A
|
külső látszat mögött mély ellentét és
elégedetlenség húzódott meg (1Kir 12,1-19). Az északi országban élő tíz törzs
tagjai úgy látták, rájuk kevesebb figyelem irányul, és inkább csak a kemény
munkához van rájuk szükség. A nagy
építkezések, a látványos növekedés hatalmas terhekkel, elnyomással, kemény
fegyelemmel járt. Roboám úgy vélte, tovább
fenntartható a jelenlegi állapot, de nem így volt. Változtatásra volt szükség,
de ennek a szívből kellett volna kiindulnia.
Izráel népe hazahívatja Jeroboámot, tehát Isten korábbi kijelentése
elindul a beteljesedés útján. Salamon hűtlenségének, bálványimádásának meglesz
a következménye. Azonban még most is van
lehetőség a rossz elhárítására, hiszen Jeroboám és társai tárgyalni indulnak.
Ez fontos, megbeszélni akarják a problémát, és nem azonnal szakadnak. Azon
fordulnak meg a dolgok, hogy van-e készség Roboámban a másik fél meghallgatására, a
változtatásra, a terhek könnyítésére. A problémák megbeszéléssel, változtatásra
való készséggel orvosolhatók. Különösen
fontos, hogy az Úr elé vigyük a problémákat, az igére figyelve keressük a
megoldást, és ne csak a másiktól várjuk a változtatást, hanem mi is legyünk rá
készek.
Roboám nem keresi az Urat, maga akarja megoldani ezt a kérdést. Úgy
tűnik, felkészültnek látja magát, úgy tekint apja idősebb tanácsadóira is, mintha
ők nem értenének a dolgokhoz. Roboám csak a barátaira épít, úgy tesz, mintha
az élet velük kezdődne, és ez nem vall bölcsességre. Apja Isten elé állással
kezdte uralkodását, bölcsességet kért, de ezt nem látjuk a jelenlegi királynál. Keresed-e az Urat? Kéred-e bölcsességét,
vezetését? Az is jó, ha nem csak formalitásból kérdezünk hitben előttünk
járókat, hanem mérlegre tesszük tanácsaikat.
Roboámot elragadja a hév, mindenáron nagyobb akar lenni, mint apja volt.
Ki akar lépni az árnyékból, ami nem baj, de rosszul fog hozzá. Erőszak által
akarja elérni célját. Mindez azért, mert
nem ismeri az Urat. Nincs szívében bűnbánat, és nem ismeri fel azt sem, hogy
erőszakkal nem lehet megtartani Isten ajándékait. Ő mindig a bűnbánó, alázatos
szívű, engedelmes emberekre bízza népét. Saultól is engedetlensége miatt vette
el Isten a trónt. És amit Isten elvesz, azt nem lehet erővel megtartani. Mindig
a bűnbánat és az engedelmesség vezet eredményre.
Ha nincs bűnbánat, akkor az eredeti forgatókönyv valósul meg. Salamon
bűneit bűnbánattal és a bálványok eltávolításával lehetett volna orvosolni.
Ebbe beletartozott volna a könyörületesség is. Azonban Roboám nem volt erre
hajlandó, kettészakadt az ország. Beteljesedett, amit Isten kijelentett. Salamon megítéltetett. Isten a bűnöst szereti, de a bűnt nem, így
megítéli engedetlen népét. Roboámban nem
volt készség a nép, szenvedők, a nehéz helyzetben lévők meghallgatására.
Van-e készség bennem a másik meghallgatására? Meglátom-e a másik szenvedéseit,
van-e bennem készség a terhek könnyítésére? Mennyire érzem bele magam a másik helyzetébe? Roboámot a gőg
elvakította. Képtelen volt népe helyzetét, szenvedését megérteni. Pedig ha
meghallgatja őket, kényszer helyett önként és örömmel szolgálták volna
őt.
Isten, és majd az Úr Jézus is, jelezte: az emberi uralkodás gyakran a kényszeren alapul, itt is felügyelők
erőszakkal csikarták ki az engedelmességet, Salamon nagy birodalma erőszakra,
kényszerítésre, kizsákmányolásra épült. Roboám nem értette meg, hogy Isten országában más a rend. Ez az ország a
szolgálaton alapszik, aki nagy akar lenni, legyen mindenkinek a szolgája. Meglátszik-e ez a lehajló, szolgáló szeretet
az életünkben?
Pál apostol harmadszorra is Korinthusba készül, nem hagyja őket magukra a
támadások, bántások ellenére sem (2Kor 13,1-13). Türelmes velük szemben, nincs
a szívében sértődés, mert egész szolgálata szenvedésről, harcról szól. Sok
helyen találja magát szembe ellenállással, de ő ennek ellenére viszi a jó hírt,
és gondozza a gyülekezeteket.
Az apostol a megfeszített, ám feltámadott, így élő Úr Jézus nevében
érkezik majd, aki hatalmas közöttük. Azonban
azt látniuk kell, hogy az Úr a hatalmat építésre adja tanítványainak. Jézus sem
rombolt, hanem felépítette azt, amit a gonosz lerombolt. Mert a gonosz munkája
a pusztítás, a rombolás, Urunk pedig azért jött, hogy építsen, gyógyítson,
szabadítson. Istennel való kapcsolatunk
helyreállítására használja hatalmát az Úr.
Olyan könnyen esünk abba a hibába, hogy mások hitével és életével foglalkozunk.
Mert könnyebb a másikat mérlegre tenni, a hibákat meglátni az életében, mint
magunkkal foglalkozni. Az apostol azt kéri, önmagunkat tegyük próbára, hogy hitben
vagyunk-e. Magunkat vizsgáljuk meg,
nehogy becsapódjunk. Az ige mérlegén vizsgálhatjuk meg az életünket, tükörként
mutatja meg, hol is tartunk. Ennek az önvizsgálatnak a célja, hogy kiderüljön, vallásosak vagyunk
csupán, vagy élő hitünk van? Bennem él-e Krisztus? Pál elmondta egy másik levelében, hogy Ő
Krisztussal együtt keresztre van feszítve, és már nem ő él, hanem Krisztus él
benne. Ki él bennem? Még mindig a régi emberem, vagy már az Úr? Ha Ő él bennem,
az meglátszik, mert Őt más indulat vezeti, mint az én régi bűnös természetemet.
Őt az alászállás indulata jellemzi, nem akar elnyomni senkit, hanem egyedül az
Atyára figyel.
A levél zárásaként az Úr Jézus Krisztus kegyelmére, Isten szeretetére és
a Szentlélek közösségére bízza őket. A
gyülekezet működésének alapja a Szentháromság Isten jelenléte. Ha a Szentlélek vezet, közösségben leszünk
egymással. Akkor tudunk örülni, mert örömünk Belőle fakad. Elfogadjuk az intést
is, mert az Krisztusban nyilvánul meg, és nem rombolás, hanem építés a célja. A
Krisztusban elrejtett élet figyel a tanácsra, nem úgy, mint Roboám. Sőt, a
Szentlélek jelenléte képessé tesz a tanácsok megkülönböztetésére. Az ige által
meglátjuk, melyik a jó útmutatás, és képesek leszünk azt választani, ami Istent
dicsőíti.
Emeljük Jézushoz szemünk
1. Emeljük Jézushoz szemünk, Jön már királyi győztesünk, Mennyből leszáll
s együtt le-
szünk. Lelkünk vigyázni meg ne szünjön, :/: Felséges várástól feszüljön,
Az álmot űzd
el, készen állj, Krisztusnép, jön, jön a Király!
2. Azt mondta Jézus: Idelenn Új próba és új küzdelem A hívők sorsa
szüntelen. Azért
ne csüggedjünk, ne féljünk, :/: Az út rövid, végére érünk. Az álmot űzd
el, készen állj,
Krisztus-nép, jön, jön a Király!
3. Éneklünk és a perc szalad, A nap, mely nesztelen halad, Az öröklét
felé mutat. De
míg hangunk majd zengve szárnyal :/: Hozsánnás angyal-kar szavával, Az
álmot űzd el,
készen állj, Krisztus-nép, jön, jön a Király!
4. Ó, kérünk, Jézus, jó Urunk, Te szabd meg életünk, utunk: Hány
éjszakánk lesz s
hány napunk. Bölcs szívedből töltsd meg szívünket. :/: Te ismered jól kis
hitünket: Küldj,
küldj szent sóvárgást nekünk, Hogy majd ha jössz, készen legyünk
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése