. Bűnöm láncát oldja fel Kegyelmed s a hit; Törjed össze balga szívem
bálványait!
3. Szabadságot adj nekem És tiszta szívet, Vonj magadhoz, Jézusom, hogy
járjak veled!
4. Vezess engem utadon: Magad légy az út, Melyen lelkem a halálból életre
jut.
5. Jézus, nyájas és szelíd, Láss meg engemet: El ne engedd, hű Megváltóm,
már kezemet!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése