I
|
zráel népe
Jerikóval szemben táborozik, most már közel vannak az ígéret földjéhez (4Móz
22,1-21). A Mindenható csodálatosan vezeti népét, eddig ők féltek az
őslakosoktól, most már Moáb királya retteg. Miért? Képzettebb lett a zsidó
hadsereg? Meggyengültek az ellenséges népek? Nem! Az emóriak fölötti győzelem
hatása mindez. Annak a győzelemnek, amelyet kaptak Istentől. Hiszen itt nem
Izráel fejlettségéről, hanem az Úr hatalmáról van szó, Aki népe előtt jár és
megkészíti számukra az utat, az ellenség szívét pedig megolvasztja. A negyven
év alatt Isten megsokasította a zsidókat. A lázadók attól féltek korábban, hogy
gyermekeik elpusztulnak a pusztában, ezzel szemben a lázadók elvesztek,
gyermekeik pedig megsokasodtak és megerősödtek. Az Úr ma is megáldja engedelmes,
hitben járó gyermekeit. Amikor félünk az elbukástól, csodálatosan mutatja meg
az Úr hatalmát. Ma is elvégzi, hogy népe hatalmasnak, erősnek,
legyőzhetetlennek látsszon. Mert ha életünk el van rejtve Őbenne, akkor már nem
a mi erőtlenségünk, gyöngeségünk, hanem az Úr ereje látszódik. Isten
jelenlététől pedig meghátrál az ellenség.
Ha fél is Izráeltől Moáb királya, nem adja fel, hanem mindent megtesz,
hogy megállítsa őket és megakadályozza Kánaán földjére való bemenetelüket. A
gonosz célja ma is az, hogy megakadályozza Isten országába, az örök életbe való
bejutásunkat. Bálák Bálám által akarja elérni célját. Követeket küld hozzá,
akik átadják a gazdag fizetséget és királyuk üzenetét. Bálám az Úrra várt, Tőle
tudakolta meg, mit tegyen. Isten el is jött hozzá és világos, határozott választ
adott neki. „Ne menj el velük, ne átkozd meg azt a népet, mert áldott az”
(12). Tehát világos a parancs, ne menjen el, és ne átkozza meg azt a népet; azt
is megtudja, miért, mert áldott az. Az a nép, akivel sem Móáb, sem Bálám a
varázsló nem tud mit kezdeni, Isten áldottja.
Bálám számára egy nép volt a sok közül, de Isten számára ők voltak a
szeme fénye, az áldott nép.
Bálám elmondja Isten akaratát a követeknek, akik hazamennek, ám az
ellenség nem adja fel egykönnyen. Újabb követek és még több pénz érkezik
Bálámhoz, aki elmondja, hogy ő nem mehet el Bálákhoz, nem szegheti meg Isten
parancsát, de már nem olyan határozott. Nem küldi el őket, hanem ott
marasztalja a követeket éjszakára. Tehát a sok pénz bizonytalanná tette. Számára
ez a küldetés is munka volt, amit ha jól megfizetnek, elvégzi, és a többi már
nem reá tartozik. Fontos meglátni, hogy
amikor világosan ismerjük Isten akaratát, határozottan ragaszkodjunk hozzá, ha bizonytalankodunk,
elesünk. Ha egyszer Isten világosan megmondta, mit kell tenni, nem szabad leállni,
alkudozni, mert az azt jelenti, hogy a világ kívánsága irányít és nem Isten
akarata. Bálám nem küldte el Móáb követeit, mert úgy vélte, Isten majd
meggondolja magát. Akar-e még valamit mondani az Úr? Ez veszélyes kérdés, mert Isten világosan
kijelentette akaratát, Bálám akar hatással lenni Istenre. Bálámot a pénz
vonzotta, szíve nem az Úrra figyelt, hanem a vagyonra. De hát Isten végül maga
mondja neki, hogy menjen el. Meggondolta magát? Mégis igaza volt Bálámnak,
amikor várt újabb üzenetre? Szerintem Bálám rosszul cselekedett, engedetlenné
vált. Neki az első üzenethez kellett volna magát tartani, de nem akarta. Ő el
akart menni, mert ekkora honoráriumról nem lehet lemondani, és most a saját
útjának igazolására várt. Nem istennek akart engedelmeskedni, hanem arra várt,
hogy a saját útját hitelesítse Isten. Az Úr nem változtatta meg akaratát, de ha
Bálám nagyon menni akar, hát menjen. Az Úr nem ért vele egyet, nem akarja, hogy
elmenjen, de megengedi. Az Úrnak van megengedő akarata, amikor nem akarja, amit
tenni szándékozunk, de nem fog benne megakadályozni. Miért? Mert világosan
szólt. Szólt, értelmes emberi lényekhez. A mi feladatunk, hogy ezt a szót
komolyan vegyük. Hisztéria és cirkusz nélkül tegyük, amit Isten mond, és akkor
áldott lesz az életünk. A pénz nem minden, Isten jelenlétét, áldását nem tudja
pótolni. Bálám a pénzt választotta Isten helyett. A gazdag ifjú is a vagyon
mellett döntött. Te mit választasz? Mered-e vállalni a több pénzről, a hivatali
előmenetelről, a népszerűségről való lemondást az Úr akaratáért. Ha
igen, megtapasztalod, nem leszel szegényebb, nem lesz kevesebbed, mert az Úré
az egész föld és annak teljessége. Mi egy gazdag Atya gyermekei vagyunk. Ábrám
lemondott Lót javára a gazdagabb területről, és mégis nagy áldást, és bőséget
kapott az Úrtól.
Pál apostol folytatja Galatáknak írt levelét, és benne leszögezi, hogy
Isten nem nézi az ember személyét, hogy ki volt régen, hanem kegyelmét nyújtja.
De azt sem nézi, hogy most ki, hanem csak egyedül az engedelmességre tekint.
Istennek nem a pozíciónk, hanem az engedelmességünk számít.
Pál elmondja, hogy az apostolok felismerték, hogy Pálban ugyanaz az Úr
munkálkodik, mint Aki bennük és általuk is. Csodálatos a Lélek munkája, nincs
irigység és féltékenység, hanem kölcsönösen elismerik egymás munkáját és
munkaterületét. Milyen nagyszerű dolog, ha a tanítványok elismerik egymás
munkáját, és ha kell, még segíteni is
tudják. Azonban mindez nem tőlünk jön, hanem az Úr munkája bennünk.
Taníts, Uram, meghajlani
1.
Taníts, Uram, meghajlani,
Mint szélben az arany kalász!
Hajoljak meg, ha Szentlelked
Reám fuvall s porig aláz!
2.
S dacos szívem ha ellenáll,
Midőn a Lélek rálehel,
Jöjj tűz gyanánt, s a dac, a gőg
Lelked tüzében égjen el!
3.
Mint bősz hullám, mely megtörik,
Ha parthoz űzi zúgó szél,
Úgy törjön össze szívem is,
Amint Tebenned partot ér!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése