A
|
király imádságban áll Isten elé, népével
szemben (1Kir 8,22-53). Mindenki látja és hallja, hogy a király az Urat magasztalja. Személyes
Urának szólítja, nem csak Istennek, hanem úgy szólítja meg, mint aki az ő életének Ura. Hogyan szólítom én meg Istent? Ismerős számomra, és úgy állok
elé, mint Aki az életem Gazdája lett?
Salamon megvallja, hogy nincs az Úrhoz hasonló, nincs olyan vagy nagyobb, még
hasonló isten sem. És ez nem csupán szép ünnepi beszéd, hanem vallomás.
Felismeri, hogy mindaz, ami történik, Isten ígéretének a beteljesedése, és ezért
magasztalja az Urat. Lássuk meg az
ígéretek beteljesedését. Amit Isten kijelentett, azt Ő meg is cselekszi. Így
volt ez a múltban, és így lesz a jövőben is.
Csodálatos imádság, hittel teljes vallomás, hiszen az elmondója is tudja, hogy Istent egy épület be nem fogadhatja, ennek ellenére kéri, tekintsen le rájuk,
nézzen mindenkor azokra, akik e házban megjelennek és Hozzá imádkoznak. Azt kéri,
hallgassa meg a kiáltást. Szabad az Úrhoz kiáltani, van, aki kétségbeesve, az
utolsó szalmaszálba kapaszkodva kiált Istenhez, és szabad így kiáltani, és jó, ha ebben a helyzetben meglátjuk, hogy Ő az utolsó, de igazi reménység. A vérfolyásos
asszony utolsó reménye Jézus volt, és amikor hallott Róla, hittel ment: ha csak
a ruhája szegélyét érintem, meggyógyulok. Az ilyen hittel mondott imát meghallgatja az Úr. Aki teljes szívvel bízik Benne,
azon könyörül.
Nem babonás oltalomról beszél Salamon, nem arról van szó, hogy Isten majd
mindig megoltalmazza őket, bármit tesznek, vagy csak úgy kimenti őket a
bajból. Lesznek különféle bajok,
csapások, ellenséges támadások, de aki imádkozik ebben a házban, annak a
meghallgatását kéri. Az imádkozás azt jelzi, hogy meglátják bűneiket, és azt, hogy
csak Isten segíthet rajtuk. Amikor imádkozunk,
megvalljuk, hogy az emberi segítség mit sem ér, minden kudarcot vallott, de van
Istenünk, aki meg tud szabadítani, Hozzá kiáltunk. De, ha nem tenné is, akkor
sem tagadjuk meg vagy fordulunk el Tőle.
Salamon tudja, hogy nincs ember, aki ne vétkeznék, mert ilyen a szívünk, benne
van a bűn, és ezért olyan könnyen elfordulunk az Úrtól, nem hallgatunk szavára.
De jó látni, hogy ad lehetőséget a megtérésre, nem zárja be a kaput, hanem várja,
hogy bűnbánattal jöjjünk. Szívből megtérnek, tehát a megtérés nem teológia
frázis, hanem az Úrhoz való teljes odafordulás, ami magában foglalja a bűntől,
az eddigi életúttól való elfordulást. Magában foglalja a bűnbánatot: vétkeztem. Igen, ez fontos, ezt ki kell mondani, mert ezzel megvallom, hogy mindennek én vagyok
az oka. Nem más, a körülményeim, ez a világ, hanem egyes egyedül én. Miért?
Mert nem hallgattam az Úrra, olyan úton mentem, amin Ő nem jár. A bűnbánat sem formalitás, hamisan és
istentelenül cselekedtünk, nem az ige szerint, és nem Istent segítségül hívva
éltük életünket, tettük dolgainkat. Az
Úr kegyelmes, meghallgatja a bűnbánó imádságot, könyörül népén.
Voltak olyan hangok, amelyek Pál ellen szítottak, nem kell őt komolyan
venni, mert a levelei ugyan erélyesek, de amikor itt van, úgy sem lesz erélyes (2Kor 10,1-11). Gyenge és szánalmas beszédű ember ő, nyomába sem léphet a kiváló szónokoknak. Az apostol elmondja, hogy annak örülne, ha nem kellene
erélyesnek lennie, mert mire megérkezik, komolyan veszik, amit írt, és
ráhallgatva rendezik az életüket, a gyülekezet életét.
Pál rámutat: felléphetne erélyesen azok ellen, akik úgy gondolják, test
szerint él, vagyis ő sem különb másoknál. Csak a beszéde más, de az
életgyakorlata, a módszerei, eszközei olyanok, mint a világé. Pál határozottan
visszautasítja ezt a gondolkodást, testben élünk ugyan, de nem test szerint
hadakozunk. És ez különbözteti meg Isten gyermekeit a világ fiaitól. Testben élünk ugyan, vagyis mi is szembesülünk
azokkal a gondokkal, problémákkal, amikkel a nem hívők, de mi nem úgy oldjuk
meg azokat, mint ők. A mi fegyverünk az
ima és az ige, Isten áldott szava. Az igével lehet lerombolni az okoskodásokat és az Isten ismerete ellen emelt erődítményeket. Az ember elbújik a tudása mögé, de az ige meggyőzi,
hogy hit nélkül nem megy. Gondoljuk
végig, látszik-e, hogy mi másképp oldjuk meg a nehéz helyzeteket, nem emberi
okoskodások, kapcsolatok, hanem az Istenre való hagyatkozás által? Hiszem-e,
hogy az Úr mindenhol Úr, és meg tudja oldani a problémáimat? Látszik-e, hogy mi
mindig Őt választjuk, mert ez a jobbik rész? Lehetne aggódni, félni, kapkodni,
ahogyan Márta is tette, de mi inkább Mária példáját követjük, és Jézust
választjuk, lábai elé ülünk, lessük szavait?
Foglyul ejtünk minden gondolatot a Krisztus iránti engedelmességre. Ez
nagyon lényeges, a gondolatainkat is Jézushoz vezetjük, meg kell tanulni gondolatban is engedelmeskedni, hagyni, hogy ezeket is Ő irányítsa. Ehhez az a
szükséges, hogy mindig Őreá, az igére nézzünk. Itt van előttünk, a kezünkben,
és ha nem másra figyelünk, nem is fogunk eltévedni. Mindig tekintsünk Őreá, ne
lefelé nézzünk, ne a földre, a pillanatnyi helyzetre, hanem Őreá. Mégpedig a
kereszten meghalt majd feltámadott Úrra. Ha így teszünk, meglátjuk akaratát, meglátjuk, mi is a terve velünk. Nézzünk Rá!
Rád tekint már hitem, Megváltóm, Istenem
1. Rád tekint már hitem, Megváltóm, Istenem, A Golgotán: Halld
könyörgésemet, És
vedd el vétkemet; Mostantól hadd legyek Tied csupán.
2. Szívemet töltse be Kegyelmed ereje Buzgósággal! Meghaltál érettem;
Add: szívem s
életem Teérted éghessen Forró lánggal!
3. Ha elfog utamon Félelem s fájdalom: Fogd kezemet! Derítsd fel éjemet,
Szárítsd fel
könnyemet: Tévelygésben ne hagyd Én lelkemet!
4. Éltem ha fogyva fogy, És a halál ahogy Jön már felém: Megváltóm, ments
te meg
Kétségtől engemet, Nálad hogy üdvömet Meglássam én.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése