2017. október 2., hétfő

Az élet törvényszerűsége



A
 törvény mindenkire egyformán vonatkozik, nem történhet olyan, hogy az egyik számára biztosítja a jogokat, a másik ember számára nem (Péld 24,23-34). Ahol mégis ez megtörténik, ahol személyválogatás folyik, ott a szívvel van probléma. Nem figyel fölfelé az ilyen vezető, nem az igét tartja lámpásnak. Mert ha az Úr szava irányítja életünket, a törvényt egyformán alkalmazzuk. A farizeusokra volt jellemző ez a kétfajta értelmezés. Saját érdekeiket védték még szombaton is, állataikat kimentették a kútból a nyugalom napján is. Azonban Jézust támadták, amikor embert mentett ki a gonosz csapdájából. A házasságtörésen tetten ért asszony társát futni hagyták, de Jézus nem követi ezt az utat. Ő mindig az Atyára tekint, akaratához igazodik, és igazán hirdeti a törvényt.
A kinti tennivaló első helyre tétele azért lényeges, mert a kinti munkából éltek. Ha nem végezték el a maga idejében a dolgokat, elszegényedtek, nem volt aratás, és így kenyér sem került az asztalra. Nem mindegy, hogyan állunk az élet dolgaihoz, aki a test kényelmét helyezi előtérbe, aki nem tud úrrá lenni önmaga felett, nehéz helyzetbe kerül. Az Úrral győzedelmeskedhetünk önmagunk, kialakult szokásaink fölött. Igénk megtanít arra, hogy mindig mindent a maga idejében tegyünk, meglátva és kihasználva a kedvező alkalmat. Igaz ez a bizonyságtételre, ami ma lehetőség, az holnapra elmúlik, és nem biztos, hogy ismét megadatik.
Salamon is felismerte, hogy nem járható út a megfizetés. Nem lehet mérce: ahogy velem bántak, én is úgy bánok a másikkal. Ez a hozzáállás állandó konfliktust eredményez, és nagy lelki feszültséget, terhet. Urunk arról beszél, hogy aki Őt követi, már ne azt nézze, miként bánnak vele, hanem ő tegye mindig azt, amit szeretne, hogy vele tegyenek. És ez nagyon nagy hiánycikk, nagyon kevesen és ritkán élnek így. Az a jellemző, hogy mindig a másikra várunk. Tegye ő azt, ami nekem jó, és Jézus másképp mondja. Azt kéri, hogy az övéi legyenek a cselekvésben az elsők, és ez a mentalitás esetleg hoz változást. Első vagyok-e? Teszem-e azt, amit én várok, amit szeretnék, hogy velem tegyenek? Ehhez a gondolkodáshoz nagy empátiára van szükség, át kell élni a másik helyzetét, meg kell látnunk, milyen rossz a másiknak, és ha ezt átéljük, tudni fogjuk, mit kell tennünk. Amikor a leprás Jézus elé áll, és így szól: ha akarod, megtisztíthatsz engem, Jézus azonnal mondja, akarom. Miért? Mert átéli, mit jelent leprásnak lenni, és ha Ő lenne abban a helyzetben, nem akarna mást, mint meggyógyulni. Így tehát Jézus azonnal tudja, mit kell mondani, tenni, és szól: akarom!
Az ünnepen megjelentek olyan emberek is, akik nem zsidók voltak, de felvették a zsidó vallást. Keresik Jézust, látni szeretnék Őt (Jn 12,20-33). Induljunk így a napnak, látni szeretném, hallani az Urat. Addig nem indulok el, amíg szót nem hallok Tőle. Valószínűleg azért jöttek, hogy meghallgassák és elhívják magukhoz. Egy tanítót látnak Benne, de Jézus több, Ő nem egy jó katedrára vágyik, hanem az ember megmentésére törekszik. Önmagában a tanítás nem segít. Ha kimarad a kereszt, nincs megoldás. Marad az adósság, ám Jézus nem a kényelmeset választja, hanem a szenvedés és a halál útját. Elmegy a keresztre, és kifizeti az adósságot.
Eljött az óra - mennyire összhangban van Jézus az Atya idejével, tudja, mikor mi következik. Ezért nem lehet Őt kibillenteni a békességből. Nem zavarja meg az ajánlat, mert nem önmaga érdekeit, saját megélhetését tartja szem előtt, hanem az Atya akaratát és az emberiség javát. Önmagát a búzaszemhez hasonlítja, és kész a földbe kerülni, meghalni, mert így  fog termést hozni. Halála által fog sokakat megmenteni az örök halálból.
Jézus világosan látja az élet törvényszerűségét, és ezt magára is alkalmazza. Mert Ő mindig az ige fegyelme alatt él. Nem úgy van, mint a vezető pozícióban lévők közül többen is, a törvényeket másoknak hozzák, magukat kimentik alóla. Jézus magára is alkalmazza Isten törvényét, az Ország törvényszerűségét. Aki szereti az életét, elveszti, és ez máig érvényes törvényszerűség. Minél jobban menteni akarja magát valaki, annál inkább belegabalyodik a világba, a bűnbe. Aki gyűlöli, elengedi az életét ezen a világon, vagyis nem maga erőlködik, hanem rábízza magát az Úrra, az megmenti az életét. De nem elsősorban erre a világra ment meg az Úr, hanem az örök életre. Mert mit használ, ha e világ minden dicsőségét megszerezzük, de elveszítjük az örök életet?
Uram, adj világosságot, hogy meglássuk: amit mondtál, ma is működik. Hadd bízzuk Rád magunkat, hadd engedjük, hogy Te oldd meg dolgainkat. Segíts hinni, hogy sikerül akkor is, ha én tehetetlen vagyok. Jairust is biztattad, amikor hozták a kislánya halálhírét: ne félj, csak, higgy! Uram, köszönöm a bátorítást, és segíts, hogy így menjek tovább a hit útján. Merjem elengedni a legnehezebb dolgokat is hitben, és bízzam Rád.
Azt is megtudjuk, mit jelent Jézust szolgálni, Őt követni, követni mindig és mindenben. Tehát a szolgálat nem az én elképzeléseim megvalósítása, hanem Jézus akaratának a cselekvése. Fel kell tenni a kérdést, minden az Ő akarata-e, amit szolgálat címén teszünk? Mindenben követjük-e Őt? Arra tesszük-e a hangsúlyt, amire Ő? Jézus az első helyre a bűnösök keresését és megmentését tette. Soha nem elégedett meg a formalitással, Ő nem aklokat épített, hanem nyájat szaporított. Mennyire az akolra tesszük ma a hangsúlyt. Gyönyörűszép, de üres aklokat gondozunk. Jézus azonban a nyájat bízta ránk. Nem az aklokkal, hanem a nyájjal kell majd elszámolnunk. Nem azt kérdi, hány hodályt tataroztunk, építettünk, hanem azt, hogy hány bárányt kerestünk meg és vittünk vissza. Ó, Uram, könyörülj, és add, hogy mindig a bárányok megmentésére figyeljek.
Jézus világosan látja, mi van előtte, kérhetné a megmenekülést, de látja, hogy pont ezért jött. Ő nem kerüli el a szenvedést, hanem megéli. És Vele mi is képessé válunk rá. Nem mindig a szenvedésmentes élet a megoldás.


Jézus a jó Pásztor

1. Jézus a jó Pásztor, vele megyünk.
Örök irgalmáról énekelünk.
Nyájadat oltalmazd, nagy a veszély!
Csöndes nyugalmat adj, ha jön az éj.

2. Jézus a szőlőtő, ereje nagy.
Nem él hiába, ki benne marad.
Gyümölcsöt érleljen szereteted,
Tenélküled néped mit sem tehet.

3. Jézus világosság, messze ragyog.
Fényéből élnek mind a csillagok.
Bűnünket oszlasd el, nagy a sötét!
Vezesd a jó útra mind, aki vét!

4. Jézus a békesség, fegyvere egy:
A megbocsátó és hű szeretet!
Békére vágyódik mind e világ.
Félelmes ínségből hozzád kiált!

5. Jézus a kezdet, és Jézus a vég:
Hadd zengje ég és föld dicséretét!
Vezess az ösvényen, maradj velünk,
Míg örök fényedbe megérkezünk.

Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése