B
|
álám az Úr
akarata ellenére elindult, vitte előre a hatalmas honorárium reménye. Ment,
mert ő szolgáltatást nyújtott, amiért megfizették, amit elvártak azt tette. Úgy
gondolta ilyen jó lehetőséget bolond lenne kihagyni (4Móz 22,22,-41). Neki
egyébként sincs köze ehhez a néphez, ő csak elvégzi, ami a munkája, nem veszi
komolyan Istent. Nem veszi komolyan, hogy amit Isten mond, azt nem lehet
figyelmen kívül hagyni. A Mindenhatót a porszem ember nem hagyhatja figyelmen
kívül, akkor sem ha hatalmasnak képzeli is magát.
Bálám megtapasztalja, hogy Isten akaratát nem lehet lerázni, és az engedetlenség
az Úr előtt nem erény, Ő haragszik ezért. Isten haragra lobbant, ez mutatja,
hogy Bálám rosszul cselekedett, hogy Isten nem akarta, hogy elmenjen. Isten
haragszik, de nem mond le Bálámról, hanem utána megy. Így jön utánunk, mert szeret,
és nem akarja, hogy önfejűségünknek rossz vége legyen.
Amikor az Úr feltartóztatja Bálámot népe védelmében is teszi. Bálám
elindulhat a gonosz kérés teljesítésére, de Izráel fölött nincs hatalma, mivel
az Úr védelmezi őket.
Az angyal háromszor is Bálám elé áll, azonban ő nem látja Isten követét.
Nem látja, mert el van vakulva. Istennek külön meg kell nyitnia a szemét, hogy lássa,
mi történik. Ez a kép a mi képünk, milyen könnyen vakká válunk Isten
akaratával, és a körülöttünk végbemenő dolgokkal szemben. Minket is megvakít a pénz vonzása, a
fogyasztói szemlélet, már csak az árukat látjuk, azt, ami még nincs, amit még
nem próbáltunk, és nem vesszük észre Istent az úton. Nem halljuk hangját, nem
látjuk, hogy Ő mit akar, de nem látjuk egymást sem. Bálám a szamarára lesz
mérges, nem veszi észre, hogy nem a szamár a csacsi, hanem ő. Így visznek
minket is vakon előre vágyaink, és a körülöttünk levőket sem látjuk, és nem
értjük. Aztán dühösek leszünk mindenkire, mert az egész világ ellenünk fordult.
Holott csak arról van szó, hogy egy Istentől nem támogatott úton indultunk el,
de az Úr meg akar állítani. Próbáljuk a váratlan eseményeket így szemlélni, lehet,
az Úr állít meg általuk, mert nem akarja, hogy tovább menjünk.
Egy szamár érzékenyebb Isten jelenlétére, mint az ember. A szamár nem
akar ellenkezni Istennel, ám mi gyakran megtesszük. Mi is a körülményeket
tesszük felelőssé, pedig azok csak érdekünkben, az Úr akaratából alakultak így.
Azért történtek úgy az események, hogy végre megnyíljon a szemünk és lássunk.
Meg kell látni az életünk, és a történelem eseményei mögött is Isten akaratát.
Bálák Móáb királya megörült miután Bálám megérkezett. Büszkeség
dagasztotta a mellét, hiszen az akkori világ legelismertebb igézőjét, a
legnagyobb nevet a szakmában, a világhírességet meg tudja fizetni. Büszke, mert
ellenhálhatatlan nagyságú összeget képes az asztalra tenni, és úgy gondolja
pénzével mindenkit meg tud venni, mindent el tud intézni. Nagy hatalom a pénz
gondolja, de nem tudja, hogy a legnagyobb hatalom Izrael Istene. Az Úr ott is
sikerrel jár, ahol a pénz, az emberi befolyás mit sem ér. Ne engedjük, hogy ez
a pénzre alapozott látható világ megtévesszen, hanem lássuk meg, ma is lehet
másképp intézni dolgainkat, mert az imádság a pénznél, az összeköttetéseknél is
nagyobb erő. Az ima által a Mindenható Istennel kerülünk összeköttetésbe. A
pénznek csak fölöttünk van hatalma, akinek azonban az élete el van rejtve
Krisztusban, afölött megtörik az ereje.
Megláthatjuk mai Igénkben mennyire nyílt, egyenes és bátor Pál apostol
(Gal 2,11-14). Nem foglalkozik emberi tekintélyekkel, és nem úgy gondolkodik,
hogy amit egy apostol tesz, az csak jó lehet, hanem Krisztusra nézve felismeri
a hibát, és azt meg meri mondani. Mi sokszor úgy gondolkodunk, nem mondhatjuk
meg a másiknak a hibáit, mert abból csak baj lesz. Pál nem így élt, Krisztusra
tekintve őszintén feltárta a hibákat, nem megszégyenítésből, hanem a hívők
védelme érdekében. Péter hibás magatartása, a Galatákat is rossz irányba vitte
volna.
Mi volt a probléma? Péter nem merte vállalni a jeruzsálemi zsidókeresztyén
vezetők előtt, a pogányokkal való közösséget.
Nem merte vállalni őket, pedig amíg azok nem érkeztek meg, addig Péter
is velük együtt evett, kifejezte, hogy Krisztusban nincs különbség. Viszont
később már ezt nem vállalta. Pál helyre teszi Pétert, mert tudja, ez így nem
helyes, mert képmutatóvá válnak Jézus tanítványai. Isten országában csak egy
mérce van, ez pedig a Krisztus. Aki Őt követi minden élethelyzetben Hozzá
igazodik. Vagyis a tanítvány mindig ugyanaz, ugyanúgy viselkedik, ha hívők közt
van, vagy ha nem hívők közt tartózkodik is. Amikor a világban járva annak
szokásaihoz igazodunk, de a közösségben ezt eltitkoljuk, sőt másokat megszólunk
miattuk képmutatókká válunk. A tanítvány mindenütt tanítvány, legyen zsidó
keresztyének vagy pogány keresztyének, vagy pogányok között. A tanítványság
egyenes út, amelyen mindig az evangélium igazságának kell érvényesülni, mert
mindenütt azért vagyunk, hogy általunk oda is eljusson a jó hír. Tehát nem
azért vagyunk egy egy helyen, hogy alakoskodjunk, hanem Krisztust képviseljük.
Ha utam borítja felhőnek árnya
1.
Ha utam borítja felhőnek árnya,
S Uramnak céljait nem érthetem,
Mit én nem láthatok, Ő azt mind látja,
S Krisztusnak kegyelme elég nekem!
2.
Ha gyakran körülvesz kísértés tőre,
S ijeszt, hogy üdvöm is elveszthetem,
Nem alszik lelkemnek hűséges őre,
S Krisztusnak kegyelme elég nekem!
3.
Ha vár a feladat, sürget a munka,
S testem is, lelkem is erőtelen,
Az Úr a segítőm, amint megmondta,
Krisztusnak kegyelme elég nekem!
4.
Ha eljön maholnap utolsó órám,
S a földi vándorlást bevégezem,
Az Úrnak orcája ragyog majd énrám,
S kegyelme örökre elég nekem!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése