E
|
lifáz csak
mondja, és mondja, mintha valamit felolvasna (Jób 15,17-35). Nem az Úrtól
kapott üzenetet mondja tovább, hanem amit megtanult, és most alkalmazza. Kötött
szövegnek tűnik ez, hiányzik belőle a megértés és a szeretet. Most derül ki, hogy nem szeretetből jöttek, érdekbarátság lehetett ez. Hiányzik belőle az élő kapcsolat. Nem a
személy a fontos Elifáz számára, egy ügyet akar megoldani. Nem kérdezte meg, milyen fájdalmai vannak, mennyire bírja, és mivel enyhíthetné azokat. Csak mondja a magáét, már nem is fontos az,
akihez beszél.
Ha nem figyelünk az Úrra, és nem ápoljuk Vele és egymással a kapcsolatot, hamar
kiüresedik. Minden kiüresedik, mert utántöltés nélkül elfogy a tartalom. Ha
tudatosan nem figyelünk egymásra, akkor már csak élünk egymás mellett, de nincs
igazi szeretetkapcsolat. Mindenki rohan,
hajt, és eszközökké válunk. Csak az számít, amit megtermel, ami hasznot hoz.
Elkopik a hűség is, ha nem az Úrból merítjük. Saját tartalékaink kimerülnek, és jönnek a pótszerek, mert valahogy
bírni kell. Azonban Isten nem akarja, hogy így éljünk, utánunk jön, megkeres.
Bárcsak meghallanánk hangját, és hallgatnánk is Rá. Mert gyakran az a probléma, hogy ha meghallgatjuk is az igét, már nem vesszük komolyan, nem úgy élünk, ahogy azt
Ő kéri. Pedig Ő ismeri az életet, Ő tudja, hogyan is kell jó, minőségi életet
élni, és hogyan juthatunk az örök életre.
Mégis azt látjuk, hogy a hívők jó része is a kortársakhoz igazodik. Ahogyan a világ
alakítja dolgait, úgy tesznek ők is. A
világ hozzáállása lett a minta pénzügyekben, férfi és nő kapcsolatában, a
munkához való viszonyulásunkban. Az Úr azért hív ki a világból, hogy felmutassuk,
lehet másképpen élni. De mindezt csak Vele. Azok képesek Isten országa szerint
élni, akik Krisztusban vannak. Nagyon el vagyunk langyosodva, fel kellene
ébredni, őszintén megtérni és világítani. Ki az első a számomra? Kire vagy
mire töltöm el az időm java részét? Mennyi jut egy nap az Úrra? Tudom-e Őt
keresni, Ő-e az első egy nap kezdetén, vagy valami mindig beelőzi? Pedig akkor
lesz áldott a napunk, ha már reggel
elkérjük az útmutatást, ha megbeszéljük, mi is az Ő akarata erre a napra. Mit
akarsz, Uram, hogy cselekedjem? De nem elég megkérdezni, hanem a kapott
válaszhoz is kell igazodni.
Olyan riasztgatós vigasztalás ez. Nagy
bűnösnek akarja látni Jóbot, mintha nem ismerné eddigi életét. A bűnösök sorsát
festi le előtte, úgy gondolja, ettől majd Jób megijed, és megteszi, amit Elifáz
kér tőle. Talán mosolygunk meg szörnyülködünk ezen, pedig hányszor lehet ezt
tapasztalni. Örömhír helyett törömhírt viszünk, addig gyötörjük a másikat,
amíg mindent meg nem vall és látványosan meg nem tér, mindezt azért, hogy
szabaduljon tőlünk. Hiányzik Isten Lényének leírása, nem teszi vonzóvá az Urat.
Végig kell gondolni, mit hirdetünk mi? Örömhírt? Valóban azt? Milyen könnyen el lehet csúszni, csak
dörgünk, fenyegetőzünk, és elfelejtkezünk a kegyelemről. Talán nem is tudjuk
Isten országát úgy leírni, hogy az vonzó legyen. Az emberek előtt úgy jelenik
meg a hívő élet, mint amelynek a lényege: nem szabad. Pedig Pál szavára is azért lett sok pogány krisztuskövető,
mert meglátták Jézus páratlan nagyságát és az Országa semmihez sem hasonlítható
gazdagságát, a krisztusi élet minőségi tartalmát. Megtapasztalták a belső
változást és az Úr Jézussal való élő kapcsolatból fakadó elmúlhatatlan
boldogságot. Állítsuk Krisztust úgy az emberek elé, hogy örömmel válasszák és
induljanak el követni Őt. Aki találkozik a bűnösök iránti szeretetével, az
magától teszi le a kezébe bűnös szívét. Azt nem kell gyötörni, mert a jobbat fogja választani.
Milétoszban Pál elbúcsúzik az efézusi vénektől (ApCsel 20,17-38). Készek
ide elmenni, hogy találkozzanak az apostollal. Mondhatnánk, presbiteri gyűlést hív
össze, és mennek, senkinek nincs más elfoglaltsága, mert szeretik Jézust. Megtették
a két település közötti távolságot, utaztak, fáradságot vállaltak Jézusért, az
igéért. Van-e bennem ilyen vágy? Kész vagyok-e az igéért fáradságot vállalni,
áldozatot hozni?
Mennyire a Lélekre van hangolódva
az apostol, tudja, hogy már nem lesz újabb missziói út. Másfelé viszi őt az Úr.
Ma is lehetséges így a Lélek vezetésére bízni magunkat. Figyeljük útmutatását.
Megismerjük Pál szívét, és azt látjuk, hogy Krisztus él benne. Ő, a Tőle kapott
szolgálat a legfontosabb számára. A
bizonyságtétel vágya viszi előre, hajtja, hogy megismertesse a kegyelem
evangéliumát. Ehhez a kegyelemhez
mindenki jöhet. Isten azt akarja, hogy a bűnösök rádöbbenjenek, halálra vannak
ítélve, de be lehet nyújtani a kegyelmi kérvényt. Aki ezt megteszi, számíthat a
büntetés elengedésére, tehát kegyelmet kap. Miért? Mert jó ügyvédje van?
Tulajdonképpen igen, a Szentlélek a Pártfogó, aki odaáll Isten elé, és azt
mondja, már ki van fizetve, rendezve van. Ki rendezte? Jézus! Igen, Jézus
rendezte a kereszten. Halála eltörli bűneinket. És Pál örömmel tett erről
bizonyságot. Aki pedig kegyelemben részesül, az egy új életet kezdhet Vele.
Mert a kegyelmet arra kapjuk, hogy Szabadítónkat követve, Isten akarata szerint
éljünk. A kegyelmet nyert elítélttől is elvárják, hogy ne folytassa tovább
korábbi bűnös életét. Változzon meg. Jézus azért szül újjá, hogy most már ne a
bűnt cselekedjük, hanem új életben járjunk.
Pál apostol élte is mindazt, amit hirdetett. Úgy megragad, ahogy
elmondja: „nagyobb boldogság adni, mint kapni”. De ez nem liturgiai elem, nem a
szószékről hirdeti ki mások felé, hogy adakozzanak, hanem maga is adott. De nem
néhány fillért, hanem saját keresetéből támogatta a rászorulókat. Felismerte, hogy nem azért keres kétkezi munkájával, hogy azt mind magára költse, felélje, hanem
azért, hogy segíthessen másokon. Kérjük az Urat, tegye ezt számunkra is
valósággá, ismerjük fel, hogy nem a fogyasztás az élet, nem kell felélni mindent,
amink van. Mi már azt is előre feléljük, amit még meg sem kerestünk. A hitelek
felvétele, a részletre való vásárlás által már jó előre elköltjük több évtized
keresetét. Azt költjük el, amiért még nem dolgoztunk meg, ami még
tulajdonképpen nincs. Az Úr könyörüljön rajtunk, és adja meg, hogy készek
legyünk változtatni. Ha ma mindent felélünk, ha elköltjük a jövőt, mi marad az
utánunk jövőknek?
A véneknek, és mindazoknak, akik ott vannak Pál körül, elmondja: viseljenek gondot magukra és a nyájra. A hívők, különösen a vének feladata a
nyáj, a gyülekezet gondozása. Azonban erre csak akkor lesznek képesek, ha
magukra is gondot viselnek. A gondviselés nem elsősorban a testünk
karbantartását jelenti, hanem a lelkünkét. Csak az tud másokat gondozni, aki
odafigyel lelki egészségére, hite növekedésére. Ehhez elengedhetetlen a
naponkénti bibliaolvasás és tanulmányozás. El kell merülni az igében imádságos
lelkülettel. Mert aki nem ismeri Isten szavát, és az Úr Jézust sem, az bajosan
tudja másokkal megismertetni. Aki nem tudja, mi Isten akarata, nem lesz képes a
másikat az Úr akarata felé irányítani.
Eltévedtem, mint juh, Eltévedtem, mint juh
1. Eltévedtem, mint juh, El-tévedtem, mint juh, A bűnösök útjára, Ó,
segíts, Jézusom, Őriző pásztorom, Hogy ne jussak romlásra. Te ontál drága vért
Elveszett juhokért, Viselj gondot a nyájra.
2. Én is juhod vagyok, Én is juhod vagyok, Nyájadnak legkisebbje, :/: Kit
te megtéríthetsz, Bűnből kivezethetsz A szép kies helyekre. Kérlek azért
hitből, Töredelmes szívből, Fogadj, végy kegyelmedbe.
3. Ím, előtted állok, ím, előtted állok, Ajtód előtt zörgetek, :/: Bár
titkos bűnökkel És nyilván lévőkkel Vétkeztem teellened: Kérlek mindazáltal,
Nagy irgalmassággal Fogadd vissza gyermeked.
4. Bár a hit szívemben, Bár a hit szívemben Oly kicsiny, mint mustármag,
:/: Mégis bármi gyenge, Szentlelked nevelje, Nevelje fel nagy fának, Hogy
terjedjen ága És legyen virága Kedves néked, Urának.
5. Míg porsátoromban, Míg porsátoromban Tartasz, mint egy tömlöcben, :/:
Nevelj igaz hitben, Munkás szeretetben, Hogy élhessek itt bölcsen És
kimúlásomig, Utolsó órámig Tisztemet hűn betöltsem.
6. Szállj le, Uram, hozzám, Szállj le, Uram, hozzám, Jöjj, ó, Jézus,
sietve, :/: Vágyakozó szívvel, Kiterjesztett kézzel Várlak immár epedve, Hogy
veled mennyekbe, Örömmel menjek be Ábrahám kebelébe.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése