F
|
elszólítással
kezdődik mai igénk, halljátok meg azt az igét, amit rólatok mond az Úr. Jó így
kezdeni a napot, figyelni az Úrra, lelkünket szava meghallására irányítani (Ám
3,1-15). Nem elég olvasni, hanem meg kell hallani azt, amit mond az Úr. A
lelkem megfeszül, és a hallásban segít, énekeljük, a szerző Istenre való
koncentrációjáról szól ez, mindent megtesz azért, hogy eljusson szívébe az ige.
Akarja meghallani az üzenetet. Mindig úgy üljünk az ige mellé, hogy
hangolódjunk rá, kérjük Isten Szentlelkét, hogy tegye jó talajjá a szívünket,
távolítson el minden követ, gyomot, hogy az ige meggyökerezhessen ott. Nem elég
azonban befogadni az Úr szavát, azt gondozni kell. Állandóan foglalkozzunk az
üzenettel. Olvassuk el egy nap többször, próbáljuk felidézni magunkban, akkor is,
amikor az olvasásra nincs lehetőség, és gondolkodjunk rajta. Keressük, mit is
üzen ma nekünk, és vizsgáljuk meg, hogy amit megértettünk, azt cselekedjük-e. Mit
érnek az instrukciók, ha nem azok szerint tesszük dolgainkat?
Nagyon lényeges: az Úr, amikor szól, rólam beszél. Azt mondja el, hogyan
lát engem, mi van a szívemben, és mérlegre teszi engedelmességemet is. Azért
szól, mert azt akarja, hogy megismerjük Őt, és Rábízzuk magunkat. Amikor elénk
tárja életünk valóságát, a változás és változtatás reményében teszi. Azért
szól, hogy felismerjük, hogy szeret és fontosak vagyunk Neki. Meg kell látnunk, hogy nem
mondott le rólunk, annyiszor hívott már, csak mi nem hallottuk meg.
Az Úr nemcsak azokhoz szól, akik még nem ismerik, hanem az övéit, akiket
elhívott, azokat is megszólítja, életüket megvizsgálja. Miért? Megnézi, hogy úgy
élünk-e, ahogyan azt Ő kéri? Látszik-e, hogy Hozzá tartozunk? Isten nem
elégszik meg a megszokással, a formalitásokkal, életet keres. Minden bűnt
számon kér, mert azt akarja, hogy népe szent legyen. Csak a tiszta élet világít.
Olyan jó, hogy naponta kérhetjük az Úr bocsánatát. Mert ugyan a kosz ránkfröccsenhet, de nem szükséges piszkos ruhában maradni. A naponkénti
kapcsolatban tisztulhatunk meg újra.
Ámósz nem saját véleményét fogalmazza meg, azért prófétál, mert az Úr
szólt, üzenetet adott neki. Ha Isten szól, nem lehetséges hallgatni, tovább kell
azt adni. A próféta Isten eszköze, rajta keresztül áramlik az információ.
Milyen eszköz vagyok, továbbjut-e az üzenet?
A Samáriához intézett üzenet rámutat a mi problémánkra is. Nem tudunk
helyesen cselekedni. Az Úr Jézussal való élő kapcsolat nélkül ez nem
lehetséges. Olyan könnyen megtéveszt a világ, azonban ha figyelünk az Úrra, és
hittel, teljes bizalommal fogadjuk szavát, képessé válunk felismerni és
megcselekedni a jót.
Izráelt hatalmába kerítette a pogány népek életformája. Életük
középpontjába a pénz, a jólét került. Meggazdagodni, minél jobban élni, adták
ki a jelszót, és ez embertelenné, kegyetlenné tette őket. Nem törődtek a
másikkal, az volt a fontos, hogy nekik minél több kincsük legyen, szerezzenek luxusnyaralót, hatalmas házakat. És Isten megítéli őket, ha nem térnek meg. Amit
felhalmoztak, és a nagy épületek is elpusztulnak. Mert nem az anyagi javakban,
hanem Krisztusban van élet. Ma is hasonló problémákkal küzdünk, sokakat elragad
a jólét iránti törekvés. Nagy házak épülnek, amelyek nehezen fenntarthatók, és
idős korban kevésbé használhatók. Rá kell döbbenni, hogy ezeknél több az élet.
És nekünk az Élet kell. Isten elküldte, Jézusban található meg.
Az Úr nyitott szemmel van jelen ezen az ebéden, megfigyeli a
résztvevőket, és nem a külső megjelenésükre, rangjukra, hanem magatartásukra
figyel (Lk 14,7-11). Azt nézi, milyen emberek, mit gondolnak maguk felől. Ma is
azt nézi, mi van a szívünkben, kinek tartjuk magunkat. Az Urat nem az érdekli, mire vittük az életben, milyen vagyontárgyakat sikerült megszereznünk, mert
ezek mind lényegtelenek. Ő azt figyeli, milyen emberek vagyunk. Itt azt látta, hogy a meghívottak váltogatták
a helyeket, mindenki a legkülönbnek gondolta magát, és úgy vélte, a főhely neki
jár. Jézust nem látjuk ilyen törtetőnek,
nem emeli mások fölé magát, pedig mindenkinél nagyobb és különb Ő. Jézus a
lehajló szeretetben, a szolgálatban mutatja meg nagyságát. Isteni volta az
ember helyreállításában mutatkozik meg. Az élete, tettei, a bűn, a rossz fölött
aratott diadala mutatja meg igazán, hogy kicsoda Ő.
Mi szeretjük előtérbe helyezni magunkat, úgy odaállni, hogy nálunk van a
megoldás, mindenki ránk figyeljen. Gyakran az Úr elé is így állunk, földi eredményeink,
pozíciónk alapján megyünk Hozzá. Azt gondoljuk, az emberi elismerések Isten
előtt is számítanak. De nem, Előtte a bűnbánattól megtört szív a fontos.
Menj, és ülj le az utolsó helyre - mennyire nem szeretünk utolsók lenni,
csendben meghúzódni. Azt akarjuk, hogy észrevegyék, hogy ott vagyunk, mindig
látszódni, középpontba kerülni akarunk. A tanítvány azért van, hogy az Urat
láttassa. Ha fontos a jelenlétünk, kíváncsiak a véleményünkre, úgyis megadják a
szót. Urunk gyakran rámutat, hogy aki első akar lenni, az a szolgálatban, a
szolgai életformában legyen első, az önzetlen, a Királynak engedelmeskedő
magatartása emelje ki.
Aki magát felmagasztalja, vagyis az emberi értékek szerint nagyra tartja,
és elismeréseket vár, az megaláztatik. Hogyan? Amikor az Úr elé állunk, mert
ott nyilvánvaló lesz a belső tartalmunk, ott meglátszódik, kik vagyunk. Mert
nincs dicsekedni valónk, a hívő ember sem jobb, több másnál. A kegyelem tesz
mássá, a drága vér törli el bűnünket, és kegyelemből kapunk fehér ruhát. Isten
veszi el a bűneinket Krisztus által, és szentel meg.
Hányszor vágyunk egy kis elismerésre, megbecsülésre, de micsoda semmihez sem hasonlítható öröm lesz, amikor majd az Úr odajön, és előhív. Amikor majd azt
mondja, barátom, ülj feljebb. Ennél több
nem kell. Ó, Uram, bocsásd meg, amikor emberek elismerésére vágyakozunk, amikor a
világ vezetőinek a szavait igényeljük, semmihez sem lesz fogható, amikor Te
szólsz: jó és hű szolgám, a kevesen hű voltál, sokra bízlak ezután.
"Szólj, szólj hozzám, Uram, mert szolgád hallja
szódat!"
1. "Szólj, szólj hozzám, Uram, mert szolgád hallja
szódat!" Így mondom, mert magam
rég annak érezem. Hadd járjak utadon, hadd várjam égi jódat
Hű szívvel szüntelen, hű
szívvel szüntelen.
2. Adj lelkedből erőt, hogy értsem és szeressem Elrendelt
utamat s minden parancso-
dat. Egy vágyat hagyj nekem: hogy halljam és kövessem Szent
igazságodat, szent
igazságodat.
3. Nincs oly tudós sehol, ki megtanít utadra, A bölcs nem
fejti meg törvényedet sosem;
Te fejted meg nekünk, te, hű szíveknek Atyja, Kinek szavát
lesem, kinek szavát lesem.
4. Te nagy csodáidról bár fennszóval beszélnek És fennen
hirdetik felséges rendedet,
Ha nem te szólsz, Uram, a szó fülig ha érhet, De szívig nem
mehet, de szívig nem me -
het.
5. Szólj, szólj, én Istenem! - szól hangodból a jóság, A
lelkem megfeszül s a hallásban
segít, És szódban meglelem az örökkévalóság Jó édességeit,
jó édességeit.
6. Szólj és csitítsd a bút, mert bú és kín gyötörnek, Szólj,
hogy legyen szavad ír s gyó -
gyító erő; Szólj, dicsőséged úgy még szebben tündökölhet, És
mindörökre nő, és mind-
örökre nő.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése