A
|
z Úr a
törvényen keresztül a saját tulajdon iránti felelősséget is kimunkálja övéi
szívében (2Móz 21,28-36). Felelősek vagyunk mindenért, amit az Úr ránk bíz,
mindennel úgy kell bánnunk, és aszerint kell tartani az állatainkat is, hogy ne
okozzanak másoknak kárt, vagy ne veszélyeztessék mások életét. A gondatlanság
és hanyagság nem lehet jelen Isten országában. Isten nem fogadja el népétől a
hanyag munkát, és ha amiatt kár ér valakit, vállalni kell a felelősséget.
Itt is meglátjuk, hogy az ember élete a legértékesebb, nem lehet állattal
vagy tárggyal összevetni, és ha ember életben esik kár, azt megfelelően kell
rendezni. Amennyiben valaki tudta, hogy az állata veszélyes, mégsem tett semmit,
hogy megelőzze a balesetet, az életével fizetett. Isten nagyon drágának tartja az életet,
mert sokba került Neki. Fia élete volt a mi életünk ára. Ez azt is jelenti, hogy Ő is mindent megtesz,
hogy védje, óvja övéi életét. Azért is küldte el a Fiút a világba, hogy ez a
drága kincs el ne vesszen, hanem örök életre megmaradjon. Máté evangélista is
leírja, hogy Jézus pont azzal vette le övéiről az aggódás terhét, hogy
rámutatott, az egész teremtett világ legértékesebbje az ember, így az Atya
gondot visel róla. Sőt gondot visel az egész teremtettségről, így a drága véren
megváltott embernek sem kell aggódni.
Ezek a törvények azt is jelzik, milyen előrelátó az Úr. Már a pusztában
átadja számukra a különféle törvényeket, így nem akkor kell Mózesnek
megalkotnia, amikor szükség lesz rá, hanem már előre felkészülhet, és így
egyforma mércét tud alkalmazni minden esetben. Isten Igéje megóv az
elfogultságtól, és felkészít a józan döntésekre.
Jézus milyen szabad, nem köti a kritika, az ellenséges indulat (Mt
12,9-13). Az előbbi történetben támadták, és mégis a zsinagógába megy. Mennyire
nincs jelen benne a sértődés, és így felül tud emelkedni az ellenséges
légkörön, és csak az Atya akaratát tartja szem előtt. Urunk végezze el bennünk
ezt a szabadítást, ne az intrikák, a támadások, mások véleménye befolyásolják
döntéseinket, vagy határozzák meg hangulatunkat, hanem mindig a Jézusból felénk
áradó indulat. Tehát Jézus be tudott menni a korábbi zaklatások ellenére is
oda, ahol a farizeusok is megjelentek. Nem kerülte ki őket, nem mondta, én abba
a közegbe nem fogok többé belépni.
A zsinagógában ismét támadják az Urat. Megdöbbentő, hogy az Isten
Igéjének hirdetésére szánt épületet gonoszságra használják. Az Ige hallgatása,
az Úrra való ráhangolódás, akaratának keresése helyett Jézussal vannak
elfoglalva, Őt figyelik. Vajon mi kire figyelünk az istentiszteleten? Az Igére
vagyunk nyitottak és arra koncentrálunk, vagy másokkal, esetleg az otthoni,
munkahelyi vagy egyéb dolgainkkal vagyunk elfoglalva. Kérjük az Urat, tegye
mindentől szabaddá szívünket, hogy mindig csak Őreá figyelhessünk.
Azt is láthatjuk, hogy ez a beteg ember nem is ember a számukra, csak
eszköz céljaik felhasználására. Milyen gonosz is tud lenni az ember, nem segít
a másikon, hanem inkább kihasználja annak a baját. Más alkalmakkor be sem
engedték volna a zsinagógába, most ők viszik oda, hogy Jézust támadhassák.
Az is elgondolkodtató, hogy milyen hatása van életünkben az Igének?
Hiszen ezek a farizeusok korábban már hallották, mi a véleménye a szombatról
Jézusnak, mégsem veszik komolyan. Nem a saját gondolkodásukat igazítják az
Úrhoz, hanem Őt akarják magukhoz igazítani. Vajon mi igazodunk-e? Van- e
látható hatása, életünket formáló nyoma az igeolvasásunknak?
Jézus rámutat arra, hogy saját értékeink mentése, gyakran munkánk végzése
érdekében nem jelent akadályt a nyugalom napja, hanem elvégezzük, amit
terveztünk, vagy megmentjük a bajba került értékünket. Amikor magunkról van
szó, nem mindig vesszük komolyan Isten akaratát, csak mindig a másikon akarjuk
azt számon kérni. Jézus leleplezi indulatukat, és rámutat, az ember drágább
minden más értékünknél. Az emberrel szabad jót tenni. Jézust tehát nem a „nem”,
hanem a „szabad” vezérli.
Jézus ma is minket arra szólít fel, hogy nyújtsuk ki mi is a görcsbe
rándult életünket, ne engedjük, hogy görcsöljünk, mert Vele lehetünk
szabadok. Jézus szavára az addig sorvadt
életterületek is visszanyerik eredeti funkciójukat. Hiszen Ő az egész embert
helyreállítja. Ennek a helyreállításnak a Jézus szavának való engedelmesség a
feltétele. Tegyük meg bátran ma is, amit mond.
Szólj, szólj hozzám, Uram, mert szolgád hallja szódat!
1. 'Szólj, szólj hozzám, Uram, mert szolgád hallja szódat!' Így mondom,
mert magam rég annak érezem. Hadd járjak utadon, hadd várjam égi jódat Hű
szívvel szüntelen, hű szívvel szüntelen.
2. Adj lelkedből erőt, hogy értsem és szeressem Elrendelt utamat s minden
parancsodat. Egy vágyat hagyj nekem: hogy halljam és kövessem Szent
igazságodat, szent igazságodat.
3. Nincs oly tudós sehol, ki megtanít utadra, A bölcs nem fejti meg
törvényedet sosem; Te fejted meg nekünk, te, hű szíveknek Atyja, Kinek szavát
lesem, kinek szavát lesem.
4. Te nagy csodáidról bár fennszóval beszélnek És fennen hirdetik
felséges rendedet, Ha nem te szólsz, Uram, a szó fülig ha érhet, De szívig nem
mehet, de szívig nem mehet.
5. Szólj, szólj, én Istenem! - szól hangodból a jóság, A lelkem megfeszül
s a hallásban segít, És szódban meglelem az örökkévalóság Jó édességeit, jó
édességeit.
6.
Szólj és csitítsd a bút, mert bú és kín
gyötörnek, Szólj, hogy legyen szavad ír s gyógyító erő; Szólj, dicsőséged úgy
még szebben tündökölhet, És mindörökre nő, és mindörökre nő.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése