S
|
alamon rámutat
a bennünk meghúzódó indulatok és a beszéd fontosságára (Péld 10,18-32). A gyűlölet romboló, pusztító hatására figyelmeztet most. A gyűlölet azért pusztító
indulat, mert már a nevében is megjelenik az öl szó. A gyűlölet öl, legtöbbször
azt a személyt pusztítja, aki gyűlöl, de gyakran mások ellen is kifejti
pusztító hatását. Szétbomlasztja a kapcsolatokat, és ha nincs kezelve, tényleges
gyilkossá is válhat, aki gyűlöletet hordoz magában.
Azt láthatjuk, hogy a gyűlölet nem oldja meg a problémákat. A mai napig
szembesülünk azzal, hogy a gyűlölet és a gyűlöletkeltés nem járható út, nem
megoldás. Az Úr Jézus azért jött el a világba, hogy a gyűlöletet kivegye a
szívünkből, és helyére a megbocsátást adja. Egyedül a megbocsátás és a szeretet
a járható, az embernek való út.
Az Úr Jézus hangsúlyozza tanítványai számára, hogy a régi - gyűlöld
ellenségedet - törvényt feloldja saját áldozatában, mert Ő meghalt az ellenségeiért
is. Így már nem alkalmazhatjuk a haragot, a gyűlöletet, hanem „Szeressétek
ellenségeiteket, áldjátok azokat, akik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal,
akik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok azokért, akik üldöznek titeket, hogy
legyetek a ti mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza napját mind a gonoszokra,
mind a jókra, és esőt ad mind az igazaknak, mind a hamisaknak” (Mt
5,44-45).
Gyakran a gyűlölethez a felesleges beszéd vezet. Mert az ige szerint a
sok beszédben sok a vétek. Azonban a beszédünket is vihetjük az Úr fegyelme
alá. Bűnbánattal kell ezt megtennünk, és közben jó, ha rádöbbenünk alázatosan,
hogy még egy ilyen kis testrésszel sem boldogulunk. Még a nyelvünknek sem
vagyunk képesek parancsolni. Ez arra késztet minket, hogy teljes mértékben Urunkra
bízzuk magunkat. Neki van hatalma megzabolázni szívünket, mert a szájunk azt szólja,
a mi a szívünkben van. Ha Ő tölt fel bennünket, ha az ige járja át és
tisztogatja szívünket, akkor a beszédünk is átalakul. Mert áldást mondóvá is
lehet a szánk, és bölcsességet is áraszthat.
De mindez a kegyelem munkája.
Láthattuk az eddigiek során mindazt az Úr Jézus életében, amiről a
Példabeszédek könyve is bizonyságot tett, amiről fentebb is szóltunk (Jn
4,43-45). Ő nem a gyűlölet útját járta, hanem a gyűlölt és megvetett emberek
számára vitte az Atya szeretetét, felkínálta a kegyelmet és új életet. A kegyelem
magába foglalja a megbocsátást, ezt tapasztalta meg az asszony, majd Sikár
városának lakói. Jézus tudta, hogy az egyetlen esély az élet, a kapcsolatok
javulására a kegyelem, mert az Istenhez és egymáshoz is közel hoz. És Ő vitte
az Atya kegyelmét mindenhová, ahol a bűn szétromboló hatását felfedezte. A
tanítványokra is a kegyelem megjelenítését bízta. De megjelenik-e ma a
kegyelem általunk? Hirdetjük-e és éljük-e a megbocsátás üzenetét?
Két nap után továbbmegy Galileába. Milyen érdekes, hogy a frissen
megtért embereket magára meri hagyni. Engedi őket saját lábra állni.
Megtanulják, hogy Jézus a távolság ellenére is velük van. Mi is minden nap abban
a tudatban élhetünk, hogy az Úr itt van mellettünk. Ő jelen van akkor is, ha
szemeinkkel nem látjuk. Az imádság és az ige összeköt Vele.
Azt is a szívünkre helyezi az Úr, hogy a hitben meg kell tanulnunk
önállóan járni. A csecsemőnek felnőtté kell válni. Sok esetben túlajnározzuk az
újonnan született embereket. Azonban eljön az idő, amikor saját maguknak kell
Jézusra figyelve felelős döntést hozniuk. Amikor a törött testrész meggyógyul,
már nincs szükség tovább mankóra, félre lehet tenni. A hitben járás során sincs
szükség mankóra, mert helyette van élő kapcsolat Urunkkal. Őreá mindenkor lehet
számítani, hiszen pásztorként előttünk jár és vezet. Mi pedig figyelhetünk Rá
és követhetjük minden nap az életre.
Jézus nem hagyja ki Galileát sem, pedig tisztában van azzal, hogy otthon
nem lesz becsülete. Mégsem mondja, hogy akkor ott minek is munkálkodjam. Ő nem
előítéletek alapján munkálkodik, megadja mindenhol és mindenkinek az esélyt. Ő
megjelenik az életünkben, és ezzel lehetővé teszi, hogy Rábízzuk magunkat. Az Úr
keres, akkor is, ha ismeri a szívünket, ismeri azt a helyet, ahová küldi az igét.
Mert amikor Ő megjelenik, minden megváltozhat. Kiégett életünk új tartalmat nyerhet,
új impulzusok kerülhetnek életünkbe, azonban ezzel a lehetőséggel élni kell.
Nincs másra szükség, mint meglátni, hogy valóban Ő az élő Isten, és hogy Rá van
szükségem. Ezt tette a samáriai asszony is. Amikor meghallotta, hogy a Vagyok
Isten áll előtte, nem rejtőzködött tovább, hanem beengedte a szívébe.
Mondhatnánk, egy nagyot kortyolt az élő vízből, és ez a víz megtisztította,
újjá formálta. Mi is nyissuk meg Előtte a szívünket, és merítsünk az élő
vízből. Majd vigyük ezt a vizet oda is, ahová korábban nem mentünk volna. Mert
az élet megváltozása ettől az élő víztől függ. Ahol megjelenik, ott az élet is
más lesz, krisztusivá válik.
Bár bűn és
kín gyötör
1. Bár bűn és kín gyötör, És nehéz bár szívem, A Sátán
életemre tör: Kétségbe nem esem.
2. Bár vétkem súlya nagy, Mégis hozzád jövök. A bűnnek
gyűlölője vagy, De kegyelmed örök.
3. Az én erőm kicsiny, S a bűn erős nagyon: Te tudsz s akarsz
segíteni, Hát segíts bajomon!
4. Az ég oly messze van, Még messzebb tőled én, De szent
igédben írva van, Hogy irgalmad enyém.
5. Nem félek senkitől, Hisz te vigyázsz reám, Már bánat és
gond sem gyötör: Meghallgatod imám.
6. Jézusban
bízva én szívemet átadom, Mert így, tudom: akármi ér, Atyám szeret nagyon.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése