N
|
agyon úgy
tűnik, ezeknek az eseményeknek volt előzménye (2Sám 24,1-10). Csak úgy nem
haragudik meg senki, annak mindig van oka. Isten megharagudott Izráelre, ami azt jelzi, hogy valamiben nem hallgattak
Rá. Valószínűleg Dávid is már régebb óta
foglalkozott a népszámlálás gondolatával, Isten azonban nem értett ezzel egyet.
Úgy tűnik, a király nem igazodott Isten akaratához, hanem az Ő akarata ellenére
úgy döntött, mégis megcsinálja. Az ige ezt a végkifejletet írja le. Dáviddal
nem lehet beszélni, makacsul ragaszkodik elképzeléséhez, és az Úr azt mondja,
hát akkor menj, és vedd számba a népet. Isten megengedi, bár nem akarja, és nem
is ért vele egyet. De Dáviddal nem lehet beszélni. Hányszor így vagyunk mi is,
nem lehet velünk beszélni, mert jónak tűnik az elképzelésünk, és mindenképp meg
akarjuk valósítani.
Miért probléma a népszámlálás, amikor ma ez rutinfeladat? Mi már megszoktuk, és nem is tulajdonítunk
neki jelentőséget, mert csupán statisztika. De ott a besorozható embereket
vették számba, és ez azt eredményezte, hogy vagy túl magabiztossá válik Isten népe,
és oltalmát nem Istentől, hanem a fegyverektől várja. De megtörténhet az is,
hogy elcsüggednek, félnek, mert úgy vélik, kicsi a hadsereg, kiszolgáltatottak,
és esélytelenek egy ellenséges sereggel szemben. Isten mindig azt akarta, hogy
teljes mértékben Benne bízzanak. Biztonságuk alapját ne a fegyverforgatók
létszáma, a hadsereg felszereltsége, a modern fegyverek jelentsék, hanem mindig
az Úr seregeire bízzák magukat. Izráel története során többször kapott leckét
arról, hogy az Úr előtt nem a létszám a fontos. Gondolhatunk Gedeonra, vagy amikor
Isten kijelenti: az Úr kevés ember által is adhat győzelmet.
Fontos végiggondolnunk, kiben bízunk mi. Az Úrral való kapcsolatunkból
fakad a békességünk, vagy a körülményektől függ? Távol van tőlünk a megélhetés miatti
aggodalom és félelem? Hisszük, amit Urunk mond: tudja a mi Atyánk, hogy mire
van szükségünk?
Gyakran találkozunk ma is hasonló problémával, mint amiről itt olvasunk.
Ilyenkor az a kérdés fogalmazódik meg sokakban: Miért engedi Isten? Talán Ő akarja a rosszat? Az Úr ismeri a
szívünket, tudja, hogy az Ellene való lázadás viszi előre az embert. Ezért olvasunk
arról, hogy lesznek háborúk, gonosz birodalmak, természeti katasztrófák. Nem
azt jelenti ez, hogy azért lesznek, mert Isten ezt akarja, vagy nekünk a gonosz
hatalmát kellene támogatni. Arról beszél az ige, hogy ezek megtörténnek, mert
az ember nem fogadja el maga fölött az Úr uralmát. Amíg Isten nélkül élünk,
ezekre számítani kell. Az Antikrisztus megjelenéséről sem azért ír a Biblia,
hogy mellé kell állni és támogatni uralmát. Arra mutat rá az ige, hogy ide jut
el az emberiség, ha nem veszi komolyan az Úr Jézus megtérésre való
felszólítását. Ha nem fogadjuk el, hogy
újjá kell születnünk, a bűn, a sátán uralma alatt maradunk. Az életünk megváltozására csakis az Úr
beavatkozása nyomán van esélyünk. Ő ígér új szívet, erre kell vágyakoznunk, és
ezt kérhetjük is. De megtesszük-e, vagy mi is megszédülünk önmagunktól, a világ
kínálta lehetőségektől? Az Úr Jézussal még újat kezdhetünk. Ehhez azonban
engedelmességre van szükség. Ki kell lépni az elméleti keresztyénségből, a
vallásosságból, és el kell indulni Urunk nyomában. Végre cselekvő, az Úr
szavát megélő tanítványságot kell felmutatnunk.
Jóáb nem tudja lebeszélni tervéről a királyt. Dávid nagyon meg van
győződve igazáról, kitart elhatározása mellett. Talán megkísértette a gondolat,
ha idegen országok küldöttsége érkezik hozzánk, jó lesz elmondani, mekkora erők
állnak mögöttünk, milyen technikával rendelkezünk. Aki azonban dicsekszik,
egyedül az Úrban dicsekedjék. Dávid erről megfeledkezik.
Amikor megszámlálják a népet, Dávidot furdalja a lelkiismeret. De valami
gyanús ebben, csak amikor megtették, amit kért, akkor tart bűnbánatot. A lelkiismeret valószínűleg az egész kilenc
hónap alatt furdalta, de nem engedett neki. Most teszi ezt meg, amikor nem lehet leállítani az akciót. Az igazi bűnbánat azt jelenti, hogy összetörök az Úr előtt, és
leállítom az akciómat. Merjünk az Úrhoz kiáltani, vállalni, hogy tévedtem, nagyot
vétettem, de visszafordulok, abbahagyom. Ez azért lényeges, mert Dávid már
előre tudta, hogy ez nem az Úr akarata. Sőt, Jóáb is figyelmeztette erre. Ennek
ellenére keresztülvitte saját akaratát, azonban ezt nem lehet elintézni egy
szánom-bánom megnyilatkozással.
Összeültek az apostolok és a vének, megvitatták mindazt, amit a pogány
misszióról hallottak (ApCsel 15,6-11). Elég nehezen akarják meglátni az Úr
útját, de nem is akarnak elhamarkodottan rossz döntést hozni. Vita támadt, ami
nem baj. Nagyobb baj, amikor megbeszélés nélkül, saját tekintélyére hivatkozva
dönt valaki. Azonban itt erről nincs szó, nem bújnak el a hamis békesség
jelszava mögé, vállalják a vitát, és addig tárgyalnak, amíg megbizonyosodnak az Úr akaratáról.
A vita közepette felállt Péter, és ez a lényeg. Péter feláll és
bizonyságot tesz mindarról, amit maga is átélt, amit kijelentett számára az Úr.
Nem hallgatja el, amit meglátott, nem hallgatja el az igazságot mások
kedvéért. Nem saját érdekeit tartja szem előtt, arra sem figyel, hogy kedves
maradjon a jeruzsálemiek előtt. Egy a fontos: az Úr ügye haladjon előre. Úgy
történjenek a dolgok, ahogy azt a feltámadott Úr Jézus akarja.
Péter rámutat: Isten ismeri szíveket, és amikor a Szentlélek ajándékát
megadta a pogányoknak, azért tette, mert szívből fogadták be életükbe
Krisztust. Őszinte volt a döntésük, valóban az Urat akarták követni. Ami
Kornéliusz házában is történt, nem egy hirtelen érzelmi fellángolás volt. Bűnbánatból fakadó, tudatos döntés történt.
Erre van ma is szükség. Az ige hallgatása által eljutni a bűneink
felismerésére, megbánására, majd a kegyelem elfogadására.
Mindebben benne van, hogy ne mondjunk le előre senkiről, ne engedjünk az
előítéletnek, mert az Úr hit által meg tudja szíveinket tisztítani. A
legnagyobb bűnös is kaphat kegyelmet, ha látja és megbánja bűneit. Aki kiált és segítségül hívja az Úr nevét, azt Ő megszabadítja. Az újjá tett szív pedig
megkapja a Szentlélek ajándékát. Isten nem hagyja üresen a megtisztított
szívet. Az üresen maradt életbe ismét a gonosz költözik vissza. Ezért szükséges
Jézust beengedni életünkbe.
Világos a bizonyságtétel, nem kell semmilyen előkészület, nem kell
visszatérni az Ószövetséghez, annak törvényeihez, azok csak szükségtelen terhek
lennének, egyedül kegyelemből van üdvössége minden embernek. Nem számít, kik
vagyunk, melyik felekezethez tartozunk, betartottuk-e annak szabályait, vagy
sem. Mindenki kegyelemből üdvözül. Mindenkinek meg kell állni bűneivel együtt a
kereszt alatt, nem segít más, csak az, ha ott felnézünk Jézusra. Ha ezt
megtesszük, meglátjuk, Ő halt meg, azért, hogy nekünk örök életünk legyen. Az üdvösség Jézus érdeméért van, és ezért azt
csak elfogadni lehet. Jézus kegyelme által üdvözülünk, és ez nem változott ma
sem. Isten nem írja át az igét, nem változtatja meg döntését. Ma is csak a
kegyelem, más nem segít.
Örök élet reggele
1. Örök élet reggele, Fény a véghetetlen fényből, Egy sugárt küldj ránk
te le, Kik új napra ébredénk föl; Fényed lelkünk éjjelét Űzze szét.
2. Jóságodnak harmata Gyarló életünkre hulljon, :/: Szívünk, mely
kiszárada, Vigaszodtól felviduljon, S híveid közt légy jelen Szüntelen.
3. Bűn ruháját vessük el A szövetség vére által, :/: Vétkeink fedezzük el
Tőled nyert fehér ruhánkkal, Hogy hitünk legyőzze majd Mind a bajt.
4. S majd vezess az égbe föl, Irgalomnak napvilága, :/: Könnyek gyászos
völgyiből Üdvösségnek szép honába, Hol az üdv és béke majd Egyre tart.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése