S
|
alamon építi
az országot, különös hangsúlyt helyez Jeruzsálemre, a fővárosra (1Kir 7,1-22).
Itt épült a templom és a palota. A király
az épületekben, azok nagyságában, a nemesfémek felhasználásban és
halmozásában kívánta felmutatni Isten dicsőségét. A hatalmas építmények jelezték, hogy ennek a
királynak gazdag és erős Istene van. De
mintha túlhangsúlyozta volna ezeket Salamon, az Úr Jézus egészen egyszerűen
élt, Lénye sugározta Isten jelenlétét, és a hozott energiát emberekbe, az ő
gyógyulásukba fektette be.
Salamonnak fontos Isten, tudja, hogy az Ő népét kormányozza, ezért is
építtette meg a templomot, és kért bölcsességet. De mindezek ellenére
erőteljesen a politikai kapcsolatokra, a diplomácia fogásaira épített. Ezt
támasztja alá a politikai házasság. Nem Isten népe közül választ feleséget,
hanem szövetségre lép a fáraóval. Hívő
hitetlennel ne legyen felemás igában, és ez is felemás iga, minden téren. Nem teljesen Istentől várja az oltalmat,
hanem egy másik nagy birodalomtól várja azt.
Vizsgáljuk meg az életünket, hol vannak ilyen kiskapuk. Isten gyermeke
vagyok, de bizonyos dolgokban emberektől várok segítséget és oltalmat? Olyan könnyen keresünk a világgal
szövetséget, mintha nem igazán bíznánk az Úrban. Pedig Urunk azt mondta, hogy keressük először Isten országát és igazságát, vagyis ezek legyenek mindennél
fontosabbak, az elsők, a többit pedig megadja majd Isten. Mindent várhatunk
Tőle, nincs olyan életterület, amire ne figyelne oda, ahol ne tudna
segíteni. Csak kövessük Őt
felszabadultan, Isten dolgaira koncentrálva, mert ha az Ő harcosai vagyunk,
akkor ne keveredjünk bele a világ dolgaiba, hanem igyekezzünk az Úrnak
tetszeni.
Az oszlopok elkészültük után az Úrra mutató nevet kapnak. Ha valaki kiejti ezeket a neveket, reménnyel
lesz teli. „Megerősít az Úr”, üzeni a baloldali oszlop. Ne csüggedj, mert
Istenhez jöhetsz. Kimerültél, fáradt vagy és csüggedt? Gyere, Ő meg akar
erősíteni. Jöjj Hozzá, mert a Vele való
élő kapcsolat tölt fel. Az erő a naponkénti kapcsolatból származik. Ha időt
szánsz rá, és már reggel a közelébe igyekszel, az ige fog feltölteni. Így
azután újult lelki erővel léphetsz ki házad kapuján. Az Úr Jézus is magához hívogatta a
megfáradtakat, és nem véletlenül tette, Nála pihenhetnek meg, és Tőle kapnak új
erőt, illetve új hozzáállást az élethez. Talán azért fáradnak meg, mert egyedül
küszködnek, van vallásuk, de nincs személyes Megváltójuk, nincs élő kapcsolat.
Az iga felvétele erre utalhat.
A másik név jelentése: „az Úrnál van az erő”, ez már a vezetők és az
ország lakossága felé szól, ne bízzatok másban, Istennél van az erő. Tehát nem
a fegyverek, a hadsereg, és nem más népekkel való szövetség jelenti a békét és
biztonságot, hanem az élő hit. Isten hatalma veszi körül népét. Ne a fegyverekben, ne a
politikában, hanem egyedül az Úrban bízz. Mennyi nagyszerű történet tesz
bizonyságot Isten csodálatos beavatkozásáról, amikor úgy tűnt, eltűnik Izráel
népe, összeroppannak a filiszteusok nyomása alatt. Az Úr megszabadította népét
a túlerővel szemben. Gedeon maroknyi, háromszáz fős csapata átélte, hogy itt Isten
cselekedett. Ilyen kevés embernek önmagában esélye sem volt, de Isten a
lehetetlenségek, az esélytelen helyzetek Ura. Ne add fel, csak nézz Rá, és ha
úgy tűnik, nincs esély, kérd Őt, és majd meglátod, hogyan szabadít meg.
Pál örömmel számol be Isten szíveket átformáló hatalmáról (2Kor 8,1-15).
Makedónia hitre jutott emberei másképp állnak az élethez, a pénzügyekhez, mint
korábban. Most nem azon sopánkodnak, milyen kevés pénzünk van, nem tudunk
belőle kijönni, hanem örülnek, mert a próbák között is megtapasztalják Isten
munkáját. Az Úr jelen van nyomorúságaink közepette is. Nem lettek gazdagok, nem
múlt el minden problémájuk, de Krisztussal a szívükben másképp gondolkodnak és
élnek. Már nem az anyagiakra
koncentrálnak, nem gyűjteni akarnak, hanem azt kérdezik, mit adhatnak az Úrnak?
Mivel szolgálhatnak, segíthetnek más testvéreknek?
Mi ezeknek az embereknek a titka? Krisztus, Neki adták magukat.
Megtapasztalták gazdagságát, és megrendítette őket, hogy Jézus értük szegénnyé
lett. Nagyon fontos üzenet ez. Az Úr Jézus a menny gazdagságát, dicsőségét
hagyta értünk oda. Az emberi világban pedig a lehető legmélyebbre érkezett. Nem
a gazdagok, politikusok családjába született, nem luxuskörülmények közé
érkezett. Nem kapott különleges bánásmódot, hanem mindenek szolgájává vált.
Őáltala lehetünk gazdaggá, de ez nem anyagiakban, hanem belső tartalomban
nyilvánul meg. Felismerik, hogy a másik is
ember, és Krisztusban testvér, még a rabszolga is. Ahol ezt meglátták, ott megnyílt a szív és a
pénztárca is. Az adakozás nem kötelező, hanem belső indíttatásból fakad, és nem
kényszeres cselekedet. Nem úgy kell adni, hogy le ne maradjak, hanem úgy, amint
tudok. Aszerint adjanak, kéri Pál, amijük van, tehát nem kell azért
nyomorúságba jutni, hogy a másiknak könnyebb legyen. Aki szereti az Urat, az magától fog adni annak, akinek nincs semmije, de ez nem azt jelenti, hogy
közben önmaga koldussá váljon.
ADJ ÚJ ERŐT, URUNK
1.
Adj új erőt, Urunk, ó, nyújtsd ki szent kezed,
Igéddel ébressz holtakat, szívünkbe’ gyújts tüzet!
Adj új erőt, adj új kegyelmi fényt,
Tiéd legyen a tisztelet, az áldás a miénk!
2.
Adj új erőt, Urunk, az álmot űzzed el,
Mécsünknek pislogó tüzét Lelked gerjessze fel!
Adj új erőt, adj új kegyelmi fényt,
Tiéd legyen a tisztelet, az áldás a miénk!
3.
Adj új erőt, Urunk, gyógyírt vár a beteg,
Éhségünk, szomjunk csillapítsd, töltsd ránk Szentlelkedet!
Adj új erőt, adj új kegyelmi fényt,
Tiéd legyen a tisztelet, az áldás a miénk!
4.
Adj új erőt, Urunk, egész világ előtt,
Hogy megjelentsük szent Neved, s legyen Tiéd a föld!
Adj új erőt, adj új kegyelmi fényt,
Tiéd legyen a tisztelet, az áldás a miénk!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése