2017. október 4., szerda

Mit becsülök többre?



A
 természet megnyilvánulásaihoz is hasonlít embereket Salamon, hűsítő hóesés a megbízható követ, felüdít, mert lehet rá számítani, célba ér a gazda üzenete (Péld 25,14-28). A hívő emberek is követek, az Úr Jézus követei, a Gazda üzenetét kell vinnünk és továbbítanunk az emberek számára. Mi vagyunk azok a szolgák, akikről az Úr Jézus a királyi menyegző példázatában beszélt. Az Ő feladatuk volt elmenni a meghívottakhoz, és hívni őket, ezzel az üzenettel: minden készen van, jöjjetek a menyegzőre. Minden készen van, az adósság kifizetve, az adóslevél széjjeltépve, jöjjetek Isten országába. Igen, mi hívogathatunk a kegyelem királyi székéhez. A megfáradt emberek számára ez a hívás felüdülést jelenthet, van kihez odamenni. Igen, van, mert az Úr ma is hív, hívja a megfáradtakat, az életuntakat, hív magához mindenkit, mégpedig igacserére. Tegyük le az élet rabigáját, és vegyük fel az Övét, mert az felüdülés.
A türelem és a szelíd beszéd is nagy áldás, többre megy vele az ember, mint erővel. Ezek is Isten ajándékai, de gyakorolnunk is kell benne magunkat. Az Úr Jézus egyik házi feladata pont a szelídség elsajátításáról szól. Tanuljátok meg tőlem, hogy szelíd és alázatos szívű vagyok. Aki elindul Őt követni, egyben beiratkozik Isten országának iskolájába, ahol a professzorunk nem más, mint maga a feltámadott Úr Jézus Krisztus. És Ő olyan tanár, aki az elmélettel együtt tanítja a gyakorlatot is, sőt, mindent bemutat, elébe él a tanítványainak. Milyen türelmes szeretettel hordozta tanítványait, és ez a türelem életformálást vitt bennük végbe. Péter hirtelen indulatú ember volt, de Jézus nem mondott le róla, hanem formálta és alakította, kősziklává tette. Szelídsége pedig hatalmas erő lehet a mi életünkben is. Mert ez a szelídség az erő szelídsége, ami azt jelenti, hogy lemond az erőszak alkalmazásáról, akkor is, amikor megtehetné azt. Amikor elfogására kivonultak, a tanítványok kardot ragadtak, meg akarták megmenteni, de ő ezt elutasította. Elmondta nekik, hogy mennyei Atyjától angyalseregeket kérhetne, de Ő ezeket nem vetette be. Megtehetné, de mégsem él a fegyveres beavatkozással. Inkább odatartja a másik orcáját. Jézus szelíd szava életeket alakít át. A szelíd szó megtöri a csökönyösséget, és erre a szelíd szóra szükségünk van. De ez krisztusi indulat csak Nála kapható, ez tőlünk nem telik. Belénk inkább az erőszak van kódolva. Ha ellenállnak, erővel kell fellépni; a szelídség a türelemmel jár karöltve. A szelídség lassan, de tartósan végzi munkáját. Tanuljunk Jézustól, és ha nem sikerül a vizsga, ne adjuk fel, ismételjük meg.
Salamon is felismeri, hogy az ellenséggel szemben a legjobb módszer a jótett, a segítés. Ez a mi logikánkkal ellenkezik, mi nem akarunk az ellenségnek kenyeret vagy vizet adni. Mi megfizetni akarunk, és gyakran még nem is csak az ellenségnek, hanem mindazoknak, akik valamilyen formában bántottak, akadályoztak. A szentíró úgy látja, a bosszúállás nem segít, nem oldja meg a problémát. Az igazi megoldás az ellenséggel való baráti bánásmód. Az égő parázs azt fejezi ki, hogy abban a korban még az ellenségnek is kötelező volt parazsat adni, ha idegenből megjött. Ezt nem tagadták meg tőle, és ez jó tett volt. Ő átvette, és egy edényben a fején vitte haza. Be tudott fűteni, elkészíthette a vacsoráját, mert a szomszédja jót tett vele. És ezen talán elgondolkodott, és megbékült addigi haragosával. Pál apostol is ezt tanácsolja, adjunk annak, aki bánt, adjunk kenyeret, vizet, a legszükségesebb, életmentő dolgokat. Ez a fajta hozzáállás megváltoztathatja a másik embert. Meglátja, hogy lehet másképp is megoldani a konfliktusokat. Sőt, igazából csak így lehet, megbocsátással, elengedéssel.
János evangélista elmondja, szomorúan, hogy mégsem hittek Benne (Jn 12,37-43). Sok jelt láttak, és ezek a jelek nem trükkök, hanem életeket átalakító tettek voltak. A betegek tartósan meggyógyultak, a megszállott megszabadult, és nem esett vissza, a halott valóban feltámadt, és élt, amíg le nem telt az ideje. János csalódott, hogy ez nem elég a kortársainak. Fáj neki a hitetlenség. Fáj-e nekünk, a hitetlenség, vagy könnyen napirendre térünk felette? Mindenkinek a maga döntése, mondjuk, és elfelejtjük, hogy Jézus nélkül, a Benne való élő hit nélkül elvesznek az emberek.
Azonban az apostol nem csügged el, és így nem adja fel az ige hirdetésének a szolgálatát, hanem az igéből igyekszik megérteni a helyzetet. És mivel látja, hogy Ézsaiás is rámutatott erre a keményszívűségre, nem csalódásként éli meg. Ez lényeges, mert ha nem az igére nézünk, kudarcként éljük meg az eredménytelenséget. Különösen ebben az eredménycentrikus világban jó látni, hogy a lélekmentés nem lehet eredménycentrikus. Mindig kevesen fogadják be hittel az Úr beszédét, mert sátán célja pont az, hogy az emberek ne térjenek meg. Vallásosak lehetnek, de ne térjenek meg, vagyis, ne kövessék az Úr Jézus Krisztust. Aki azonban nem fordul az Úrhoz, az nem gyógyul meg. Mert lelkünk gyógyítója az Úr Jézus. Ezért van ma sok lelkileg beteg ember, mert nem indult még el Jézus felé. Lelkünk problémáit elsősorban nem gyógyszerek orvosolják, hanem az ige. A Jézussal való mindennapos élő kapcsolatban meggyógyul a lelkünk.
János azonban látja, hogy vannak, akik hisznek, de nem merik megvallani, mert féltik az állásukat. Többre becsülték az emberektől nyert dicsőséget, mint Isten dicsőségét. Vagyis az emberek véleménye, megbecsülése többet jelentett, mint Isten kegyelme. Mit becsülök többre? Mi a fontosabb: Isten szeretete vagy a világ megbecsülése?


SZELÍD SZEMED, ÚR JÉZUS


1.  
Szelíd szemed, Úr Jézus,
Jól látja minden vétkemet;
Személyemet ne vesse meg
Szelíd szemed, Úr Jézus!
2.  
Szelíd szemed, Úr Jézus,
Tekintsen rám, ha roskadok;
Adjon békét, bocsánatot
Szelíd szemed, Úr Jézus!
3.  
Szelíd szemed, Úr Jézus,
Tudom, hogy vádat is emel;
Vétkeztem én, ítéljen el
Szelíd szemed, Úr Jézus!
4.  
Szelíd szemed, Úr Jézus,
Elítél bár, lásd, én megint
Csak várom, hogy majd rám tekint
Szelíd szemed, Úr Jézus!


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése