B
|
ildád is
megszólal, nem tud tovább csendben lenni (Jób 8,1-22). Ez nem is baj, hiszen ha
ott van, szóljon, segítse, erősítse és bátorítsa barátját. Végül is azért
mentek. Azonban ez nem valósul meg, mert Bildád is okosakat akar mondani, ő sem
éli bele magát Jób állapotába, hanem elvont igazságokkal próbálja más irányba
tájolni. Ez az irány azonban rossz, mert
általánosságban tartalmaz jó gondolatokat, de azok ebben az esetben nem
érvényesek. Meg kell látnunk, hogy mindenki élete egyéni, és ezt figyelembe
véve keresni az Úrtól való választ. Mert nem a mi okosságaink a lényegesek,
hanem Isten üzenete. Bildád sem az Urat
állítja Jób elé. Pedig pont arra volna szükség, hogy dogmák, okos szavak helyett odaélje az Úr szeretetét. Meg tudom-e élni az Úr szeretetét? Az Úr Jézus
valósága árad-e rajtam keresztül? Mert nem szavakra, hanem élő Istenre, a Vele
való élő kapcsolatra van szükségünk.
Olyan jó, mi már tudjuk, hogy az Úrhoz jöhetünk, amint vagyunk. Jöhetünk, mint
a tékozló fiú, elrontott élettel, szennyes ruhában. Nem kell előbb rendbe rakni
magunkat, de nem is tudjuk. Az Úr teszi rendbe az életünket, Ő veszi le rólunk
a szennyest, és öltöztet tiszta ruhába. Mehetett
Hozzá a leprás is, nem tartott távolságot, hanem még meg is érintette. Jöhetek őszinte vágyakozással, szomjúsággal,
hozhatom lelki-testi szenvedésemet, mert az Úr irgalmas Isten.
Bildád elutasítja Jób beszédét, szinte meg sem hallgatta volna, hanem
önti a saját elképzelését. Hányszor nem hallgatjuk meg egymást. Talán pont
azért megyünk, hogy meghallgassuk a másikat, de nem vagyunk rá képesek,
félbeszakítjuk, és a magunk problémáit kezdjük ecsetelni, vagy a magunk
véleményét zúdítjuk rá. Pedig fontos a másik meghallgatásának a megtanulása.
Kérjük Urunkat, könyörüljön, és lehessünk gyorsak a hallásra, és késedelmesek a
szólásra.
Bildád a régi bölcsek szavaihoz irányítja Jóbot, ők már csak tudják, mi
az igazság. Jób még fiatal, nem érti a dolgokat, de a régiek igen. Ebben is van igazság, jó odafigyelni az
előttünk járók életére, és ha tanítványok voltak, bizonyságtételükre. Azonban
mindent nem lehet átvenni és a magunk életére alkalmazni. Jób
szenvedése más élethelyzet, más tapasztalat. Jób nem azért szenved, mert
vétkezett, és ezt a lehetőséget senki nem akarja meglátni. Ragaszkodnak
teóriájukhoz, de kimarad az élet.
Nem tudnak arról bizonyságot tenni, hogy az Úr a mi Emberünk, megáll a
szenvedő mellett, és felemeli. Nincs
saját tapasztalat. Mivel ők ilyen szenvedésen nem mentek keresztül, képtelenek
meglátni a próbát. Bildád sem tudja kimondani: próba, amelyben itt van az Úr,
ad erőt, és nem kell magunkat marcangolni. Másrészt azt végig kell gondolni, hogy mit
tennék én Jób helyében. Szeretném tovább az Urat? Bíznék Benne, és örülnék, hogy
szenvedhetek Érte, és a szenvedésen hitvallás lehet? Mert ahogyan megéljük
személyes harcainkat, az bizonyságtétel Istenről, hitünkről.
Athénban csak néhány ember csatlakozott Pálhoz, a többség inkább
gúnyolódott (ApCsel 18,1-17). Mert könnyebb gúnyolódni, mintsem őszintén
szembenézni saját életünkkel. Az athéniak csak olyan beszédet szerettek, ami
nem érintette személyes életüket. Ők csak okoskodni akartak, de nem
megváltozni. Ragaszkodtak pogány életvitelükhöz. Az a döntő, hogy amikor meghallom az Úr szavát,
miként válaszolok. Komolyan veszem, és
magam is akarok egy új életet, vagy elég csak a teológia, az Istenről szóló
szép gondolatok?
A sok küzdelem közben az Úr odafigyel szolgájára, Korinthusban egy hívő
házaspár várja őt. Rómából érkeztek, és most már nincs egyedül az apostol, van
kivel beszélgetni az Úrról. Mert nagyon lényeges, hogy legyenek testvéreink, akikkel
beszélhetünk az Úrról, az igéről. Ők is zsidók voltak, és így az Ószövetség
alapján még jobban elmélyíthették hitüket. Aki teljesen az Úrra bízza magát,
megtapasztalja ezt a gondoskodást. Urunk előttünk jár, tudja, mire van
szükségünk. Nem csodálatos? Pál még nem hirdette az igét Korinthusban, ennek
ellenére testvérek várják.
Itt is a zsinagógát célozta meg először Pál. Viszi a drága hírt, van
Messiás, akit vártok, eljött. Itt van Isten köztünk. És a Messiás nem más, mint
Jézus. Jézus a Krisztus. Tehát a Krisztus szó nem tulajdonneve Jézusnak, hanem
méltóságneve. Elmondja, hogy Ő az Istentől megígért szabadító, Aki a kígyó, a
sátán fejére tapos. Isten nem felejtette
el az ősevangéliumot, amit még az Édenben kijelentett, beteljesítette, és Jézus
a kereszten rátaposott a gonosz fejére.
Adjunk hálát Urunknak mindezért. Boldog, aki élete keresése között
meglátta: Jézus a Krisztus, Ő az, Aki megment a bűn hatalmából, Ő az igazi segítő.
És ezért átadom Neki az életem irányítását. Bűneim megvallom a kereszt alatt,
majd követem, mert Ő az élet fejedelme. Csak Érte és Neki érdemes élni.
Jézus a Krisztus, Ő az Istentől küldött segítség. Macedónia segítséget
kért, és Isten Jézust küldte Pál igehirdetésén keresztül. Ma is Őt adja az Úr,
Nála nélkül nincs örök élet, és az ár is elsodor. Ha nem ismerem meg Jézust, és
nem Ő lesz életem Ura, akkor a világ áramlata magával ragad. Elnyel a bűn, a
másokhoz való igazodás, győzelmet vesz a kívánság. A hitető erősen
tevékenykedik. Azt suttogja a szívekbe: te is lehetsz olyan, mint a másik,
neked is lehet olyan házad, autód, mint a vezetőknek, mindent megvásárolhatsz,
mert mindez jár is neked. És aki ezt komolyan veszi, beleroppan, rámegy a
személyes élete, a családja és minden. Azonban Jézus nem tönkretenni akar,
hanem igazi élettel megajándékozni. Aki Őt megismeri, megelégszik, annak nem az
anyagi javak jelentik a boldogságot, hanem a Jézussal való élő kapcsolat.
Pál a támadások, az eredménytelenség után úgy látja, nincs értelme tovább
maradni. Azonban az Úr arra biztatja, maradjon, mert sok népe van abban a
városban. Az Úr másképp látja, és ahol úgy gondoljuk, nincs látszatja a
munkának, nincs értelme a küszködésnek, kijelenti: ne add fel, ne félj, maradj,
csináld tovább. Könnyen feladnánk, de az Úr mellénk áll, itt vagyok, bízd rám
magad, bízz Bennem. Érdemes Rá hallgatni. Pál így tesz, és marad. Marad, de nem
változtat, hanem továbbra is az igét hirdeti. Nem veszi át a kor technikáit, megmarad az ige hirdetésénél. Mert az Úr
munkaeszköze az ige. Ezen nem
változtat. Az Úr pedig megáldja az
igehirdetést.
Emeljük Jézushoz szemünk
1. Emeljük Jézushoz szemünk, Jön már királyi győztesünk, Mennyből leszáll
s együtt leszünk. Lelkünk vigyázni meg ne szünjön, Felséges várástól feszüljön,
Az álmot űzd el, készen állj, Krisztusnép, jön, jön a Király!
2. Azt mondta Jézus: Idelenn Új próba és új küzdelem A hívők sorsa
szüntelen. Azért ne csüggedjünk, ne féljünk, :/: Az út rövid, végére érünk. Az
álmot űzd el, készen állj, Krisztus-nép, jön, jön a Király!
3. Éneklünk és a perc szalad, A nap, mely nesztelen halad, Az öröklét
felé mutat. De míg hangunk majd zengve szárnyal :/: Hozsánnás angyal-kar
szavával, Az álmot űzd el, készen állj, Krisztus-nép, jön, jön a Király!
4. Ó, kérünk, Jézus, jó Urunk, Te szabd meg életünk, utunk: Hány
éjszakánk lesz s hány napunk. Bölcs szívedből töltsd meg szívünket. :/: Te
ismered jól kis hitünket: Küldj, küldj szent sóvárgást nekünk, Hogy majd ha
jössz, készen legyünk.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése