E
|
gy korszak
lezárult, legalábbis az Úr döntése szerint (1Sám 15,24-16,23). Már nem Saul a
király, de még ő ül a trónon, és bizony, ehhez nagyon ragaszkodik. Úgy látszik, nem mai probléma a hatalomhoz való ragaszkodás. Miért is van ez? Saul nem
akarja látni, hogy az Úrtól kapta, Neki tartozik számadással, és ha az Úr nincs
megelégedve, le is válthatja. De vajon ezt ma így éljük-e meg, egy-egy
szolgálattal kapcsolatban? Tőle kaptam, és bármikor átadhatja az Úr másnak. De
el tudom-e engedni? Nagyon fontos az Úrtól kapott dolgaink elengedésének
megtanulása. Ne ragaszkodjam semmihez, bármikor lehet váltás, és bármikor
hazahívhat az Úr.
Saul nem akarja elengedni az uralkodást, inkább Isten akaratát tette
félre, vagyis csak félszívvel teljesítette, mert neki a nép véleménye volt a
fontos. Félt a néptől, féltette a trónt. Amikor megkapja az Úr üzenetét, nem
Isten bocsánata foglalkoztatja, hanem a nép tisztelete. Becsületét igyekszik
védeni, és nem az Úr kegyelmét keresi. Hányszor fontosabb az emberek véleménye,
mint az Úr akarata. A tanítványnak azonban nem az embereknek, hanem az Úrnak
kell megfelelnie.
Másnak adta az Úr Izráel királyságát, aki jobb nálad. Ha most előregondolunk, valóban jobb Dávid
Saulnál? Nem erkölcsi vonalon jobb ő, hanem az Úrnak való engedelmességben.
Mert bár vétkezik ő is, de van bűnbánat a szívében, kész az Úr előtt
megalázkodni, és igyekszik alávetni magát az Úr akaratának. Mert az Úr
engedelmes eszközöket keres.
Sámuel nehezen teszi túl magát Saul bukásán. Nem örül annak, hogy így
alakultak a dolgok. Isten azonban kimozdítja a sajnálkozásból. Bármilyen
fájdalmas is, ami történt, tovább kell menni. Az Úr tervét nem akadályozza meg
az emberi kudarc, az engedetlenség. Ő már választott magának. És amint látjuk,
nem emberi szempontok alapján. Saul esetében még az emberi szempontok
érvényesültek, olyan királyt kaptak, amilyenre vágytak. A külső termet volt a
hangsúlyos. A nép elképzelése csődöt mondott, és ezért Isten a maga szempontjai
szerint választja ki a következő királyt. Érdemes lenne nekünk is az Úr
szempontjait alkalmazni.
A megállapítás sajnos helyes és pontos, az ember azt nézi, ami a szeme
előtt van. Az ördög ezt nagyon kihasználja, a külsőre, a szépségre, a tehetségre,
okosságra, népszerűségre teszi a hangsúlyt. Elülteti a szívekben, hogy ez a lényeg.
Isten azonban rámutat: sokkal fontosabb a szív tartalma. Mi van a szívben? A belső tartalom adja az igazi értékünket. Az
Úr is ezt nézi. Ha magunkba nézünk, természetes állapotunkat figyeljük, akkor
elkeserítő a szívünk tartalma is. Jézus arról beszélt, miket tartalmaz a
szívünk, és nem valami bizalomgerjesztő tartalmat sorolt fel: „Mert a szívből
származnak a gonosz gondolatok, gyilkosságok, házasságtörések, paráznaságok,
lopások, hamis tanúskodások és istenkáromlások” (Mt 15,19). Azonban ezen lehet
segíteni. Az Úr újjá tudja formálni a szívünket, az új szívbe új tartalmat tölt. Ez pedig már nem más, mint a krisztusi új élet.
Megdöbbentő, hogy még Sámuel is megtévedt volna a külső által. Nem tanult
ő sem az előbbi kudarcból. Kérjük Urunkat, adja nekünk az Ő látását, hogy
mindenkor tudjunk a megtévesztő külső dolgokon túllátni. Ne engedjük magunkat
megtéveszteni. Mennyire másképp választ az Úr, mint mi, milyen jól látja a
külső mögött a valóságot. Meglátja a vakban, a vámszedőben, a műveletlen halászban
az értéket, a megbízható, hűséges tanítványt. Vajon melyikünk választott volna
olyan szempontok alapján tanítványokat, mint Jézus? Milyen jó, hogy ő a
bűnösöket keresi azokat, akik látják, hogy betegek, és szükségét érzik az áldott
Orvos gyógykezelésének. Ha Ő nem így választana, én sem lehetnék tanítvány.
Az Úr a legkisebbet választja, aki minden szempontból a legkisebbnek
számított a családjában. Senki nem gondolt Dávidra, csak egyedül az Úr. És ez
olyan vigasztaló, amikor senki nem gondol velem, az Úr igen. Neki fontos a legkisebb,
a pásztor. Mert Neki pásztorokra van szüksége. A hadvezérek kora lejárt, eljött
a pásztorok ideje, és ezt az Úr Jézus mutatta meg a legjobban. Nem fegyverrel,
hanem a pásztor életét juhaiért adó lelkületével végzi uralkodását. Az Úr ma is pásztorok által munkálkodik.
Megvolt a hegymenet, és most következik a lejtmenet (Mk 9,2-29). Mert jó
a hegyen, szükséges bepillantani Jézus lényébe. Jó félrevonulni és csöndben
lenni, de nem merevíthetjük ki az áldott pillanatokat. A mennyet nem lehet
rögzíteni a földön. Szükségünk van az
Atya szavára, ami helyreigazít minket és a lényegre irányítja a figyelmet. Mert
sok megrendítő pillanat akad az életünk során, de a lényeg Jézus. Az Ő jelenléte és a szava a legfontosabb.
Nagy személyiség volt Illés és Mózes, de az már a múlt; a jelen és a jövő: Jézus. Bár megfogadnánk Atyánk szavát,
és mindig, mindenben Jézusra hallgatnánk. Mert ugye hallgatjuk mi Őt
rendszeresen, elolvassuk az igét, de rá is hallgatunk arra, amit mond? Amikor
befejezzük az ige olvasását, vagy az igehirdetés hallgatását, komolyan vesszük,
amit az Úr mondott, és aszerint cselekszünk? A házastárs, a munkahely kérdésében is azt tesszük, amit mond? Ugye, milyen gyakran csak meghallgatjuk, elolvassuk, ami az igében van, és aztán
egész másképpen intézzük dolgainkat. Mi szerzünk társat magunknak, és nem
érdekes, hogy az Úr ezt magának tartja fenn. Ő szerez hozzánk illő
segítőtársat. Az érzelmeinkre hallgatunk, és nem is halljuk meg: hívő
hitetlennel ne legyen felemás igában. Mennyi dologban hasonlóan cselekszünk,
ignoráljuk az Úr szavát. Aztán a kudarcok esetében mégis Neki reklamálunk.
A hegyről lefelé is kell menni, le a völgybe, az emberi életek
mélységébe, a kudarcok közé. Egy apa az élet mélységeit éli, fiát nem tudja
senki meggyógyítani, ráadásul még Jézus tanítványai is tehetetlennek
bizonyulnak. Milyen érdekes, ezt nehezményezi, az orvosok eredménytelensége nem
zavarja. Ma is így van, Isten népének tehetetlensége nagyobb port ver fel, mint az
orvosok vagy a társadalom más szereplőinek a kudarcai. A tanítványoktól többet
várnak. Maga Jézus is azt várja, hogy legyen hatásunk, lépjünk fel eredményesen, az
Ő neve által.
Az apának is rá kell döbbenni, hogy Jézus számára minden lehetséges, nincs
olyan élethelyzet, ahol Jézus nem tehet semmit. Ő a halált is legyőzte, még
onnan is kihívta Lázárt. Az
életváltozás, szabadulás nem rajta, hanem a mi hitünkön múlik. Hiszem-e, hogy
Jézus számára minden lehetséges? Ő rajtam is tud segíteni. Kérjem és higgyem,
hogy ma is megteheti azt, amit ebben a történetben is látunk. Neki van hatalma
elrontott életünk felett. Talpra tud állítani.
Mire van szükségünk? Az apa imádságára, arra, hogy az Úr állítsa helyre
hitünk csatornáját. Mert Isten országának ereje, minden áldása hit által érkezik
az életünkbe. A tanítványok munkaeszköze pedig az imádság. Nem azt mondja
Jézus, hogy többet kellett volna tanulni, még jobban el kellett volna mélyülni
a világi szakirodalmakban, hanem az imádságra teszi a hangsúlyt. Tehát a kudarc
oka az imádság hiánya. Vissza kell térnünk az imádsághoz, nagyobb szerepet
kell szánnunk neki, mint eddig. Az ima sokkal több, mint a liturgia egy eleme.
Az imádkozás kifejezi: én tehetetlen vagyok, ezért az Úrtól kérek segítséget.
Az imádkozás által továbbítom az Úr számára az adott feladatot.
"Imádkozzatok és buzgón kérjetek!"
1. "Imádkozzatok és buzgón kérjetek!" Bűnös voltunkért, Uram,
ó, ne vess meg! Tiszta szívet és Szentlelket adj nékünk, Hallgass meg Fiad
nevébe', ha kérünk.
2. „Keressetek buzgón és megtaláltok!” - Téged keresünk, Uram: hogy bűn s
átok Erőt ne vegyen mirajtunk, légy nékünk Égi utunk, igazságunk, életünk!
3. „Zörgessetek buzgón Isten ajtaján!” - Elfáradtunk, Uram, e világ
zaján; Ó, nyisd meg az égi béke szép honát, Add, hogy zenghessünk örök
halleluját!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése