Ú
|
jabb
életigazságokat találunk a Példabeszédek könyvében (Péld 15,1-19). Olvassuk
szomjas szívvel, keressük, mit is mond Urunk, mire hívja fel ma a figyelmünket. Az első üzenet: figyeljünk oda a szavainkra, a másiknak adott válaszainkra.
Szükséges is odafigyelni, mert szavainkkal sok fájdalmat okozunk. A beszéd
áldás, hiszen általa tudunk kapcsolatba kerülni Istennel és egymással. A szó
ajándéka által fejezzük ki gondolatainkat, tesszük ismertté magunkat. A beszéd
által tárhatjuk fel lényünket Isten és emberek előtt. Azonban a beszéd is
elromlott a bűneset által. Most már nemcsak építő és áldást hozó szavak hagyják
el ajkunkat, hanem bántó szavak is. A szó fegyverré vált a kezünkben, általa is
ölhetünk. Egy-egy kimondott szó által mély nyomot hagyhatunk a másikban, olyan
sebet okozhatunk, hogy egy életre megmaradhat a nyoma. Miért? Mert a szót
könnyen kimondjuk ugyan, de visszavonni már nem tudjuk. Azonban az Úr Jézus
Ura lehet a nyelvünknek is, neki van fölötte hatalma és képes megzabolázni, és
így már áldás lehet a beszédünk.
Az ige fegyelme alatt lévő beszéd áldás, mert meggondolt, és már nem a
harag, a visszavágás vezérli. Így azután konfliktusokat képes elrendezni. Az
Úrtól kapott szelídség hamarabb lecsillapítja a haragos indulatokat, mint a kemény,
indulatos beszéd. A szelíd szó csontot tör, olvashatjuk másik helyen. Kérjük
Urunkat, hogy ma is adja nekünk az Ő halk és szelíd szavát, mert Ő is így
közeledik hozzánk. Nem nagy hanggal jön, hanem szelídséggel. Kövessük Őt ebben
is.
A következő gyöngyszem így szól: „Jobb a kevés az Úr félelmével, mint
a tömérdek kincs háborúsággal.” Tehát az Úr félelmével megelégedettség jár
együtt. Ha az Úr a szívünkben van, elég a kevés, meg tudunk elégedni vele, mert
többet ér a békesség, a megértés és a szeretett a földi javaknál. Ma különösen
is lehet látni, hogy a jobb életmód, a több lehetőség nem mindig jár együtt élhető,
harmonikus élettel. Hány helyen dúskálnak a javakban, de megromlik az egymás
közti kapcsolat. Oda lesz a szeretet, a megértés, a békesség. Ahol nem az Úr
uralkodik a szívek fölött, ott mindig több kell, ott nincs megelégedettség. Meg
tudok-e elégedni a kevesebbel? Tudom-e vállalni az egyszerűbb életet, azért,
hogy harmonikusabb legyen a kapcsolatunk egymással? Ahol elég a kevés, ahol
felismerik, hogy jobb a kevés, és merik ezt vállalni, ott több idő jut
egymásra, magára az életre.
Jézus tovább folytatja bizonyságtételét (Jn 5,37-47). Elmondja, hogy az Atya
is bizonyságot tett Róla. Igen, amikor megkeresztelkedett János által, az
emberek füle hallatára szózat hallatszott a menyből: Ez az én szeretett Fiam,
akiben gyönyörködöm. Isten világosan kijelentette, hogy Jézus az Ő Fia, Ő
küldte hozzánk. Bár eljutna szívünkig az Atya üzenete, és figyelnénk a Fiúra.
Isten küldte Őt a számunkra, ezért érdemes Rá figyelni, érdemes meghallgatni,
amit mond, sőt, az válik a javunkra, ha hallgatunk is rá, vagyis tesszük, amit
mond.
Az ige és Jézus köt össze az Atyával bennünket. Aki hisz az igében, az
hisz Jézusban is, mert az ige Róla tesz bizonyságot. Az igében Isten jelenti ki
számunkra akaratát, Ő mondja el tervét, és ha hittel olvassuk, akkor ez a terv
kibontakozik előttünk. A zsidók problémája az volt, hogy nem fogadták hittel,
amit Isten mond. Ők mindig okosabbak voltak, jobban tudták, mint amit az Úr
üzent a számukra. Hiszel-e az Atya szavának? Hiszed-e, amit az igében
kijelentett? Jézus elmondja, hogy nem a bibliaolvasás ad életet, mert az életet Ő hozta el
az ember számára. Az Ószövetség Jézusról tesz bizonyságot, Rá mutat, és
elmondja: Benne érkezik meg az ember számára a megoldás. Aki hittel közeledik
Hozzá, az felismeri ezt.
Az Úr azt veti a vezetők szemére, hogy a Biblia bizonyságtétele ellenére nem akarnak Hozzá menni, pedig ha ezt megtennék, életet, üdvösséget nyernének.
Mert amire vágynak, az Krisztusban érhető el. Ez a kérdés: Akarok-e Jézushoz
menni? Segítségül hívom-e Őt? Ha megteszem, életet nyerek. A zsidók azért nem
akartak Jézushoz menni, mert meglátták, ha elfogadják, hogy Ő a Krisztus, akkor
át kell adniuk Számára az első helyet, az életükben és a nép élén is. Azonban
ők nem akartak másodikok lenni. Ne féljünk átengedni szívünk trónszékét az
Úrnak, merjük előre engedni, mert abból származik jó az életünkre nézve. Ezek
az emberek azt szerették, ha őket dicsérik, ha őket tartják nagynak. Az emberek
dicséretének szeretete távol tartotta őket a kegyelemtől.
Jézus látleletet készített az előtte állókról, és a kép azt mutatta, hogy nem
szeretik Istent. Mit mutat a röntgenfelvételem? Szeretem-e az Úr Jézust és Általa az Atyát? Mert Ő szeretetkapcsolatot akar velünk kiépíteni. Pétertől is
azt kérdezi majd: szeretsz-e engem? Az első szeretet hiányát mutatja ki az
efézusi gyülekezetnél. De mit lát nálam? Mit mutat ki az én életemben? Szeretem-e Jézust? Szeretem Őt, mert Ő előbb szeretett, és életét adta értem?
Vagy csak formalitás, megszokás a hitem? Ha így lenne is, nem kell csüggednem,
mert ha ezt meglátom, kérhetem Őt, lobbantsa lángra szívemben az Iránta való
szeretetet. Mert a szeretet felgerjeszthető, mint a parázs is. Csak tenni kell
rá. Ha teszünk a parázsra, vagyis olvassuk az igét, és imádkozunk, ismét
lángolni fog a tűz.
Ó, lelkem szent napsugara!
1. Ó, lelkem szent napsugara! Ahol te vagy, nincs éjszaka.
Bár földi köd szakadna fel, S látás elől ne fedne el.
2. Ha csendes est szememre száll S szelíd álomharmat szitál, Gondoljam
azt, Egyetlenem: Nyugodni jó a szíveden.
3. Reggeltől estig légy velem, Nincs nálad nélkül életem;
Légy velem, ha az éj leszáll, Nélküled rémít a halál.
4. Ha egy bolygó, bús gyermeked Gúnyolta szód, mert tévedett,
Ne hagyd bűnben, Kegyelmes, őt, Emeld fel azt a vétkezőt.
5. Virraszd, akit kór súlya nyom, Ki koldus, áldd meg
gazdagon; Kit kín szorít, gyász keserít, Légy álma, könnyű és szelíd.
6. Jöjj és áldj meg, ha ébredünk S világ útján járunk-kelünk, Míg jóságod
szent tengerén Majd elmerít az égi fény.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése