Á
|
mós prófétánál
is megszólal a „jaj”, és ezt Isten üzeni népének (Ám 6,1-14). Jaj, mert a nép
nem úgy él, ahogyan azt az Úr várja tőlük. Isten igéjében kijelentette, mire
hívta el őket és mit vár tőlük. Azt, hogy az életük világítson, Istenre mutasson,
hogy mindenkor Rá hallgassanak, és Tőle várjanak segítséget. Azonban nem így
történt, Izráel nem az Urat hirdette, nem mutatta fel a Tőle való életformát,
hanem inkább átvette a pogány népek szokásit. Az ítélet szava azért szól, mert
nem lettek mások, nem lehet felismerni, hogy ők az Úrhoz tartoznak. Átvették a
pogány népek fényűző életmódját, úgy viselkednek, mint az Isten nélkül élő
népek. Kevélyek, önzők, a vezető réteg csak a maga kényelmével törődik, és nem
figyel oda az egyszerű, a szegény emberekre.
Samáriában nagy a fényűzés, drága elefántcsont bútorokat készíttetnek
maguknak, és hivalkodnak vele. Hadd lássa mindenki, milyen jól megy nekik, és
mindezt Isten áldásaként tüntetik fel. Mivel jól élnek, ezt Isten irántuk való
szeretetének tulajdonítják. Közben pedig elfelejtik, hogy a mások kárára történő
meggazdagodást Isten nem támogatja. Azt sem ismerik fel, hogy azért van nekik
több, hogy abból támogassák a nép szegényeit. Mi hogyan élünk? Figyelünk-e
egymásra, fontos-e nekünk, mi van a másikkal, vagy csak a saját boldogulásunkra
koncentrálunk?
Nagyon meg vannak Samáriában magukkal elégedve, hárfakísérettel dalolnak,
és úgy gondolják, ez Istennek is tetszik, hiszen Dávid is hárfán játszott, így
dicsőítette az Urat. Azonban Isten nem a különleges hangszerektől, a művészi
előadásmódtól hatódik meg, Ő a szívünk tartalmát figyeli. A szív
bizonyságtétele dicsőíti Őt. El lehet gondolkodnunk a mai dicsőítéseken: valóban dicsőítés-e a művészi, zenekari produkció? Benne van-e a szívünk? Mert
az igazi dicsőítés Isten megtapasztalt munkájáért, a kegyelemért való hálaadás.
Az tud dicsőíteni, aki ismeri az Urat, aki élő kapcsolatban van Vele.
Amivel Izráel elégedett, arra Isten ítélettel felel. Azonban még mindig a
kegyelem szava a „jaj”, mert ha komolyan veszik, és megrendülnek szívükben,
megtisztítják életüket a bűntől, az ítélet elmaradhat. Ha nem, akkor pont azok
mennek a foglyok élén idegenbe, akik a legjobban elbízták magukat, és
biztonságban látták az életüket. Azt gondolták, messze van a veszedelem napja,
pedig már a körülöttük lévő népeket leigázta az ellenség, de ők úgy gondolták, náluk minden rendben van, velük ez nem történhet meg. Itt kezdődik a bukás,
amikor úgy gondoljuk, nálunk minden rendben, velünk nem történhet meg, ami
másokkal. Mire alapoznak? Arra, hogy ők Isten választott népe, de nem látják,
hogy rég elfordultak az Úrtól, már nem figyelnek Rá. Bizony, nem elég a keresztségünkre hivatkozni, sem a
karácsonyi istentiszteleten való jelenlétünkre, az a kérdés, hogy volt-e már
jelenésünk a kereszt alatt? Ismerjük-e az Úr kegyelmét, és Neki élünk-e
már? Arra hívott el az Úr, hogy ragyogjunk,
mint csillagok a világban, de ragyogunk-e? Nem mindig látszódik a fény. Miért?
Mert a csillagok is a nap fényét tükrözik vissza, csak akkor ragyog Isten
gyermeke, ha az Úr felé fordul. Önmagunkban nincs fényünk, Tőle kapjuk azt.
Megrendítő hallani az Úr szájából: utálom, gyűlölöm - és ez arra késztet, hogy nézzünk szembe önmagunkkal. Isten más szempontok szerint teszi mérlegre az
életünket, anyagi javak ragyogása, a drága, értékes dolgok megléte egész mást
vált ki belőle, mint belőlünk. Gyűlölöm, megvetem, miért? Mert némelyek jóléte
mögött sokak szenvedése, szegénysége húzódik meg. Isten szereti azt is, akit mi lenézünk,
megvetünk. Az Úr a nyomorban élőkért is meghalt, ők is és mi is kegyelemből
lehetünk gyermekei. Krisztusra tekintve át kell értékelni életünket, bűnbánatra
van szükségünk, és abból fakadóan új gondolkodásra. Ha az Úr Jézusra tekintünk,
látnunk kell, hogy Ő ebben a földi világban mennyire az egyszerű életre
törekedett. Nem foglalkoztatta a vagyonszerzés, nem az egyre újabb és jobb
eszközök beszerzésére koncentrált, hanem az életek, a kapcsolatok gyógyulására.
Ma is ez a legfontosabb, élő kapcsolat az Úrral és egymással, és ennek a
kapcsolatnak a folyamatos, az áradó kommunikáció az alapja.
Nagy sokaság kíséri Jézust, és Ő feléjük fordul és tanítja őket (Lk
14,25-35). Nem a látványra törekszik, nem a létszám lényeg, hanem a minőség.
Azt tartja szem előtt, hogy megismerjék Őt, történjen bennük valami, és azért
kövessék, mert Ő a fontos nekik, látják, kicsoda, és készek ezt vállalni mások
felé is. Azok menjenek Utána, akik látják és hiszik, hogy Ő a Krisztus, és
emellett akkor is kitartanak, ha közvetlen családtagjaik emiatt megszakítják
velük a kapcsolatot. Az valójában tanítvány, akinek senki és semmi sem
fontosabb Jézusnál, aki a családi kötelék megbomlását is kész vállalni Érte.
Mert Jézus az Élet, ám ezt ott és akkor még oly kevesen ismerték fel. Nem
könnyű így vállalni Jézust, de Ő is vállalt minket, mindent maga mögött hagyott
értünk. Semmit sem tartott a bűnös ember megmentésénél fontosabbnak. Ki tudott
lépni az ácsműhely biztonságából, és rálépett a szenvedés útjára. Aki ezt
látja, az hálából kész Őt követni, akár lemondáson, szenvedésen keresztül is.
Ehhez kapcsolódik a kereszt felvétele, kereszt nélkül nincs tanítványság,
nélküle nem lehet követni Jézust. A kereszt felvétele jelzi, hogy Jézusért mindent
vállalok, kész vagyok Érte meghalni a magam számára. Mert a keresztfelvétel azt
jelenti, amit Pál apostolt vallott: „Krisztussal együtt keresztre vagyok
feszítve: többé tehát nem én élek, hanem Krisztus él bennem; azt az életet
pedig, amelyet most testben élek, az Isten Fiában való hitben élem, aki
szeretett engem, és önmagát adta értem” (Gal 2,20). Bizony, nem könnyű a keresztet
felvéve lemondani a javainkról, az egyre nagyobb jólétről és a saját
akaratunkról. Mindehhez az Úrból meríthetünk erőt.
Amiket az Úr elmond, nagyon fontosak, mert a hívő emberek közössége olyan
ebben a világban, mint a só. Ennek a sónak az Úr adja az ízt, a Vele való
kapcsolat által leszünk sók, lesz ízünk, és tudunk tartósítani. Ha megromlik a
kapcsolatunk Urunkkal, elveszítjük az ízt. Ha naponta nem tápláljuk magunkat az
igével, és az imádságon keresztül nem engedjük országa impulzusait a szívünkbe, ízét
vesztett sókká válunk. Azonban ilyenre nincs szükség. A sót azért tartják, hogy
ízt adjon az ételnek. Isten azért küld, hogy ízt adjunk a világnak. Ha ez nem
történik meg, kidobják Isten népét, haszontalanná válunk. Urunk, adj ízt, és
könyörülj, hogy mai néped ne veszítse el ezt az ízt. Jó a só, vagyis szükséges,
és ezt vállaljuk fel. Nagy szükség van az ízt adó és konzerváló sóra.
Már keresztem vállra vettem
1. Már keresztem vállra vettem S érted mindent elhagyok.:/: Mindenem
vagy, árva let-
tem, Honjavesztett szív vagyok. Vágyat, célt a múltnak adtam, Nincs már
bennem vak
remény, Mégis gazdag úr maradtam: Isten és a menny enyém.
2. Ember bánthat és zavarhat: Szíved áldott menedék; :/: Sorsom próbál és
sanyargat:
Édes csenddel vár az ég. Nincsen búm, mely könnyet adjon, Míg szerelmed
van velem,
Nincs öröm, mely elragadjon, Hogyha nem benned lelem.
3. Lelkem, teljes üdv a részed, Hagyd a bút s a gondot el; :/: Légy
vidám, ha meg-meg-
érzed: Tenni kell még s tűrni kell. Gondold el: ki Lelke éltet, Milyen
Atya mosolya; Meg-
váltód meghalt teérted: Mit bánkódnál, menny-fia?
4. Kegyelemből dicsőségbe Szállj, hited majd szárnyat ad, :/: S az örök
menny fénykö -
rébe Bévezet majd szent Urad. Véget ér itt küldetésed, Elszáll
vándoréleted, Üdvösség -
gé lesz reményed, Égi látássá hited.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése