N
|
agyot léptünk
előre, a pusztai vándorlás korából a királyság idejébe léptünk (1Kir 1,1-53).
Erőteljesen zajlik az élet, Dávid király megöregedett, eljött az utódlás ideje.
Az a nagy kérdés, hogy ki legyen utána a király. Mennyire aktuális, ki legyen a király, ki legyen a vezető? Kire
figyeljünk? Nemcsak zajlik az élet, hanem nagy a zűrzavar is, mert nem az Úrra
figyelnek, másrészt nem várják ki, hogy Dávid meghaljon. Adónijjá magát tartja
alkalmasak. Nem keresi az Urat, nem kérdezi, mi a terve vele, hanem csak magára
gondol. Az élet mozgása közepette kire és mire figyelünk? Mert körülöttünk is
mindig mozog az élet, állandóan dönteni kell, de hogyan tesszük?
Adónijjá nem imádságban keresett választ, hanem maga döntött, ő akar a
király lenni, bűnös természete pedig erősítette is ebben. Azt súgta, te vagy a
legmegfelelőbb, a többi jelölt elbújhat melletted. Péter is így gondolkodott,
amikor az Úr arról beszélt, hogy mindenki elfut majd; ő nem, mondta, mert
mindenkinél különbnek tartotta magát. Isten országban nem működik az önjelölés.
Itt elhíváson alapszanak a dolgok, és Adónijjá ezt figyelmen kívül hagyta. Jó
megtanulni, hogy az Úr tanítványaként már nem úgy gondolkodunk, majd én megoldom, és
én vagyok a legmegfelelőbb, hanem úgy, hogy az Úrnál van a megoldás. Akkor
fogok egy feladathoz, ha Ő elhív és küld. Alkalmasságunk nem magunktól van,
hanem az Úrtól.
Mennyire emberi módon gondolkodik Adónijjá, megvásárolja a támogatóit.
Annyira a világ szerint intézi, ott megy ez. Lakoma, pénz, mulatság, ingyen
ellátás, és akkor majd jönnek a szavazatok. Isten országát azonban nem nyitják
meg ezek a módszerek. Hit által tárul fel a szoros kapu, az léphet be rajta,
aki bűnbánattal és alázattal jön. Itt nincs olyan, hogy ez nekem jár. Az is fontos,
hogy itt családi harc folyik, testvérek ellen harcol Adónijjá. Meg kell
tanulnunk elfogadni, ha a testvért bízza meg az Úr egy olyan feladattal, amit én
szerettem volna. Mert nem az a lényeg, hogy végzi el, hanem az, hogy milyen szívvel
és indulattal teszi. Alázatos, Istent
dicsőítő szívvel végezzem küldetésem.
Adónijjá magához ragadta a hatalmat, de mégsem kell félnie Isten
gyermekeinek, mert a trón azé lesz, akinek az Úr szánta, aki hittel és alázatos
szívvel, Istent magasztalva ül majd a trónra. Soha ne engedjük, hogy a
pillanatnyi helyzet befolyásoljon, ne veszítsük el türelmünket és
békességünket, ha úgy tűnik, valaki más tör arra a feladatra, amit úgy
gondoltuk, nekünk szánt az Úr. Amit az Úr
neked szánt, azt nem vehetik el tőled. A gonosz meg akarja akadályozni, hogy
üdvösségünk legyen, azonban az ige arról tesz bizonyságot, hogy Isten
szeretetétől, ami a Krisztus Jézusban megjelent, semmi sem választhat el.
Salamon lesz a király, mert az Úr őt választotta ki. A kezdeti tompultság
után Dávid király határozottan jelenti ki az Úr előtt és Őrá hivatkozva, hogy
Salamon lesz a király. A kulcs: az élő
Úrra mondom! Isten élő valóság, Aki most is cselekszik, és így a látszat ellenére
sincs elveszve semmi. Mire épít Dávid? Korábbi tapasztalataira, Isten
megváltotta, megszabadította minden nyomorúságból, ezért hiszi, hogy most is
megszabadítja őt. Nagyon lényeges, hogy mindig csak felfelé nézzünk, soha ne a jelenlegi helyzetre, mert Isten meg
tudja fordítani mindazt, ami lehetetlennek tűnik. Megváltozhat az életünk, és
megváltozhat a tanítványok helyzete is.
Adónijjá az oltárhoz menekül, és nem téved, kegyelmet is kap. Azonban
mindig lényeges, hogy vegyük komolyan a kegyelmet. Isten megbocsát, és ez azt jelenti, újat kezdek, elhagyom a bűnt, és
Őreá figyelek.
Folytatódik Pál levele, a középpontban, mint mindig, az Úr Jézus Krisztus,
az Ő csodálatos munkája áll, és a drága jó hír (2Kor 4,1-18). Igen, a jó hír,
maga Jézus, elmondja, mit cselekedett értünk, és mibe került Neki a
megmentésünk. Ez nem kampány, hanem valóság, Ő tényleg szeret, és valóságosan
meghalt a bűnös, elveszett emberért. Az evangélium világos, vagyis érthető,
megláthatjuk benne saját állapotunkat, elveszettek vagyunk, és a megmenekülés
útját. Elénk tárja, hogyan juthatunk
életre, és miként állhatunk talpra. Egyértelműen beszél a keresztről, azt nem
kerülhetjük ki. Nem a magunk ereje segít életre, hanem a kegyelem. Isten tesz
alkalmassá minket az országra. Senki nem alkalmas rá magától. Csak az léphet
be, akit Jézus vére megtisztít.
Isten gyújt fény a szívünkben ennek meglátására, mert annyira önteltek
vagyunk, hogy magunkban bízunk, elhisszük, hogy meg tudunk felelni Istennek. Ha
kezdetben nem is, de majd teszünk érte, mindent bevetünk, amit lehet, csak ne
kelljen ajándékként elfogadni a kegyelmet. Isten ingyen adja, nem kell
fizetnünk érte, semmi olyat nem tehetünk, ami után azt mondhatnánk: megérdemlem, nekem jár. Az üdvösséget
ingyen kegyelemből, Jézusért kapjuk. Mindenki így kapja, nem számít, hogy a
társadalom melyik felén állunk. Lehet valaki fenn, akkor is a kereszt útján jut
életre, és lehetünk nagy mélységekben, nem segít más, csak a kereszt, a
kegyelem.
A kegyelemből való új élet rendkívüli erőt biztosít Isten gyermekinek. Ez
az erő azonban cserépedényben van, vagyis törékeny emberi testben. Miért? Hogy
senki ne gondolja magáénak, hanem tudatosuljon: mindent az Úrtól kaptam. A
rendkívüli erő Isten országának munkálására jelenik meg, képessé tesz arra, hogy
csak Neki éljünk, és vállaljunk Érte szenvedést is. Aki Jézusra figyel, az nem esik
kétségbe, bármi történik, mert tudja, hogy nem rajta, hanem az Úr hatalmán fordulnak
meg a dolgok. A szenvedések és a nyomorúságok is Jézust teszik láthatóvá, az a
lényeg, bárhol legyünk, betegágyon, börtönben, üldözésben, Jézus látszódjék
életünkben. Látszódik-e Ő? Hiszünk, azért szólunk. Hiszünk a feltámadott
Úrban, ezért teszünk bizonyságot, és vállaljuk, ha kell, a halált is, mert az nem
befejezés. Az Úr minket is feltámaszt, és így Vele leszünk. Ez ad erőt a mindennapokban,
mert nem a láthatókra nézünk, hanem a láthatatlanokra. Pál ezt szenvedések
idejére írta: amikor Jézusért szenvedünk, nem ezekre, hanem az Úrra nézünk.
Azonban a jólét idején, amikor nem üldöznek, nem járunk a halál révén, akkor
se a láthatókra figyeljünk, hanem a láthatatlanokra. Mert ma nagyon is világ
által láthatóvá tett jólétre, hatalomra, anyagiakra tekintünk, és nem a
láthatatlan világból merítjük erőforrásainkat. Másik levelében arra bátorít Pál, hogy ne a földiekkel törődjünk, hanem
az odafennvalókkal. Mert ezek örökkévalók, amit a világ kínál, azok ideig
valók, azok elmúlnak.
Krisztusom, kívüled nincs kihez járulnom
1. Krisztusom, kívüled nincs kihez járulnom, Ily beteg voltomban nincs
kitől gyógyulnom.
Nincs ily fekélyemből ki által tisztulnom, Veszélyes vermemből és
felszabadulnom.
2. Gyújtsd meg szövétnekét áldott szent igédnek És bennem virraszd fel
napját kegyel-
mednek; Igaz utat mutass nékem, szegényednek, Járhassak kedvére te szent
Felsé -
gednek.
3. Várlak, Uram, azért reménykedő szívvel, Miként a vigyázó virradást vár
éjjel; Hozd fel
szép napodat nékem is jó reggel, Hogy szolgálhassalak serényebb elmével.
4. Dicsértessél. Atya Isten, magasságban, Mi Urunk Krisztussal mind egy
méltóságban,
És a Szentlélekkel mind egy hatalomban: Háromság egy Isten, áldj meg
dolgainkban.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése