S
|
alamont
elvitte a hatalom szeretete, jól indult ugyan, de nem maradt meg Isten útján
teljes szívvel (1Kir 11,1-43). Hatalmát maga akarta biztosítani, ezért több
politikai házasságot is kötött. Azonban
aki meg akarja menteni a maga életét, elveszíti azt. Ez Isten országának
alaptétele. Nem mi érünk el eredményt,
és nem is mi tartjuk meg a hatalmat vagy azt a pozíciót, amiben vagyunk. Minden
Isten ajándéka. Ami még fontos, hogy ezzel Salamon kivette Isten kezéből népét,
az országot. Már nem bízott Benne teljes szívvel, maga is be akar segíteni.
Azonban Istennek nincs szüksége a mi segítségünkre. Bízom-e még mindig Isten
hatalmában? Hiszem-e, hogy ma is Ő tud megoltalmazni, mert hatalma nem
csökkent?
Mi is volt a probléma? Nem maradt Salamon szíve teljesen az Úré. Itt
a a fő gond: megosztódott a szíve. Előbb
a női nem képviselőivel osztotta meg a szívét, őket engedte be, majd az isteneiket is. Ez a lépés már mutatja, hogy a király
elfordult Isten igéjétől. Az Úr nem
támogatta a többnejűséget, különösen kihangsúlyozta, hogy a kánaáni népekkel
ne házasodjanak össze. Azonban Salamon pont az Úr szava ellenére cselekedett. Már nem Istent szerette teljes szívvel, hanem
a másik nem képviselőit. Ezek a nők pedig bálványaikat is magukkal hozták.
Salamon élete is jól mutatja a felemás iga problémáját. Nem a feleségek
jutottak élő hitre, nem ők kezdték el Izráel Istenét imádni, hanem a király
vette át az ő kultuszukat.
Gondoljuk végig mai csöndünkben: teljesen az Úré-e a szívünk? Elég csak
egy területen valamit beengedni, és egy idő után teljesen elvihet az Úrtól. Ne
engedjünk senkit és semmit a szívünkbe, legyen az teljesen az Úré. Hiszen Ő
teljes szívet és életet vár. Nem elégszik meg fél élettel. Salamon nem Isten
kedvében igyekezett járni, hanem az idegenből szerzett feleségekében. Nagy
veszély ez, egy idő után nem Istennek akarunk tetszeni, már nem az a fontos,
hogy Ő meg legyen elégedve velünk, hogy tetsszen Neki az életünk, hanem már emberek
kedvében akarunk járni. Embereknek igyekszünk megfelelni, és ez hűtlenség.
Isten a hűtlenséget megbünteti, Salamon cselekedeteinek is meglesz a
következménye. Kiszakítja az Úr a kezéből az országot. Egy részt meghagy Dávid utódainak, de a nagy
egységes ország kettészakad. Ha nem az
Úrra építünk, annak megvan a következménye. Ami csak emberi talajon áll, az nem
tartós. Amikor kivesszük Isten kezéből azt, amit Tőle kaptunk, képtelenek
leszünk egyben tartani, továbbfejleszteni. Isten nélkül a legszebb terv is
kudarcra van ítélve.
Salamon elvesztette a tiszta, józan látását, az ellenfelek megjelenése is
jelzés: nem jó irányba megy. Ám ő nem látja a jelzéseket, és nem tér meg, nem
változtat. Salamon nagyon jól indult, de minél nagyobb lett a hatalma és
gazdagsága, annál távolabb került az Úrtól. Isten iránt való szeretete kezdett
kihűlni. Minden fontossá vált, egyre népszerűbb lett, Isten pedig a perifériára
került. Mint az efézusi gyülekezetben is
történt, elhagyták az első szeretetüket, vagyis annyi mindenbe belevetették
magukat, hogy észre sem vették, hogy az Úr ajtón kívülre került.
Isten egy prófétán keresztül elhívja Jeroboámot, aki így hatalmas
lehetőséget kap. Ő is ugyanazokat a
feltételeket kapja: ha hallgat mindarra, amit Isten parancsolt, és az Ő útjain
jár, akkor Isten maradandóvá teszi a házát Izráelben. A kulcsszó az
engedelmesség. Isten nem ugródeszka a hatalomba, a sikerhez, hanem élő
személy. Neki terve van azzal, akit
kiválaszt, terve van népével is, és csak akkor fog jól működni az ország vagy
az életünk, ha engedelmeskedünk Neki. Ő elkészítette az életünk tervét,
kezünkbe adta a használati utasítást, és ha komolyan vesszük, növekvő,
kiteljesedő életet fogunk élni. A
használati utasítás jelzi, hogy az élet Isten ajándéka, Ő ért hozzá igazán, de ránk
bízta. Ha komolyan vesszük útmutatásait, jó irányba fogunk haladni, és
kiteljesedünk.
Isten azzal van, aki hallgat Rá. Tehát nem annak a függvénye, hogy
beleszülettünk egy felekezetbe. Milyen gyakran tévesen úgy véljük, hogy mivel
vallásosak vagyunk vagy gyülekezet a nevünk, az Úr velünk van. Akkor van
velünk, ha tesszük, amit mond, ha úgy élünk, ahogyan azt kéri tőlünk.
Pál apostol tovább írja levelét, rámutat: az Úr egyedi kijelentésben
részesítette (2Kor 12,1-21). Elragadtatott a harmadik égig, amit látott és
hallott, azt nem igazán lehet elmondani. Ezzel jelzi, hogy ő ugyanolyan apostol, mint a
tizenkettő, azonban ő a kijelentésekkel, ezzel a mély kapcsolattal nem
dicsekszik. Tizennégy évig nem is beszélt róla. Tud hallgatni is, ha kell. Ez is fontos, megtanulni, hogy nem mindent
kell azonnal elmondani. Van, ami csak
rám és az Úrra tartozik. Másrészt
harmadik személyben beszél magáról. Nem igazán szeret saját tetteiről vagy az
Úrtól kapott ajándékokról beszélni. Az Ő szíve nem önmagával, hanem az Úr
Krisztussal van tele. Őt dicsőíti, ezért mindig Róla beszél. Ha saját élete is
szóba kerül, legtöbbször az Úrért kapott és vállalt szenvedésekről, az átélt
próbákról ír.
Azonban nemcsak magasság, hanem mélység, szenvedés is van az életében.
Minthogy a magasságot mindig követi a mélység. Az Úr egyrészt megpróbál,
másrészt a mélységekkel megoltalmaz az elrugaszkodástól. Nagy veszély, hogy
elhisszük a dicséreteket. A tövisre
szüksége van Pálnak, így látja maga is. Adatott, tehát nem véletlen, Isten
beépítette az életébe. Miért? Hogy még
jobban látszódjon Jézus hatalma, és még inkább dicsőítsék az Urat. A tövissel
élő Pált látva az emberek arra jutnak: ez a sok munka hogyan telik tőle? És ő
elmondja: ez nem tőlem, hanem az Úrtól van. Isten gyakran lecsökkenti a mi
szerepünket, nehogy az emberek nekünk tulajdonítsák a győzelmet.
A tövis számunkra ismeretlen betegséget takar, azonban az bizonyos, hogy
gyakran ismétlődő nagyon erős fájdalmat jelent. Sorozatos ökölcsapásokhoz hasonlítja, és Pál akadályként éli meg. Ezért
imádkozik, és kéri, hogy távozzék el. Szabad azért imádkozni, hogy
meggyógyuljunk, de azzal az alázattal, hogy ne úgy legyen, ahogy én akarom. Ha
pedig nem gyógyulás lesz a válasz, mint Pál esetében, nem sértődök meg, hanem
az Úrra építve megyek tovább.
Elég a kegyelem, elég Jézus. Más nem segít, és nincs is másra szükség,
csak egyedül a kegyelemre.
Azt jelenti ez, hogy mindenben támaszkodjunk az Úrra. A kegyelem elég anyagi
ügyeinkben, az egyház minden dolgában. Az Úr elég, ne függjünk mástól, csak
egyedül Tőle.
Pál rámutat: apostolságának megvoltak az ismertetőjegyei. Az Úr ereje
megnyilvánult általa. Az egyháznak is kellenek, hogy legyenek ismertetőjegyei.
Meg kell látszódni, hogy Krisztushoz tartozunk. Mik ezek a jegyek? A krisztusi
életforma, az Úr szava szerinti életvezetés. Vajon fellelhető-e az
állhatatosság, tapasztalható-e az Úr ereje? Életek megváltozásában,
szabadulásokban, megtérésekben megmutatkozik-e az Úr hatalma általunk?
Pál fél, hogy nem olyannak találja a gyülekezetet, amikor megérkezik,
mint a milyennek szeretné. De vajon az Úr olyannak fog találni minket, amikor
megérkezik, amilyennek szeretne? Várjuk Őt, tele vagyunk Iránta való
szeretettel? Neki való életben és szolgálatban fog találni? Vagy már csak
magunknak élünk? Mit talál: egyházat a
világban, vagy a világot az egyházban?
Lelkem drága Jézusa, Hozzád hajt a félelem
1. Lelkem drága Jézusa, Hozzád hajt a félelem, Míg üvölt a habtusa, S nő
a vész a ten-
geren, Rejts el, rejts el, itt ne hagyj, Míg eláll a fergeteg;
Biztonságos révet adj, S majd
fogadd el lelkemet.
2. Nincs nekem más enyhelyem, Szívem Téged hív s keres, Ó, maradj itt,
Mesterem,
Őrizz, adj erőt, szeress! Véled állom a vihart, Hit s erő Te vagy, Te
Szent, Szárnyad ár -
nyával takard Fejemet, a védtelent.
3. Csak Te kellesz, én Uram, Benned mindent meglelek; Támogasd, ki
elzuhan, Gyó -
gyítsd meg, ki vak s beteg. Szent szavadra hallgatok, Tévedés az én
bajom, Én hamis -
ság s bűn vagyok, Te igazság s irgalom.
4. Kegyelem vagy, égi jó, Mely minden bűnt eltörül, Hagyd, hogy gyógyító
folyó Tiszto-
gasson meg belül. Élet-kút vagy, lüktetés, Vízmerítni drága hely, Ó,
buzogj fel bennem
és Öröklét felé emelj.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése